بررسی حسگر میل سوپاپ؛ وظایف سنسور، عملکرد و علائم خرابی

سنسور میل سوپاپ یا همان حسگر میل سوپاپ در تمامی خودروها استفاده می شود که وظیفه‌ی اندازه گیری دما و فشار هوا، سوخت، روغن و مایع خنک کننده را برعهده دارد. در این مقاله به بررسی کامل حسگر میل سوپاپ، عملکرد و ساختار داخلی، عیب یابی و علائم خرابی حسگر میل سوپاپ پرداخته ایم.

حسگرها تقریباً در تمام خودروها استفاده می‌شوند. این حسگرها در موتور خودرو، دما و فشار هوا، سوخت، روغن و مایع خنک کننده را اندازه گیری می‌کنند. بسیاری از قسمتهای متحرک ماشین مانند دریچه گاز ، میل بادامک، میل لنگ، شافت در جعبه دنده، چرخ‌ها و شیرهای چرخش گاز اگزوز به حسگرهای موقعیت و سرعت مجهز هستند و هم چنین تعداد زیادی حسگر هم در سیستم‌های ایمنی خودرو استفاده می‌شوند که یکی از این سنسورها، “حسگر میل سوپاپ” می باشد.

هر خودروی جدیدی یک حسگر موقعیت میل سوپاپ (Camshaft Position Sensor) دارد. این حسگر جزئی کاملاً ضروری از هر خودرو می باشد چرا که شما را مطمئن می‌کند که موتور دارد درست کار می‌کند. خودروسازان مختلف حسگر را در جای مخصوصی که خودشان در نظر گرفته اند قرار می‌دهند. امکان دارد آن را در پشت سر سیلندر، یا کنار بلوک موتور نصب کنند. 

  • هدف حسگر موقعیت میل سوپاپ تعیین موقعیت آن در ارتباط با میل لنگ است. در واقع این سنسور مبتنی بر عملکرد میل سوپاپ خودور کار می‌کند. سپس این داده‌ها برای استفاده به انژکتور سوخت و یا کنترل سیستم اشتعال به ماژول کنترل پیشرانه (PCM) فرستاده می‌شود. به خاطر شباهت زیاد سنسور تعیین موقعیت میل سوپاپ و میل لنگ بیشتر زمان‌ها این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. حسگر موقعیت میل سوپاپ در کنار حسگر موقعیت میل لنگ در خودرو وظیفه اشتعال را بر عهده دارند. 

حسگر میل سوپاپ در قسمت انتهای قطعه میل سوپاپ است که یک زائده گرد هم مقابل آن وجود دارد. این سنسور شامل یک المنت سنسور و یک قطعه نیمه‌ هادی می‌باشد که جریان از آن عبور می‌کند.

حسگرها می‌بایستی اطلاعات دقیق و به موقع را برای ای سی یو ماشین جمع آوری کنند. 

حسگر میل سوپاپ

تاریخچه حسگر میل سوپاپ

در سال ۱۲۰۶ میلادی طرح میل سوپاپ به وسیله فردی که اسماعیل الجزاری نام داشت ارائه شده است. اسماعیل الجزاری این حسگر را در قسمتی از دستگاه‌های جمع آوری آب و ساعت ‌های آبی بکار گرفته بود. این شرکت موتور احتراق داخلی کشتی‌ها را می‌ساخت. این موتورها خیلی فروش خوبی نداشتند و در سال ۱۹۰۲ اولین موتور خود را  برای خودرویی که موتور آن دارای یک میل بادامک و با استفاده از فشار روغن کار می کرد، ارائه داد.

نقش‌های حسگر میل سوپاپ در خودرو

  • حسگر میل سوپاپ با حسگر میل لنگ موقعیت دقیق میل لنگ را مشخص می‌کنند. با ترکیب هر دو سیگنال حسگر، ای سی یو تشخیص می‌دهد که اولین سیلندر در چه نقطه ای قرار دارد.
  • کنترل کوئل و انژکتور‌ها برای عمل کردن در مد ترتیبی 
  • کنترل مقدار آوانس جرقه برای جلوگیری از پدیده ضربه یا کوبش 
  • سیلندر‌ها را برای جرقه و پاشش در زمانهای مختلف شناسایی می‌کند. 
  • مشخص کردن احتراق ناقص

این اطلاعات برای سه منظور لازم است:

  • به منظور آغاز تزریق سوخت در هنگام تزریق پی در پی.
  • برای کنیستر خودرو که در سیستم تزریق بنزین وجود دارد.
  • حرکت سیلندر را کنترل می‌کند.

