بررسی ام جی ۳۶۰

ام جی ۳۶۰ خودرویی با برند آمریکایی است که در سال ۱۹۲۳ کار خود را آغاز کرد اما مالکیت آن به کمپانی سایک کشور چین درآمده است. از سال ۹۶ نمایندگی خودرو های ام جی در کارخانه ای در آذربایجان تاسیس شد و به مدت دو سال مونتاژ این خودرو را در ایران بر عهده گرفت. ام جی از خودرو های باکیفیت چینی است که به دلیل خدمات پس از فروش ضعیف در ایران محبوب نشد.

ام جی نام یک کمپانی انگلیسی است که در سال ۱۹۲۳ میلادی کار خود را آغاز کرده است. ولی امروزه این کمپانی به مالکیت کمپانی سایک، از کشور چین در آمده است. خودروهای ام جی، چندین سال قبل به وسیله شرکت مدیا موتورز وارد بازار ایران شدند. ولی این برند در بین مردم ایران به شهرت و محبوبیت خاصی دست پیدا نکرد.

از سال ۹۶ شمسی، یک شرکت دیگر به نام کارخانه خودروسازی آذربایجان، نمایندگی رسمی برند ام جی را در کشور ایران بر عهده گرفت. این شرکت، به مدت دو سال خودروی ام جی ۳۶۰ (Roewe 360) را در ایران تولید می کند.

ویژگی های فنی خودروی ام جی ۳۶۰

ویژگی های فنی خودروی ام جی 360

خودروی ام جی ۳۶۰ دارای دو مدل توربو و معمولی است. در مدل توربو، یک موتور توربوشارژ در خودرو تعبیه شده است و در مدل عادی، موتور تنفس طبیعی در خودرو وجود دارد. این خودرو در دو حالت دنده ای و اتومات تولید می شود. گیربکس اتومات این خودرو، به صورت ۶ سرعته است که دارای حالت زمستانی هم می باشد. هر دو نوع موتور این خودرو به صورت ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ می باشند و سیلندرهای این خودرو بصورت خطی در کنار هم قرار گرفته اند.

حجم هر دو نوع موتور، هم یک و نیم لیتر است. محور محرک این خودرو نیز دیفرانسیل جلو بوده و هر دو نوع موتور این خودرو ، توانایی تولید ۱۳۰ اسب بخار، قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارند. در واقع  موتوری که در خودروی ام جی ۳۶۰ توربو به کار رفته است همان موتور ۴ سیلندری یک و نیم لیتری می باشد ولی به قابلیت توربوشارژ تجهیز گشته است.

سرعت صفر تا صد خودروی ام جی ۳۶۰

برای این که خودروی ام جی ۳۶۰ از سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، ۹.۷ ثانیه زمان نیاز است. حداکثر سرعت خودروی ام جی ۳۶۰ هم ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

مصرف سوخت خودروی ام جی ۳۶۰

این خودرو، ۶.۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی به صورت ترکیبی (در داخل شهر و جاده) مصرف می کند.

 ابعاد و اندازه ها و وزن خودروی ام جی ۳۶۰

 بدنه خودروی ام جی ۳۶۰ از نوع سدان کامپکت یا همان سدان جمع و جور است. نوع شاسی آن هم از نوع یکپارچه می باشد. این خودرو دارای طولی به اندازه ۴۵۷۹ میلی متر و عرضی برابر با ۱۸۰۴ میلی متر و ارتفاعی برابر با ۱۴۹۰ میلی متر است. همچنین فاصله محوری آن برابر با ۲۶۶۰ میلی متر است. وزن این خودرو هم ۱۳۳۰ کیلو گرم می باشد. حجم باک خودروی ام جی ۳۶۰ نیز برابر با ۵۵ لیتر است.

