بررسی سایپا شاهین

شرکت سایپا یدک پس از سال ها اقدام به طراحی خودرویی جدید بروی پلتفرم خودرو های برلیانس نمود. این خودرو که در ابندا رهام نام داشت، نام آن به شاهین تغییر پیدا کرد. در این مقاله ما سعی داریم تا تمامی مشخصات شاهین را برای شما گرد هم آورده و به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید با معرفی شاهین خودرو جدید سایپا…

در این مقاله میخواهیم به بررسی شاهین یا رهام، خودرو جدید سایپا یدکی بپردازیم. با ما همراه باشید. صنعت خودرو به عنوان یکی از صنعت های بزرگ، در هر کشور می باشد و شامل  شرکت ها و بخش‌های کوچک و بزرگ بسیاری نیز می باشد؛ که وظیفه آنها، طراحی، توسعه، تولید و فروش خودروها است همچنین به دلیل وابستگی این صنعت، به صنایع دیگر ارتباط بسیار نزدیکی با اقتصاد هر کشور دارد و می تواند تاثیر قابل توجهی در اقتصاد یک کشور، داشته باشد. 

شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا تقریباً از دودهه پیش، برنامه ریزی هایی برای تولید خودروی ملی داشته‌اند، و از آنجا که در بیشتر کشورهای جهان سهم بالایی از تجارت در زمینه ی صنعت و اقتصاد جهانی، به قطعه سازی و تولید خودرو تحت برند های خارجی اختصاص می یابد؛ در کشور ما نیز، یکی از دغدغه‌های مهم برای مردم و صنعتگران، ارائه خودرو با طراحی و تولید قطعات کاملاً بومی می باشد. بالا بودن سابقه صنعت خودروسازی در کشور باعث شده تا انتظار تولید خودروی کاملا داخلی بالاتر رود و مردم نیز، در انتظار تحقق آن می باشند. با وجود اینکه تولید خودروهایی چون: دنا، تیبا، رانا، سمند، ساینا و کوییک از گامهای موثر و بزرگ مهندسان در زمینه ی تولید و طراحی خودرو ملی محسوب می شوند؛ با این حال، در تولید این خودروها از قطعات و دانش خارجی نیز استفاده شده است.

جلو پنجره شاهین
جلو پنجره شاهین

سرانجام با تلاش مهندسین و متخصصین، در زمینه طراحی و تولید خودروی کاملاً داخلی، مهندسان “سایپا” با صرف زمان و هزینه چشمگیری موفق به طراحی پلتفرم SP100 شدند. همچنین توانستند بر روی این پلتفرم، خودرو جدید “رهام” یا همان سایپا شاهین (Shahin Saipa) را طراحی و تولید نمایند. با طراحی این پلتفرم، خودروسازان توانستند خودرویی را تولید کنند؛ که از نظر بدنه و شاسی، کاملاً تولید داخل باشد. در صورتی که حتی، برخی از خودروسازان مطرح جهان، مخصوصاً خودروسازان معروف چین، از پلتفرم‌ دیگر برندها، برای ساخت تولیدات خود بهره برده اند؛ به همین دلیل تولید این پلتفرم موفقیت بزرگی در زمینه ی تولید خودرو کاملاً بومی محسوب می شود.

شاهین 2 

سرانجام در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ شرکت خودروسازی سایپا، از خودروی کاملاً بومی با پلتفرم SP100 که حاصل تلاش خودروسازان ایرانی می باشد؛ را در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد. این خودرو از نوع خودروهای سدان کامپکت می باشد؛ که در ابتدا با نام رهام معرفی گردید. همچنین این خودرو در کلاس C و هماهنگ با دیگر خودرو های روز جهان، در کلاس C می باشد. طراحان این خودرو، در طرح ظاهر خودرو “شاهین“، بسیار موفق عمل کرده اند؛ همچنین طرح این خودرو، بسیار فراتر از تیبا و ساینا، مورد تحسین بازدید کنندگان این نمایشگاه قرار گرفت. 

ایمنی بالا شاهین درعین زیبایی

برای مهندسان شرکت سایپا در طراحی خودرو شاهین، بالا بودن ایمنی خودرو در کنار استحکام و زیبایی آن، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و آنها توانستند خودرویی را در سطح استانداردهای جهان و دیگر خودروهای روز تولید کنند این خودرو، قابلیت آزمایش تست تصادف، کالیبراسیون موتور، کالیبراسیون ایربگ، تست جاده ای، تست کمربند و….. توسط مرکزهای مشهور مانند EURO NCAPE را داشته است و توانسته سه ستاره ایمنی را از این موسسه دریافت نماید.

 تغییر نام رهام به شاهین

طراحی شاهین
طراحی شاهین

در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با پیشنهاد یک پژوهشگر محیط زیست و همچنین گروهی از انجمنهای فعال در راستای انقراض شاهین ایرانی، مدیران سایپا نام محصول جدید و بومی خود را از رهام به شاهین تغییر دادند. یکی از دلایل اصلی این تغییر نام توسط شرکت، طراحی نمای جلوی خودرو می باشد، که از شاهین ایرانی الهام گرفته شده است. 

