لنت ترمز ماشین چیست؟ آشنایی با انواع لنت و آنچه باید بدانید

لنت ترمز بخش مصرفی سیستم ترمز خودروست که یکی از مهم ترین قطعات در هنگام استفاده از خودرو می باشد. لنت ها بر اساس کیفیت و متریال بکار رفته به انواع مختلفی تقسیم می شوند و با توجه به مدل خودرو مناسب هستند. لنت ها بعد از مدت زمان محدودی به اصطلاح تمام شده و نیاز به تعویض دارند.

در خودرو های امروزی، یک فشار ملایم روی پدال ترمز می‌تواند خودروی شما را کاملا متوقف کند، همه اینها به لطف قطعات و ساختار سیستم ترمز شماست. مانند سایر قسمت‌های خودرو، ترمزها و به خصوص لنت ترمز به انگلیسی (Brake Pad) هم به مرور زمان مستعد فرسودگی هستند. در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به این جزء حیاتی سیستم ترمز خودرو خواهیم داشت و انواع آن را بررسی می‌کنیم تا به شما در انتخاب بهترین لنت برای خودروی خود کمک کنیم.

تاریخچه لنت ترمز

لنت ترمز ماشین چیست؟ آشنایی با انواع لنت و آنچه باید بدانید

تاریخچه لنت ترمز به دهه ۱۸۹۰ میلادی بر می‌گردد که اولین ایده و راه حل برای توقف سریع‌تر وسایل نقلیه طراحی گردید. همچنین اولین استفاده از لنت ترمز به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد که برتا بنز مخترع معروف و همسر کارل بنز (بنیانگذار کمپانی مرسدس بنز) اولین لنت ترمز را از چرم ساخت که از آن زمان تا به امروز ساخت لنت ترمز با پیشرفت های بسیاری همراه بوده و فرمولاسیون تولید لنت ترمز نیز پیچیده تر شده است.

لنت ترمز چیست؟

شاید در ابتدا سوال “لنت ترمز چیست”، سوال ساده‌ای به نظر برسد، اما وقتی با وارد جزئیات می‌شوید، تفاوت را مشاهده می‌کنید. لنت‌های ترمز بخش کلیدی سیستم ترمز خودروی شما هستند. اگر لنت ترمز خودروی شما به درستی کار نکند، سایر عناصر سیستم ترمز خودروی شما مانند دیسک‌ها، روتورها و کالیپرها شروع به فرسودگی خواهند کرد. مراقبت از لنت ترمز و تعویض به موقع آن برای جلوگیری از تعمیرات بسیار گران قیمت سیستم ترمز خودرو و همچنین برای جلوگیری از تصادف مهم است. به همین دلیل مهم است که باید بتوانید تشخیص دهید چه زمانی باید لنت‌های ترمز قدیمی خودرو خود را تعویض کنید.

لنت ترمز چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد لنت ترمز به این شکل است که وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، سیلندری فعال می شود که روغن ترمز را از طریق شیلنگ ها به کالیپر ترمز می فرسد. سپس کالیپرها، لنت های ترمز را درگیر می کنند و بعد لنت ترمز به روتور فشار وارد می کند. در نهایت این فشار اصطکاک ایجاد کرده و ماشین شما را متوقف می کند. به طور کلی لنت ترمز به این شکل عمل می کند که برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنیم مقاله لنت ترمز چگونه کار می کند را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

آشنایی با انواع ترمز خودرو

۱٫ ترمزهای دیسکی خودرو

لنت ترمز دیسکی، یک قطعه کلیدی در ترمزهای دیسکی است. در سیستم ترمز دیسکی، لنت ترمز بر روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد و هنگام فشردن پدال ترمز، ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز، کاهش سرعت و توقف خودرو را انجام می‌شود. مراحل دقیق کارایی لنت دیسکی خودرو را در ادامه مقاله به شما توضیح خواهیم داد.

۲٫ ترمزهای کفشکی یا کاسه‌ای خودرو

شاید برای شما نیز سوال است که کفشک ترمز چیست؟ کفشک ترمز قطعه‌ای است که در سیستم ترمز خودروهایی استفاده می‌شود که از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. در واقع کفشک ترمز، لنت ترمز برای ترمزهای کاسه‌ای است. معمولا کفشک‌ها از جنس از فولاد و فریت هستند که با یک لایه مواد اصلی و یک لایه مواد کاور پوشانده شده‌اند.

