کنیستر چیست؟

کنیستر یکی از قطعات زیست محیطی خودرو محسوب می شود که وظیفه آن جذب گاز های سمی حاصل از بخار بنزین می باشد تا از انتشار آن به بیرون جلوگیری کند. وجود این قطعه نقش حفاظت از سلامت سرنشینان و محیط زیست را دارد و اگر دچار خرابی و ایراد شود هیچ خلالی در عملکرد اصلی خودرو ایجاد نخواهد کرد.

بنزین برای سوختن نیاز به گرما دارد. در صورتی که گرمای محیط کافی نباشد بنزین به جای سوختن، بخار می‌شود. بخار بنزین هم هوا را آلوده می‌کند و تجمع آن در باک بنزین هم بسیار خطرناک است و از طرف دیگر بوی این گاز به داخل اتاق خودرو می‌رود و راننده و سرنشینان خودرو را اذیت می‌کند.

چند دهه پیش سازندگان خودرو به فکر درست کردن قطعه ای افتادند که این گازهای بسیار سمی را در خود جذب کند و مانع از انتشار این گازها در بیرون از ماشین و یا داخل اتاق ماشین و یا تجمع آن‌ها در باک بنزین گردند. نام این قطعه، کنیستر (Canister) است.

کنیستر یک بخش حیاتی از سیستم کنترل انتشار تبخیری (EVAP) است که در بخش خروجی و انتهایی باک بنزین خودرو نصب می‌گردد. سیستم EVAP سیستم سوخت خودروی شما را آب بندی می‌کند تا از ورود بخارات مضر سوخت به محیط جلوگیری کند. به طور خاص، شیر پاکسازی قوطی یک جزء کنترل آلاینده است که به خلاء ورودی موتور اجازه می‌دهد تا مقدار دقیق بخارات سوخت را از قوطی EVA به منیفولد ورودی موتور ببرد.

ساختار کنیستر و محل قرار گیری آن در خودرو

در خودروهای مدل جدیدتر، سوپاپ تصفیه برقی است که توسط کامپیوتر موتور کنترل می‌شود. وقتی موتور شما خاموش است سوپاپ بسته است. هنگامی که موتور شما روشن و کار می‌کند، کامپیوتر به طور مداوم و متوسط ​​دریچه پاکسازی را باز می‌کند. این عمل به بخار سوخت اجازه می‌دهد تا از کنیستر حرکت کند و در موتور بسوزد.

یک شیلنگ تمام این قسمت‌ها را به هم متصل می‌کند تا سیستم EVAP را تشکیل دهد. مانند بسیاری از قطعات خودرو، گرد و غبار و خاک می‌توانند کنیستر را مسدود کنند. شیر تصفیه حتی می‌تواند در اثر شرایط سخت محیطی ترک بخورد. اگر سوپاپ تصفیه خراب شود، می‌تواند برای سیستم EVAP مشکلاتی ایجاد کند که بر سطح خروجی آلایندگی خودرو شما تأثیر منفی می‌گذارد.

خودروهای مدرن دارای چندین سیستم آلایندگی مختلف هستند که یکی از آنها سیستم کنترل انتشار تبخیری یا همانEVAP است. سیستم EVAP بخارهای سوخت تشکیل دهنده دود را به دام می‌اندازد و از ورود آنها به جو جلوگیری می‌کند. قطعه ای به نام کنیستر، نقطه کانونی سیستم EVAP است.

قوطی بخار یا همان کنیستر حاوی زغال چوب است و یک محیط عالی برای به دام انداختن بخارات سوخت فراهم می‌کند. بخارات حاصل از مخزن سوخت در زغال چوب ذخیره می‌شوند تا میزان انتشار گازهای گلخانه ای خودرو کاهش یابد.

تفاوت بین Vapor Canister و Charcoal Canister و EVAP Canister چیست؟

هیچ تفاوتی بین این سه جزء وجود ندارد و همه آنها یکسان هستند. قرارداد نامگذاری این قطعه به خودرو یا سازنده قطعات بستگی دارد. اما منظور از همه آنها قطعه کنیستر خودرو است.

علائم خرابی کنیستر

با گذشت زمان، کنیستر ممکن است مقداری از کیفیت و کارایی خود را از دست بدهد، مسدود شود یا آسیب ببیند. به طور معمول، این مسائل بر عملکرد خودرو یا راحتی راننده تأثیر نمی‌گذارد.

با این حال، یک کنیستر معیوب و مشکل دار می‌تواند منجر به تعدادی از علائم قابل توجه شود، از جمله موارد زیر:

چراغ چک موتور را بررسی کنید!

PCM یک سری آزمایشات سیستماتیک را اجرا می‌کند که به آنها مانیتورینگ یا نظارت گفته می‌شود. هدف از این نظارت این است که یکپارچگی سیستم EVAP را تعیین کند. اگر ماژول، مشکلی در سیستم تشخیص دهد، یک کد عیب تشخیصی (DTC) را در حافظه خود ذخیره می‌کند و چراغ چک موتور را روشن می‌کند.

