بررسی کیا موهاوی

خودروی کیا موهاوی یک ماشین شاسی بلند است که برای آفرود نوردی هم کاربرد دارد. کیا موهاوی از سال ۲۰۰۸ توسط کارخانه معروف کره ای کیاموتورز معرفی و به بازار عرضه شد. ما در این مقاله به بررسی کامل کیا موهاوی پرداخته تا با مدل های موهاوی، مشخصات فنی موتور، سیستم تعلیق و فرمان، سیستم ترمز، ویژگی های گیربکس، آپشن ها و سایر موارد آشنا شوید.

ماشین کیا موهاوی (Kia Mohave) که از سال ۲۰۰۸ در نمایشگاه خودروی دیترویت معرفی شد و بعدا وارد بازار شده است، توسط کارخانه معروف خودروسازی کره‌ای یعنی کیاموتورز ساخته شده است. ماشین “کیا موهاوی” به وسیله طراح ماشین آئودی که فردی به نام یپیتر شرایرر بود، طراحی شد. این ماشین یک ماشین شاسی‌ بلند با اندازه متوسط است و ظاهری قدرتمند و تهاجمی و مردانه دارد. 

خودروی کیا موهاوی در کشور ما یعنی ایران هم برای مدت کوتاهی به مشتریان عرضه شد. این ماشین در آمریکا به جای موهاوی با نام بورگو که نام صحرایی در نزدیکی کالیفرنیا است، معروف است. این ماشین در آمریکا با مدل V6 که موتور ۳٫۸ لیتری داشت و هم‌چنین با مدل V8 که موتور ۴٫۶ لیتری داشت به مشتریان آمریکایی فروخته می‌شد. پروژه فروش این ماشین در آمریکا شکست خورد و همین شد که کیا پس از تنها یک سال، کار خود را در آمریکا به پایان رساند. کارخانه کیا موتورز هم قصد ندارد دیگر موهاوی جدید به کشور آمریکا صادر کند. بر خلاف کشور آمریکا، خودروی کیا موهاوی در کشور کره جنوبی فقط در مدل V6 آن که دارای یک موتور سه لیتری با توان ۲۶۰ اسب بخار است تولید می‌شود. گیربکس مدل V6 ماشین کیا موهاوی هم اتومات است که دارای ۸ سرعت می‌باشد.

ماشین کیا موهاوی علاوه بر خود کشور سازنده یعنی کره جنوبی در کشورهای حوزه خلیج فارس، در کشور چین و در کشور روسیه فروخته می‌شود. این ماشین شاسی بلند اولین شاسی بلند بزرگ ساخت کشور کره نیز به شمار می‌آید و در واقع قوی ترین ماشین سواری کره‏ای‌ها است.

کیا موهاوی

مدهای رانندگی در خودروی کیا موهاوی

کیا موهاوی یک ماشین شاسی‌ بلند است که دارای شاسی نردبانی است و برای آفرود نوردی هم کاربرد دارد. به همین دلیل کارخانه کیا شش مد مختلف برای رانندگی در این ماشین تعبیه کرده است. مدهای این ماشین عبارتند از: مد رانندگی راحت، مد رانندگی اقتصادی، مد رانندگی اسپرت، مد رانندگی مخصوص جاده شنی ‌وماسه‌ای، مد رانندگی مخصوص جاده‌های پر از گل ‌و لای و مد رانندگی مخصوص جاده‌های برفی.

ماشین کیا موهاوی مدل ۲۰۲۱ دارای سه تیپ مختلف است:

  • تیپ سادهٔ کیا موهاوی که به تیپ پلاتینوم مشهور است و قیمت آن برابر ۴۴,۵۰۰ دلار است. 
  • تیپ متوسط کیا موهاوی که به تیپ مستر معروف است و قیمت آن ۴۸,۳۰۰ دلار است. 
  • تیپ پیشرفته کیا موهاوی که به تیپ گراویتی معروف است و ۵۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رود. 