کفشک‌های ترمز بدین گونه عمل می‌کنند که در زمان ترمز کردن، کفشک‌ها به دیسک ترمز فشار می‌آورند تا اصطکاک ایجاد شده توسط آن‌ها باعث کاهش سرعت خودرو شود. کفشک ترمز عموما در خودروهای سبک و وسایل نقلیه باربری سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی از خودروهای سنگین نیز از سیستم ترمز با کفشک استفاده می‌شود که انتخاب و استفاده از کفشک ترمز برای یک خودرو بستگی به وزن خودرو، نوع رانندگی و شرایط عملکردی آن دارد.

لنت ترمز کاسه‌ای یا لنت ترمز کفشکی بیشتر در ماشین‌های قدیمی و آن هم در چرخ‌های عقب خودرو استفاده می‌شد. البته با توجه به این که متاسفانه بسیاری از خودروهای ایرانی از تکنولوژی‌ها و متدهای خودروسازی روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارند، هنوز هم در ایران از این نوع لنت‌ها در خودروهایی مانند پراید از ترمز کفشکی استفاده می‌کنند.

بهتر است بدانید که قیمت لنت ترمز ماشین در این دو مدل متفاوت است. به طور کلی قیمت لنت ترمز دیسکی از کفشکی بیشتر است.

لنت ترمز ماشین چیست؟ آشنایی با انواع لنت و آنچه باید بدانید

با انواع لنت ترمز خودرو آشنا شوید

به طور کلی انواع لنت ترمز خودرو وجود دارد که هر کدام از اینها دارای ویژگی های مخصوص به خود و معایب و مزایایی می باشند. انواع لنت ترمز شامل لنت ترمز آزبست، لنت ترمز ارگانیک، لنت ترمز سرامیکی، لنت ترمز نیمه فلزی و فلزی می باشد که برای آشنایی کامل با هر کدام از این لنت ها و معایب و مزایای آنها پیشنهاد می کنیم مقاله انواع لنت ترمز خودرو و تفاوت آنها باهم را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

هر چرخ چند لنت ترمز دارد و لنت‌ها کجا هستند؟

ممکن است بپرسید که هر چرخ چند لنت ترمز دارد و یا لنت ماشین کجاست. تعداد لنت ترمز در هر چرخ بستگی به نوع سیستم ترمز و ساختار خودرو دارد اما به طور کلی هر چرخ دو لنت ترمز دارد. لنت های ترمز در داخل کالیپر ترمز قرار دارند که دیسک های ترمز را حاطه کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این مبحث توصیه می کنیم مقاله هر چرخ چند لنت ترمز دارد و لنت ماشین کجاست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات کامل تری را به دست آورید.

چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم؟

تعویض لنت ترمز خودرو یک موضوع بسیار مهم است که البته اگر دانش فنی لازم را دارید، می توانید لنت ترمز ماشین خود را تعویض کنید. به طور کلی برای تعویض لنت ترمز خودرو بایستی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ماشین را در یک سطح صاف و ایمن پارک کنید و ترمز دستی را بکشید.
  • ابزارهای لازم برای تعویض لنت ترمز را به همراه داشته باشید. این ابزارها شامل جک، آچار و سایر قطعات می باشد.
  • لنت ترمز را همراه با بازوهای ترمز باز کنید.
  • لنت ترمز قدیمی را از بازوها خارج کنید و لنت ترمز جدید را در بازویی قرار دهید.
  • مطمئن شوید که لنت ترمز به درستی در بازوی ترمز قرار گرفته و هیچ فضای خالی ندارد.
  • عملکرد لنت ترمز را تست کنید و این تست را در یک محل خلوت و ایمن انجام دهید.

راهنمای خرید لنت ترمز

هنگام خرید لنت ترمز ماشین یکسری نکات مهم وجود دارد که به شما کمک می کند بهترین لنت را برای ماشین خود خریداری کنید. این نکات مهم شامل بررسی قیمت و گارانتی، شناخت نیازهای خودرو، بررسی برندها و کیفیت و سایر موارد می باشد که برای بررسی بیشتر توصیه می کنیم مقاله راهنمای خرید لنت ترمز را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا اطلاعات لازم را پیدا کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد لنت ترمز ماشین دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.