بررسی پورشه ماکان

پورشه ماکان از محصولات کمپانی بزرگ پورشه است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ طراحی و رونمایی شد. این خودرو با توجه به امکانات فوق العاده و کیفیت بالا ساخت از جمله اتومبیل های لوکس و همچنان اسپرت در ایران محسوب می‌شود. ماکان در زبان اندونزی به معنی ببر است و ویژگی های یک ببر به خوبی در تجربه رانندگی با این خودرو حس می‌شود.

اگر طرفدار خودرو های شرکت پورشه باشید قطعا نام ماکان را به تکرار شنیده اید. این کراس اور تجملی که از سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) وارد ایران شد انقلابی عظیم را در محصولات پورشه به وجود آورد. پورشه ماکان در معنی لغوی اندونزیایی به معنی ببر است و طرح اولیه آن در سال ۲۰۱۳ توسط مایکل موئر به وجود آمد.

همانطور که می‌دانید، پورشه ماکان از خودرو های تجملاتی و پر آپشن این کمپانی محسوب می‌شود که در جایگاه خود به خوبی توانسته از پس جذب خریداران برآید، به همین خاطر است که از سال ۲۱۰۳ تا کنون تغییرات مهمی در بدنه و طراحی کلی آن به وجود نیامده است.

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کلی پورشه ماکان پرداخته و طراحی بدنه و کابین آن به علاوه تمامی آپشن و مشخصات فنی آن را شرح دهیم. با این بخش از مقاله یدک یار همراه باشید.

نگاه اجمالی به تاریخچه ورود پورشه ماکان به ایران

کمپانی پورشه در سال ۲۰۱۱ موفق به رونمایی از شاسی بلندی به نام کاین شد و این موضوع با استقبال زیادی از خریداران مواجه شد و این کمپانی را به این فکر انداخت که داشتن یک شاسی بلند در کنار سبد محصولاتی اسپرت بسیار خوشایند است. بعد از فروش نیمی از سهام شرکت پورشه به فولکس واگن فرصتی به وجود آمد تا اینبار با همکاری دو شرکت خودروسازی اَبَر قدرت تصمیم به تولید کراس اوری جمع و جور به وجود آید.

در سال ۲۰۱۳ طرح اولیه پورشه با نام ماکان رونمایی شد و این دقیقا همان چیزی بود که این دو شرکت می‌خواستند. داستان ورود پورشه ماکان به ایران به اواخر سال ۱۳۹۴ برمی‌گردد که قانون منع واردات خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی در کشور اجرایی شده بود، اما پورشه ماکان با دارا بودن موتور ۲۰۰۰ سی سی توانست از این قانون رد شود.

در سال های اولیه ورود ماکان به ایران، خریداران با خودرویی تجملاتی و دارا بودن بالا ترین تعداد آپشن و راحتی کابین رو به رو بودند و این به خودی خود نکته بسیار جذابی برای افرادی بود که به دنبال اتومبیلی لوکس و در عین حال اسپرت و جمع و جور هم هستند. البته نسخه های مختلف پورشه ماکان تا سال ۲۰۱۸ وارد کشور شده که در تعداد و تنوع آپشن ها با یکدیگر متفاوتند.

نسخه های فول ماکان دارای چندین آپشن مهم است که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

بررسی طراحی ظاهری پورشه ماکان

بررسی طراحی ظاهری پورشه ماکان

خالق اصلی طراحی پورشه ماکان (Porsche Macan) مایکل موئر است که شاید نام ناآشنایی برای افراد باشد اما این طراح خودرو های مختلف دیگری از این برند همانند پورشه ۹۱۱، پانامرا، ۹۱۸ اسپایدر، مرسدس بنز کلاس A, V, SLK, و SL را در هم کارنامه خود جای داده است.

حال با این وجود که پورشه از همان سال ۲۰۱۳ تا نسخه ۲۰۱۸ تغییرات کلی را در بدنه و کابین شامل نمی‌شود، اما همچنان از خودرو های لوکس و پر طرفدار کراس اور در تمامی جهان است و چیزی حدود به ۳۵۰ هزار دستگاه از آن در کل جهان به فروش رسیده است.

