اقتصادی‌ترین خودروها در بازار ایران

شاید شما هم به دنبال خرید اقتصادی‌ترین خودروها در بازار ایران باشید و در وهله اول به مصرف سوخت آن فکر کنید چرا که خودرو های کم مصرف معمولا برای مصارف روزانه و رفت و آمد های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر هنوز تصمیم نهایی برای خرید خودرو مورد نظر خود نگرفته اید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

در هنگام بررسی اتومبیل‌های مختلف، ویژگی‌های مختلفی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. این ویژگی‌ها معمولاً اصلی‌ترین چیزهایی هستند که یک خودروی خوب با ارزش خرید بالا و کیفیت ساخت قابل قبول باید داشته باشد. در این میان، برخی از این شاخص‌ها برای خریداران مهم‌تر هستند و برخی دیگر ممکن است اولویت‌های شخصی یک خریدار خاص باشند.

به عنوان مثال، ممکن است فرد یک خودرو سریع و چابک بخواهد و لذت بردن از رانندگی برای او از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار باشد. اما برای افراد دیگر ممکن است مصرف سوخت پایین و عملکرد بهینه موتور در اولویت قرار داشته باشد. بنابراین شناخت بهترین خودروهای موجود در بازار در هر یک از این شاخص‌ها انتخاب خریدار را تسهیل می‌کند. یکی از مهمترین موارد میزان مصرف سوخت خودرو است.

امروزه به دلیل این که هزینه سوخت یک خودروی شخصی در خرج ماهیانه خانواده سهم به سزایی دارد، خریداران خودرو به مصرف سوخت خودروی خود توجه بیشتری می‌کنند. برخی خودروها در واقع برای مصرف سوخت بهینه شده‌اند و می‌توان گفت که به دلیل مصرف پایینی که دارند، ارزش خرید دارند.

با این حال خودروسازان ایران نتوانستند آن طور که باید و شاید، تغییرات فنی لازم را برای کاهش مصرف سوخت در موتورهای خودروهای تولیدی خود انجام دهند. بر اساس تحقیقات، هم اکنون حدود ۷۰ درصد خودروهای داخلی از موتورهای پر مصرف با فناوری‌های نه چندان جدید استفاده می‌کنند. در مورد خودروهای ملی، مهم‌ترین عامل کاهش مصرف سوخت، موتور خودرو است. در واقع در خودروهای وارداتی عوامل دیگری که در بهینه سازی عملکرد فنی خودرو موثر هستند، مانند سیستم سوخت یا انتقال که می‌توانند در مصرف سوخت نقش داشته باشند اما در مورد خودروهای داخلی مصرف سوخت خودرو به طور مستقیم از نوع موتور نشأت می‌گیرد. در ادامه، اقتصادی‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران (بر اساس جدول رسمی ‌مشخصات فنی کارخانه) را بررسی خواهیم کرد.

اقتصادی ترین خودروی تویوتا در ایران

۱٫   خودروی تویوتا پریوس

خودروی تویوتا پریوس

اگرچه این خودروی ژاپنی از نظر شتاب و قابلیت رانندگی مشابه تویوتا کرولا است و چندان هیجان انگیز به نظر نمی‌رسد، اما از نظر مصرف سوخت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۳٫۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. تویوتا پریوس پاک‌ترین و اقتصادی‌ترین خودرو در کلاس خود محسوب می‌شود. چرا که تنها ۹۹ گرم دی اکسید در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید می‌کند و بدون شک یک ماشین اکولوژیک (طرفدار محیط زیست) است.

۲٫   خودروی تویوتا سی اچ آر

این خودرو از خودروهای شاسی بلند کم مصرف بازار ایران به شمار می‌آید. کارخانه خودروسازی تویوتا معروف‌ترین و بزرگترین کارخانه و شرکت خودروسازی در سراسر جهان است. تویوتا CHR  یکی از کم مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلندی است که شرکت تویوتا آن را تولید کرده است. این خودرو در سال ۲۰۱۴ به بازار دنیا معرفی شد.

از سال ۱۳۹۷، تویوتا CHR در دو نسخه HV و Turbo به ایران وارد شده است. مدل HV  این نوع خودرو یک پیشرانه هیبرید دارد و مدل Turbo نیز قابلیت AWD  و یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری توربوشارژ دارد. مصرف سوخت هر دو مدل تویوتا سی اچ آر بسیار عالی است، اما بدیهی است که مدل HV  بسیار کم مصرف‌تر است.

تویوتا سی اچ آر هیبریدی یک پیشرانه ۱۷۹۸ سی‌سی بنزینی و یک پیشرانه الکتریکی دارد. این دو پیشرانه مجموعا ۱۲۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور را میتوانند تولید کنند. این نوع خودرو در هر صد کیلومتر تنها ۳٫۹ لیتر بنزین (به صورت ترکیبی در شهر و جاده) مصرف می‌کند پس نتیجه میگیریم که تویوتا CHR کم مصرف‌ترین شاسی بلند شرکت تویوتا است.

