بررسی دوو سیلو

دوو سیلو یکی از خودروهای بسیار محبوب در بازار ایران می باشد که توسط شرکت کرمان موتور در طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ به بازار عرضه می شد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دوو سیلو بپردازیم تا با ویژگی های فنی دوو سیلو، ابعاد، آپشن ها، مزایا و معایب و سایر موارد آشنا شوید.

دوو سیلو” توسط یک شرکت خودروسازی کره ای به نام شرکت دوو به دنیا معرفی شد. البته بعد از اینکه کشور کره جنوبی این خودرو را به دنیا معرفی کرد، در کشورهایی نظیر ایران، رومانی، انگلیس و ویتنام هم این خودرو باز تولید شد. به قدری این خودرو در کشورهای دیگر طرفدار داشت که پس از توقف تولید آن در خود کشور کره جنوبی در سال ۱۹۹۷، این خودرو در کشور مصر تا سال ۲۰۰۸ تولید می‌شد. علاوه بر مصر در کشورهای رمانی هم تا سال ۲۰۰۷ و در کشور ازبکستان تا سال ۲۰۱۶ این خودرو باز تولید می شد. در کشور ما یعنی ایران هم دوو سیلو (Daewoo Cielo) توسط شرکت کرمان موتور وارد شد. کرمان موتور از سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۳ این خودرو را وارد ایران می کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۳ این شرکت خودروی هیوندای ورنا را به جای دوو سیلو به ایران وارد کرد. دلیل عدم ورود این خودرو به ایران تنها یک چیز بود آن هم خریداری شرکت دوو به وسیله شرکت جنرال موتور ایالات متحده و تحریم هایی که این کشور ضد ایران دارد. خودروی دوو سیلو یک مدل پیشرفت تر نسبت به دوو ریسر بود که اصطلاحا به آن فیس لیفت دوو ریسر هم میگفتند. یک سال از تولید این خودرو در کره جنوبی نگذشته بود که که وارد ایران هم شد و در اوایل ورود ان، به آن دوو نکیسا هم گفته میشد.

دوو سیلو درکشور ازبکستان در سال ۲۰۰۸ میلادی با تغییر چهره یا همان فیس لیفت مواجه شد. و علاوه بر آن موتور بهتری که با استاندارد مصرف سوخت یورو ۴ انطباق داشت در این خودرو قرار گرفت.‏ در سال ۲۰۱۶ میلادی نسخه نهایی در کشور ازبکستان با قیمت ۶۰۰۰ دلار تولید شد. این خودرو آخرین دوو سیلو در کشور ازبکستان و در کل دنیا بود. 

بررسی دوو سیلو

 ویژگی های فنی دوو سیلو چه مواردی هستند؟

 این خودرو دارای ۴ سیلندر است و وزن آن هم حدود یک تن می باشد. موتوری که در این خودرو استفاده شده است ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۷ نیوتن متر بر ۳۲۰۰ دور بر دقیقه گشتاور دارد. حجم موتور این خودرو هم حدود ۱۵۰۰ سی سی است و در ۱۳ ثانیه از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه می رسد. ظرفیت باک بنزین خودرو ۴۳ لیتر می باشد. دوو سیلو می تواند حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت را برای راننده به وجود بیاورد. گیربکس این خودرو از نوع ۵ سرعتی دستی است. این ماشین تک دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو است.

 ابعاد دوو سیلو چقدر است؟

 در مورد “ابعاد دوو سیلو” لازم به توضیح است که فاصله بین محور های خودرو دو متر و ۵۲ سانتی متر است. طول این خودرو ۴ متر و ۴۸ سانتی متر در مدل سدان آن و ۴ متر و ۲۶ سانتی متر درمدل هاچ بک می باشد ارتفاع دوو سیلو یک متر و ۳۹ سانتیمتر است. و پهنای آن هم یک متر و ۶۶ سانتی متر می باشد.