مدل تغییر چهره یافته ماشین کیا موهاوی در سال ۲۰۲۱

موهاوی که کماکان در کارخانه کیاموتورز تولید می‌شود، در سال ۲۰۱۶ به صورت مختصر تغییر چهره داد ولی در سال ۲۰۱۹ به صورت کاملا جدی و بنیادی، طراحی داخلی و خارجی این ماشین را تغییر داد. موهاوی جدید که فقط در بازار داخلی کره جنوبی عرضه می‌شود، در سال ۲۰۱۹ ولی با مدل ۲۰۲۰ به مشتریان فروخته شد. ظاهر این مدل جدید ماشین موهاوی با جلال و عظمت و تهاجمی شده است به نحوی که می‌توان گفت شبیه شاسی‌ بلندهای بزرگ آمریکایی شده است. در مدل جدید این ماشین تغییرات زیر روی ماشین اعمال شده اند. 

  • کیا در مدل فیس لیفت موهاوی، چراغ‌های LED چهار تایی به ماشین اضافه کرده است. جلو پنجرهٔ پهن هم جایگزین جلو پنجره قبلی شده است. همچنین سپر این ماشین کاملاً مدرن و مطابق با مد روز شده است.
  • چراغ‌های عقب این مدل تغییر چهره یافته به یکدیگر وصل شده اند به نحوی که وقتی روشن می‌شوند نام ماشین یعنی MOHAVE ظاهر می‌گردد.
  • سپر عقب این مدل به نحوی تغییر کرده است که اگزوزهای ماشین از زیر آن بیرون آمده است.
  • نمای داخل اتاق ماشین موهاوی هم به طور کلی از ابتدا طراحی شده است به نحوی که بسیار زیبا و با کلاس شده است. 
  • این مدل جدید کیا موهاوی به یک صفحه مانیتور بزرگ مجهز شده است که قابلیت تنظیم شدن زیادی هم دارد. 
  • صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی هم در این ماشین تعبیه گشته است. 
  • یک شارژر وایرلس گوشی‌های هوشمند هم به این ماشین اضافه شده است. 
  • طراحی چرمی با دورنگ مشکی و بژ در درون اتاق ماشین موهاوی به کار برده شده است. هم چنین از چوب و آلومینیوم در درون اتاق این ماشین استفاده شده است.
  • ردیف اول و ردیف دوم صندلی‌های این ماشین گرم ‌کن و تهویه دارند و هم چنین سیستم تهویه ردیف دم صندلی‌ها متفاوت است و سرنشینان ردیف دوم می‌توانند از کنترل مخصوص خود بهره بگیرند.
  • مدل جدید ماشین کیا موهاوی نیمه هوشمند شده است. به نحوی که در جلوگیری از وقوع تصادف در بزرگراه‌ها و در ترافیک‌های شلوغ موثر است.
  • کروز کنترل به مدل جدید ماشین کیا موهاوی اضافه شده است که سرعت ورود و خروج از بزرگراه‌ها را تنظیم می‌کند. 
  • به این مدل از موهاوی قابلیت جلوگیری از تصادف از جلو هم اضافه شده است این قابلیت باعث تشخیص دادن امکان تصادف با وسایل نقلیهٔ دیگر شود و به ‌طور خودکار ترمزها را درگیر کند.
  • در داخل اتاق آخرین مدل ماشین کیا موهاوی نمایشگر بزرگتری نسبت به قبل اضافه شده است. قبلا نمایشگر ۸٫۵ اینچی روی ماشین نصب بود که به نمایشگر ۱۰ اینچی بهبود یافت به نحوی که اطلاعات پیچ‌های جاده را به خوبی نشان می‌دهد.

مشخصات فنی موتور

توان خروجی حجمی ۷۲٫۳ اسب بخار بر لیتر است. لازم به ذکر است که واحد توان خروجی حجمی موتور یک ماشین، اسب بخار بر لیتر است. این ماشین، حداکثر گشتاور خروجی ۴۳۵ نیوتون متر در محدوده ۳۵۰۰ دور در دقیقه را تولید و به چرخ ها ارسال می‌کند. لازم به ذکر است که واحد گشتاور خروجی موتور یک ماشین نیوتن متر در دور بر دقیقه است. حداکثر توان خروجی ۳۴۰ اسب بخار در محدوده ۶۰۰۰ دور در دقیقه است لازم به ذکر است که واحد توان خروجی موتور یک ماشین اسب بخار در دور بر دقیقه است.