۳٫   خودروی تویوتا کمری  XLE و تویوتا کمری SE

خودروی تویوتا کمری xle

این نوع خودروی تویوتا کم مصرف در پایین و در قسمت خودروهای هیبریدی کم مصرف موجود در ایران توضیح داده شده‌اند.

اقتصادی ترین خودرو شاسی بلند در ایران

۱٫   خودروی تویوتا سی اچ آر

این خودرو را در بالا در قسمت کم مصرف‌ترین خودروی تویوتا در ایران توضیح دادیم.

۲٫   خودروی سانگ یانگ تیوولی

خودروی سانگ یانگ تیوولی

رتبه بعدی در میان خودروهای شاسی بلند کم مصرف موجود در ایران تیوولی است. تیوولی توسط شرکت کره‌ای سانگ یانگ تولید میشود و از سال ۲۰۱۵ به دنیا معرفی شده است. برخلاف تصور عموم مردم با وارد شدن این شاسی بلند کوچک یعنی خودروی سانگ یانگ تیوولی به بازار کشور، محبوبیت خیلی بالایی پیدا کرد.

در سال ۱۳۹۴، اولین خودروی تیوولی توسط رامک خودرو  به بازار ایران وارد شد و در اوایل سال ۹۷ نیز مدل فیس‌لیفت ۲۰۱۸ تیوولی، با نام تیوولی آرمور به ایران آمد.

این نوع خودرو شتاب خیلی بالایی ندارد ولی به عنوان یک شاسی بلند کره‌ای ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که مطمئنا بهترین آن‌ها مصرف سوخت پایین این خودرو است.

خودروی سانگ یانگ تیوولی پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۶ لیتری دارد که قادر است قدرتی معادل ۱۲۸ اسب بخار و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. تیوولی در بیرون از شهر ۵٫۴ لیتر و در حالت ترکیبی تنها ۵٫۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند. در مقایسه با سایر خودروهای شاسی بلندی که در ایران موجود است، بسیار خوب است.

۳٫   خودرو میتسوبیشی اوتلندر PHEV از کم مصرف‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران

میتسوبیشی یکی از اولین تولید کننده های خودروهای شاسی بلند است که از سال ۱۹۱۹ شروع به فعالیت کرد. یکی از کم مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند این شرکت، میتسوبیشی اوتلندر نام دارد که از سال ۲۰۰۱ به دنیا معرفی شد. در سال ۲۰۱۲ نسخه پلاگین هیبرید اوتلندر (PHEV) هم به دنیا معرفی شد که علاوه‌ بر پیشرانه بنزینی، دو پیشرانه برقی هم دارد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV  موفق شد سه سال متوالی جایزه پرفروش خودرو پلاگین هیبرید اروپا را دریافت کند. در سال ۱۳۹۷ شرکت آرین موتور تعداد کمی از این خودرو را به ایران وارد کرد. میتسوبیشی اوتلندر PHEV در مجموع می‌تواند ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خودرو دارای یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک است. همچنین در این ماشین قدرت از طریق گیربکس به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

این خودرو به‌ طور ترکیبی در هر صد کیلومتر فقط ۱٫۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ این مصرف سوخت کم میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید را به کم مصرف‌ترین شاسی بلند موجود در بازار ایران تبدیل می‌کند.

۴٫   خودروی رنو کپچر

خودروی رنو کپچر

کپچر یکی دیگر از خودروهای جذاب و پرطرفدار شرکت رنو است که در بازار ایران موجود است. این نوع خودرو مصرف سوخت بسیار مناسبی دارد. رنو کپچر برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ تولید شد و بعد از آن در سال ۲۰۱۳، شرکت رنو این کراس‌اوور کوچک را به جهان صادر کرد.

رنو کپچر با پیشرانه‌های مختلفی در بازارهای جهانی موجود است، اما نسخه‌ای که شرکت ایران خودرو برای بازار ایران وارد کرده است از یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ برخوردار است که میتواند ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در این خودرو وظیفه انتقال نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو را به چرخ‌های جلو بر عهده دارد.

مصرف سوخت بسیار کم این خودرو و اندازه جمع و جور آن باعث شده تا کپچر یکی از مناسب‌ترین و کم مصرف‌ترین خودروهای بازار داخلی برای خرید باشد. رنو کپچر در سیکل ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵٫۹ لیتر و در جاده‌های برون شهری تنها ۴٫۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این میزان مصرف سوخت برای یک کراس‌اوور کوچک مصرف بسیار مناسبی به‌نظر می‌رسد.

۵ خودروی جک  S3

شاید اعتماد به خودروهای چینی تازه به دوران رسیده‌ای همچون جک (JAC) کار سختی باشد، اما اگر در بازار ایران به دنبال شاسی بلندی کم مصرف هستید که قیمت مناسبی هم داشته باشد، یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌های شما جک S3 است. جک S3 که در کشور چین با نام Refine S3 شناخته می‌شود، برای بار اول در سال ۱۳۹۶ به ایران وارد شد. شرکت کرمان موتور این خودرو را وارد کشورمان کرد. این خودرو از ابتدای ورود به بازار به خاطر قیمت مناسب و امکانات متنوع خود در بین بسیاری از خریداران ایرانی محبوب شد.