آپشن های موجود در دوو سیلو چه مواردی هستند؟

آپشن های موجود در دوو سیلو چه مواردی هستند؟

 امکانات رفاهی که برای این خودرو در این قسمت ذکر می کنیم برای خودروهای امروزی امکانات خاصی محسوب نمی شوند ولی در آن زمان بالاخره خالی از لطف نبودند. درباره‌ی “آپشن های دوو سیلو” باید بدانید که این خودرو دارای قفل مرکزی است. نوع سیستم فرمان این خودرو به صورت کمک هیدرولیکی می باشد و نوع غربیلک فرمان آن سه شاخه است. خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی است و کولر آن جز کولرهای خوب زمان خود به حساب می آمد. در دوو سیلو از سیستم پخش رادیویی دو بلندگویی استفاده شده است. صندلی‌های جلوی این خودرو به صورت دستی تنظیم می شوند و دارای روکش پارچه ای هستند. آینه های دوو سیلو هم به صورت برقی قابلیت تنظیم دارند. این خودرو دارای مه شکن و گرمکن شیشه عقب می باشد.

مزایای خرید دوو سیلو

در این قسمت قصد داریم “ویژگی های مثبت دوو سیلو” را که باعث می‌شوند این خودرو ارزش خرید داشته باشد را ذکر کنیم. البته همان طوری که در بالا هم گفتیم از سال ۱۳۸۳ دوو سیلو نه وارد ایران شده است و نه در ایران باز تولید شده بنابراین اگر در بازار به دنبال خرید این خودرو هستید هیچ خودرویی جوان تر از ۱۷سال پیدا نخواهید کرد.

 فرمان دوو سیلو :

   “فرمان دوو سیلو” به قدری نرم و عالی بود که حتی از خودروهای امروزی که دارای فرمان هیدرولیک هم هستند نرم تر به نظر می رسید. وقتی که قصد پارک کردن این خودرو را داشتید این فرمان نرم بسیار به درد بخور بود و در مقایسه با خودروهای هم نسل خود که در ایران موجود بودند فرمان بسیار بهتری داشت.

 صندوق عقب دوو سیلو :

 این خودرو از صندوق عقب جادار و متناسبی برای قراردادن چمدان ها و وسایل برخوردار است.

 کلاچ دوو سیلو :

 دوو سیلو از لحاظ کلاچ بسیار برتر از خیلی از خودروهای دیگر بود. همانطور که در بالا اشاره کردیم حجم موتور دوو سیلو کم است ولی انقدر کلاچ خودرو نرم و استاندارد بود که این خودرو در شتاب گیری های اولیه نسبت به خودروهای با حجم موتور بالاتر کم نمی آورد.

 مصرف بنزین دوو سیلو :

یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو که بسیار عجیب به نظر می رسد مصرف سوخت پایین آن است. چرا که اغلب خودروهای تولید شده در حدود سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ مصرف بنزین بالایی داشتند. اگر این خودرو دارای عیب و ایراد نباشد مصرف سوخت خیلی کمی دارد. در مورد مصرف سوخت های خودرو هم باید بگوییم که به صورت ترکیبی شش و نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت بنزین می سوزاند. خودرو دوو سیلو در داخل شهر ۹٫۵۷ لیتر و در بیرون از شهر ۵٫۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. بدیهی است که در خودروهای دوو سیلو موجود در بازار این اعداد بیشتر است چرا که این خودرو ها سال‌ها است که کار کرده اند و کیفیت خود را از دست داده اند. 

 استهلاک دوو سیلو :

 این خودرو نسبت به تمام خودرو های موجود در ایران استهلاک کمتری داشت برای اینکه این موضوع را درک کنید می‌توانید به تعمیرکاران قدیمی خودرو مراجعه کنید. در واقع این خودرو دشمن تعمیرکاران بود؛ چرا که به تعداد دفعات کمی خراب می شد و نیاز به تعمیر کار پیدا می کرد. این کم تر خراب شدن و استهلاک بسیار پایین حتی به ضرر خود کارخانه هم تمام شد. چرا که قطعات تولید شده توسط کارخانه و به فروش نرفتن آن ها به دلیل خراب نشدن سیلو ها، در نهایت این کارخانه را ورشکست کرد؛ و شرکت جنرال موتورز آمریکا آن را خریداری کرد.

 صندلی‌های مناسب دوو سیلو :

 هرچند دوو سیلو به نسبت خودروهایی مانند پژو ۴۰۵  صندلی‌های سفت تری داشت و آرامش کمتری را به مسافرین و راننده القا می کرد، ولی به نسبت خودروهایی مانند پراید و تیبا این صندلی ها مناسب تر بودند. بخصوص در حین حرکت در پیچ ها صندلی های دوو سیلو محافظت خوبی از راننده و سرنشین ارائه می کرد. عدم عملکرد صندلی های دوو سیلو در پیچ ها از تمام خودروهای هم رده ها خود مانند خودروی پژو ۴۰۵ بهتر بود.