طراحی بدنه پورشه ماکان

چهره اصلی بدنه پورشه ماکان در واقع همان نسخه های فعلی و قبلی خود را یادآور می‌کند که در واقع ایرادی بر آن وارد نیست چرا که مطابق بر قوانین و سنت های شرکت پورشه، این موضوع به طور عمد اتفاق می‌افتد تا اصالت محصولات پورشه سر جای خود باقی بماند. به همین دلیل، ماکان را می‌توان تلفیقی از آخرین نسخه های کاین و پانامرا دانست.

به نمای جلویی ماکان که نگاه می‌‌کنید همان اصالت حفظ شده را می‌بینید که همه چیز در جای خود قرار گرفته و هیچ چیز اضافه ای در آن به چشم نمی‌خورد. برجستگی و کشیدگی بیضی شکل چراغ ها، چراغ های مه شکن، جلوپنجره و حتی انحنا های موجود بر روی کاپوت همگی یادآور پورشه پانامرا و کاین هستند. چراغ های تمام هوشمند LED که در بخش پایینی چاغ های جلویی به صورت نوار خطی بکار رفته و ظاهر آن را به خوبی جلوه گر کرده است.

در نمای جانبی خودرو هم همان اصالت را می‌توان یافت؛ آینه های جانبی تمامی اتوماتیک و چراغ های راهنما که به شکل نوار خطی بر روی آن قرار گرفته است. دستگیره های هم تریم رنگ بدنه خودرو و انحنا های موجود در رکاب نیز همگی دور از ذهن و نکته جدیدی نیستند.

همانطور که گفته شد، ماکان یک اتومبیل کراس اور است که در نمای جانبی می‌توان به خوبی متوجه آن شد. بر خلاف کشیدگی بخش جلویی، بخش عقبی آن به اندازه کافی کشیده نیست، با این حال، نمای فوق العاده جذابی را به وجود آورده است.

حال به بخش پشتی ماکان می‌رسیم که بیشترین تغییرات را به خود اختصاص داده است؛ چراغ های عقبی دقیقا به سبک پورشه ۹۱۱ گرایش دارد اما فرم و شکل آن کاملا متفاوت و اختصاصی است. چراغ های عقبی طراحی کاسه های بیرون زده ای را شامل می‌شود که در نهایت هم سطح بدنه است و به صورت فرو رفته و تو کار دیده می‌شود. کشیدگی چراغ ها با روی گلگیر های عقبی تداوم یافته و علاوه بر جذابیتی که در نمای کلی ان ایجاد کرده، با روشن شدن نوار های قرمز رنگ در شب جلوه ای بسیار لوکس و خواستنی دارد.

نمای پشتی پورشه ماکان

وجود فضای یکدست و خالی در فاصله بین دو چراغ نیز به دلیل ایجاد فضای بیشتر در بار و بالا بردن ضریب آیرودینامیکی است و چندان بی دلیل نیست.

حال با تمامی تفاسیر ذکر شده، سادگی بدنه ماکان در مقایسه با زمانی که درب خودرو را باز کرده و وارد کابین می‌شوید کاملا احساس می‌شو و حیرت زده تان خواهد کرد.

طراحی کابین پورشه ماکان

به محض نشستن در کابین، سیل کلید های متنوع در کابین که دسته دنده در آن گم شده شما را به تله خواهد انداخت. این تله برای تمامی مدل های پورشه مشاهده می‌شود و در واقع روشی است که بتوان با آن مشتری را دلباخته و شیفته کرد.

طراحی داخلی ماکان بسیار مدرن و لوکس است و با توجه به شلوغی که به واسطه وجود تعداد کلید های بسیار به وجود آورده، اما می‌تواند به خوبی از پس هماهنگی فضای داخلی برآید. یکی از نکات جذاب کابین پورشه، ساعت عقربه ای است که بر روی کنسول جا خوش کرده است.

دسته دنده، و نمایشگر ۷ اینچی که در بخش داشبورد قرار دارند و هماهنگی خود را با کلید های مختلفی که بر روی آن قرار گرفته حفظ کرده است. کنسول میانی در بین دو صندلی جلویی و تجهیزاتی از جمله جای قرار گیری لیوان ها در کنار آنها نیز از دیگر بخش های گفتنی در کابین پورش ماکان است.