این کراس‌اور کم مصرف چینی از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر تشکیل شده است که قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر را دارا است. این خودرو سنگین است به نحوی که وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی دارد بنابراین پرواضح است که نباید انتظار چندانی از شتاب آن داشته باشید، اما قطعا مصرف سوخت آن می‌تواند برایتان جالب باشد. جک S3 در یک سیکل ترکیبی و به ازای هر صد کیلومتر فقط ۵٫۹ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد که مصرف بسیار مناسبی برای این شاسی بلند چینی ارزان ‌قیمت به حساب می آید.

اقتصادی ترین خودروی چینی در ایران

در بازار امروز کشور ما، خودروهای چینی سهم بسیار بزرگی دارند و کیفیت کالاهای کشور چین گستردگی و تنوع زیادی دارد، بنابراین، چند خودروی چینی کم مصرف در ایران را بررسی می‌کنیم. آنچه در زیر می‌خوانید، لیستی از کم مصرف‌ترین خودرو ‌های چینی بازار داخلی هستند که بعضی از آن‌ها طرفداران بسیاری نیز دارند. اگر کم مصرف بودن ماشین برایتان مهم است، موارد زیر می‌توانند انتخاب خوبی برای شما در زمان خرید محسوب شوند. البته علاوه بر کم مصرف بودن، معیارهای دیگری مانند کیفیت ساخت، کیفیت رانندگی، دسترس بودن قطعات و قابلیت تعمیر را نیز مد نظر خودتان قرار دهید.

۱ –  خودروی برلیانس سری H

خودروی برلیانس سری h

اولین مورد از فهرست کم مصرف‌ترین خودروهای چینی سری H برلیانس است. این برند چینی در سری H محصولاتش چهار مدل فعال در دو کلاس هاچ‌بک و سدان در کشور ایران دارد که هر چهار دستگاه جزو کم مصرف‌ترین ماشین‌های چینی بازار هستند.

سری H200 در دو مدل H220 و H230 در بازار ایران وجود دارد و سری H300 هم در دو مدل H320و H330  در کشورمان موجود می‌باشد که هر دوی آنها در مدل های دنده‌ای و خودکار ساخته می‌شوند. مشخصات فنی دو مدل H200 مانند هم هستند و این موضوع برای سری H300  نیز وجود دارد.

نکته مهم در نسخه‌های اتوماتیک این مدل‌ها این است که با وجود تغییر جعبه دنده در مدل اتومات و انتظار مصرف سوخت بیشتر، برلیانس‌های سری H خودکار مصرف بنزینی تقریباً به اندازه همان مدل دنده‌ای دارند.  مدل‌های H200 فقط با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تولید شدند ولی خودروهای برلیانس سری H300 بعد از بهبود در بخش گیربکس‌، حالا با موتور ۱۶۵۰ سی‌سی قوی‌تر ، عرضه می‌شوند؛ این موضوع باعث شده شتاب اولیه ماشین بهتر از سری قبلی شود و بازدهی و کیفیت رانندگی در آنها بیشتر شود.

لازم به ذکر است که نسخه‌های اتوماتیک سری ۲۰۰ از گیربکس ۶ دنده‌ای بهره می‌برند این در صورتی است که در مدلهای سری ۳۰۰ ، گیربکس‌ها فقط ۴ دنده‌ای هستند. مصرف سوخت همه برلیانس‌های H حدودا همانند یکدیگر و در حدود ۶ و نیم لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که این میزان نسبت به بقیه ماشین های موجود در بازار ایران و نسبت به این رده از ماشین‌ها عدد مناسبی است. پس اگر به دنبال ماشین های چینی کم مصرف هستید، ماشین های سری H200 و H300 برلیانس موارد مناسبی برای شما خواهند بود.

۲ خودروی بسترن  B30

خودروی بعدی در لیست کم مصرف‌ترین خودروهای چینی بازار ایران، به یک سدان می‌رسد که به نوعی جانشین مناسبی برای محصول دیگری از برند FAW یعنی B50 است.

بسترن B30 برخلاف عدد داخل اسمش از مدل B50 بزرگتر و کشیده‌تر است و چند سال پیش به ایران وارد شد. در میان سدان‌های با ابعاد بزرگ بازار ایران کیفیت خوب و قیمت پایین‌تری دارد. اگر این خودرو را با خودروهای هم رده ای مانند برلیانس مقایسه کنیم، امکانات رفاهی بیشتر این خودرو و فضای کابین خوب آن باعث می‌شود این ماشین یعنی بسترن بسیار مناسب‌تر باشد.

بسترن B30 دارای موتور ۱۶۰۰ سی‌سی است و یک گیربوکس خودکار قدرتمند ۶ دنده‌ای دارد. این ماشین به حالت رانندگی اسپرت مجهز است و برای همین راحتی و لذت در رانندگی با این خودرو را بسیار زیاد می‌کند. این خودرو شتاب اولیه خیلی بالایی ندارد، اما مصرف سوخت آن در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۷ لیتر بنزین در است.