 بالابر برقی شیشه های دوو سیلو :

 هر چند امروزه داشتن ۴ عدد بالابر برقی شیشه ها در خودرو امری طبیعی است اما در آن زمان این خاصیت یعنی ۴ بالابر برقی برای شیشه ها قابلیت فوق‌العاده برای خودروی دوو سیلو به شمار می آمد. البته این را هم بگوییم که در بسیاری از خودروها مانند پراید و تیبا که جدیداً تولید می‌شوند هم بالابر برقی در شیشه های عقب یا وجود ندارد و یا یک آپشن اضافی محسوب می شود. در کل این که دوو سیلو دارای ۴ بالابر برقی شیشه بود در آن زمان آپشن فوق‌العاده برای آن محسوب می‌شد.

متریال استفاده شده در کابین دوو سیلو :

متریالی که در ساخت کابین خودروی دوو سیلو استفاده شده است مانند اکثر خودروهای قدیمی دارای جنس بسیار مرغوبی است. متاسفانه در خودروهای چینی که اخیراً وارد ایران شده اند و همچنین خودروهای تولیدی توسط کارخانه های سایپا و ایران خودرو در چند سال اخیر شاهد استفاده از پلاستیک های بسیار نامرغوب در داخل کابین خودرو هستیم. نه تنها یک خودروی دوو سیلو از لحاظ متریال داخلی بهتر از یک خودرو پراید صفر است بلکه  آنقدر کیفیت متریال داخلی خودروهای جدید خراب شده است که داخل یک خودرو دوو سیلو که ۲۰ سال هم کار کرده است اگر به خوبی نگهداری شده باشد از یک خودروی یکسان کارکرده هم می‌توانند باکیفیت‌تر به نظر برسد.

دنده عقب خاص دوو سیلو :

 برای عوض کردن دنده عقب دوو سیلو راننده یک شستی را به سمت بالا فشار می داد و آن را در جای دنده یک قرار می داد. این نوع تعویض دنده به دنده عقب خاص در دوو سیلو باعث کم شدن وزن جعبه دنده در این خودرو و همچنین باعث سادگی تعویض دنده از دنده یک به دنده عقب در این خودرو شده بود. در واقع دنده عقب دوو سیلو یک طراحی استادانه از این شرکت خودروسازی بوده است.

مشکلات دوو سیلو چه مواردی هستند؟

مشکلات دوو سیلو چه مواردی هستند؟

زمانی که در مورد “معایب دوو سیلو” صحبت می کنیم منظور ما این است که اگر فردی قصد خرید آن را داشته باشد باید به چه نکاتی توجه کند؛ و گرنه در زمان خودش این خودرو دارای عیب خاصی نبوده است. امروزه که امکانات فراوانی به خودروها اضافه شده است، طبیعتاً این ماشین از نواقصی رنج می برد. اگر بخواهیم رقبایی را برای این خودرو در نظر بگیریم باید به سراغ محصولات ارزان سایپا مانند پراید و تیبا برویم. یکی دیگر از رقبای دوو سیلو پژو ۴۰۵ است. این رقابت از همان ابتدای ورود این خودرو به ایران شکل گرفت. 

بدنه قدیمی دوو سیلو :

 از آنجایی که این خودرو سالها است که دیگر تولید نمی شود؛ مدل طراحی آن هم قدیمی است. به عنوان مثال دوو سیلو کاپوت کشیده و ستون های نازکی دارد. این ستون های نازک امنیت خودرو را هم در هنگام تصادفات با مخاطره مواجه می کند. البته در مورد طراحی دوو سیلو به دو نکته هم اشاره کنیم که همین ستون های نازک میدان دید راننده را بهبود می بخشند و همان کاپوت کشیده و مدل این خودرو برای بعضی از افراد علاقمند به خودروهای قدیمی نکته مثبتی برای خودرو به حساب می آیند.

کم بود آپشن های ایمنی دوو سیلو نسبت به ماشین های امروزی :

هرچند این وسیله در زمان خودش خودروی دارای ایمنی مناسب به حساب می‌آمد اما با توجه به نبود کیسه هوا، سنسور دنده عقب، ترمز ای بی اس و آپشن های امنیتی دیگر این خودرو از لحاظ آپشن های ایمنی نسبت به خودروهای تیبا و پراید صفر ضعیف تر است. هیچ موقع نباید اهمیت کیسه هوا و ترمز ای بی اس را نادیده بگیریم. همین دو اپشن امنیتی سالانه جان انسان های بسیار زیادی را در سرتاسر دنیا نجات می دهند. متاسفانه ترمز دوو سیلو هم نه تنها ای‌ بی ‌اس نیست، بلکه هیچگونه سامانه کمکی نیروی ترمز شامل سیستم توزیع نیرو ترمز و موارد دیگر در آن وجود ندارد.