تریم مشکی و تودری های هم رنگ آن فضا را بیش از پیش مدرن و اسپرت جلوه می‌دهد و وجود غربیلک فرمان با طراحی به شدت اسپرت و صفحه کیلومتر سه آمپری بر این ویژگی دامن زده است. چیدمان این تعداد آپشن و اِلِمان در یک کابین حقیقتا هنری است که میزان حرفه ای بودن یک طراح را نشان می‌دهد.

صندلی های پورشه ماکان

صندلی های تمامی چرمی با طراحی ارگونومیک و بسیار راحت از نکته های دیگر این خودرو است که برای خریداران بسیار مهم است. فضای عقبی پورشه ماکان را نیز همین صندلی های چرمی راحتی تشکیل داده که محفظه بار را در هم خود جای داده اند. به عبارت کلی، وجود این همه هماهنگی در طراحی جای هیچ گونه ایرادی را نمی‌گذارد.

آپشن و امکانات رفاهی پورشه ماکان

ترمز ABS + EBD
ترمز پارک برقی
ترمز کمکی
کنترل ایستایی در سربالایی
کنترل سرعت در سرازیری
کنترل کشش
کنترل پایداری
سه حالت رانندگی (کامفورت، اسپرت، اسپرت پلاس)
دی لایت و اتولایت
چراغ های مه شکن جلو و عقب
تنظیم ارتفاع نور اتومات
چراغ چرخشی و چراغ شور
چراغ جلو بای زنون
نور پردازی داخلی
چراغ بدرقه
نیرو کمکی الکترونیکی فرمان
تنظیم موقعیت چهار حالته برقی
سنسور عقب و جلو
سنسور فشار باد تایر
سنسور باران
فرمان حساس به سرعت
روکش چرمی فرمان
پدال شیفتر
دکمه های کنترلی غربیلک فرمان
مموری غربیلک فرمان
نمایشگر ۷ اینچی لمسی با قابلیت پشتیبانی از USB, Bluetooth, Aux, Mp3, iPod, MirrorLink, Apple, SD card, CD, DVD
سیستم صوتی با قابلیت تنظیم صدا، هندزفری،  و چنجر ۶ تایی
نویگیشن
۱۰ اسپیکر ۱۵ واتی
ایربگ راننده، شاگرد، جانبی جلو و عقب، پرده ای، 
دوربین عقب، جانبی، و ۳۶۰ درجه
پشت سری فعال
کمربند ایمنی پیش کشنده و محدود کننده
ورود بدون کلید
استارت دکمه ای
سیستم تهویه اتومات دوگانه (کنترل رطوبت، دریچه تهویه عقب)
صندلی های تنظیم اتومات ۱۴ حالته با تنظیم گودی کمر
گرمکن صندلی جلو و عقب
سرد کن صندلی جلو
روکش صندلی چرم آلکانترا مشکی، سفید عاجی، بژ، قهوه ای، خاکستری، و قرمز
ایزوفیکس صندلی
صندوق برقی با جک
صندلی های عقب تاشو دو تکه ای
خروجی ۱۲ ولت
آینه عقب الکتروکرومیک
آینه جانبی تاشو برقی با قابلیت تنظیم اتومات و گرمکن
سانروف
سقف پاناروما
شیشه دودی عقب
پرده جانبی عقب
مموری آینه

علاوه بر امکانات و آپشن های ذکر شده،  آپشن های دیگری هم در این خودرو به صورت سفارشی وجود دارند که عبارتند از:

گرمکن غربیلک فرمان
نور بالا اتومات
کروز کنترل هوشمند
ترمز اضطراری
چراغ PDLS PLUS تمام ال ای دی
چراغ دودی جلو و عقب
مانیتور ۱۰ اینچای ردیف عقب با دی وی دی پلیر
رادار نقطه کور
رادار تغییر لاین
رادار تصادف جلو
تعلیق هوشمند
حالت آفرود
حالت ماندن در لاین
تنظیم صندلی ۱۸ حالته
تنظیم ارتفاع سیستم کمکی
ESP

