چرا روغن موتور کف می کند؟ علت های کف کردن روغن موتور و راه های تشخیص

کف کردن روغن موتور یکی از مشکلاتی است که برای روغن موتورها بوجود می آید که علت های مختلفی دارد. ما در این مقاله به بررسی علت کف کردن روغن موتور و راه های تشخیص آن پرداخته ایم تا راجع به این موضوع آگاهی پیدا کنید.

کف کردن یک مشکل رایج در روغن موتور است (Foaming In Oil) که عیب یابی آن می تواند دشوار باشد و به همین دلیل آزمایش دقیق برای تعیین علت اصلی “کف کردن روغن موتور” ضروری است. روغن موتور با کیفیت خوب به دلیل مواد افزودنی ضد کف که با محصول مخلوط می شود نباید کف کند. ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد که چرا روغن موتور ماشین شما کف کرده است که در ادامه به بررسی اینکه چرا روغن موتور کف می کند می پردازیم.

منظور از کف کردن روغن موتور چیست

کف کردن روغن موتور

کف مجموعه ای از حباب های کوچک هوا است که روی سطح سیال یا نزدیک آن جمع می شوند. کف یک عایق حرارتی کارآمد است، بنابراین کنترل دمای روغن ممکن است دشوار شود. وجود کف ها در سیال می تواند منجر به اکسیداسیون بیش از حد، کاویتاسیون و کاهش خواص روانکاری روغن و خرابی سیستم هیدرولیک شود.

اگر روغن موتور ماشین کف کرده باشد به دلیل اینکه اساساً توسط میل لنگ کوبیده و هوادهی می شود می تواند خیلی سریع آسیب زیادی را به ماشین وارد کند. اگر رنگ کف روشن است، ممکن است به دلیل آلودگی آب یا مایع خنک کننده باشد. اگر اینطور نیست، این احتمال وجود دارد که واشر سرسیلندر نشتی دارد و یا اینکه در بلوک موتور تَرک خوردگی وجود دارد.

علت های کف کردن روغن موتور

علت سفید شدن رنگ روغن موتور و یا کف کردن روغن موتور شامل موارد زیر می باشد:

  • آلودگی آب (ترکیب آب با روغن موتور)
  • آلودگی مواد جامد
  • تخلیه شدن کف زدا (احتمالاً به دلیل استفاده از فیلتراسیون بسیار ریز و فناوری جداسازی الکترواستاتیکی)
  • مشکلات مکانیکی که باعث تهویه بیش از حد سیال می شود
  • آلودگی متقابل سیال با روان کننده نامناسب
  • آلودگی سیال با گریس
  • افزودنی کف زدا بیش از حد
  • نشتی واشر سرسیلندر

علاوه بر این موارد، اگر کف روشن و زرد را به خصوص در هوای سرد مشاهده کردید، می تواند نشان دهنده هوادهی مخزن روغن موتور ماشین شما باشد. وزنه های تعادل میل لنگ چرخان به عنوان یک مخلوط کن بسیار کارآمد عمل می کنند و به سرعت هوا و روغن را به یک تبدیل می کنند. اگر روغن موتور یا موادر افزودنی روغن موتور شما حاوی مقادیر زیادی مواد شوینده که در اصل صابون هستند باشد، ممکن است روغن موتور کمی بیشتر کف کند.

در حالی که احتمال کمتری وجود دارد که واشر سرسیلندر سوخته باشد، ترک خوردگی بلوک موتور یا سرسیلندر نیز آب را به سیستم خنک کننده ماشین شما می ریزد که در این صورت وجود کف در روغن تبدیل به کمترین نگرانی شما می شود و سریعاً خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

از کجا بفهمیم روغن موتور کف کرده است

از کجا بفهمیم روغن موتور کف کرده است

شاید بپرسید که از کجا می توان فهمید روغن موتور کف کرده است که باید گفت تنها جایی که می توان این موضوع را مشاهده کرد، درب محل ورود روغن موتور به موتور است. زمانی که شما این درب را باز می کنید می توانید ببینید که در پشت درب آیا کف های شیری رنگ یا سفید رنگی وجود دارد یا خیر. در صورت مشاهده این موضوع باید اقدام به رفع مشکل کنید چراکه بی توجهی به کف کردن روغن موتور می تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری برای خودروی شما شود و هزینه های گزافی را برای شما ایجاد کند.

همواره پیشنهاد ما به شما این است که جدا از قیمت روغن موتور، بهترین روغن ممکن را برای خودرو خود استفاده نمایید چرا که استفاده از روغن موتور با کیفیت همواره میتواند از خرابی های جدی مختلف و تحمیل هزینه های سنگین به شما جلوگیری کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به کف کردن روغن موتور ماشین خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.