نسل های ورنا

ورنا از قدیمی ترین نسل های خودرو کمپانی هیوندای است که در طی سال های اخیر در پنج نسل مختلف طراحی، تولید، و به بازار عرضه شده است. این اتومبیل در سال ۱۳۸۳ وارد خط مونتاژ ایران شد و محبوبیت بسیاری را در بین خریداران ایرانی به خود اختصاص داده است.

ورنا یکی از قدیمی ترین خودرو های سدان خانوادگی کمپانی هیوندای می‌باشد که طی سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۷ در بازار های جهانی عرضه شده است. نام دیگر این خودرو نیز با هیوندای اکسنت شناخته می‌شود و همچنان یکی از پر فروش ترین اتومبیل های خانوادگی می‌باشد.

ورنا (Verna) در سال ۱۳۸۳ وارد خط مونتاژ های کمپانی هایی نظیر کرمان خودرو ایران شد. این خودرو تا کنون در ۵ نسل مختلف را پشت سر گذاشته اما در ایران تنها در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک مونتاژ شده است. نسل دوم ورنا محبوب ترین نسخه این خودرو در ایران می‌باشد که همچنان طرفداران خاص خود را دارد. به همین دلیل است که “خرید لوازم یدکی ورنا” نیز از جمله تقاضاهای بالا افراد در کشور است.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا نسل های مختلف “ورنا” را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

نسل اول ورنا – (۱۹۹۴ – ۱۹۹۹)

نسل اول ورنا

نسل اول ورنا” در سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ طراحی و وارد بازار شد. این نسل از طراحی بسیار ساده و همچنین کابین ساده ای برخوردار بود و به عنوان یک سدان خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نسل اول ورنا از تجهیزات و امکانات ویژه ای برخوردار نبود و آپشن های مناسبی را به خریدار ارائه نمی‌داد.

اقتصادی بودن ورنا نسل اول یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شد و سبب می‌شد تا ضعف موتور نه چندان قدرتمند آن کم رنگ بشود. تولید این نسل از ورنا در ۱۹۹۹ به طور کلی متوقف شد و نسل جدید آن رونمایی شد.

نسل دوم ورنا – (۱۹۹۹ – ۲۰۰۵)

با ورود “نسل دوم ورنا” یا همان “اکسنت” به بازار های جهانی، محبوبیت این خودر وکمی بیشتر از قبل شد و تولید آن از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ ادامه یافت. خط مونتاژ آن نیز در همان سال توسط کمپانی کرمان موتور نیز به راه افتاد و نسخه های مونتاژ شده دنده ای و اتوماتیک ورنا در بازار های ایرانی عرضه شد.

نسل دوم ورنا با موتور ۱۴۰۰ سی سی با تفاوت در طراحی ظاهری بدنه و کابین نسبت به نسخه قبل خود ایمنی تر محسوب می‌شد و راحتی بیشتری را برای راننده به وجود می‌آورد. البته مدرن تر شدن ظاهر نسل دوم ورنا همچنان جذابیتی برای خریداران نسل جوان نداشت.

نمای پشتی ورنا 2005

آپشن هایی نظیر دو کیسه هوا، قفل کودک، سیستم های ترمز EBD + ABS، تنظیم دستی صندلی ها، سیستم تهویه مطبوع دستی، هشدار کمربند ایمنی، آنتن سقف، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل مرکزی، رایانه رومیزی، و … از جمله امکانات مختلف این نسل به شمار می‌رود.

نسل سوم ورنا – (۲۰۰۵ – ۲۰۱۰)

تا تولید نسل سوم این خودرو، نام ورنا بیشتر برای این مدل خودرو مورد استفاده قرار می‌گرفت اما از نسل های بعدی که وارد بازار های ایرانی شد، نام هیوندای اکسنت برای این خودرو بیشتر استفاده شد. این نسل از سال ۲۰۰۵ در خط تولید کمپانی ژاپنی هیوندای وجود داشت و تولید آن در سال ۲۰۱۰ متوقف شد.

نسل سوم ورنا” یا اکسنت از حجم موتور ۱۵۰۰ – ۱۶۰۰ سی سی برخوردار بود و دو نوع جعبه دنده دستی و اتوماتیک را پشتیبانی می‌کرد. این نسل از ورنا به خودرو کم استهلاک و اقتصادی معروف بود و به دلیل طراحی ساده اما کارآمد به عنوان یک خودرو خانوادگی مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گرفت.

نمای پشتی ورنا 2010

این مدل از نظر ایمنی موفق به دریافت سه ستاره از موسسه Euro- NCAP شده است و آپشن هایی نظیر ایربگ های سرنشینان جلویی، سیستم ترمز ABS، ترمز دیسکی، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی، چراغ مه شکن عقب، تنظیم چهار حالته دستی صندلی، سیستم صوتی و ۴ بلندگو، از تجهیزات این نسل ورنا محسوب می‌شوند.

نسل چهارم ورنا – (۲۰۱۱ – ۲۰۱۷)

همچنان که نسل دوم و سوم ورنا در ایران هنوز در خط مونتاژ قرار داشت، کمپانی هیوندای از نسل چهارم این خودرو در نمایشگاه خودروی پکن در سال ۲۰۱۱ رونمایی کرد. این نسل از ورنا از تغییرات کلی در ظاهر از جمله بدنه و کابین برخوردار بود و طراحی مدرن، اسپرت، و کشیده تری را برای جذب نظر بیننده ارائه می‌داد.

البته باید گفت که این طراحی مدرن تا جایی موفق عمل کرد چرا که توانست توجه نسل های جوان را نیز به خود جلب کند. تولید نسل چهارم هیوندای اکسنت تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت.

هیوندای اکسنت نسل چهارم

نسل چهارم ورنا” از پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی با توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت برخوردار بود و گیربکس آن نیز ۶ سرعته اتوماتیک بود. نسخه های دیگری از آن نیز در بازار وجود داشت که از موتور ۱۴۰۰ سی سی با توان تولید ۱۰۶ اسب بخار قدرت پشتیبانی می‌کرد.

این نسل از هیوندای اکسنت همچنان طرفداران خاص خود را دارد و وارد خط مونتاژ کمپانی های ایرانی شد.

نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا

نسل پنجم هیوندای اکسنت – (۲۰۱۸ – ۲۰۲۰)

نسل پنجم ورنا” یا همان هیوندای اکسنت که آخرین نسل این خودروست با نام ورنا ۲۰۱۸ در بازار های جهانی عرضه شد. این نسل با ارتقای کلی ظاهر بدنه و کابین خودرو نسبت به نسل های گذشته، جذابیت خاصی را در نگاه بیننده به وجود آورده است.

تغییر جلو پنجره و سپر های بزرگ در این نسل تصویری از یک خودرو گران قیمت و لوکس را به جای یک خودرو ارزان قیمت به نمایش می‌گذارد. متریال بکار رفته در این نسل نیز از کیفیت مرغوب و مناسبی برخوردار است.

پیشرانه ۱۶۰۰ سی سی با ۱۳۲ اسب بخار قدرت، به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک از مشخصات کلی و ارتقا یافته این خودرو شهری محسوب می‌شود.

هیوندای اکسنت 2020

آپشن هایی نظیر نمایشگر ۷ اینچی، صندلی های مجهز به گرم کن، سنسور دنده عقب، بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده با گرمکن، سیستم های ترمز ABS + EBD، سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه ای، و … از امکانات جدید هیوندای اکسنت به شمار می‌آیند.

تجربه رانندگی خود را با هر کدام یک از نسل های مختلف ورنا یا هیوندای اکسنت با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.