بررسی ال ۹۰

تندرال ۹۰ یا تندر ۹۰ که در کشو های اروپایی با نام داچیا لوگان معروف است از اتومبیل های شهری محبوب کمپانی رنو می‌باشد که در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد. ال ۹۰ در سال ۱۳۸۶ وارد خط مونتاژ شرکت رنو پارس در ایران شد و هم اکنون در تیپ های مختلف تولید و عرضه شده است.

تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ (Dacia Logan) از خودرو های تولید شده رنو است که ۱۰ سال پیش وارد بازار خودرو کشور شد. رنو ال ۹۰ یک سدان خانوادگی که در اروپا توسط کمپانی رنو با نام داچیا لوگان تولید و در بازار هایی نظیر روسیه و برزیل با این نام شناخته می‌شد و توانسته بود عنوان خودرویی موفق را از آن خود کند.

داچیا لوگان قرار بود که در دهه ۸۰ با همین نام وارد بازار های داخلی ایران شود اما این اتفاق هرگز نیافتاد و ایرانی ها نام ال نود (L90) که بعد ها “تندر ۹۰” نیز نامیده شد را برای آن انتخاب کردند.

در ادامه بررسی ال نود قصد داریم تا به بررسی کامل تندر ۹۰ بپردازیم. اگر شما هم قصد خرید این خودرو را دارید با ما همراه باشید.

نگاهی اجمالی به تاریخچه تندر نود

نگاهی اجمالی به تندر 90

این خودرو در سال ۲۰۰۴ در اروپا رونمایی شد که به یکی از محبوب ترین مدل های رنو تبدیل شد. این در حالی بود که خودرو هایی نظیر پژو و سمند بازار های ایرانی را اشغال کرده بودند و خریداران به دنبال یک مدل جدید تر، با کیفیت، و ارزان قیمت بودند.

بدین ترتیب، شرکت رنو پارس در سال ۱۳۸۶ اقدام به تولید نسخه مونتاژی آن کرد و نتیجه آن استقبال خوبی بود که از ال ۹۰ در بازار های داخلی شد. در حال حاضر شرکت ایران خودرو نیز این مدل رنو را تولید می‌کند. مدل های جدید تر ال ۹۰ ساخت سال ۱۳۹۸ می‌باشد.

تندر ۹۰ در اروپا با نسخه های مختلفی از جمله سدان، استیشن، تندر وانت، و ون تولید و عرضه شده است که نسخه های ال ۹۰ وانت بار به ندرت در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

تندر ۹۰ یکی از موفق ترین و پر فروش ترین خودرو های رنو شاخته می‌شود که هم اکنون نسل دوم آن در حال طراحی و عرضه به بازار است اما هنوز هیچ خبری از آن در کشور نیست و همچنان ال ۹۰ هایی که بر روی پلتفرم های قدیمی تولید می‌شوند در بازار وجود دارد. این خودرو در ۶ تیپ مختلف ال نود E0، E1، E2، پلاس دنده ای، اتوماتیک، و پلاس اتوماتیک تولید شده است که نسخه تندر نود اتوماتیک آن از خط تولید خارج شده و نسخه اِی زیرو به دلیل نداشتن امکانات مناسب نیز در همان سال های اولیه توفق تولید شد. که البته به اشتباه به مدل های ال نود، صرفا ال نود جدید هم می گویند.

بررسی مشخصات ظاهری ال نود

کمتر کسی است که ال ۹۰ ایرانی را ندیده باشد و نمونه های مختلفی از آن را در خیابان های شهر می‌بینیم. ظاهر این خودرو به طور سلیقه ای ممکن است از نظر برخی ساده و مناسب و نظر برخی دیگر کاملا غیر مدرن و قدیمی به نظر برسد. البته ما بیشتر قصد داریم تا اطلاعات کلی این خودر که شامل مشخصات فنی، بدنه، و … را در اختیار کاربران قرار دهیم تا دید باز تری برای خرید آن داشته باشند.

