مزایا و معایب ریو

ریو از جمله خودرو های قدیمی کمپانی کیا است که به دلیل سادگی طراحی و ویژگی های مثبت به یکی از اتومبیل های اقتصادی تبدیل شده است. این خودرو هم همانند دیگر محصولات کیا دارای مزایا و معایب مختلفی است و با توجه به این ویژگی های ارزش خرید خود را تعیین می‌کند. در ادامه به بررسی کامل آنها پرداخته ایم.

ریو از خودرو های قدیمی و همچنان محبوب شرکت کیا موتورز کره جنوبی است که اولین بار در سال ۲۰۰۰ از آن رونمایی شد. در همان سال های رونمایی و عرضه ریو به بازار های جهانی محبوبیت این خودرو رفته رفته به دلیل داشتن طراحی ساده و در عین حال کاربردی و همچنین مشخصات فنی مناسب ان به عنوان یک اتومبیل شهری بیشتر شد و ریو جای خود را در میدان رقابت با خودرو های هم رده خود باز کرد.

ریو کیا (Rio) در سال ۱۳۸۴ با مشارکت کمپانی کیا کره و سایپا از سال ۸۴ تا ۹۱ به صورت مونتاژ شده وارد بازار های داخلی ایران شد. ریو در دو نسخه هاچبک و سدان در اختیار خریداران قرار گرفت و تیپ های مختلف آن طی سال های ۲۰۰۰، ۲۰۰۵، ۲۰۱۱، و ۲۰۱۷ در مرحله تولید و اجرا قرار گرفت. هر یک از نسخه های ذکر شده دستخوش تغییراتی در بدنه، کابین، و پلتفرم این مدل اتومبیل شده اند.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم ا به بررسی مزایا و “معایب ریو” بپردازیم و اطلاعات کامل و تکمیلی را برای مشتریانی که قصد خرید این خودرو را دارند بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

مزایا ریو

بررسی مزایا و معایب ریو

شتاب مناسب

ریو” در با داشتن موتوری با حجم ۱۵۰۰ سی سی، توان تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور از جمله اتومبیل های پر شتاب و چالاک محسوب می‌شود و انتظار فرد را از یک رانندگی بعضا پرشتاب برطرف می‌کند. اگر حتی برای یکبار پشت فرمان این خودرو قرار گرفته باشید می‌توانید شتاب مطلوب آن را به خوبی متوجه شوید.

استهلاک پایین

از جمله یکی از نقاط قوت و مزایای خوبی که ریو دارد استهلاک پایین آن می‌باشد! طراحی بدنه و بخش های فنی از متریال مناسب و مرغوب از دلایل محکمی است که این اتومبیل را جان سخت و با دوام می‌کند.

راهنما خرید لوازم یدکی ریو

مصرف سوخت اقتصادی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از خودرو خود کار می‌ کشید، ریو می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد. این اتومبیل با داشتن موتور ۱۵۰۰ سی سی ۴ سیلندره ۱۶ سوپاپه یکی از کم مصرف ترین خودرو ها در این کلاس قیمتی در بازار محسوب می‌شود. مصرف شهری این اتومبیل در هر صد کیلومتر ۶٫۹ لیتر محاسبه شده است که برای استفاده روزانه عدد بسیار مطلوب و اقتصادی است.

کابین راحت

بر خلاف ظاهر ریز و کوچکی که این خودرو دارد، کابین و صندلی های سرنشینان آن بسیار مطلوب و مناسب می‌باشد و از اتومبیل های مناسب برای جاده و مسافت های طولانی است. این موضوع به عنوان نقطه قوت برای بسیاری از افرادی که قصد خرید اتومبیل داشته باشند حائز اهمیت است.

صندوق عقب جادار

یکی دیگر از مهم ترین نقاط قوت و مزایای شناخته شده ریو را می‌توان صندوق عقب جادار آن دانست که حجم مناسبی برای جای دادن لوازم مسافرت دارد و به خوبی می‌تواند از پس یک خانواده چهار نفره بر بیاید. اگر در زمره افرادی هستید که به سفر های پی در پی عادت دارید، کیا ریو می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

کیفیت ساخت بالا

کمتر کسی پیدا می‌شود که از کیفیت بد متریال و نا مرغوب بودن المان های بکار رفته در ساخت بدنه و کابین ریو شکایت کند. چرایی این موضوع به دلیل واردات قطعات آن از خود کره می‌باشد ک در نتیجه خودرویی با کیفیت را برای خریدار به ارمغان می‌آورد. این کیفیت در بدنه محکم و عدم بکار گیری پلاستیک در کابین آن به وضوح دیده می‌شود.

