نشانه خرابی پمپ بنزین ورنا

از آنجا که پمپ بنزین ورنا اصلی ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی این خودرو محسوب میشود لذا خرابی آن بسیار موجب غیر قابل استفاده شدن ورنا شما خواهد شد. از این رو ما به بررسی نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا، علل خرابی این قطعه و همینطور به راه کار هایی برای نگهداری از آن پرداختیم تا شما بتوانید با رعایت آنها عمر مفید پمپ بنزین ورنا خود را افزایش دهید. با ما همراه باشید …

پمپ بنزین ورنا چگونه کار میکند؟

پمپ بنزین ورنا اصلی ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی این خودرو است. در صورتی که این قطعه به هر دلیلی درست عمل نکند فعالیت این خودرو با مشکل روبرو خواهد شد. پمپ بنزین ورنا داخل باک بنزین و زیر صندلی عقب این خودرو قرار گفته است. قرار گرفتن این قطعه در باک موجب میشود تا هم صدای کمتری از این قطعه به داخل اتاق انتقال پیدا کند و هم به کمک بنزین داخل باک دمای این قطعه کنترل شده و بیش از اندازه بالا نرود. این قطعه از باتری خودرو انرژی مورد نیاز خود را برای پمپاژ بنزین بصورت مستقیم دریافت میکند. گفتنی است که در این بین فیوزی قرار گرفته تا احتمال سوختن پمپ بنزین این خودرو را کاهش دهد. وظیفه پمپ بنزین ورنا پمپاژ سوخت و تامین فشار لازم برای احتراق آیده آل در موتور این خودرو است. پمپ بنزین ورنا شامل چند قطعه اصلی است که در عکس زیر میتوانید مشاهده نمایید:

قطعات پمپ بنزین ورنا
قطعات پمپ بنزین ورنا

نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا

علائم خرابی پمپ بنزین ورنا” (fuel pump failure) کاملا مشخص و واضح هستند و شما حتی در صورتی که اطلاعات فنی نداشته باشید به راحتی میتوانید خریابی پمپ بنزین این خودرو را تشخیص دهید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از این علائم میتواند نشانه خرابی در بخش های دیگر ورنا شما نیز باشد و تشخیص نهایی باید توسط مکانیک تخصصی ورنا صورت گیرد تا در صورت نیاز اقدام به خرید پمپ بنزین ورنا و یا تعمیر قطعه فعلی خود نمایید. نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا عبارت اند از:

  1. سکوت پمپ بنزین ورنا قبل از استارت

    زمانی که سویچ ورنا را تا مرحله قبل از استارت می چرخانید، اصطلاحا می گویند برق پشت آمپر آمده. در همین زمان با کمی دقت متوجه میشوید که از عقب خودرو زیر صندلی سمت باک برای چند ثانیه صدایی مانند ویــــژژژژ به گوش می رسد. این صدا، صدای آغاز به کار پمپ بنزین ورنا است. این صدا نشان دهنده پمپاژ بنزین مورد نیاز برای استارت موتور این خودرو است. در صورتی که صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده نشود نشان دهنده خرابی این قطعه است. دقت داشته باشید بلافاصله بعد از چرخاندن سویچ تنها به مدت چند ثانیه این صدا شنیده شده و پس از آن قطع خواهد شد.

  2. سخت روشن شدن ورنا

    با ضعیف شدن پمپ بنزین ورنا، سوخت با فشار و میزان مناسب از باک به موتور نمی رسد. با این اتفاق شاهد آن خواهیم بود که ورنا شما زمانی که اول صبح استارت میزنید به سختی روشن می شود و به اصطلاح تک استارت روشن نمی شود. در برخی موارد حتی شما ناگزیرید تا چند بار استارت بزنید. دقت داشته باشید که سخت روشن شدن ورنا در اوایل صبح الزاما نشانه خرابی پمپ بنزین ورنا نیست و خرابی این قطعه باید توسط مکانیک تخصصی ورنا تایید شود.

  3. شنیدن صدا نامتعارف از باک ورنا

    در صورتی که خودرو روشن بوده و از پمپ بنزین ورنا صدایی ناخوش آیند و نسبتا بلند یا شبیه به ناله ساطع شود، میتوان گفت نشانه خرابی یا نیم سوز شدن این قطعه است.

