علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن چیست؟

وقتی گرمای موتور بیش از حد بالا می رود، ماشین جوش می آورد. جوش آوردن مشکلات مختلفی را برای ماشین ایجاد می کند که یکی از این مشکلات، روشن نشدن ماشین است. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن پرداخته ایم تا با این موضوع آشنا شوید.

علت روشن نشدن ماشین بعد جوش آوردن” چیست؟ اگر ماشین شما بعد از جوش آوردن روشن نمی‌شود باید در نظر داشته باشید که این یک مشکل مهم است که باید در اسرع وقت برطرف شود. در غیر این صورت، موتور ماشین شما می‌تواند آسیب ببیند. بدیهی است که موتور ضروری‌ترین و همچنین گران‌ترین جزء یک خودروست، به همین دلیل است که هیچ کس نمی‌خواهد مشکل گرم شدن بیش از حد یا جوش آوردن خودرو برایش رخ دهد. برای آشنایی بیشتر با علل جوش آوردن ماشین در حالت های مختلف مقاله مرتبط را در مجله یدک یار مطالعه کنید.

با توجه به برخی از اجزای ماشین خود، می‌توانید بفهمید که چرا بعد از جوش آوردن ماشین شما به سختی استارت می‌خورد یا کلا روشن نمی‌شود (Why Won’t My Car Start After Overheating). برای دانستن علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن این مقاله را مطالعه کنید تا بدانید مشکل از کجاست و سپس آن قطعه را تعمیر کنید.

علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن

علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن

در بیشتر موارد، سیستم سوخت خراب و سنسور میل لنگ یا موقعیت میل سوپاپ خراب از دلایل رایج روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن هستند. با این حال، مواردی که در ادامه آورده شده‌اند، “علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن” می‌باشند:

قفل شدن پیستون‌ها

اولین و اصلی‌ترین علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن این است که پیستون‌ها قفل می‌شوند. در ابتدا زمانی که حرارت موتور با افزایش شدید روبرو می‌شود، با خاموش کردن ماشین، خنک سازی انجام نگرفته و رینگ‌های پیستون به اصطلاح ذوب می‌شوند. زمانی که رینگ ذوب می‌شود، به پیستون و بلوک سیلند چسبیده و مانع حرکت پیستون خواهند شد، بنابراین ماشین استارت نخورده و روشن نمی‌شود. همچنین ممکن است که این مشکل باعث خم شدن شاتون و یا آسیب دیدن میل لنگ و میل سوپاپ شود.

سیستم سوخت معیوب

سیستم سوخت معیوب شایع‌ترین علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن و داغ کردن است، زیرا این سیستم خراب نمی‌تواند سوخت را وارد محفظه احتراق کند. وقتی موتور ماشین شما خیلی داغ می‌شود، به موتور ضربه می‌زند و بخار می‌تواند مانع اصلی در حین کار باشد و گردش سوخت را بسیار سخت کند. اگر سوخت نتواند به خوبی گردش کند، موتور ماشین نمی‌تواند به طور موثر کار کند و در نهایت باعث گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن می‌شود. اگر خطوط سوخت برای گرمای موتور خودرو یا شرایط آب و هوایی بیش از حد داغ باشد، سوخت را تبخیر می‌کند که باعث می‌شود موتور به سختی روشن شود.

تنظیم کننده فشار سوخت یا انژکتور سوخت نیز می تواند دلیلی باشد که ماشین شما هنگام جوش آوردن به سختی روشن می‌شود. اگر مشکلی در سیستم سوخت رخ دهد، ماشین شما ممکن است در هر مکان و زمانی خاموش شود و دیگر روشن نشود. البته لازم به ذکر است امروزه خودروسازان تقریبا این مشکل را در خودروها حل کرده‌اند. اکنون اکثر خودروها دارای انژکتور سوخت هستند. بنزین در انژکتور در فشار بالا نگه داشته می‌شود، بنابراین ماشین شما با بخار مواجه نخواهد شد، که به این معنی است که بنزین ماشین شما بدون توجه به گرم یا سرد بودن موتور، می‌تواند به طور موثر گردش کند.

مشکل در قطب‌ها یا کابل‌های باتری ماشین

هر زمان که مشکل روشن نشدن ماشین بوجود می‌آید، باید باتری ماشین را به درستی بررسی کنید. نه فقط تست سلامت باتری، بلکه باید قطب‌ها و کابل‌های باتری را نیز بررسی کنید. همانطور که می‌دانید، استارت ماشین را روشن می‌کند و استارت خودرو از باتری تغذیه می‌شود یا به عبارت دیگر برای روشن کردن موتور از باتری برق می‌گیرد.

با این اوصاف، باتری باید به درستی کار کند تا برق استارت را برای روشن کردن موتور تامین کند. اما خرابی قطب‌های باتری و سولفاته شدن آن اجازه نمی‌دهد برق به استارت منتقل شود، به همین دلیل بعد از جوش آوردن ماشین ممکن است خودرو استارت نخورد و روشن نشود.