طراحی ظاهری خودروی ام جی ۳۶۰

ظاهر دو مدل خودروی ام جی ۳۶۰، یعنی مدل توربو و مدل تنفس طبیعی، هیچ فرقی با همدیگر ندارند و هر دو دارای طراحی زیبایی هستند. این قضیه فقط در مورد خودروی ام جی ۳۶۰ صدق نمی کند، بلکه تمام خودرو های چینی در چند سال اخیر در زمینه طراحی ظاهری خودرو پیشرفت قابل توجهی داشته اند و نسبت به خودروهای ایرانی گوی سبقت را در طراحی زیبا ربوده اند.

نمای جلویی ام جی 360

نمای جلوی خودروی ام جی ۳۶۰ دارای جلو پنجره بزرگ است که ورودی های هوای آن روی سپر ماشین قرار گرفته اند. نمای عقب خودرو هم چراغ های کشیده ای دارد. روی بدنه خودروی ام جی ۳۶۰ هم خط های شکسته ای وجود دارد که هم ظاهر خودرو را زیبا می کند و هم باعث می شود عملکرد آیرودینامیکی خودروی ام جی ۳۶۰ بهتر شود. اندازه چرخ های خودروی ام جی ۳۶۰ هم متناسب با اندازه ی بدنه خودرو است و نشانه ای از عدم تناسب، در این زمینه دیده نمی‌شود. فراموش نکنیم که بسیاری از خودروهای جدید این مشکل را دارند و اندازه چرخ ها به سایز بدنه خودرو نمی خورد.  

 طراحی داخلی خودروی ام جی ۳۶۰

یک هارمونی و هماهنگی خاصی بین اجزای داخلی این خودرو هم وجود دارد. ام جی ۳۶۰ توربو، ۲ تریم مشکی و کرم دارد، که خریدار می تواند یکی از آن ها را انتخاب کند. عیب بزرگی که در کابین خودرو وجود دارد، استفاده از پلاستیک بی‌کیفیت و خشک در ساخت آن است، ولی نکته مثبتی که در طراحی داخلی این خودرو وجود دارد، استفاده از چوب در طراحی داشبورد است که کمی مشکل استفاده از پلاستیک خشک را کاهش می دهد. یک صفحه نمایش ۸ اینچی تاچ اسکرین در وسط داشبورد خودرو وجود دارد و مانیتور آمپر خودرو یا همان آمپرسنج خودرو هم ترکیبی از دو مدل آنالوگ و دیجیتال می باشد.

سیستم های کمک راننده موجود در خودروی ام جی ۳۶۰

 این خودرو دارای سیستم کنترل پایداری خودرو در سربالایی می باشد. تنها یک حالت رانندگی در این خودرو وجود دارد و آن هم حالت رانندگی اکو است. سنسور عقب و همچنین سنسور نشان دادن باد لاستیک ها یا تی پی ام اس هم در این خودرو وجود دارد.  فرمان خودروی ام جی ۳۶۰، به صورت برقی دو حالت است و دکمه های کنترلی روی آن نصب شده است. فرمان این خودرو به سرعت حساس می باشد و در سرعت های بالا به راننده هشدار می دهد.

ترمزهای خودروی ام جی ۳۶۰

 سیستم توزیع الکترونیکی ترمز و همچنین سیستم ترمز ضد قفل و ترمز کمکی در این خودرو وجود دارد. ترمز دیگری که در این خودرو وجود دارد، سی‌بی‌سی یا همان کنترل ترمز در پیچ است. ترمزهای جلو و عقب این خودرو از نوع دیسکی خنک شونده با هوا می باشند.

روشنایی خودروی ام جی ۳۶۰

خودروی ام جی ۳۶۰، دارای چراغ دی لایت و چراغ مه شکن عقب می باشد. امکان دیگری که در این خودرو وجود دارد، چراغ بدرقه است. به این معنا که چراغ جلوی خودرو، راننده را پس از ترک خودرو تا رسیدن به مقصد همراهی می کند و سپس خاموش می شود.

چراغ های جلوی این خودرو از نوع هالوژن هستند و ارتفاع آنها قابل تنظیم می باشد.