موتور ماشین کیا موهای در جلوی آن قرار دارد. حجم موتور در ماشین کیا موهاوی، ۴۶۲۷ cc است. نوع موتور این ماشین، بنزین سوز بوده و تعداد سیلندرهای ماشین، هشت و تعداد سوپاپ‌های آن سی و دو می‌باشد. سیستم سوخت رسانی این ماشین انژکتوری بوده و ظرفیت باک آن ۸۲ لیتر است. بیشترین سرعتی که یک راننده می‌تواند با سوار شدن به ماشین کیا موهاوی تجربه کند، حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد این ماشین هم یازده ثانیه می‌باشد. این ماشین در هنگام رانندگی در شهر، ۱۵٫۷ بنزین می‌سوزاند و در هنگام رانندگی در جاده، ۱۱٫۸٫ اگر به صورت ترکیبی در شهر و جاده با این ماشین رانندگی کنید، مصرف بنزین آن، کمی بیشتر از ۱۳ لیتر خواهد بود. استاندارد آلایندگی کیا موهاوی هم یورو چهار است.

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیق این ماشین به صورت مستقل برای هر چرخ است. تعلیق جلوی آن، مک فرسون و تعلیق عقبش مستقل است. کمک فنرهای جلو و هم چنین کمک فنرهای عقب ماشین، کمک فنرهای گازی هستند که دارای سیستم تنظیم ارتفاع هم می‌باشند. نوع سیستم فرمان ماشین هم هیدرولیکی است.

سیستم ترمزهای ماشین کیا موهاوی

نوع “سیستم ترمز ماشین کیا موهاوی“، روغنی با بوستر خلائی است و نوع دیسک و کالیبر ترمز جلوی ماشین و هم چنین نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب ماشین ، دیسکی با قابلیت خنک شوندگی است.

ویژگی‌های گیربکس 

گیربکس کیا موهاوی“، اتوماتیک تیپ ترونیک است که دارای پنج دنده مختلف می‌باشد. محل قرار گیری اهرم مخصوص دنده، در کنسول میانی کابین این ماشین است. سیستم حرکتی خودرو یا همان سیستم انتقال قدرت خودرو، موتور جلو بوده و چهار چرخ این ماشین محرک هستند. 

آپشن‌های جذاب ماشین کیا موهاوی

  • ضبط این ماشین هم DVD خور است و هم باAUX وUSB کار می کند. البته این ضبط و سیستم صوتی هم با دکمه‌هایی که روی فرمان آن نصب شده است، کنترل می‌شود.
  • فرمان کیا موهاوی، هیدرولیکی و تلسکوپی است. 
  • سیستمهای تهویه و بخاری و کولر ماشین عالی است و دریچه‌ها در جای جای ماشین قرار دارند تا دمای همه جای ماشین مثل هم و متعادل شود.
  • جلو و عقب ماشین، چراغ مه شکن خوبی دارد و هم چنین نور چراغهای این ماشین به صورت خودکار تنظیم می‌گردند. از لامپ‌هایLED طیفی هم در چراغ‌های این ماشین بهره گرفته شده است.
  • سیستم کروز کنترل برای کمک به راننده در این ماشین تعبیه شده است، دوربین مخصوص دیدن عقب ماشین هم دیگر امکان امنیتی موجود در ماشین کیا موهاوی است.
  • امکان تنظیم برقی آیینه‌ها وجود دارد و این آینه‌ها دارای گرمکن هم هستند و البته با خاموش کردن ماشین خود به خود جمع می‌شوند.
  • این ماشین دارای ۹ عدد کیسه هوای مختلف است. کیسه هوای راننده و کیسه هوای سرنشین کناری ، کیسه هواهای جانبی و کیسه هواهای پرده ای
  • این ماشین حسگرهایی برای پارک خودرو هم چنین مخصوص باران و البته حسگرهایی برای کنترل سرعت برف پاکن‌ها دارد. شیشه‌های جلو هم به سیستم یخ زدایی مجهز هستند.
  • این ماشین دارای چند سیستم پیشرفته که برای حفظ تعادل ماشین و کمک به راننده هستند، می‌باشد مانند سیستمهایABS , ESC ،BAS ، EBD , DBS , HAC
  • سیستم‌های حفاظتی و ایمنی قفل مرکزی با کنترل از راه دور و هم چنین سیستم ضد سرقت در کیا موهاوی موجود است.
آپشن های کیا موهاوی
  • صندلیهای این ماشین به صورت برقی قابل تنظیم هستند و دارای گرمکن و سرد کن نیز می‌باشند. کل صندلیهای این ماشین ، دارای روکش چرمی هستند. صندلیهای عقب این ماشین قابلیت این را هم دارند که در مواقع مورد نیاز تا شوند.
  • این ماشین، شیشه بالابر جلو و عقب برقی دارد. 
  • سقف کیا موهاوی، دارای سانروف دو حالته است.