  4. روشن نشدن ورنا

    اصلی ترین نشانه خرابی پمپ بنزین ورنا، روشن نشدن خودرو تحت هیچ شرایطی است. در این زمان بنزین مورد نیاز موتور برای روشن شدن تامین نشده و موتور ورنا شروع به کار نخواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر روشن نشدن ورنا به دلیل خرابی پمپ بنزین آن باشد، خودرو شما استارت خواهد خورد اما روشن نمیشود. دقت داشته باشید که روشن نشدن ورنا الزاما نشانه خرابی پمپ بنزین ان نیست و میتواند علل دیگری نیز داشته باشد حتی ممکن است فیوز پمپ بنزین سوخته باشد. لذا خرابی این قطعه باید توسط مکانیک تخصصی ورنا تایید شود.

  5. ریپ زدن ورنا

    در صورتی که پمپ بنزین ورنا نتواند سوخت مورد نیاز موتور این خودرو را بصورت مداوم تامین کند شاهد آن خواهیم بود که، سرعت ثابت ورنا در حرکت بصورت ناگهانی کم و زیاد میشود. به این حالت ریپ زدن میگویند. این اتفاق ممکن است در حین حرکت با سرعت بالا رخ دهد که بسیار خطرناک بوده و ممکن است منجربه از دست دادن کنترل خودو و تصادف شود.

  6. گاز خوردن ناگهانی ورنا

    در صورت خرابی پمپ بنزین ورنا، ممکن است گاها این قطعه سوختی بیشتر از میزان لازم به موتور انتقال دهد. این اتفاق باعث میشود تا بدون فشار دادن بیشتر پدال گاز، ورنا بصورت ناگهانی گاز خورده و شتاب بگیرد. دقت داشته باشید که شتاب گیری ناگهانی ورنا الزاما نشانه خرابی پمپ بنزین ان نیست و میتواند علل دیگری نیز داشته باشد. لذا خرابی این قطعه باید توسط مکانیک تخصصی ورنا تایید شود.

  7. افزایش مصرف بنزین ورنا

    در زمان خرابی پمپ بنزین ورنا، به این دلیل که سوخت به مقدار درست به موتور انتقال پیدا نمی کند، معمولا مصرف سوخت ورنا افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. افزایش مصرف سوخت ورنا میتواند دلایل مختلفی داشته باشد جهت دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه مصرف سوخت ورنا را کاهش دهیم؟ را مطالعه کنید.

  8. کاهش کیفیت عملکرد موتور ورنا

    یکی دیگر از اصلی ترین نشانه های خرابی پمپ بنزین ورنا، کاهش سطح عملکرد موتور این خودروست. ممکن است در این شرایط ضعف عملکرد موتور ورنا در استفاده روزمره ملموس نباشد اما در صورتی که شما به راحتی این ضعف را حس کنید میتوان مطمئن بود که خرابی پمپ بنزین جدی تر از آنچه به نظر میرسد است. این افت بازده موتور در ورنا را در صورتی که ملموس باشد از نشانه های همچون خفه کردن موتور، کاهش چشم گیر شتاب، افت شدید موتور در زمان حرکت در سر بالایی میتوان فهمید. همچنین میتوانید با ورنا خود شروع به حرکت با سرعت بالا کنید در این حالت در صورتی که افت بازدهی در موتور وجود داشته باشد به خوبی مشخص خواهد شد چرا که پمپ بنزین خراب، سوخت مورد نیاز موتور ورنا را در سرعت بالا نمیتواند تامین کند.

  9. خاموش شدن ورنا در حرکت

    ممکن است ورنا شما در حال حرکت بوده و ناگهان موتور خودرو شما خاموش شود. یکی از دلایل اصلی و رایج میتواند سوختن پمپ بنزین ورنا باشد. معمولا این اتفاق در سرعت های بالا رخ میدهد چرا که در سرعت بالا به پمپ بنزین نیم سوز و خراب فشار بیشتری وارد شده و موجب سوختن کامل و از کار افتادن این قطعه خواهد شد.