سیستم صوتی تصویری خودروی ام جی ۳۶۰

  1. سیستم صوتی این خودرو دارای چهار بلندگو و همچنین دارای هندزفری است.
  2. یک صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی در این خودرو نصب شده است.
  3. این خودرو دارای دوربین عقب بوده که تصاویر دریافتی از دوربین عقب را در آینه جلو نمایش می دهد.
  4. سیستم صوتی خودرو از بلوتوث، آ یو ایکس و یو اس بی و اپل کار پلی پشتیبانی می کند.
  5. ویژگی چند رسانه‌ای دیگری که در این خودرو وجود دارد، ویژگی نمایش دادن خطوط پارک با حرکت فرمان است.

ایمنی خودروی ام جی ۳۶۰

  1.  دو کیسه هوا در این خودرو وجود دارد که شامل کیسه هوای راننده و کیسه هوای سرنشین جلو است.
  2.  ترمز سی‌بی‌سی و بی ای و ای بی دی و ای بی اس و ای اس پی، در این خودرو وجود دارند.
  3.  این خودرو دارای حسگر پارک و دوربین عقب می باشد.
  4.  سیستم تی پی ام اس یا همان سیستم نشان دادن میزان باد لاستیک ها در این خودرو وجود دارد.
  5. این خودرو دارای ایموبلایزر یا سیستم ضد سرقت است.

 امکانات رفاهی خودروی ام جی ۳۶۰

  1. صندلی راننده هم در ۶ حالت مختلف به صورت دستی تنظیم می شود.
  2. ویژگی که صندلی این خودرو دارد و ویژگی جالبی است، تنظیم دستی گودی کمر در صندلی است.
  3. صندلی سرنشین جلو هم به صورت دستی در چهار حالت تنظیم می شود.
  4. صندلی های عقب خودرو هم به صورت دو تکه و تاشو هستند.
  5. روکش صندلی ها و فرمان هم از نوع چرم می باشد.
  6. صندلی این خودرو دارای خروجی ۱۲ ولت است و دارای ایزوفیکس هم می باشند.
  7. صندلی های جلو و صندلی های عقب خودرو تکیه گاه آرنج دارند.
  8. آینه های این خودرو بصورت برقی تنظیم می شوند.
  9. آینه های بغل خودرو دارای گرمکن هستند.
  10.  خودرو دارای سانروف برقی می باشد.
  11.  امکان دیگری که در خودرو وجود دارد شیشه بالابر برقی راننده آنتی ترپ است و مانع را تشخیص می دهد.
  12. این خودرو دارای سیستم تهویه هوای مطبوع می باشد که دارای فیلتر تصفیه هوا هم هست.

مزایای ام جی ۳۶۰

مزایای ام جی 360
  1. خودروی ام جی ۳۶۰ دارای فرمان نرمی است و رانندگی با آن راحت است.
  2. کابین این خودرو به خوبی عایق بندی شده است و اگر شیشه خودرو به طور کامل بالا باشد، صدای محیط بیرون، زیاده راننده و سرنشینان ماشین را اذیت نمی‌کند.
  3. موتور و گیربکس این خودرو با خودروی ام جی تی یکسان است.
  4. گیربکس خودروی ام جی ۳۶۰ گیربکس مناسبی است. البته در مدل توربو شارژ، گیربکس خودرو، بهتر و دقیق تر است. ظاهر صفحه کیلومتر شمار این خودرو نسبت به خودروهای دیگر جذاب تر است.
  5. طراحی کلی خودروی ام جی ۳۶۰ خوب است.
  6. این خودرو دارای موتور توربو می باشد.