 در کل، بسترن B30 یکی از خودروهای چینی کم مصرف موجود در بازار ایران به حساب می‌آید. این خودرو زیبا طرفداران زیادی در ایران دارد و کیفیت مناسبی در بین ماشین های دیگر ایرانی و چینی دارد.

۳–خودروی هن تنگ X5  

خودروی هن تنگ x5

کراس‌اوور معرفی شده از یک گروه خودروساز تازه تاسیس شده در کشور ایران، موردی دیگر در لیست کم مصرف‌ترین خودروهای چینی به شمار می‌آید. این خودرو در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و حدود یک سال بعد به وسیله شرکت عظیم خودرو به جاده‌ها و بازار داخل کشور معرفی شد. از حدود ۲ سال پیش این ماشین در کارخانه نماینده ایرانی‌ اش تولید می‌شود و تفاوت زیادی بین نسخه‌های وارداتی و مونتاژی وجود ندارد.

ظاهر و قیافه این ماشین شبیه به طرح‌های تیپیکال یک خودروی شاسی بلند چینی در سال‌های اخیر است و سه ردیفه بودن صندلی‌ها در اتاقک، این خودرو را از بسیاری از مدل‌های چینی دیگر متمایز می‌کند.

هن تنگ X5 آپشن‌های متنوع و زیادی دارد  و با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توربوشارژ ۴ سیلندر و جعبه دنده CVT تولید می‌شود. این خودرو شتاب اولیه ۱۱ ثانیه‌ای دارد و میزان مصرف سوخت آن را در ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی به حدود ۷ و نیم لیتر بنزین است.

تجربه و سابقه کمِ شرکت سازنده در جهان، علاوه بر واردات کم این ماشین به کشور و در دسترس نبودن لوازم یدکی، تعمیرات و خدمات پس از فروش ضعیف آن باعث می‌شوند تا انتخاب این ماشین منطقی به نظر نرسد. بنابراین اگر با این موارد مشکل ندارید، شاید هن تنگ X5 خودروی چینی کم مصرف و خوبی است.

۴  – خودروی ام ‌وی ‌ام X22

چهارمین گزینه از لیست کم مصرف‌ترین خودروهای چینی خودرویی از شرکت ام‌وی‌ام است؛ شرکتی که برعکس مورد قبل، چند سالی است آوازه‌ای بلند در کشور دارد.

ام‌وی‌ام که با مدل ۱۱۰ خود در ایران مشهور شد و نزاع طولانی خوب یا بد بودن خودروهای چینی را بر سر زبان‌ها انداخت، حالا با تنوع و ارائه چندین مدل به کار در بازار می‌پردازد. ایکس۲۲ حدود شش سال قبل به ایران رسید و به نوعی نسخه کراس‌اوور از مدل ۳۱۵ ساخت همین شرکت به حساب می‌آید.

این خودرو در چندین تیپ پایه، اکسلنت، اسپرت و لاکچری بصورت دنده‌ای و اتوماتیک ساخته می‌شود که تفاوت آن‌ها در امکانات ایمنی و رفاهی و جزییاتی کوچک در طراحی می‌باشد؛ اما در مشخصات فنی همگی از موتور ۱۵۰۰ سی‌سی بهره می‌برند و جعبه دنده نسخه‌های اتوماتیک ۴ سرعته است.

نکته مهم در این مدل میزان مصرف سوخت آن می‌باشد که در همه مدل‌های X22 که چه دنده‌ای هستند و چه خودکار، این عدد نزدیک ۶ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است.

مدل‌های جدید این ماشین از سه سال قبل با ۵ قابلیت جدید تولید می‌شود. این قابلیت‌ها شامل سیستم‌های کشش و پایداری جدید برای کنترل بیشتر خودرو در شیب‌ها هستند.

۵ – خودروی جک J4

خودروی جک j4

در ادامه و برای معرفی خودروهای چینی کم مصرف بعدی به کارخانه خودروسازی جک می‌رسیم. جک J4 یکی از خوش‌فروش‌های برند جک در ایران به حساب می‌آید زیرا شرکت جک این سدان را بعد از تعریف و ترسیم جدید استانداردهای ساخت خود تولید کرد و قیمت مناسبی بر روی آن تعیین کرد.

کرمان موتور با معرفی این ماشین به بازار داخل و استفاده از موتور مشترک با J5 توانست قیمت نهایی آن را کم‌تر کند و این محصول را به یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی‌ بازار تبدیل کند. جک جی ۴ موتور ۱۵۰۰ سی‌سی و جعبه دنده CVT  دارد. جک J4 دو حالت اضافه رانندگی به ‌صورت اسپرت و برف نیز دارد. این خودروی پرطرفدار در ایران به‌جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می‌کند.

