آموزش کامل در تصادف رانندگی چه کنیم؟

برای افراد زیادی این سوال بوجود می آید که در تصادف رانندگی چه کنیم که این مقاله به طور کامل شما را در مورد اقداماتی که باید در تصادفات جرحی، غیر جرحی و تصادف با موتور سیکلت انجام دهید آشنا خواهد کرد.

به دلیل گسترش استفاده از وسایل نقلیه به خصوص ماشین ها و موتورها، روزانه تصادفات رانندگی (Traffic Collision) زیادی اتفاق می افتد. تصادفات جزئی یا شدید می تواند زندگی یک فرد را تغییر دهد زیرا تصادفات باعث ایجاد هزینه، درد و رنج یا ناتوانی دائمی می شوند. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باعث میشود خطای انسانی به حداقل برسد و تصادف ها کاهش پیدا کند اما با این وجود این اتفاق امری اجتناب ناپذیر است چراکه دلایل زیادی می تواند باعث تصادف شود. بعضی از سوالات پر تکرار افراد این است که در تصادف رانندگی چه کنیم، چه مدارکی بگیریم، با چه شماره‌ای تماس بگیریم و…. که ما در این مقاله قصد داریم به آموزش کامل اینکه “در تصادف رانندگی چه کنیم” بپردازیم تا اطلاعات لازم را در این موضوع پیدا کنید.

هنگام تصادف چه کنیم؟

در-تصادف-رانندگی-چه-کنیم

برای دانستن اینکه هنگام تصادف چه کنیم، مراحل زیر را دنبال کنید:

آرامش خود را حفظ کنید

اولین و مهم ترین اقدامی که هنگام تصادفات رانندگی باید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید. حفظ آرامش باعث مدیریت بهتر شرایط می شود زیرا به طور مثال اگر آسیبی به جان کسی وارد شده باشد با اقدامات لازم و مدیریت بهتر می توانید تصمیمات درست و تاثیر گذاری بگیرید و جان افراد را نجات دهید.

تماس با پلیس یا اورژانس

اگر تصادف فقط باعث آسیب به مال شده است (تصادف جرحی نباشد) باید با پلیس تماس بگیرید تا افسر راهنمایی و رانندگی به محل تصادف مراجعه کند. اما اگر تصادف جرحی است در سریع ترین زمان ممکن با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید تا باعث سلامتی یا نجات جان افراد شوید.

همچنین اگر تصادف فقط باعث ایجاد آسیب به خودروها شده است سعی کنید قبل از رسیدن پلیس با طرف مقابل حادثه صحبت کنید تا بدون حضور پلیس به توافق برسید. در غیر این صورت سعی کنید از هرگونه جدال لفظی و درگیری فیزیکی اجتناب کنید تا ماموران راهنمایی و رانندگی به محل حادثه برسند و توضیحات لازم را به آنها بدهید.

از صحنه تصادف عکس بگیرید

در زمان وقوع حادثه باید از صحنه تصادف عکس بگیرید و بعد خودروها را به منظور باز شدن مسیر عبور و مرور و جلوگیری از ایجاد ترافیک، به سمت راست خیابان یا جاده منتقل کنید تا کارشناسان راهنمایی و رانندگی به محل حادثه مراجعه کنند. بعد از اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی به محل حادثه رسیدند شما می توانید عکس صحنه تصادف را به آنها نشان دهید تا مقصر تصادف مشخص گردد. همچنین در رابطه با این موضوع توصیه می کنیم مقاله مقصر در تصادف رانندگی کیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا با نحوه تشخیص مقصر در حالت های مختلف تصادف آشنا شوید.

در هنگام تصادف چه مدارکی بگیریم

یکی دیگر از اقدامات مهم موقع تصادف، گرفتن مدارک لازم است اما قبل از گرفتن مدارک ابتدا بایستی محل دقیق حادثه، مدل ماشین و رنگ ماشینی که با آن تصادف کرده‌اید را به خاطر بسپارید. حال مدارکی که باید از راننده مقصر تصادف بگیرید عبارتند از:

  • نام کامل و اطلاعات تماس
  • شماره بیمه نامه
  • گواهینامه رانندگی و شماره پلاک
  • نوع، رنگ و مدل خودرو

در هنگام تصادف به چه شماره‌ای تماس بگیریم

بعد از اینکه از صحنه تصادف عکس گرفتید خودرو را از مسیر تردد ماشین های دیگر خارج کنید و با شماره ۱۱۰ تماس بگیرید. در صورت جرحی بودن تصادف خودروها را حرکت ندهید و در سریع ترین زمان ممکن است با ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرید و درخواست امداد کنید.

