بررسی ورنا

ورنا یکی از قدیمی ترین سدان های کمپانی هیوندای می‌باشد که در برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ از آن رونمایی شده است. نسخه های مونتاژ شده دنده ای و اتوماتیک آن نیز در سال ۱۳۸۳ توسط کمپانی کرمان خودرو در ایران وارد مرحله عرضه شد. در این مقاله نگاهی به ویژگی های این خودرو داشته ایم.

همه ما برند هیوندای و خودرو های محبوب آن را تا حدودی می‌شناسیم. این کمپانی طی چندین سال اخیر موفق به تولید تعداد زیادی از اتومبیل های با کیفیت در تمامی جهان شده است و تعداد بیشماری از اتومبیل های نسل جدید را در رزومه خود قرار داده است. هیوندای “ورنا” یکی از خودرو های نسل قدیمی این کمپانی است که اولین بار در سال ۱۹۹۲ از آن رونمایی شد.

در این مقاله قصد داریم تا به “بررسی ورنا“، آپشن و مشخصات فنی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی اجمالی هیوندا ورنا

ورنا (Verna) یا همان هیوندا اکسنت یکی از قدیمی ترین نسل های تولید شده توسط کمپانی هیوندا است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ از آن رونمایی شد. هیوندا ورنا در سال ۱۳۸۳ وارد خط مونتاژ کمپانی کرمان خودرو ایران شد. ورنا تاکنون تولید پنج نسل از خود را پشت سر گذاشته اما در ایران تنها با دو نسخه دنده ای و اتوماتیک به مرحله عرضه درآمده است. البته نسل دوم این خودرو که در سال ۲۰۰۳ از آن رونمایی شد در خط مونتاژ کمپانی کرمان خودرو قرار گرفت.

این خودرو در دسته بندی اتومبیل های سدان قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از پر فروش ترین خودرو های خانوادگی در بازار های جهانی به فروش رسیده است. اکسنت یا ورنا یکسال پیش از مونتاژ و عرضه آوانته از این مدل رو نمایی کرده بود. یکی از دلایل مهم محبوبیت این خودرو در سال های ورود خود به بازار خودرو اقتصادی بودن قیمت آن بود.

بررسی طراحی ظاهری ورنا

طراحی بدنه ورنا

ورنا از آن دسته خودرو هایی است که در زمان عرضه خود سر و صدای زیادی به پا کرده است و جزء خودرو هایی با بدنه و کابین جذاب بود و محبوبیت زیادی را در بین افراد سخت پسند به خود اختصاص داده بود. البته با مقایسه ظاهر آن با خودرو های امروزی این جذابیت بسیار کم رنگ شده و ورنا را در دسته بندی اتومبیل های ساده و قدیمی قرار داده است.

نمای جلویی ورنا

نمای جلویی خودرو را جلو پنجره تقریبا باریک و بلندی با چراغ های گرافیکی بیضی شکل تشکیل داده است و توسط سپری از چراغ های مه شکن دایره شکل و هواکش بخش پایینی تفکیک شده است. همچنین، چراغ های راهنمای نارنجی رنگ را می‌بینید که در بخش سپر ها به چشم می‌خورد.

نمای جانبی خودرو شامل دو درب تقریبا بزرگ و پهن است که توسط زه پلاستیکی تزیین شده است. دستگیره های ورنا از طراحی بسیار ساده ای برخوردار است و حالت مستطیلی شکل دارند.

نمای عقبی ورنا

در نمای عقبی ورنا نیز شاهد دو چراغ تقریبا ذوزنقه ای شکل با گرافیک مناسبی هستیم که جذاب بهتری را نسبت به نمای جلوی خودرو به وجود آورده است. صندوق عقب خودرو دارای خطوط منحنی زاویه داری است و بخشی از آن نیز به نصب پلاک اختصاص داده شده است.

بررسی کابین ورنا

طراحی کابین ورنا شاید کمی از نمای بدنه آن زیباتر باشد و نظر بیننده را بیشتر جلب نماید اما همچنان همان سادگی به وضوح در آن دیده می‌شود و این موضوع کمی دلسرد کننده خواهد بود. تریم های نقره ای- مشکی طراحی کلی کابین ورنا را تشکیل می‌دهد که هماهنگی خوبی را با اجزای داخلی خودرو برقرار کرده است.

داشبورد دارای ابعاد پهنی است و محفظه نسبتا بزرگی را در خود جای می‌دهد. کنسول مرکزی خودرو شامل سیستم صوتی با قابلیت پخش کاست، دریچه های کولر، دسته دنده، و ترمز دستی می‌باشد. بخش سیستم صوتی و کلید های مربوط به تهویه هوا همگی دارای تریم مشکی هستند اما دیگر اجزای کنسول میانی تریم نقره ای رنگ دارند.