رقیبان ماشین کیا موهاوی V8 در ایران

در ایران، ماشین کیا موهاوی را رقیب ماشین شاسی بلند تویوتا پرادو تلقی می‌کنند. بیایید به مقایسه این دو خودروی محبوب در ایران بپردازیم. اندازه خودروی کیا موهاوی ازخودروی وراکروز بزرگتر است، ولی از تویوتا پرادو، کمی کوچکتر است. به مقایسه خودروها از لحاظ موتوری می‌رسیم. همانطور که در قسمت مشخصات فنی خودرو گفتیم موتور ماشین کیا موهاوی، هشت سیلندر و با حجم بالای ۴۶۲۷ سی سی است و توان ۳۴۰ اسب بخاری در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۴۳۵ نیوتن متری در ۳۵۰۰ دور بر دقیقه است. موتور خودروی تویوتا پرادو چهار لیتری ۶ سیلندری با حداکثر قدرت ۲۷۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۶ نیوتن متر است. بنابراین خودروی کیا موهاوی قوی‌تر از خودروی تویوتا پرادو است. رقیب دیگر خودروی کیا موهاوی در ایران، خودروی شاسی بلند کره ای هیوندای وراکروز است. موتور خودروی هیوندای وراکروز، ۶ سیلندر ۳٫۸ لیتری با حداکثر توان خروجی ۲۶۰ اسب بخار یا ۳۴۷ نیوتن متر است. بنابراین خودروی کیا موهاوی از خودروی هموطن خود یعنی هیوندای وراکروز هم قوی‌تر است.

خرید لوازم یدکی موهاوی

خرید لوازم یدکی موهاوی

خرید لوازم یدکی خودرو یکی از مهم ترین کارهایی است که افراد با توجه به سهولت دسترسی به آنها، اقدام به خرید مدل اتومبیل مورد نظر خود می کنند. در واقع، داشتن خودرویی که علاوه بر راحتی و ایمنی، لوازم یدکی و قطعات در دسترسی داشته باشد نیز از جمله فاکتورهای مورد توجه جهت اقدام به خرید یک ماشین می باشد.

خودروی کیا موهاوی از آن دسته خودروهایی است که با ضعف عرضه لوازم یدکی و قطعات روبرو است و اگر بتوانید مرکز ارائه دهنده آن را بیابید، کیفیت های آن در موارد بسیاری پایین و یا حتی تقلبی است. اگر به دنبال مرکز معتبری برای خرید لوازم یدکی موهاوی می گردید، فروشگاه یدک یار می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

فروشگاه اینترنتی یدک یار با ارائه محصولات باکیفیت و اورجینال به همراه ضمانت اصالت و کیفیت و سلامت فیزیکی کالا سعی بر این دارد که خیال شما عزیزان را بابت خرید قطعات خودرو راحت کند.

با دریافت مشاوره رایگان از این مجموعه تجربه خریدی مطمئن را داشته باشید. برای خرید لوازم یدکی موهاوی با ما در تماس باشید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه راجع به استفاده از خودوری کیا موهاوی داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.