استقامت خوب و استهلاک پایین این ماشین در کنار راندمان بالای گیربکس و موتور کیفیت رانندگی در جک J4 را بالا برده و این سدان را به گزینه ای مناسب برای خرید تبدیل کرده است. هر چند این خودرو در تعداد کمی عرضه شده و تنوع امکانات آن نسبت به برخی رقبا مثل بسترن B30 و چری آریزو ۵ محدودتر است. با این وجود، در بحث سوخت جک J4 با مصرف ۶.۲ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر یکی از کم مصرف‌ترین خودروهای چینی موجود در بازار کشور محسوب می‌شود.

۶ – خودروی چری آریزو ۵

گروه ایرانی مدیران خودرو با عرضه چری آریزو این خودرو را به ایران وارد کرد. چری آریزو ۵ در سال ۹۵ به کشور وارد شد و با ظاهر زیبای خود در میان سدان‌های بازار بقیه خودروها را به مبارزه دعوت کرد. دو تیپ اکسلنت و لاکچری در نوع دنده خودکار و یک تیپ دنده‌ دستی لاکچری سه مدلی هستند که در کشور ایران موجود هستند.

هر سه ماشین از یک موتور مشابه ۱.۵ لیتری بهره می‌برند. دو نسخه اتوماتیک نیز در آپشن‌هایشان با هم متفاوت هستند. طبیعتا تیپ اکسلنت به صورت کامل و با تمام امکانات همراه است.

اما از بهترین ویژگی‌های مثبت این مدل که آن را به یکی از خودروهای کم مصرف چینی بازار تبدیل کرده است میزان مصرف سوخت کم آن است؛ چری آریزو ۵ در تیپ دنده‌ای ۵.۷ لیتر و در نوع خودکار خود فقط حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد.

بهترین خودروهای هیبرید در ایران

خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی یا همان خودروهای برقی بنزینی تولید شده‌اند تا با کاهش مصرف بنزین، تولید دی اکسید کربن و گرم شدن هوای زمین و آلودگی هوا نیز کمتر شود. امروزه این نوع خودروها، یکی از عادی ترین ها در بسیاری از کشورهای دنیا است ولی در کشور ایران به دلیل تحریم‌ها تنها تعداد کمی از ماشین‌های هیبریدی مانند تویوتا پریوس، کمری و هیوندای سوناتا هیبرید وارد شده‌اند که در مقایسه با کل خودروهای موجود در ایران تقریبا تعداد ناچیزی به شمار می‌روند.

تمامی خودروهای هیبریدی موجود در دنیا به لحاظ مصرف بنزین در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند و در واقع، رسالت خودروهای هیبریدی همین مصرف کم بنزین است. در ادامه لیست تمام خودروهای هیبریدی موجود در ایران را می‌آوریم که شما با خرید هر کدام از آنها می‌توانید در حفظ محیط زیست سهیم باشیم. البته مشکل اصلی اینجاست که قیمت آنها بسیار بالاست و خرید آنها برای اکثر قریب به اتفاق مردم ایران غیر ممکن است.

خودروی تویوتا کمری  XLE و تویوتا کمری SE

خودروی تویوتا کمری هیبریدی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ و در سه مدل SE و LE و XLE وارد ایران شد. مدل  SEاز تویوتا کمری، کم قیمت‌ترین و البته کمیاب‌ترین مدل در بین مدلهای مختلف تویویوتا کمری بود و مدل XLE نیز فول‌ترین و کامل‌ترین تیپ و مدل در بین همه مدلهای مختلف تویوتا کمری می‌باشد.

چهره تویوتا کمری مدل XLE از مدلهای دیگر متفاوت است. تجهیزات مدل XLE هم بیشتر از SE می‌باشد. قدرت موتور الکتریکی این خودروهای ژاپنی تقریبا برابر با ۴۴ اسب‌ بخار است. شاید این قدرت کم به نظر برسد ولی تویوتا کمری به دلیل حجیم بودن پیشرانه بنزینی، شتاب بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

قدرت این نوع خودرو برابر با ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور آن  230 نیوتن‌متر می‌باشد. شتاب انواع تویوتا کمری هم حدود  7.8 ثانیه  و سرعت آن  195 کیلومتر برساعت است. مصرف ترکیبی این خودرو برابر  5.9 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. نوع بدنه این نوع خودروها هم سدان متوسط و نوع شاسی آنها یکپارچه است. طول این نوع خودروها برابر ۴۸۵۰ میلی‌متر و عرض آنها ۱۸۲۵  میلی‌متر و همچنین ارتفاع آنها۱۴۷۰ میلی‌متر است. فاصله محوری آنها  2775 میلی‌متر و وزن آنها برابر با  1626 کیلوگرم  است. در انتها هم باید ذکر کنیم که حجم باک آنها  70 لیتر می‌باشد.

خودروی تویوتا پریوس

این خودرو را در قسمت معرفی خودروهای کم مصرف تویوتا توضیح دادیم.