علاوه بر این، موضوع مهمی که وجود دارد این است که اگر با راننده طرف مقابل به توافق رسیدید و قرار شد که فرد مقابل خسارت شما را پرداخت کند می توانید بعد از تماس با مجموعه یدک یار به شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۳۲۴ استعلام قیمت لوازم یدکی آسیب دیده را بگیرید تا حدود خسارت مشخص شود. در مورد هزینه اجرت نیز می بایست با مکانیک خود تماس بگیرید تا حدود هزینه تعمیرات مشخص شود.

بعد از تصادف جرحی چه کنیم

همانطور که اشاره کردیم، تصادفاتی که به جان افراد آسیب وارد می کند به عنوان تصادف جرحی شناخته می شود. در زمان وقوع تصادف جرحی ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و بعد سریعاً با شماره ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرید و درخواست امداد کنید. به یاد داشته باشید که در تصادف جرحی نباید تا زمان رسیدن ماموران پلیس و راهنمایی و رانندگی خودرو را از محله حادثه حرکت دهید. مورد بعدی اینکه به هیچ وجه از محله حادثه فرار نکنید و نگران نباشید زیرا بیمه خسارت های وارد شده به فرد مجروح شده را پرداخت خواهد کرد.

حال به طور خلاصه بعد از تصادف جرحی باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • آرامش خود را حفظ کنید.
  • از محل وقوع حادثه فرار نکنید زیرا این اقدام بر اساس ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود.
  • افراد حاضر در تصادف را بررسی کنید و سریعاً با پلیس ۱۱۰ و اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.
  • بعد از تماس با پلیس ۱۱۰، پلیس راهنمایی و رانندگی همراه با افسر نیروی انتظامی در محل حادثه حضور پیدا خواهند کرد.
  • اطلاعات و مشخصات راننده مقابل، مدل ماشین و پلاک آن را یادداشت کنید.
  • از شرایط و محل حادثه فیلم و عکس بگیرید.
  • اگر تصادف جرحی موجب فوت شدن کسی شده است، خودروها را حرکت ندهید تا نیروهای پلیس و امداد در محل حضور پیدا کنند.
  • در تصادف جرحی که منجر به فوت شده است حتماً برای گرفتن خسارت از شرکت بیمه باید کروکی عدم سازش را دریافت کنید.
  • اگر کروکی دریافت نکردید باید برای ترسیم کروکی فرضی به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

بعد از تصادف با موتور چه کنیم؟

بعد-از-تصادف-با-موتور-چه-کنیم؟

بعد از تصادف با موتور باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ابتدا سلامت راننده موتور سیکلت را بررسی کنید.
  • اگر راننده موتور سیکلت دچار آسیب دیدگی شده است سریعاً با پلیس و اورژانس تماس بگیرید. اگر تصادف فقط ضرر مالی ایجاد کرده است با پلیس تماس بگیرید تا ماموران راهنمایی و رانندگی به محل حادثه برسند.
  • از محل حادثه و وسایل نقلیه عکس و فیلم بگیرید.
  • مدارک راننده موتور سیکلت که شامل گواهینامه و بیمه نامه میشود را بگیرید و اگر فرد مقابل نیز از شما درخواست مدارک کرد، مدارک خود را به او بدهید.
  • از هرگونه درگیری فیزیکی و لفظی خودداری کنید و بعد از رسیدن ماموران نیروی انتظامی در آرامش کامل چگونگی بروز حادثه را به آنها شرح دهید و عکس یا فیلم حادثه و مدارک ها را به مامور راهنمایی و رانندگی ارائه دهید.
  • بعد از مشخص شدن مقصر، برای دریافت خسارت به مراکز بیمه مراجعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی درباره اینکه در تصادف رانندگی چه کنیم دارید می توانید در قسمت نظرات بیان کنید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.