طراحی بدنه شاهین

طراحی خودرو شاهین از نظر نمای بیرونی، برعکس برخی خودروهای تولید داخل و نیز بسیاری از خودروهای چینی، از طراحی کاملتر و هماهنگ تری برخوردار می باشد. در مورد طراحی بدنه و ظاهر این خودرو، برخی گفته اند نمای آن کپی برداری از فرم خودروهایی مانند: ولکس C30 و برلیانس سری H می باشد، که این موضوع، در برخی قسمتها کاملا مشهود می باشد.

شاهین 3

درطراحی نمای جلو خودرو، از شاهین ایرانی اقتباس شده است و ایجاد ظاهر نسبتاً خشن این خودرو، نشان از موفقیت طراح در این امر می باشد. طراحی نماهای جانبی آن کاملاً هماهنگ با دیگر قسمت ها می باشد، البته شباهت هایی به تولید جدید شرکت هیوندای و کیا نیز دارد. 

چراغ جلو شاهین
چراغ جلو شاهین

در خصوص طرح عقب خودرو نیز شایعاتی بنا بر کپی ‌برداری وجود دارد در صورتی که یکی از اصلی ‌ترین اجزای نمای پشت آن، که چراغ ها می باشند؛ توسط شرکت های بومی طراحی و تولید می‌شوند. تولید چراغ شاهین به همراه چراغ های جلوی خودرو، دارای فناوری LED می باشند و همچنین دارای چراغ روشنایی در روز و مه شکن نیز هستند.

چراغ عقب شاهین

استفاده از موتور بهبود یافته تیبا در شاهین

در سال ۱۳۹۷ قرار بود، موتور خودرو برلیانس را برای خودروی شاهین نصب کنند. پیشرانه ۱٫۵ لیتری برلیانس H300 که قرار بود بر روی این خودرو قرار گیرد؛ دارای قدرت ۱۱۴ اسب بخار و گشتاوری ۱۵۴ نیوتون متر می باشد؛ همچنین میانگین مصرف سوخت این موتور ۸ لیتر بنزین در مسافت ۱۰۰ کیلومتر می باشد. پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H330 با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری ۱۳۸ نیوتن متر نیز، انتخابی مناسب برای خودرو شاهین بود. هم اکنون شرکت سایپا به دنبال استفاده از تجهیزات مشترک خودرو با خودروهای تیبا و ساینا می باشد. در همین راستا قرار است، ارزان ترین تیپ شاهین را با موتور بهینه سازی شده ۱٫۵ لیتری، با ۱۶ سوپاپ به بازار عرضه کند. نام این پیشرانه M18 است و توانایی تولید قدرت از ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسب بخار را دارد. پیشرانه توربو شارژ این موتور، که با نام M18T شناخته شده است و قدرت آن ۱۴۷ اسب بخار می باشد، که هم اکنون در دست طراحی و تولید است. خبرها حاکی از آن است که در تولید اولین نسخه ی خودرو شاهین، از موتور فعلی تیبا و ساینا همراه توربو شارژ استفاده شده است. نام این پیشرانه M15T می باشد؛ این موتور دارای چهار سیلندر ۱٫۵ لیتری و ۸ سوپاپ، مطابق با استاندارد جهانی EURO 5 می باشد. قدرت این پیشرانه ۱۰۸ اسب بخار است و گشتاوری ۱۶۵ نیوتن متر، را نیز دارد. موتوری که هم اکنون بر روی خودروهای تیبا و ساینا نصب است، موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی است که از قدرت ۸۷ اسب بخار، با گشتاوری ۱۲۸ نیوتن متر برخوردار می باشد. همچنین میانگین مصرف سوخت آن نیز ۸ لیتر در مسافت ۱۰۰ کیلومتری است.

شاهین 4

شاهین با گیربکس دستی و اتومات

شرکت خودروسازی سایپا قصد دارد، شاهین را در دو مدل گیبرکس دستی و اتوماتیک تولید و به بازار ارائه کند. گیربکس دستی آن به صورت ۵ سرعته می باشد، که امتیاز و دانش فنی آن توسط سایپا از یک شرکت چینی خریداری شده است و خودروسازان نیز قصد تولید این قطعه، به صورت بومی را دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های شاهین با ساینا و تیبا  گیربکس دستی ۵ سرعته است. گیربکس اتومات این خودرو بنا بر سفارش شرکت سایپا، ۶ سرعته می باشد (در واقع مدل توسعه یافته همان جعبه دنده ۴ سرعته ی، بکار رفته در دنا اتوماتیک است) که توسط شرکت هیوندای پاورتک انجام گرفته است. این قطعه نیز قرار است که توسط شرکت های داخلی تولید گردد. سایپا تا کنون موفق به خرید امتیاز این محصول بدون دانش فنی شده است. 