هیچ کد کارایی برای کنیستر (مانند مبدل کاتالیزوری) وجود ندارد. در عوض، یک کنیستر معیوب می‌تواند باعث ایجاد انواع DTCهای مرتبط با EVAP شود، از کدهای نشت گرفته تا خطاهای جریان پاکسازی.

تست انتشار گازهای گلخانه ای

در برخی از کشورها به قدری به محیط زیست و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای حساسیت وجود دارد که در صورتی که خودرو از یک حدی بیشتر گازهای گلخانه ای منتشر کند خود به خود خاموش می‌شود تا بیشتر از آن به محیط زیست آسیب وارد نکند. آیا تست انتشار گازهای گلخانه ای در محل زندگی شما اجباری است؟ اگر چنین است، یک کنیستر بد می‌تواند با روشن شدن چراغ چک موتور باعث از کار افتادن خودکار ماشین شما شود. در ایران که متأسفانه خودروها به لحاظ آلایندگی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و حساسیت زیادی به مقوله محیط زیست وجود ندارد.

بوی سوخت

بوی سوخت می‌تواند از قسمت‌های مختلف وسیله نقلیه شما نشات بگیرد. یکی از منابع بالقوه آمدن بوی بنزین در اتاق ماشین، کنیستر خودرو است. کنیستر ممکن است زمانی که آسیب دیده یا آلوده به گاز باشد بوی سوخت قابل توجهی ایجاد کند. این بوی بنزین به حدی خواهد بود که تمام سرنشینان خودرو را اذیت خواهد کرد.

پر کردن باک برای راننده سخت شود!

وقتی باک بنزین را پر می‌کنید، بخارهای سوخت جابجا شده و این بخارها به جایی نیاز دارند که بروند. معمولاً این به معنای مهاجرت این بخارها به کنیستر و اجزای مرتبط با آن است. اما اگر کنیستر خودروی شما مسدود شده باشد، این بخارات ممکن است به مخزن بنزین برگردند و عمل سوخت‌گیری را برای راننده مشکل کنند.

آمدن صدا از عقب ماشین

اگر شلنگ‌های قطعه کنیستر خودروی شما پاره شوند و یا ترک برداشته باشند شما صدای تق تق از ماشین می‌شنوید.

بیرون آمدن بخار بنزین یا پاشیدن بنزین

اگر کنیستر خودروی شما مشکل داشته باشد، ممکن است با باز کردن در باک بنزین، بخار بنزین به یکباره بیرون بیاید و یا خود بنزین به بیرون بپاشد. دلیل این دو اتفاق هم این است که بخار بنزین در باک خودروی شما پر شده است و کنیستر نتوانسته آن‌‌ها را جذب کند.

آیا ماشین من بدون کنیستر یا با کنیستر خراب، بد کار خواهد کرد؟

آیا ماشین من بدون کنیستر یا با کنیستر خراب، بد کار خواهد کرد؟

به طور معمول، یک کنیستر معیوب و مشکل دار باعث نمی‌شود موتور شما ضعیف کار کند و خرابی یا عدم وجود کنیستر، هیچ خللی در عملکرد موتور ماشین شما ایجاد نمی‌کند. وجود یک کنیستر بد در ماشین شما باعث می‌شود وسیله نقلیه شما آلاینده‌های بیشتری را در جو منتشر کند. این مشکل هم می‌تواند باعث شود ماشین شما در تست آلایندگی رد شود. البته در کشور ما و در مراکز معاینه فنی متأسفانه این مورد چک نمی‌شود.

اگر به جای تعویض کنیستر به فکر برداشتن آن هستید، دوباره فکر کنید. دستکاری در تجهیزات انتشار گازهای گلخانه ای غیرقانونی است و ارزش ریسک را ندارد.

چه زمانی باید کنیستر خودرو را عوض کرد؟

کنیستر خودرو معمولا بعد از ۳۰٫۰۰۰ کیلومتر رانندگی یا گذشتن دو سال نیاز به تعویض پیدا می‌کند. البته بدیهی است که قبل از فرا رسیدن این زمان هم با مشاهده هر یک از علائم فوق الذکر باید این قطعه را توسط یک متخصص بررسی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن نمایید. این قطعه قیمت زیادی ندارد ولی کارکرد آن در خودرو بسیار مهم است بنابراین در تعویض به موقع آن نباید سهل انگاری صورت پذیرد.

برای خرید انواع کنیستر خودرو می توانید با مجموعه یدک یار در ارتباط باشید و در صفحه ی خرید کنیستر قطعات اصل و با کیفیت را به صورت تلفنی و یا اینترنتی خریداری کنید. مجموعه یدک یار ضمانت کیفیت قطعه خریداری شده را به مشتری می دهد و امکان مرجوع کالا در صورت نداشتن کیفیت مطلوب را نیز فراهم کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.