زمان تعویض دیسک و صفحه ساینا

دیسک و صفحه ساینا از جمله قطعات بسیار حساس و حیاتی آن به شمار می‌رود که در صورت اختلال و خرابی سبب توقف کلی خودرو از هر گونه حرکت می‌شود. افرادی که صاحب ساینا هستند ممکن است اطلاعات دقیقی درباره بهترین زمان تعویض دیسک و صفحه آن نداشته باشند که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

آیا شما هم صاحب یک ساینا هستید و “زمان تعویض دیسک و صفحه” آن را نمی‌دانید؟ اگر به موقع نسبت به تعویض دیسک و صفحه ساینا اقدام نکنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ تمامی سوالات ذکر شده در این بخش از مقاله یدک یار به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید.

بعید است که صاحب یک خودرو باشید اما نام دیسک و صفحه (Clutch) را تاکنون نشنیده باشید. می‌توان گفت که دیسک و صفحه ساینا یکی از مهم ترین بخش های سیستم انتقال نیرو این موتور خودروست و بدون آن شما نمی‌توانید اتومبیل خود را به حرکت دربیاورید. خرابی دیسک و صفحه در تمامی خودرو ها از جمله ساینا نیز وجود دارد که گام به گام به بررسی کلی آن می‌پردازیم.

دیسک و صفحه چیست و چکار می‌کند؟

دیسک و صفحه چیست و چکار می‌کند؟

دیسک و صفحه خودرو از جمله بخش های حیاتی و مهم سیستم انتقال نیرو نیروی موتور است. این قطعه نیروی کلی موتور را  تحت کنترل خود دارد. در واقع، با فشار دادن پدال کلاچ، نیرو از موتور وارد جعبه دنده یا همان گیربکس می‌شود. بدین ترتیب، امکان تعویض دنده ها توسط فرد راننده  به راحتی اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، حرکت اتومبیل دیسک و صفحه و کلاچ وابسته است و بدون این قطعات و همچنین پدال کلاچ اتومبیل حرکت نمی‌کند.

دیسک و صفحه ساینا از سطح لنت و صفحه فولادی که با تعدادی فنر به آن پرچ شده‌اند ساخته می‌شود. این دو صفحه کمک فنر خورشیدی به فلایویل خودرو پیش می شوند.  کاربرد اصلی دیسک و صفحه در زمان تعویض دنده بیشتر به چشم می آید. بدین ترتیب با فشردن پدال کلاچ توسط راننده اتصال بین موتور و گیربکس  قطع می‌شود. در نهایت فرد راننده می تواند  با تعویض دنده با هر سرعتی که مدنظر دارد رانندگی کند.

کاربرد اصلی دیسک و صفحه و کلاچ خصوصاً در خودرو های دنده‌ای  از جمله ساینا کاملا ملموس است، چرا که کلاچ از جمله بخش هایی است که دائم در حال استفاده توسط فرد راننده می‌باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که صفحه قطعه ای مصرفی می‌باشد که نیاز به تعویض پیدا می‌کند.

علل خرابی دیسک و صفحه ساینا

به طور کلی دیسک و صفحه ساینا در حالت حرکت خودرو درگیری کامل دارد این موضوع سبب می‌شود تا عمر آن زودتر از قطعات دیگر برسد و نیاز به تعویض پیدا کند. 

علاوه بر این علل و عوامل دیگری نیز در خرابی دیسک و صفحه ساینا تاثیر می گذارد.  برخی از شایع ترین این عوامل عبارتند از:

عدم تعویض صحیح دنده

 عدم فشردن کامل پدال کلاچ هنگام تعویض دنده مهمترین علت آسیب رسیدن به دیسک و صفحه ساینا می باشد. همچنین، توجه به این نکته مهم است که بعد از تعویض دنده پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید.

انتخاب دنده اشتباه

شرایط مختلف مسیرهای رانندگی از جمله سربالایی، سرپایینی، و ناهمواری ها، نیازمند استفاده از دنده درست می‌باشد؛ به عنوان مثال، اگر در حال رانندگی در سربالایی هستید، موقعیت از دنده ۱ و ۲ استفاده کنید، در غیر این صورت، دیسک و صفحه ساینا را دچار مشکل خواهید کرد

رانندگی در ترافیک های سنگین شهر

وجود ترافیک های سنگین شهری تبدیل به یکی از معضلات مهم افرادی است که به صورت روزانه در حال تردد در خیابان های شهر می‌باشند. گرفتن و رها کردن پدال کلاچ به صورت پی در پی در ترافیک ها موجب کاهش عمر دیسک و صفحه ساینا می‌شود

شتاب و سرعت زیاد خودرو

 اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که با سرعت بالا رانندگی می کنید از کوتاه شدن عمر دیسک و صفحه خودرو خود تعجب نکنید، چرا که سرعت بالا موجب فرسودگی دیسک و صفحه می‌شود.