بررسی بدنه ال ۹۰

در نگاه اولیه، خودرویی ساده جعبه مانند می‌بینیم که هیچ گونه خط و خطوطی را هم شامل نمی ‌شود. و شاید بیش از حد ساده به نظر برسد. می‌توان گفت که این سادگی از جهت پایین اوردن قیمت نهایی خودرو نیز تاثیر گذار بوده است.

در بخش جلویی خودرو، چراغ های ذوزنقه شکلی می‌بینیم که امتداد نه چندان زیادی را شامل می‌شود. فاصله چراغ های جلویی تندر ۹۰ شاید کمی بیشتر از سایر رقبای خود دیده شود که توید کنندگان با قرار دادن آرم برند رنو قصد داشته اند کمی جنبه زینتی به آن ببخشند.

کمی پایین تر سپر های مشکی رنگی را مشاهده می‌کنیم که به صورت یک سره کشیده شده و کمتر از یک وجبی آن را جلو پنجره تشکیل داده است. چراغ های گرد مه شکن نیز در مرحله بعدی در کنار جلو پنجره خود نمایی می‌کند.

در نمای جانبی خودرو نوار مشکی رنگی را می‌بینیم که از ابتدای درب ها در بخش گلگیر و سپر تا بخش انتهایی خودرو کشیده شده و نمای کلی خودرو را از سادگی درآورده است. چراغ های راهنما اِلِمان دیگری است که در بخش جانبی خودرو به چشم می‌آیند.

نمای جانبی تندر 90

نوبت به بخش عقبی خودرو می‌رسد که نمونه بارز جعبه ای شکل بودن بدنه تندر ۹۰ را اثبات می‌کند. چراغ های پشتی ال ۹۰ به صورت ذوزنقه ایستاده در دو طرف قرار گرفته و سپر مشکی رنگ در عرض نمای پشتی به صورت یکسره کشیده شده است.

آرم برند ال ۹۰ بار دیگر در بخش میانی صندوق عقب نصب شده و نام خودرو در کنار آن خودنمایی می‌کند. به طور کلی، فضای صندوق عقب ال ۹۰ نه زیاد و نه کم است و افرادی که صاحب این خودرو هستند معمولا با مشکل کمبود فضا مواجه نمی‌شوند.

بررسی کابین ال نود

بررسی کابین ال 90

طراحی داخلی کابین ال ۹۰ خیلی حرفی برای گفتن ندارد و از شدت سادگی و کمبود ویژگی های مدرن، سبب دلسردی خریدار می‌شود. سادگی بیش از حد در بسیاری از قسمت ها از جمله غربیلک فرمان، داشبورد، کنسول، و پنل کیلومتر شمار به چشم می‌خورد. بکار بردن تریم های تودری مشکی و نقره ای و تودوزی هایی که در درب های خودرو انجام شده نیز نتوانسته شدت این سادگی را کم کند. کیفیت بد و خشک متریال مصرفی در بخش داشبورد آن نیز به خوبی آشکار است.

صندلی های ال ۹۰ از جنس پارچه ای است و از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار است اما در صورت طی کردن مسافت های طولانی موجب خستگی زیاد کمر خواهد شد.

صندلی های سرنشینان عقب فضای نسبتا کافی را در خود جای داده اما برای نشستن تعداد سه فرد بزرگسال ممکن است در مسافت های طولانی کمی آزار دهنده باشد اما می‌تواند تا حدودی جوابگوی یک خانواده ۵ نفره باشد.

آپشن و امکانات ال نود

  • ترمز ABS
  • ترمز EBD
  • سنسور پارک عقب (نسخه فول آپشن)
  • چراغ های مه شکن جلو و عقب
  • دزدگیر فابریک (نسخه فول آپشن)
  • سیستم صوتی چهار اسپیکره (USB, AUX و دی وی دی پلیر)
  • فرمان هیدرولیک با روکش چرمی (نسخه فول آپشن)
  • دوربین دنده عقب (نسخه فول آپشن)
  • نویگیشن (نسخه فول آپشن)
  • مانیتور عقب (نسخه فول آپشن)
  • مانیتور لمسی ۷ یا ۱۰ اینچی (نسخه فول آپشن)
  • نمایشگر دنده عقب در آینه (نسخه فول آپشن)
  • ایربگ راننده و سرنشین
  • روکش صندلی پارچه ای یا چرمی
  • آینه های جانبی برقی با گرمکن (نسخه فول آپشن)
  • سیستم تهویه دستی
  • کفپوش کابین و صندوق (نسخه فول آپشن)
صندلی های ال 90، تو دوزی ال 90