طراحی پلتفرم SP100 برای شاهین

خودروسازان در چند سال گذشته در تلاش برای طراحی و تولید پلتفرم های  بومی و مختص به خود می باشند. در اوایل دهه ۹۰ با اعمال تحریم ها به کشورمان، خودروسازان را بیش از پیش به فکر طراحی خودروی کاملا ایرانی افتادند و سعی دارند تا تا جایی که امکان دارد، وابستگیشان را به خودروسازان خارجی به حداقل ممکن برسانند؛ تا  خروج این خودروسازان از کشور باعث تعطیلی خط تولید آنها نشود. بنابراین از سال ۱۳۹۰ شرکت سایپا، کار طراحی پلتفرم چند منظوره (مگا پلتفرم) را آغاز نمود، سرانجام پس از ۶ سال تحقیقات و تلاش های بسیار و همچنین با کمک مشاوران خارجی، توانستند پلتفرم اختصاصی خود را با نام SP100 طراحی و تولید نمایند، تولید و توسعه پلتفرم های بومی می تواند به توسعه ی قطعه سازی در کشور بیانجامد.

طراحی اولیه شاهین

آپشن ها و تیپ های شاهین

 بنا بر گفته کارشناسان، قرار است خودروی شاهین به عنوان جدیدترین خودرو ملی، در شش تیپ مختلف به بازار عرضه شود؛ که در ساده ترین تیپ به صورت ۵ دنده تا اتومات وارد بازار می‌شود. 

در طراحی تیپ ۱ شاهین، استفاده از پخش سی دی با درگاه usb، بلوتوث، دو کیسه هوا، تنظیم صندلی راننده به ۶ حالت به صورت دستی، روکش های صندلی پارچه ای، سیستم تهویه دستی، کامپیوتر سفر، شیشه ها و آینه های برقی، رینگ فولادی ۱۵ اینچی ترمز Abs ،Eba و Ba استفاده شده است.

شاهین 5

تیپ ۲ شاهین با امکانات جدیدی چون: سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب و سیستم کنترل پایداری به بازار عرضه می شود.

 تیپ ۳ شاهین، به صورت اتوماتیک بوده و دارای جعبه دنده ۶ سرعته AT می باشد. این تیپ از خودروی شاهین  همان، خودروی تیپ یک است؛ که به جعبه دنده اتوماتیک مجهز شده است. 

 تیپ ۴ خودرو شاهین نیز، به صورت اتوماتیک عرضه می شود و امکانات آن کاملا مشابه خودرو تیپ ۲ است؛ با این تفاوت که به صورت اتوماتیک می باشد. تفاوت تیپ های اتوماتیک این خودرو با خودروهای دنده دستی، استفاده از رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی، است که جایگزین رینگ ۱۵ اینچی فولادی شده است.

تیپ ۵ و ۶ خودرو شاهین، نمونه های اصلی این خودرو می باشند که به صورت اتوماتیک عرضه می شوند. در تیپ ۵ خودرو، مجهز به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای می باشد و همچنین امکاناتی چون: سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، آینه تاشو برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، برای آن در نظر گرفته شده است. تیپ ۶ شاهین، فول ترین نمونه خودرو است که ویژگی‌هایی مانند: رادارنقطه کور، روکش صندلی داخلی چرم، صندلی برقی راننده به آن اضافه شده است. همچنین دراین تیپ خودرو از نمایشگر۱۰ اینچی لمسی استفاده شده است.

فضای داخل کابین شاهین

داشبورد شاهین
داشبورد شاهین

در داخل خودرو، صندلی ها با چیدمان مناسبی طراحی شده‌اند که در سطح خودروهای روز دنیا می باشد. طراحی این صندلی ها بر پایه پلتفرم SP100 می باشد. سیستم تهویه HAVC، داشبورد، کنسول، رودری ها همه توسط شرکت سایپا طراحی و تولید شده اند و کاملاً بومی می باشند. در ساخت داشبورد خودرو شاهین از پلاستیک خشک و پلیمرAbs استفاده شده است، که استفاده از این مواد در ساخت قطعات، باعث بالا رفتن کیفیت می شود.

قیمت تقریبی شاهین چقدر است

با توجه به اینکه خودرو شاهین هنوز وارد بازار نشده، قیمت آن مشخص نیست. حتی هزینه نگهداری و یا لوازم یدکی شاهین نیز معلوم نشده است. از آنجا که رقیب اصلی این خودرو، خودرو دنا می باشد و با توجه به شرایط کنونی و تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو احتمال می رود؛ قیمت شاهین در رنج قیمتی دنا باشد. همینطور انتظار میرود قیمت لوازم یدکی شاهین نیز هم رنج قطعات خودرو های رقیبش باشد.

شاهین

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.