حسگر میل سوپاپ طبق اصل ‌هال، یک چرخ دنده حلقه ای را روی میل بادامک اسکن می‌کند. چرخیدن چرخ دنده حلقه موجب تغییر ولتاژ‌هال آی سی در سر حسگر می‌گردد. این عوض شدن ولتاژ به منظور کنترل داده‌های مورد نیاز ، به ای سی یو انتقال پیدا کرده و در آنجا ارزیابی می‌شود.

عملکرد و ساختار داخلی حسگر میل سوپاپ

حسگر میل سوپاپ شامل المنت سنسور هاد و یک قطعه نیمه‌ هادی دارد که جریان از آن می‌گذرد. مدار الکتریکی حسگر میل سوپاپ یک سوکت سه پایه دارد.

  • پایه اول مربوط به تغذیه ولتاژ دوارده ولت یا پنج ولت مثبت است.
  • پایه دوم به منظور شناسایی سیلندر‌ها، ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل را بر عهده دارد.
  • پایه سوم سیم اتصال بدنه است.

این حسگر با اثر الکتریکی مغناطیسی ‌هال کار می‌کند بدین ترتیب که جریان در داخل این حسگر به وسیله یک میدان مغناطیسی انحراف پیدا می‌کند و ولتاژ دو سر حسگر تغییر و باعث ایجاد پالس‌های مربعی شکل می‌شود هر گاه بر آمدگی آخر میل سوپاپ از جلوی این حسگر رد شود به دلیل ولتاژ منفی سطح فاز میدان عوض می‌شود و سیگنال ارسال شده به ای سی یو صفر می‌شود در زمانی که زائده میل سوپاپ در مقابل حسگر نباشد سیگنال ارسالی ۱۲ ولت مثبت می‌باشد.

پیدا کردن مشکل حسگر موقعیت میل سوپاپ

اگر این حسگر خراب شود، خودرو بد کار می‌کند بنابراین توجه به علائم زیر بسیار مهم و حیاتی است. 

نشانه‌های خراب شدن حسگر موقعیت میل سوپاپ

حسگر میل سوپاپ به همراه حسگر دور موتور ماشین کارایی دارد. اگر چنانچه حسگر دور موتور نتواند کامل اطلاعات رو به ای سی یو  انتقال دهد ای سی یو اطلاعات لازم را جهت روشن شدن و کار کرد بهتر خودرو از این حسگر میل سوپاپ دریافت می‌کند. اگر به خرابی این حسگر اهمیت ندهید ضررهای زیادی به موتور خودرو وارد می‌شوند. حتی کار می‌تواند به جایی برسد که نیاز به تعمیر اساسی موتور و یا حتی تعویض موتور باشد. 

روشن شدن چراغ چک  ماشین :

اولین نشانه خرابی حسگر موقعیت میل سوپاپ ماشین، روشن شدن چراغ چک آن است. البته دلیل روشن شدن چراغ چک، فقط این مورد نیست و دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. پس از اینکه با چراغ چک روشن مواجه شدید، باید به وسیله دیاگ زدن، نوع خطا را پیدا کنید. البته یک مکانیک ماهر بدون دیاک هم می‌تواند علت روشن شدن چراغ چک را تشخیص دهد.

مشکل در سوختن بنزین در موتور :

حسگر موقعیت میل سوپاپ که خراب می‌شود، سیگنال منتقل شده به کامپیوتر خودرو هم ضعیف می‌شود. پس از مدتی این سیگنال آنقدر ضعیف می‌شود که اجازه نمی دهد اتومبیل روشن شود زیرا جرقه ای از احتراق ایجاد نخواهد شد.