تهویه مطبوع قوی

اگر شما در شهرهایی زندگی می‌کنید که از نظر آب و هوایی جزء شهر های گرم قرار می‌گیرد، مسلما ترجیح بر خرید خودوریی دارید که در این هوا بتواند از پس تهویه مناسب در زمان های رانندگی بر بیاید. ریو با داشتن سیستم تهویه مطبوع دستی قوی خود بدون تاثیر بر شتاب و قدرت موتور برگ برنده ای را نسبت به رقبای خود مانند پژو پارس و ۲۰۶ در اختیار دارد.

گیربکس و کلاچ نرم

از دیگر “مزایا ریو” دارد و شاید برای بسیاری از افراد حرف اول را بزند داشتن گیربکس و کلاچ بسیار نرم آن است که مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. به طور کلی، استفاده از دنده و کلاچ ریو شما را اذیت نخواهد کرد چرا که گیربکس آن به واسطه شتاب خوب خودرو هماهنگی مناسبی با موتور دارد و دنده های آن به سرعت جا می‌افتد.

همچنین، دنده های ۱ و ۲ آن در حالت سکون خودرو سریعتر پر می‌شود و راننده را دچار زحمت و اذیت نمی‌کند.

تعمیر آسان و ساده

اگر خواستار خرید خودرویی هستید که واکنش بی دردسر و ساده ای در مواقع تعمیرات از خود نشان دهد، ریو بی شک گزینه مطلوبی برای شما محسوب می‌شود. تعمیرات ساده و نه چندان پیچیده بخش های مختلف این اتومبیل این امکان را به شما می‌دهد که بدون دردسر و با صرف زمان کمتر نسبت به تعمیر خودرو خود اقدام کنید.

در دسترس بودن قطعات

با توجه به مونتاژ بودن خودرو ریو در ایران و قطعات اصلی که تولید خود کره بوده و مستقیما در بدنه و موتور این خورو بکار رفته، اما با این حال این اتومبیل جزء خودرو هایی است که یافتن و خرید لوازم یدکی ریو شما را اذیت نخواهد کرد. با مراجه به نمایندگی های معتبر شرکت سایپا یدک می‌توانید به این قطعات دسترسی پیدا کنید.

هندلینگ پایدار ریو

یکی دیگر از مورد توجه ترین ویژگی های کیا ریو داشتن هندلینگ پایداری به خصوص در هنگام رانندگی در مسیر های منحنی و پر پیچ و خم، دور زدن، و پارک کردن است که برای بسیاری از افراد نیاز است.

معایب ریو

عملکرد ضعیف ترمز

ترمز های هر خودرویی یکی از مهم ترین اِلِمان های بکار رفته در آن محسوب می‌شود و هر گونه ضعف در این بخش کمی دلسرد کننده و در نهایت ایمنی پایین تر خودرو را شامل می‌شود. اگر از افرادی که تجربه رانندگی با ریو را داشته اند سوال بپرسید قطعا مشکل عملکرد ضعیف ترمز ها را به شما گوشزد خواهند کرد. همچنین، فقدان وجود سیستم ترمز ABS بر این معضل افزوده است.

حذف برخی از آپشن های مهم در نسخه مونتاژ شده

حذف شدن برخی از آپشن ها و امکانات رفاهی ریو در نسخه های مونتاژ شده از جمله حذف ایربگ، جا عینکی، رینگ های آلومینیومی، تنظیم برقی چراغ ها، چراغ مطالعه، آینه برقی، آنتن برقی، و تنظیم فرمان کمی غیر منطقی و دور از انتظار است. در واقع، افزایش قدرت خرید مردم منجر به حذف تمامی موارد ذکر شده از جنبه امکانات خودرو شده است.

طراحی بدنه بسیار ساده

طراحی بسیار ساده بدنه ریو از جمله نقاط ضعفی است که بر این خودرو وارد است. این طراحی بسیار ساده در بیشتر مواقع موجب دلسردی نسل جوان از خرید این اتومبیل می‌شود.

تایر های کم عرض و رینگ های کوچک ریو

استفاده از رینگ های ۱۳ اینچی و تایر هایی ۱۷ با عرض در این خودرو از جمله ایرادات بزرگی است که بر ریو وارد است و این موضوع تاثیر مستقیمی بر کیفیت سواری و راحتی سرنشینان دارد. انتقال ضربات مختلف جاده ای به داخل کابین از جمله تاثیرات دیگر کوچک بودن رینگ ها و کم عرض بودن تایر هاست. عدم تعادل در سرعت های بالا نیز از دیگر معضلات کوچک بودن تایر و رینگ هاست.