قدرت ضعیف موتور دوو سیلو :

یکی از معایب اصلی دوو‌ سیلو که برعکس معایب دیگر جای هیچ گونه دفاعی را نمی گذارد قدرت موتور این خودرو است. معایب دیگر این خودرو پس از سال ها و با تولید ماشین های جدید به چشم آمدند و در زمان خودش اینها عیب محسوب نمی شدند؛ ولی قدرت ضعیف موتور دوو سیلو در همان سال‌های ابتدایی تولید خودرو هم نمایان بود؛ چرا که قدرت این خودرو نسبت به خودروهایی مانند پژو ۴۰۵ دارای موتور  و۲۰۰۰ و ۱۸۰۰ سی ‌سی است که بسیار ضعیف تر بود.

 وجود دوو سیلو های نیمه انژکتوری :

 تعدادی از خودروهای دوو سیلو که در ایران باز تولید شدند؛ موتور یک و نیم لیتری ۴ سیلندری ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۴ نیوتن متر گشتاور داشتند که به صورت نیمه انژکتوری و نیمه کاربراتوری بود. این نوع خودرو محبان خود را بسیار اذیت می‌کند چون نه به صورت کامل کاربراتوری است و نه به صورت کامل انژکتوری. بسیاری از قطعات این خودروهای نیمه انژکتوری هم در ایران یافت نمی شوند. البته این را هم بگویم مشکلات خودروهای نیمه کاربراتوری و نیمه انژکتوری فقط مختص خودروی دوو سیلو نیست؛ بلکه در خودروهایی مثل پراید هم نمونه های نیمه کاربراتوری و انژکتوری موجود است و طی یکی دو سال پراید های نیمه انژکتوری هم تولید شد و امروزه صاحبان این خودرو را با مشکلات زیادی مواجه می کرد.

سخت پیدا شدن قطعات خودرو دوو سیلو :

 امروزه پای درد دل هر راننده ای که بنشینید متوجه می شوید که برای خرید قطعات یدکی خودرو خود با مشکلات متعددی مواجه است. قیمت این قطعات در خودرو ها به طرز عجیب و غریب افزایش پیدا کرده است. این مشکل علاوه بر مشکل اصلی پیدا نشدن قطعات بسیاری از خودروها است. خودروهایی مانند پراید، تیبا، ساینا و پژو خودروهایی هستند که تنها  مشکل گرانی قطعات  را دارند و صاحبان این نوع خودروها فقط از قیمت گزاف آن ها زجر می‌کشند. اما بسیاری از خودروهای موجود در ایران با مشکل کمبود قطعات هم مواجه هستند. خودروی دوو سیلو یکی از مهمترین آن خودروها است. اگر مالک یک خودرو مانند خودروهای کارخانه رنو تنها پس از پاره شدن برجام در سال ۱۳۹۶ با و اعمال تحریم های جدید با مشکل کمبود قطعات مواجه است، مالک خودرو دوو سیلو از سال  ۱۳۸۳ و با خرید کارخانه دوو توسط شرکت آمریکایی  با مشکل کمبود قطعات خودرو مواجه است. چرا که از همان سال‌ها هم ایران توسط آمریکا تحریم شده بود. اگر قصد خرید خودرو دوو سیلو را دارید بیشتر از هر نکته و مشکلی باید به این نکته دقت کنید.

خرید لوازم یدکی سیلو

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، لوازم یدکی خودروی دوو سیلو به سختی پیدا می شوند که همین موضوع می تواند شرایط را برای صاحبان این خودرو سخت کند. خبر خوب برای صاحبان خودروی دوو سیلو این است که فروشگاه اینترنتی یدک یار انواع و اقسام لوازم یدکی دوو سیلو را به فروش می رساند.

شما عزیزان می توانید برای خرید لوازم یدکی سیلو به فروشگاه اینترنتی یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر ثبت سفارش، از مشاوره رایگان برای خرید لوازم یدکی سیلو بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از خودروی دوو سیلو داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.