خودروی لکسوس  CT200H

خودروی لکسوس ct200h

مصرف سوخت این نوع خودرو در داخل شهر برابر با ۳٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. مصرف سوخت خارج از شهر این خودرو نیز ۳٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی لکسوس CT200H برابر۳٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. حجم باک این نوع خودروی هیبریدی برابر با ۴۵ لیتر است. در انتها هم باید بگوییم که استانداردآلایندگی خودروی لکسوس CT200H، یورو ۵ است.

خودروی هیوندای سوناتا هیبرید

مصرف سوخت این خودرو در داخل شهر برابر با ۵٫۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین مصرف سوخت آن در بیرون از شهر، برابر با ۵٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای سوناتا هیبرید هم برابر با ۵٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد. استاندارد آلایندگی این خودرو نیز یورو ۵ است.

خودروی کیا اپتیما هیبریدی

خودروی کیا اپتیما هیبرید

اکثر ماشین‌های هیبریدی که به همراه خودروی کیا اپتیما وارد بازار شدند، از موتور V6 بهره می‌بردند اما زیر کاپوت خودروی کیا اپتیما هیبریدی مانند هیوندای سوناتا هیبرید، یک موتور بنزینی با حجم ۲ لیتر و با قدرت ۱۵۴ و یک موتور برقی با قدرت ۵۰ اسب بخار وجود دارد . بنابراین کل قدرت این خودرو، ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور آن ۳۶۷ نیوتن متر می‌باشد. مصرف سوخت این نوع خودروی هیبریدی در حالت ترکیبی برابر با ۴٫۷ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر است. استاندارد آلایندگی خودروی کیا اپتیما هیبریدی نیز یورو ۶ است. حجم باک این خودرو هم گنجایش ۶۰ لیتر بنزین را  دارد.

خودروی میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ تنها ۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین‌هاچ بک‌های بازار ایران شناخته می‌شود. این خودرو کمتر از ۱۱۰ گرم آلاینده در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید می‌کند که آن را به یک خودروی سبز و طرفدار محیط زیست بدل می‌سازد. از سوی دیگر موتور این خودرو قابلیت تولید ۸۰ اسب بخار را دارد که برای یک‌هاچ بک از این دسته بسیار عالی است.

خودروی تویوتا CHR

این خودرور را نیز در قسمت خودروهای شاسی بلند کم مصرف شرح دادیم.

سایر خودروهای کم مصرف موجود در بازار ایران

در این مقاله انواع خودروهای چینی و شاسی بلند و هم‌چنین خودروهای هیبریدی کم مصرف را توضیح دادیم ولی در ادامه خودروهای داخلی و خارجی دیگری که در بازار داخلی موجود  بوده و کم مصرف هستند را بررسی می‌کنیم. البته وقتی به عنوان خودرویی داخلی اطلاق می‌شود، منظور این نیست که از ابتدا در ایران تولید شده است بلکه بیشتر خودروهای داخلی مانند پژوها و رنوها در اصل محصول کشور دیگری مثل فرانسه هستند و در ایران باز تولید یا در مواقعی مونتاژ می‌شوند.

خودروی مزدا ۲

خودروی مزدا 2

خودروی مزدا ۲ یک خودروی هاچبک جذاب است. این ماشین، محصول شرکت مزدا می‌باشد. خودروی مزدا ۲، موتوری ۴ سیلندر دارد که حجم آن نیز ۱.۵ لیتر است. این نوع خودرو با قدرت ۱۰۲ اسب‌ بخار را داراست که همین امر باعث می‌شود در بین اکثر خودروهای موجود در بازار قدرتمندتر باشد. مزدا ۲ با گیربکس خودکاری که دارد، شتاب از صفر تا صدی برابر با ۱۱ ثانیه دارد. مصرف سوخت این خودرو در درون شهر ۸.۱ لیتر است. همچنین، مزدا ۲ در خارج از شهر ۵.۳ لیتر و به صورت ترکیبی ۶.۳ لیتر بنزین می‌سوزاند. استاندارد آلایندگی این نوع خودرو، یورو ۴ است.

خودروی هیوندای سوناتا هیبرید

هیبرید هیوندای سوناتا در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند و به عنوان یک خودروی هیبریدی نسبتاً لوکس و بزرگ شناخته می‌شود. این خودرو مجهز به موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی با باتری است که در پایین تنه قرار دارد. با این حال به دلیل تاسیسات بالا و نیروهای محرکه پیچیده، برچسب قیمت بالایی دارد.

خودروی هیوندای i10

هیوندای آی ۱۰ یک هاچبک جذاب و محبوب است. این خودرو موتور ۴ سیلندر ۱.۲ لیتری دارد و قدرت تولیدی آن هم برابر با ۸۶ اسب‌ بخار است. هیوندای i10 در خارج از شهر ۵.۱ لیتر و در داخل شهر، ۸ لیتر بنزین می‌سوزاند. این خودرو شتاب ۱۳.۸ ثانیه را برای سرعت صفر تا ۱۰۰ داراست و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. استاندارد آلایندگی این خودرو یعنی خودروی زیبای هیوندای i10 یورو ۶ است.