ارتفاع کم اکسل

ارتفاع بسیار کم اکسل های عقبی خودرو از زمین از جمله ایرادات جدی در این خودرو شناخته می‌شود. شاید این موضوع در حالت عادی به چشم نیاید اما خروج خودرو از پارکینگ های زیرزمینی ممکن است دردسر ساز باشد.

ظرفیت بسیار کم باک

ظرفیت ۴۵ لیتری باک ریو از معایب جدی این خودرو به شمار می‌رود که خصوصا در رانندگی های شهری شما را اذیت خواهد کرد و فرد نیازمند پر کردن باک خود بیشتر از حالت معمول در پمپ بنزین است.

نفوذ صدا به کابین

نفوذ صدا های نه چندان مطلوب موتور به داخل کابین و آزار سرنشینان از دیگر ایرادات ریو می‌باشد. این صدا در سرعت های بالای ۱۲۰ و دور موتور های بالای ۴۰ هزار بسیار آزار دهنده تر خواهد بود.

سوار و پیاده شدن دشوار از ریو

اگر چه ریو یک خودرو سدان است اما سوار و پیاده شدن از آن به هیچ عنوان شبیه به سدان نیست و شما را یاد خودرو های اسپورت کوپه می‌اندازد. کوتاه بودن درب و صندلی ها، و عبور دادن پای سرنشینان از یک کلاف بزرگ برای پیاده شدن از خودرو برای افراد دشوار می‌باشد.

ارتفاع پایین فرمان

ارتفاع بیش از حد پایین فرمان برای افراد راننده خصوصا افراد قد بلند نیز دردسر ساز خواهد بود. بدین صورت، برای پیاده شدن از خودرو باید حتما پای خود را از زیر فرمان عبور داده و سپس از اتومبیل پیاده شوید.

جمع بندی

نمای جلویی ریو

کیا ریو به عنوان یکی از خودرو های موفق شرکت کیا موتورز کره که یک سدان شهری محسوب می‌شود می‌تواند انتظارات یک فرد راننده را به خوبی برآورده کند. شتاب مطلوب، مصرف سوخت اقتصادی و همچنین استهلاک پایین از مهم ترین مزایای این خودرو شمرده می‌شوند در حالی که ترمز های ضعیف، پایین بودن ارتفاع اکسل، و همچنین فقدان امکانات حذف شده با توجه به رنج قیمتی می‌تواند برای خریداران کمی دلسرد کننده باشد.

مزایا و معایب دیگر ریو که می‌تواند در موارد بالا اضافه شوند چه هستند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. Rio می گوید

    سلام خدمت همه دوستان
    خودرو کیا ریو بسیار کم استهلاک میباشد و خرجش در‌حد ۲۰۶ تیپ ۵ هست بنده با تحقیق توی این آشفته بازار فهمیدم واقعا ماشین ارزنده ای هست شاید برای ۱۰تا۱۵سال قبل باشه ولی
    موتوراین ماشین موتور بی فورد آمریکا و گیربکس ماشین جی ام خورده آمریکا می باشد دنده استارتش دلکو آمریکا
    موتور فنش و کوئلش وپمپ بنزینش دنسو ژاپن
    سوزن انژکتورش زیمنس ایتالیا
    و کمکاش ساچ آلمان و کمپرسورش دوآن
    کولر و بخاریش هیولای واقعیه
    من به مدت چهار سال خودروریو خریداری کردم و در این مدت تنها روغن و تسمه تایم عوض کردم در این دومورد خیلی حستاس برخورد کنید تا عمر خودرو طولانی باشه
    و برای اینکه صدای موتور داخل اتاق نیاد نمد کاپوت که سایپا دزدیده بزارید روش و دیسک اصل بندازید ژاپنی ۸۰۰تومنه ارزون ترش کره ایه و ترمزاش عالی میشه این دو مورد بدی های این ماشین بود که رفعش کردم.
    البته هرماشینی در رنج قیمتی خودش ریو هم نسبت به قیمتش ارزنده خواهد بود .
    امیدوارم بهتون کمک کرده باشم

  2. Gas می گوید

    من الان میلیاردر هستم . ام جی ۶ دارم . زانتیا دارم ریو هم دارم . ولی خدا شاهده اعتمادی که به ریو دارم به هیچ ماشینی ندارم . نصف شب با ریو میرم جاده بدون دردسر .. این ماشین تمیزش رو کسی اگه داره نفروشه کسی هم میخواد بخره شک نکنه یعنی شک نکنه