ورنا

پمپ بنزین ورنا چند هزار کیلومتر کار میکند؟

از آنجایی که پمپ بنزین در هیچ خودرویی جزو قطعات مصرفی بحساب نمی آید، شاید اعلام کیلومتری دقیق برای کارکرد این قطعه بخصوص در خودرویی همانند ورنا با کیفیت قطعات نسبتا بالا در مقایسه با رقبای خود، خیلی درست به نظر نمی رسد. چرا که ممکن است شما در تمام مدتی که ورنا خود را دارید نیازی به تعویض این قطعه پیدا نکنید. با این حال شرکت هیوندای در زمان تولید این نسل از ورنا، کارکرد مفید پمپ بنزین اصلی این خودرو با برند جنیون پارت را ۱۷۰ هزار کیلومتر اعلام کرده است. این در حالی است که برخی از دارندگان این خودرو اعلام کرده اند که پمپ بنزین خودرویشان حتی  پس از ۲۰۰ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض نداشته و به خوبی کار میکند. لذا میتوان گفت عمر مفید پمپ بنزین ورنا مستقیما به نحوه نگهداری مالک این خودرو بستگی دارد. همواره میتوانید با بررسی میزان فشار پمپ بنزین ورنا به کمک ابزار مخصوص از سلامت پمپ بنزین اطمینان حاصل کنید.

پمپ بنزین ورنا

علل کار نکردن پمپ بنزین ورنا

خرابی پمپ بنزین ورنا” میتواند به دلایل بسیار زیادی رخ دهد اما در این بخش به بیشترین احتمالات خواهیم پرداخت. دلایل زیر میتواند از کار افتادن پمپ بنزین ورنا را توجیه کنند:

  • سوختن پمپ بنزین ورنا

    میتوان گفت رایج ترین دلیل کار نکردن پمپ بنزین در ورنا سوختن آن است. سوختن این قطعه میتواند دلایل زیادی داشته باشد. مثل بیش از اندازه داغ شدن، اتصالی کردن (در صورتی که ورنا شما دارای مشکل برقی باشد و …) نکته مهم اینجاست که با سوختن پمپ بنزین شما هیچ کاری به جز تعویض و یا تعمیر این قطعه نمی توانید انجام دهید. حال برای لحظه ای تصور کنید پمپ بنزین ورنا شما در جاده و یا دیر وقت در خیابان سوخته است و شما چاره ای جز تعویض قطعه ندارید. در این لحظه میتوانید اهمیت بسیار زیاد سلامت کامل این قطعه را بصورت ملموس حس کنید.

  • سوختن فیوز پمپ بنرین ورنا

    یکی دیگر از شایع ترین علل کار نکردن پمپ بنزین این خودرو، سوختن فیوز این قطعه است. ورنا دارای چند جعبه فیوز بوده که فیوز پمپ بنزین این خودرو در جعبه فیوز داخل موتور آن قرار دارد. در صورتی که این فیوز بسوزد، نیازی به خرید قطعه جدید نیست و تنها برق لازم برای فعالیت پمپ بنرین ورنا تامین نشده و باعث شده تا این قطعه کار نکند. به راحتی میتوان با تعویض فیوز سوخته مشکل را برطرف کرد. از آنجا که تعداد زیادی فیوز در این جعبه وجود دارد برای برسی دقیق شما نیاز دارید تا فیوز مربوطه را بشناسید. میتوانید به کمک راهنمای جعبه فیوز ورنا که در زیر قرار دارد، فیوز مرتبط به پمپ بنزین این خودرو را پیدا کنید.

راهنمای جعبه فیوز ورنا
راهنمای جعبه فیوز ورنا
  • بنزین نامرغوب یا ناخالصی داخل باک ورنا

    استفاده از بنزین با کیفیت نامناسب میتواند به مرور زمان موجب سوختن پمپ بنزین ورنا شود. چرا که این قطعه برای پمپاژ مایعی مشخص با غلظتی استاندارد طراحی شده و در صورتی که این استاندارد ها رعایت نشود احتمال خرابی این قطعه افزایش خواهد یافت. از طرفی وجود جرم و یا ناخالصی در باک که حتی امکان دارد قسمت های فرسوده باک ورنا باشد، میتواند جلوی پمپاژ بی دردسر پمپ بنزین ورنا را گرفته و باعث وارد شدن فشار بیش ازحد به این قطعه و در نهایت خرابی آن شود.