خودرو رنو ساندرو

خودروی رنو ساندرو

محصول خودروسازی داچیا-رنو که در بازار ایران در دو مدل استپ وی و‌هاچ بک عرضه می‌شود، در مدل دنده دستی، مصرف سوخت کمتر از ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که نسبت به سایر خودروهای ملی عدد پایین‌تری است. رنو ساندرو مجهز به موتور ۴ سیلندر ۱۵۹۸ سی سی است که توانایی تولید ۱۰۷ اسب بخار را دارد. از سوی دیگر این خودرو علاوه بر ارائه سواری راحت و آرام، تنها ۱۶۴ گرم آلودگی در هر ۱۰۰ کیلومتر تولید می‌کند که از این نظر یکی از پاک‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود.

قابل توجه است که نسخه خودکار این خودرو چندان مصرف سوخت کارآمدی ندارد و به راحتی ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند که مقدار بالایی برای یک ‌هاچ بک اقتصادی است.

خودروی ام وی ام۱۱۰

مصرف سوخت این خودرو ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در هنگامی ‌است که درون شهر رانندگی می‌کنید، ۴٫۵ لیتر در بزرگراه و ۵٫۷ لیتر در حالت  ترکیبی است. البته باید توجه داشت که تنها ام وی ام ۱۱۰ مدل ۳ سیلندر تولید داخلی است که با حجم موتور ۸۱۲ سی سی و یک گیربکسی دستی ۵ سرعته تنها ۵۲ اسب بخار تولید می‌کند.

مصرف سوخت مدل ۴ سیلندر دنده‌های این خودرو با موتور ۱۰۸۳ سی سی با مدل ۳ سیلندر چندان متفاوت نیست و یکی از کارآمدترین خودروهای داخلی به لحاظ مصرف سوخت محسوب می‌شود. یکی از معایب این خودرو ایمنی پایین آن در تصادفات است.

خودروی ام‌ جی ۳

خودروی mg 3

این خودرو یکی دیگر از خودرو های وارداتی‌ خوب و به درد بخور است. ام جی ۳ محصول یک کمپانی انگلیسی چینی است. ام‌جی ۳ نیز بسیار خودروی خوبی است و اگر به صورت گسترده‌تر به کشورمان وارد شود فضا برای خودروهای بی‌کیفیت‌ ایرانی و چینی تنگ می‌شود. این خودروی زیبا و کارآمد، یک موتور با ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را داراست.

این قدرت را گیربکس ۵ دنده خودکار خودرو به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. ام‌جی ۳ سقف حداکثر سرعتی برابر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب از صفر تا صد ۱۱ ثانیه را دارد. مصرف سوخت ترکیبی  این خودرو هم ۵.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. ام‌جی ۳ از نظر عملکرد، بازده، کیفیت سواری و ساخت و دوام فنی از بسیاری هاچ‌بک‌های هم‌سطحش و کم‌مصرف‌های بازار شرایط بهتری دارد. اما واردات کم ام جی ۳ باعث ناشناخته  ماندن آن برای مردم ایران شده است. استاندارد آلایندگی ام جی ۳،  یورو ۵ بوده و وزن آن ۱۱۶۵ کیلوگرم است. هم‌چنین ظرفیت باک این خودرو هم ۵ لیتر می‌باشد.

خودروی تندر ۹۱

تندر ۹۰ با موتور ۱۵۹۸ سی سی ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاوری ۱۴۸ را تولید می‌کند. جعبه دنده خودروی تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ به دو صورت دستی (با ۵ دنده)  و خودکار (با ۴ دنده) موجود است. مصرف سوخت این نوع خودرو در شهر ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در جاده بیرون شهری ۶٫۵ کیلومتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۸ لیتر در حالت ترکیبی است.

خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲

خودروی پژو 206 تیپ 2

بیش از ۲۰ میلیون پژو ۲۰۶ در سراسر جهان تولید و عرضه شده است و شرکت ایران خودرو یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولید این خودرو در جهان است. با وجود ۱۸ سالی که از تولید آن می‌گذرد، هنوز یکی از کم مصرف‌ترین خودروهای بازار ایران است.

نوع ۲ این خودرو با موتور ۱۳۶۰ سی سی و جعبه دنده ۵ سرعته، قدرتی به اندازه ۷۵ اسب بخار و گشتاوری حداکثر ۱۱۸ نیوتون متر تولید می‌کند. مصرف سوخت خودروی پژو ۲۰۶ نوع ۲ در سال ۲۰۰۱، ۷٫۵ لیتر در چرخه شهری، ۴٫۹ لیتر در جاده و ۷ لیتر در چرخه ترکیبی است.

خودروی سمند ال ایکس با موتور EF7

خودروی سمند ال ایکس در سال  ۱۳۸۳ با هدف به روزرسانی ظاهر و فناوری خودرو سمند توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید شد. موتور ۱۶۴۵ سی سی سمند ای اف۷، ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور دارد. این خودرو جعبه دنده دستی ۵ سرعته دارد و قدرت آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت این خودروی سیکل ترکیبی ۷٫۵ لیتر است.