مشخصات فنی پورشه ماکان

نوع موتوربنزینی
حجم موتور۲۰۰۰ سی سی
گیربکس۷ دنده اتومات دو کلاچه
پیشرانه۴ سیلندر توربو شارژ
گشتاور۳۷۰ نیوتن متر
قدرت۲۵۲ اسب بخار
شتاب صفر تا صد۶٫۷ ثانیه
سرعت۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی۷٫۴ لیتر
حجم باک۶۵ لیتر
نوع بدنهکراس اور
استاندارد آلایندگییورو ۵

مزایا و معایب پورشه ماکان

مزایامعایب
کیفیت ساخت بالاقیمت
تجهیزات و امکانات بالاحساس به سوخت بی کیفیت
فرمان پذیریهزینه نگه داری بالا
مصرف سوخت مناسب 
ترمز گیری بالا 

رقبای پورشه ماکان

اگر طرفدار دو آتیشه پورشه ماکان باشید قطعا رقیبی برای آن در نظر نمی‌گیرید چرا که این خودرو به تنهایی می‌تواند تمامی آنچه که خریدار از خودرو می‌خواهد را فراهم کند، اما نمونه های جدید این خودرو با مدل های زیر رقابت می‌کند:

  • بی ام دبلیو X4
  • فولکس تیگوان ۲۰۱۸
  • لکسوس NX570
  • ولوو CX90

جمع بندی

پورشه ماکان قوی ترین خودرو تولید شده این کمپانی نیست اما شکی نیست که یکی از بهترین های کمپانی پورشه محسوب می‎شود. این خودرو با طراحی مدرن و همچنان مقید به اصالت قدیمی و همچنین دارا بودن تنوع اپشن و امکانات بسیار، از بهترین نمونه خودرو هایی است که می‌تواند پاسخگو نیاز مشتریان خود باشد به گونه ای که خریدار را به یک مشتری وفادار و دو آتیشه تبدیل کند.

شتاب ۶٫۷ ثانیه ای در کنار قدرت ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتن متری مانند جتی عمل می‌کند که تجربه ای فاخر را در اختیار راننده خود می‌گذارد. فرمان پذیری و ترمز گیری فوق العاده آن نیز قابل ستایش است.

بنابراین، این خودرو هم برای رانندگان آماتور و محافظه کار و یا یک حرفه ای بسیار مناسب باشد. با توجه به تمامی اطلاعاتی که درباره پورشه ماکان گفته شد، قیمت نجومی این خودرو خصوصا در بازار امروز خودرو ایران بسیار دور از ذهن و غیر منطقی است.

خرید لوازم یدکی پورشه ماکان

خرید لوازم یدکی پورشه ماکان

برای اطلاع از قیمت و خرید قطعات و لوازم یدکی پورشه ماکان می‌توانید با برقراری ارتباط با وب سایت فروشگاهی یدک یار موجودی قطعه مودر نظر خود را از کارشناسان ما بگیرید. مجموعه یدک یار با هدف ارائه قطعه اصل با کیفیت تضمین شده و سلامت فیزیکی آن اقدام به فروش لوازم یدکی و جانبی خودرو شما می‌کند.

ارسال قطعات سفارشی اینترنتی و تلفنی که از طریق وب سایت فرشگاهی و شماره تماس ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ انجام می‌شود در تهران ۳ الی ۴ ساعت کاری و در سایر استان های ۳ الی ۴ روز کاری خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
  1. فرهاد مژگانی می گوید

    خیلی مطالب جالبی بود برای خدمات کجا برم خوبه ؟ گیر تعمیرگاه خوب یا نمایندگی خوب هستم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      با توجه به اینکه پورشه ماکان خودرو بسیار حساسیست برای معرفی تعمیرگاه، باید بررسی های تخصصی توسط متخصصین یدک یار صورت گیرد تا مورد تعمیرگاه مورد تایید قرار گرفته و آن را به شما معرفی کند، در حال حاضر مجموعه یدک یار در حال تعمیرگاه مورد تاییدی را برای این خودرو معرفی نکرده است.

  2. نسرین حامدی می گوید

    من نمایندگی پورشه سمت اقدسیه محل زندگی خودم رفتم هستش کارشون خوبه شاید کمکی به شماهم بکنه