ریپ زدن و پرت پرت کردن ماشین :

در صورتی که مقدار نامناسبی از بنزین به سیلندرهای ماشین برسند، ماشین به درستی کار نخواهد کرد و خودروی شما، صاف و یک دستی حرکت نخواهد کرد. در واقع با خرابی سنسور میل سوپاپ، موتور خودروی شما، قدرت خود را از دست داده و خیلی تکان خواهد خورد. 

در این حالت چون میزان سوخت موجود در سیلندرهای خودرو زیاد می‌شود و اطلاعات نادرستی از طرف حسگر موقعیت میل سوپاپ به پی سی ام ارسال می‌شود، موتور خودرو ریپ میزند.  بنابراین خطاهای حسگر را باید بررسی کنید. 

اگر نمیدانید ریپ زدن خودرو به چه معناست بهتر است مقاله چرا ماشین ریپ میزند را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

خاموش شدن موتور در حال حرکت خودرو :

یکی از نشانه‌های خرابی حسگر موقعیت، این است که  موتور خودروی شما هنگام رانندگی خاموش یا متوقف می‌شود چرا که به انژکتورهای سوخت فرمان داده نمی شود که به سیلندر، سوخت تزریق کنند. خاموش شدن موتور در حال حرکت بسیار خطرناک است و باید مشکلات حسگر موقعیت یا حسگر میل سوپاپ را زودتر برطرف کنید تا موتور خود به خود خاموش نشود. 

لرزیدن موتور :

 یکی از نشانه‌های خرابی حسگر این است که زمانی که استارت می‌زنید موتور خودروی شما خیلی تکان می‌خورد که همین می‌تواند نشانه خراب بودن و کارکرد ناصحیح حسگر میل سوپاپ باشد. 

شتاب پایین خودرو :

علاوه بر تکان زیاد موتور خودرو، خودروی شما قادر به شتاب گرفتن نخواهد بود. شتاب پایین خودرو به دلیل ضعف سوخت رسانی توسط انژکتور خودرو است بنابراین باید بررسی حسگر میل سوپاپ را بررسی کنید شاید مشکل از آن باشد. 

گیر کردن و قفل گیربکس :

چنانچه حسگر موقعیت میل سوپاپ مشکل داشته باشد. گیربکس فقط در یک دنده گیر می‌کند و دنده عوض نمی شود. برای رفع این مشکل، هیچ راهی جز خاموش کردن موتور، کمی صبر کردن و سپس روشن کردن مجدد آن نیست. این تنها یک راه حل موقت است و مشکل دوباره ظاهر می‌شود ، بنابراین تعویض حسگر به عنوان یک رفع دائمی ضروری است.

مصرف بالای بنزین :

از آنجایی که این حسگر در خودرو‌های انژکتوری استفاده می‌شود با خرابی آن، پاشش سوخت خودرو با مشکل مواجه می‌شود و مصرف بنزین خودرو بالا می‌رود. در این حالت، به دلیل کارکرد نادرست حسگر میل سوپاپ، بنزین بیش از حد لازم به موتور تزریق می‌شود که مصرف سوخت خودروی شما را بالاتر می‌برد.

خرید سنسور میل سوپاپ ماشین

پس از آگاهی با این قطعه و آشنایی با علائم خرابی سنسور میل سوپاپ، اگر نیاز به خرید سنسور میل سوپاپ ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید. ما در فروشگاه اینترنتی یدک یار صفحه‌ی اختصاصی خرید سنسور میل سوپاپ ماشین را ایجاد کرده ایم تا شما بتوانید سنسور میل سوپاپ مناسب ماشینتان را خریداری کنید. در این صفحه سنسور میل سوپاپ انواع خودروها در برندهای مختلف قرار داده شده تا دست شما برای انتخاب باز باشد.

همچنین هنگام خرید سنسور میل سوپاپ ماشین می توانید با کارشناسان یدک یار در تماس باشید. پس از شماره گیری تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ اطلاعات جامعی را در مورد میل سوپاپ ماشین در اختیارتان خواهیم گذاشت.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع خرید سنسور میل سوپاپ و استفاده از آن داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.