با این حال می‌توان گفت که چنین مصرف سوخت کمی ‌با سمند تقریبا غیرممکن است و به ویژه سمندهای مجهز به موتور XU7 به راحتی یک مصرف سوخت دو رقمی‌خواهند داشت.

خودروی پراید

خودروی پراید

در سال ۸۹ شرکت سایپا با هدف بهبود کیفیت محصولات خود، محصولات پراید خود را بر اساس پلت فرم جدیدی به نام X100 تغییر داد که شامل افزایش قدرت موتور و تقویت بدنه بود. این خودرو با موتور ۱۳۲۳ سی سی و جعبه دنده ۵ سرعته دستی در مدل ارتقا یافته، ۶۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاوری ۱۰۶ نیوتون متر دارد. مصرف سوخت این خودرو در هر سیکل ترکیبی ۶٫۷ لیتر است که نسبت به حجم موتور نسبت به سمند ال ایکس بیشتر است.

خودروی دی‌اس ۳

دی اس۳ یک خودروی لوکس و جذاب شهری است که با مشارکت دانگ فنگ چین و سیتروئن فرانسه تولید می‌شود. DS که در فهرست خودروهای کم مصرف، خودروی گرانی است، از یک پلتفرم مشترک با سیتروئن سی۳ استفاده می‌کند. البته سیتروئن ساختن این خودر را به یک شرکت چینی واگذار کرد تا یک خودروی لوکس با قیمت مناسب تحویل مشتری داده شود، اما مثل همیشه خریداران ایرانی خودرو از این قیمت مقرون به صرفه محروم هستند.

 این مدل خودرو توسط یک موتور توربو ۱٫۲ لیتری در خط ۴ سیلندر تغذیه می‌شود. این موتور ۱۱۰ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتون متر را ارائه می‌دهد. جعبه دنده این خودرو ۶ دنده‌ای و خودکار است که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۸ کیلومتر در یک ساعت است و هم‌چنین از صفر به صد در ۹٫۹ ثانیه شتاب می‌گیرد.

این دو ویژگی خوب و رضایت بخش است. اما داستان وقتی جالب می‌شود که از مصرف سوخت این ماشین کوچک زیبا خبر داشته باشید. مصرف سوخت DS3 در چرخه ترکیبی ۴٫۶ لیتر، در چرخه شهری ۵٫۶ لیتر و در چرخه جاده ای ۳٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این عدد شگفت انگیزی برای یک موتور بنزینی احتراق داخلی است. این عدد به راحتی دیده نمی‌شود (حتی در اتومبیل‌های هیبریدی). استاندارد آلودگی این خودرو، یورو ۶ است. هم‌چنین وزن آن برابر ۱۰۷۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت باک بنزین آن هم ۵۰ لیتر است.

خودروی کیا پیکانتو

خودروی کیا پیکانتو

خودرو پیکانتو یک خودروی هاچ‌ بک است و اندازه کوچکی دارد. این نوع خودرو به دلیل طراحی زیبا و مدرنی که داشت خیلی در ایران محبوب شد. پیکانتو فقط در یک نوع و مدل وارد کشور ما شد و از این خودر تنها یک مدل در بازار ایران وجود دارد.

این ماشین جذاب ۸۵ اسب بخار قدرت و هم‌چنین ۱۲۱ نیوتن‌متر گشتاور را داراست. پیکانتویی که در کشور ما موجود است یک گیربکس ۴ دنده‌ای اتوماتیک دارد که همین گیربکس، قدرت موتور را به چرخ‌های جلوی ماشین انتقال می‌دهد. حداکثر سرعت کیا پیکانتو ۱۷۱ کیلومتر بر ساعت است. هم‌چنین شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۱ ثانیه می‌باشد.

مصرف سوخت آن هم در سیکل ترکیبی ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. پیکانتو در ایران برند شناخته شده‌ای است و به دلیلی اینکه شرکت اطلس‌خودرو، خدمات پس از فروش آن را ارائه می‌دهد، صاحبان آن برای پیدا کردن قطعات و هم‌چنین تعمیر آن با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. استاندارد آلایندگی این نوع خودرو، یورو ۴ بوده و وزن آن، ۸۸۵ کیلوگرم است. ظرفیت باک آن نیز ۳۵ لیتر می‌باشد.

باید توجه داشت که عددها و آمار فوق بر اساس مشخصات فنی رسمی ‌خودروها است و در بیشتر موارد، مصرف سوخت دنیای واقعی و شرایط خاص بازار ایران بیشتر از ارقام رسمی ‌است اما با توجه به تعداد کم خودروهای هیبریدی در بازار ایران و کمبود خودروهای برقی گفت که عملا انتخاب چندانی برای علاقه مندان به خودروهای کم مصرف و خودروهای حافظ محیط زیست وجود ندارد،  و بیشتر خودروهای تولید شده داخلی به دلیل فناوری‌های قدیمی ‌و سهل انگاری تولیدکنندگان خودرو در ارتقاء فناوری خود، از پر مصرف‌ترین و آلوده کننده‌‌ترین خودروها هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.