مشخصات فنی ال نود

 دنده ایاتوماتیک و اتوماتیک پلاسE0 و E1E2
نوع موتوربنزینیبنزینیبنزینیبنزینی
حجم موتور۱۶۰۰ سی سی۱۶۰۰ سی سی۱۶۰۰ سی سی۱۶۰۰ سی سی
گیربکس۵ دنده دستی JHQ5 دنده اتومات۵ دنده دستی۵ دنده دستی JH3
سیلندر۴۴۴۴
گشتاور۱۴۰ نیوتن متر۱۴۰ نیوتن متر۱۴۰ نیوتن متر۱۴۰ نیوتن متر
قدرت۱۰۵ اسب بخار۱۰۵ اسب بخار۱۰۵ اسب بخار۱۰۵ اسب بخار
شتاب صفر تا صد۱۰٫۲ ثانیه۱۱٫۷ ثانیه۱۰٫۲ ثانیه۱۰٫۲ ثانیه
حداکثر سرعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت۱۷۵ کیلومتر بر ساعت
سوخت ترکیبی۶٫۹ لیتر۸٫۳ ثانیه۶٫۹ لیتر۶٫۹ لیتر
حجم باک۵۰ لیتر۵۰ لیتر۵۰ لیتر۵۰ لیتر
استاندارد آلایندگی۴ یورو۴ یورو۴ یورو۴ یورو

رقبای تندر نود

ال ۹۰ هم همانند دیگر خودرو های دیگر تعداد رقبایی دارد که از نظر قیمتی و کیفیتی در یک رده قرار می‌گیرند. مهم ترین این رقبا عبارتند از:

مزایا و معایب ال نود

مزایامعایب
فضای جادار کابینکمبود امکانات رفاهی
هزینه نگهداری مناسبفرمان پذیری ضعیف
دوام فنی بهتر نسبت به رقباراحت نبودن صندلی ها
استفاده از گیربکس جدید JHQسیستم صوتی ضعیف
بهبود کیفیت ساخت در نسخه های جدید ترطراحی قدیمی
بازار دست دوم مناسبسفارشی شدن برخی امکانات (سی دی پلیر، رینگ)

جمع بندی

ال ۹۰ به عنوان یکی از خودرو های مناسب شهری و سدان هایی که برای استفاده خانوادگی مطلوب است می‌تواند گزینه مناسبی از جهت اقتصادی بودن قیمت آن باشد. متاسفانه با بالا رفتن بی رویه قیمت خودرو، ال ۹۰ از دسته بندی اتومبیل های اقتصادی خارج شده، اما این خودرو با کیفیت بهتری که نسبت به رقبای هم رده خود در بازار دارد، نظر خریدار را بیشتر جلب می‌کند.

نداشتن امکانات و آپشن های رفاهی در کنار طراحی قدیمی و غیر مدرن آن که ظاهری بسیار دلسرد کننده دارد و جوان پسند نیست. صندلی های آن نه چندان راحت هستند و فرمان پذیری نامطلوب سیستم تعلیق از دیگر نقاط منفی آن است. البته با بررسی کامل رقبای این مدل رنو می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

خرید لوازم یدکی تندر نود

جهت تهیه ی لوازم یدکی ال نود و قطعات مصرفی آن می‌توانید به مجموعه یدک یار مراجعه کنید. این فروشگاه دارای تنوع بالای قطعات با اصالت و مرغوب است و کیفیت قطعه را با تضمین به مشتری می‌دهد. همچنین، سلامت فیزیکی کالای خریداری شما را نیز ضمانت می‌کند.

دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان متخصص یدک یار نیز از دیگر خدماتی است که این فروشگاه اینترنتی به شما ارائه می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.