بنزین

نگه داری از پمپ بنزین ورنا

راهکار های ساده ای وجود دارد که با رعایت آن میتوان عمر مفید پمپ بنزین ورنا خود را افزایش دهید. هدف ما این است تا با آموزش این راهکارها عمر مفید قطعات ورنا شما را افزایش دهیم.

  • توجه به حجم بنزین ورنا

    طبیعی است که دما پمپ بنزین ورنا در زمان فعالیت افزایش یابد لذا کاهش درجه حرارت آن بسیار حائز اهمیت است. شرکت هیوندایی برای این کار مکانیزمی جداگانه استفاده نکرده بلکه بنزین موجود در باک دمای این قطعه را پایین نگه میدارد. از این رو در صورتی که سطح بنزین در باک ورنا افت کند موجب افزایش دمای پمپ بنزین این خودرو شده و در نهایت احتمال سوختن این قطعه را افزایش خواهد داد. با توجه به طراحی باک ورنا همواره پیشنهاد میشود تا اجازه ندهید میزان بنزین ورنا شما از یک چهارم حجم باک کمتر شود. تحت این شرایط پمپ بنزین ورنا همواره در دمای مطلوب قرار خواهد داشت.

  • تعویض به وقع فیلتر بنزین ورنا

    فیلتر بنزین ورنا از ورود ناخالصی به موتور این خودرو جلوگیری میکند. در صورتی که فیلتر بنزین به موقع تعویض نشود، منافذ آن با ناخالصی های موجود در باک و بنزین پر شده و پمپ بنزین ورنا برای تامین فشار مورد نیاز احتراق موتور تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. این شرایط احتمال سوختن پمپ بنزین ورنا را افزایش خواهد داد. تعویض به موقع فیلتر بنزین ورنا و خرید فیلتر بنزینی با کیفیت استاندارد یکی از رمز های سلامت پمپ بنزین این خودروست. پیشنهاد میکنیم مقاله زمان تعویض فیلتر بنزین ورنا را مطالعه کنید تا اطلاعات لازم را بدست آورید.

فیلتر بنزین استفاده شده در کشور های خارجی
نمونه فیلتر بنزین استفاده شده در کشور های خارجی با کیفیت بنزین بالا
  • اطمینان از سلامت باک بنزین ورنا

    یکی از علل اصلی خرابی پمپ بنزین ورنا در ایران وجود ناخالصی و جرم در باک بنزین است. یکی از علل وجود چنین اجرامی در باک فرسوده شدن دیواره داخل باک ورنا به مرور زمان به دلیل کیفیت بنزین و وجود آب در بنزین است. بعضا داخل باک های ورنا به دلیل کیفیت بنزین ایران به مرور زمان رسوب گرفته و یا خود باک خرده میشود. لذا هر چند سال استفاده از مکمل های استاندارد برای از بین بردن این ناخالصی در باک میتواند به افزایش عمر مفید پمپ بنزین ورنا شما کمک کند.

خرید پمپ بنزین ورنا

در صورتی که پمپ بنزین ورنا شما از کار افتاد دقت داشته باشید که در بعضی مواقع امکان تعمیر آن وجود داشته و نیازی به خرید پمپ بنزین جدید نیست هرچند استفاده از پمپ بنزینی نو برای ورنا مطمئن تر خواهد بود. امکان تعمیر کردن پمپ بنزین باید توسط مکانییک تخصصی ورنا صورت گیرد. در صورت نیاز به خرید پمپ بنزین ورنا شما باید قطعه ای استاندارد برای خوردو خود تهیه کنید تا بتواند فشار بنزین مورد نیاز موتور خودرو شما را تامین کند. فروشگاه اینترنتی یدکی یدک یار در راستای افزایش سطح رضایت مشترایان خود اقدام به گرد آوردی برند های مختلف و معتبر پمپ بنزین ورنا نموده تا شما بتوانید در زمان خرید پمپ بنزین ورنا از بین چند برند مختلف با قیمت های متفاوت قطعه خود را انتخاب کنید. همچنین مجموعه یدک یار ضمانت اصالت برند قطه سفارش داده شده و همچنین ضمانت سلامت فیزیکی قطعه را به شما خواهد داد. شما همواره میتوانید جهت دریافت مشاوره با همکاران ما در واحد فروش تماس حاصل نمایید.

پمپ بنزین ورنا
نمونه پمپ بنزین هیوندای ورنا
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.