خرابی سنسور میل سوپاپ یا میل لنگ

سنسور موقعیت میل سوپاپ و میل لنگ خودرو به کامپیوتر ماشین متصل می‌شود که به آن ECU یا ECM نیز می‌گویند. هر دو سنسور موقعیت وظیفه ارائه داده‌های پیستون را دارند که برای کار کردن انژکتور سوخت و شمع در سطح بهینه لازم است. اما، زمانی که میل سوپاپ یا میل لنگ با واحد کنترل موتور خودرو به صورت اشتباه ارتباط برقرار می‌کند، خودرو دچار گرم شدن بیش از حد و جوش آوردن می‌شود. خرابی سنسورهای میل سوپاپ و میل لنگ باعث اختلال در عملکرد انژکتور سوخت می‌شود. بنابراین، به دلیل کمبود سوخت، ماشین بعد از جوش آوردن روشن نمی‌شود.

مشکل در اتصالات موتور

یک اتصال خوب برای کارکرد بهینه موتور ماشین شما ضروری است. همانطور که قبلا گفتیم، خوردگی یا شل بودن اتصال همیشه برای همه اجزای ماشین شما مضر است. به خصوص خوردگی کانکتورهای الکتریکی می‌تواند باعث شود که ماشین شما بعد از جوش آوردن، روشن نشود.

اگر اتصالات موتور ماشین شما دچار خوردگی گردد و یا شل شده باشد، مدار مقاومت را افزایش می‌دهد که باعث ایجاد انواع مشکلات الکتریکی در ماشین شما خواهد شد. همانطور که می‌دانیم دمای بالا برای هیچ قطعه یا سیستمی در خودروی ما مناسب نیست. دمای بالا بر روی اتصالات تاثیر می‌گذارد و آن را بدتر می‌کند به گونه‌ای که بعد از جوش آوردن نمی‌توانید ماشین خود را روشن کنید.

گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی دیگر از قطعات مهم خودرو محسوب می‌شود. فیلتر هوا از رسیدن هرگونه گرد و غبار، ذرات، ماسه و زباله به موتور جلوگیری می‌کند. این قطعه ترکیبی عالی از هوا را تضمین می‌کند و اجازه می دهد هوای خالص وارد محفظه شود.

فیلترهای هوا باید هوا را برای موتور تولید کنند و آن را خنک نگه دارند. اگر فیلتر هوا مسدود شود، ماشین شما داغ می‌شود و واضح است که وقتی موتور ماشین بیش از حد گرم شده، ماشین روشن نمی‌شود.

اگر برای مدت طولانی فیلتر هوا ماشین خود را تعویض نکردید، گرد و غبار، ذرات و زباله‌ها می‌توانند جریان هوا را از طریق فیلتر مسدود کنند. به همین دلیل اگر ماشین بعد از جوش آوردن روشن نمی‌شود باید فیلتر هوا را بررسی و تمیز کنید تا علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن ماشین را بیابید.

مشکل در استارت موتور و مدار

هنگامی که استارت می‌زنید و موتور ماشین خود را روشن می کنید، ولتاژ باتری از مدار کنترل استارت می‌گذرد و شیر برقی استارت را فعال می‌کند. سپس موتور استارت می‌چرخد و میل لنگ موتور را می‌چرخاند تا موتور روشن شود. حال با دمای بالای موتور و با افزایش مقاومت مدار الکتریکی این شرایط دشوار تر می‌شود و بعد از جوش آوردن، ماشین روشن نمی‌شود. همچنین با گذشت زمان، استارت موتور و اتصال مدار نیز از بین می روند که این شرایط باعث می‌شود ماشین شما تا زمانی که خنک نشود روشن نگردد.

تشخیص مشکل موتور و مدار استارت خودرو مانند سایرین آسان نیست. اگر متوجه این مشکلات فنی در ماشین خود شدید، توصیه می کنیم موتور استارت ماشین را نزد یک فرد متخصص بررسی کنید.

کمبود ضد یخ یا مایع خنک کننده

بررسی سطح ضد یخ ماشین یا مایع خنک کننده موتور همیشه نادیده گرفته می‌شود. اما به دلیل نداشتن ضد یخ، موتور ماشین شما گرم می‌شود تا زمانی که خودرو جوش می‌آورد و به شما اجازه نمی‌دهد که خودرو را روشن کنید. اگر ضد یخ ماشین شما تمام شود، موتور ماشین خیلی سریع داغ می‌شود. از این رو باید سطح این مایع را بررسی کنید و زمانی که خالی به نظر می رسد آن را شارژ کنید.

هنگامی که به تعمیرگاه می آیید تا علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن را بررسی کنید، می‌بینید که مکانیک ابتدا ضد یخ ماشین شما را بررسی می‌کند، زیرا این مایع موتور را خنک نگه می‌دارد.

سخن آخر

اکنون که می دانید علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن چیست، می‌توانید جلوی این مشکل را بگیرید. به عنوان یک قاعده کلی،‌ اطمینان حاصل کنید که خودروی شما دارای سطح استاندارد ضد یخ است تا موتور خودرو بیش از حد داغ نشود و جوش بیاورد. همینطور در صورت نیاز لوازم یدکی سیستم خنک کننده خودرو خود را قبل از جوش آوردن خریداری و تعویض نمایید تا هزینه کمتری برای تعمیر به شما تحمیل شود. اگر خودرو بعد از جوش آوردن روشن نمی‌شود، می‌توانید مواردی که در بالا آورده شده را بررسی کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت روشن نشدن ماشین بعد از جوش آوردن دارید خوشحال می‌شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. محسن می گوید

    بسیار عالی و مفید ، تشکر