سوار شدن سرنشینان بیش از حد مجاز

 ساینا عنوان یک سدان خانوادگی ظرفیت حداکثر ۵ سرنشین را دارد. سوار شدن تعداد سرنشینان بیشتر، منجر به فشار بیش از حد به خودرو شده و عمر دیسک و صفحه را کاهش می‌دهد.

علائم خرابی دیسک و صفحه ساینا چیست؟

علائم خرابی دیسک و صفحه ساینا

با توجه به علائم و نشانه هایی که در ادامه ذکر می‌شود، می‌توانید خرابی دیسک و صفحه ساینا را به خوبی تشخیص دهید:

 پرش پا از روی پدال کلاچ 

در صورتی که دیسک و صفحه ساینا شما با اختلال مواجه شده باشد، بعد از هر بار فشردن پای خود بر روی پدال کلاچ، پای شما کمی به عقب پرت می‌شود. همچنین، سر و صدای دنده نیز هنگام تعویض گوش می‌رسد.

 سفتی پدال کلاچ

سفت و خشک شدن کلاچ نیز از جمله علائم خرابی دیسک و صفحه ساینا می ‌باشد، چرا که نشان دهنده از بین رفتن و فقدان حالت ارتجاعی فنر پدال است و باید هر چه سریعتر خودروی خود را نزد مراکز تعمیراتی ببرید.

سخت شدن تعویض دنده

تعویض نشدن و یا اصطلاحاً جا نرفتن دنده یکی دیگر از شایع ترین نشانه های خرابی دیسک و صفحه ساینا می‌باشد.

عدم وجود تناسب بین سرعت و دور موتور

در صورتی که با حرکت خودرو دور موتور افزایش می‌یابد اما سرعت آن همچنان پایین است، نشانه خرابی دیسک و صفحه ساینا شما می‌باشد.

لرزش خودرو هنگام شروع حرکت

 یکی دیگر از علائم خرابی دیسک و صفحه ساینا، به لرزش درآمدن اتاق خودرو هنگام روشن شدن آن و جا رفتن دنده یک می‌باشد.

خاموش نشدن خودرو

یکی دیگر از راحت‌ترین روشهای تست سلامت دیسک و صفحه ساینا این است که دنده را در حالت دو قرار دهید و آن را به حال خود رها کنید؛ اگر خودرو خاموش نشود، نشان دهنده این است عمر دیسک و صفحه خودرو شما به اتمام رسیده است.

ضعف خودرو در عبور از سربالایی

 ضعف خودرو و عدم عملکرد مناسب حرکتی آن در عبور از سربالایی ها از دیگر نشانه ها و علائم خرابی دیسک و صفحه ساینا می باشد.

شتاب های ناگهانی

از دیگر علائم خرابی دیسک و صفحه ساینا، شتاب های ناگهانی هنگام حرکت است که به دلیل درگیری دیسک و صفحه و فلایویل کلاچ به وجود می‌آید. در این حالت، نیرو موتور به گیربکس منتقل نشده و اصطلاحا به هدر می‌رود و سبب بروز این شتاب ها می‌شود.

 خرید دیسک و صفحه ساینا

 با توجه به موارد گفته شده، اگر دیسک و صفحه خودرو شما نیز دچار خرابی می‌باشد، تعویض به موقع آن می‌تواند از وقوع آسیب های جدی تر به اتومبیل شما جلوگیری کند. بدین ترتیب، نیاز است تا نسبت به خرید دیسک و صفحه خودرو خود اقدام کنید. البته کیفیت این قطعه و معتبر بودن مرکز و فروشگاهی که برای خرید آن در نظر گرفته‌اید، دو رکن اساسی و مرتبط در این باره می‌باشد.

پیشنهاد ما به شما برای خرید دیسک و صفحه ساینا، فروشگاه اینترنتی یدک یار است. این مجموعه با بیش از ۶ سال سابقه فروش اینترنتی قطعات و لوازم یدکی خودرو، مشتریان بسیاری را در سراسر کشور به خود اختصاص داده است.

ضمانت کیفی کالا، سلامت فیزیکی و بسته بندی قطعه، ارسال در اسرع وقت، و امکان مشاهده و مقایسه برند و قیمت ها در سایت فروشگاهی از جمله خدمات این مجموعه می‌باشد. همچنین، خریداران می‌توانند با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ با کارشناسان متخصص ارتباط برقرار نموده و مشاوره رایگان در زمینه قطعات و لوازم یدکی دریافت نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.