پشت آمپر سه صفحه ای ورنا نیز تریم مشکی رنگ دارد و در کنار غربیلک فرمان نقره ای هارمونی زیبایی را به وجود آورده است. فرمان نیز از طراحی کاملا ساده ای برخوردار است.

بخش تودری ها شامل دو تریم مشکی- خاکستری است و کلید های بالابر شیشه بر روی نوار مشکی رنگ درب ها قرار می‌گیرد. صندلی های ورنا دارای پوشش پارچه ای هستند و از راحتی مناسبی برخوردارند.

صندلی های سرنشینان عقب نیز از راحتی مناسبی برخوردار هستند اما کمبود فضا برای جایگیری سه فرد بزرگسال جزء نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود. بدین ترتیب، صندلی سرنشینان عقبی جایگیری دو فرد بزرگسال و یک فرد خردسال مناسب است.

امکانات رفاهی ورنا

  • ترمز ضد قفل
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • ایربگ راننده و سرنشین جلو
  • آینه جانبی برقی با گرمکن
  • بالابر شیشه برقی
  • سیستم تهویه مطبوع دستی
  • صندلی های عقب تاشو
  • سیستم صوتی ۴ اسپیکر با قابلیت پخش کاست
  • فرمان هیدرولیکی

مشخصات فنی ورنا

 دنده ایاتوماتیک
نوع موتوربنزینیبنزینی
حجم موتور۱۵۰۰ سی سی۱۶۰۰ سی سی
پیشرانه۴ سیلندر۴ سیلندر
گیربکس۵ دنده دستی۵ دنده اتومات
سوپاپ۱۲۱۲
گشتاور۱۳۰ نیوتن متر۱۴۴ نیوتن متر
سرعت۱۷۳ کیلومتر بر ساعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد۱۲٫۱ ثانیه۱۱٫۵ ثانیه
قدرت۱۰۵ اسب بخار۹۷ اسب بخار
مصرف ترکیبی۸ لیتر۷ لیتر
حجم باک۴۵ لیتر۴۵ لیتر
نوع بدنهسدانسدان
استاندارد آلایندگی۳  یورو۳  یورو

رقیبان ورنا

  • کیا ریو
  • لیفان ۶۲۰
  • ام جی ۳۵۰

نقاط قوت و ضعف ورنا

نقاط قوتنقاط ضعف
دوام فنی بالاعابق بندی ضعیف کابین
کیفیت ساخت مناسبقیمت بالا قطعات یدکی
قیمت اقتصادی در مقایسه با کیفیتصندلی عقب کم جا
سواری نرمتجهیرات پایین
استهلاک پایینپیشرانه ضعیف

جمع بندی

هیوندا ورنا یا اکسنت از قدیمی ترین سدان های تولید شده در کمپانی هیوندای است که در سال ۱۳۸۳ وارد ایران شد. “ورنا ۱۶۰۰” سی سی با پیشرانه ۴ سیلندره ۱۲ سوپاپه قادر به تولید ۹۷ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۱٫۵ ثانیه است و تا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت قادر به حرکت است.

علاوه بر این، “ورنا ۱۵۰۰” سی سی قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری معادل با ۱۳۰ نیوتن متر بر ساعت را داراست.

طراحی بدنه و کابین ساده این خودرو شاید کمی دلسرد کننده به نظر بیاید اما سواری نرم و کیفیت ساخت بالای آن از نقاط قوت ورنا محسوب می‌شود. همچنین تجهیزات پایین و پیشرانه ضعیف این خودرو از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید. ورنا یا اکسنت با خودرو هایی همانند کیا ریو، ام جی ۳۵۰، و همینطور لیفان ۶۲۰ مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

خرید لوازم یدکی ورنا

تهیه لوازم یدکی خودرو از مهم ترین فاکتور هایی است که وابسته به مدل خودرو شما سخت و یا به سهولت اتفاق می‌افتد. همچنین، کیفیت قطعات موجود در بازار نیز تاثیر بسزایی بر آن دارد.

ورنا از جمله خودروهایی است که کیفیت قطعات آن بالا بوده و همچنین هزینه نسبتا بالایی را شامل می‌شود. از همین رو، نیاز است تا به مراکز متخصص و حرفه ای در این زمینه مراجعه نمایید.

مجموعه یدک یار از جمله مراکز معتبر برای خرید قطعات خودرو و لوازم یدکی مصرفی آن است و محصولاتی با ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا را به مشتری ارائه داده و در صورت بروز هر گونه مغایرت کیفیتی یا بسته بندی، محصول را مرجوع می‌کند.

همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان نیز توسط تیم متخصص برای شما فراهم است. برای دریافت مشاوره و خرید لوازم یدکی ورنا با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.