معایب ام جی ۳۶۰

  1. ایمنی خودروی ام جی ۳۶۰ پایین است. در خودروهای روز دنیا، وجود کیسه هوای زانویی و کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پرده‌ای و همچنین کیسه هوای جانبی جلو، امری متداول است که متاسفانه در این خودروی چینی وجود ندارد.
  2. تعداد بسیار محدودی از این خودرو در بازار ایران وجود دارد. چرا که خودروی ام جی ۳۶۰ در تعداد بسیار کمی به فروش رفته است و همین امر باعث می شود پیدا کردن تعمیرکار متخصص خودرو و همچنین پیدا کردن قطعات این خودرو سخت باشد.
  3. تهویه هوای مطبوع خودرو به صورت دستی است؛ که در خودروهای امروزی عیبی بزرگ محسوب می شود.
  4. ام جی ۳۶۰ دارای کروز کنترل نیست.
  5. مانند بقیه خودروهای چینی، خودروی ام جی ۳۶۰ هم با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه است.
  6. مواد استفاده شده در کابین خودرو کیفیت بالایی ندارند.
  7. شرکت آذربایجان قیمت بالایی برای خودرو تعیین کرده است. قیمت این خودرو نسبت به ارزش آن بالاست. در واقع ارزش خرید این خودرو پایین است و بسیاری از مردم به جای خرید مدل صفر این خودرو به دنبال خرید خودروی کارکرده سراتو سایپا یا هیوندای اکسنت می روند.
  8. بازار خرید و فروش  این خودرو اصلاً مناسب نیست و اگر شما مالک این خودرو باشید در فروش آن قطعاً با مشکل مواجه خواهید شد. هرچند این مشکل در مورد اکثر خودروهای چینی موجود در بازار ایران وجود دارد ولی در مورد خودروی ام جی ۳۶۰ مشکل بازار دست دوم بسیار جدی تر است. خدمات پس از فروش ام جی ۳۶۰ هم به دلیل تازه وارد بودن این خودرو، خوب نیست و نمایندگی های مجاز این خودرو در ایران هم بسیار کم است و قطعات آن به راحتی پیدا نمی شوند.
  9. مدل توربو شارژ این خودرو حساسیت بالایی به کیفیت بنزین دارد و همین امر باعث می شود که مالک خودرو مجبور باشد همیشه از بنزین سوپر در خودرو استفاده کند و در واقع هزینه نگهداری این خودرو بالا می رود. از طرف دیگر بنزین های سوپر موجود در پمپ بنزین های ایران هم کیفیت چندان مناسبی ندارند. همین امر باعث می شود مدل توربوی خودروی ام جی ۳۶۰ و تمام خودروهای دیگری که دارای موتور توربوشارژ هستند، برای کشور ما چندان مناسب نباشند. شما برای خرید خودرویی که دارای موتور توربو شارژ است، مبلغ بیشتری را هزینه می کنید و در واقع توربو شارژ بودن یک آپشن برای خودرو محسوب می شود، در صورتی که پس از مدتی متوجه می شوید که نگهداری موتور های تنفس طبیعی در ایران بسیار راحت تر است.

قیمت خودروی ام جی ۳۶۰

مدل ۹۶ تا ۹۸ این خودرو در بازار ایران وجود دارد. که مدل ۹۷ دنده اتومات خودروی ام جی ۳۶۰، بین ۴۵۰ میلیون تومان تا ۵۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. مدل ۹۸ دنده اتومات خودروی ام جی ۳۶۰، نیز ۵۵۰ میلیون تومان تا ۶۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که مدل‌های دنده دستی این خودرو حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان کمتر از مدل های اتومات قیمت‌گذاری می شوند. مدل ۹۸ خودروی ام جی ۳۶۰، چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. البته بازار خودرو ایران چنان آشفته است که قیمت هایی که اینجا ذکر شده اند، به هیچ عنوان نمی‌تواند معیاری برای خرید و فروش خودرو باشند؛ چرا که آگهی‌های خودروهایی که در سایت مشاهده می کنید به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌شود.

از طرف دیگر، با بالا و پایین رفتن قیمت دلار، قیمت خودرو دچار نوسانات شدیدی شده است و این اعدادی که این جا نوشته شده است تنها یک حدود قیمتی را مشخص می کند و همچنین بر روی قیمت لوازم یدکی آن نیز تأثیر به سزایی می گذارد. با این حال یدک یار صفحه ی خرید لوازم یدکی ام جی ۳۶۰ را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید به راحتی قطعات مورد نیاز خود را پیدا نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.