بررسی تارا

تارا از خودرو های ملی تولید شده توسط کمپانی ایران خودرو است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد. این خودرو در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک در مرحله پیش فروش قرار گرفته است و با داشتن ویژگی های ظاهری و امکانات مناسب نیاز افراد از یک اتومبیل را به خوبی برطرف می‌کند.

شاید نام “تارا” برای شما کمی نا آشنا به نظر بیاید و تا کنون خودرویی با این نام را در سطح خیابان های شهر ندیده باشید. تارا از خودرو های ملی ایران است که در سال ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد. این اتومبیل در ابتدا با نام K132 به مرحله تولید درآمد و بعد از رونمایی به نام تارا تغییر یافت. پیش بینی شده است که تارا تا سال ۱۴۱۰ بر روی خط تولید باقی خواهد ماند و تا آن زمان ۱۲۰ هزار دستگاه از آن وارد بازار خواهد شد.

در این بخش از مقاله یدک یار قصد داریم تا به “بررسی تارا” و مشخصات فنی آن بپردازیم تا اگر قصد خرید این خودرو را دارید با دید باز تری اقدام کنید. با ما همراه باشید.

شناسنامه تارا

نگاهی بر شناسنامه تارا

خودرو تارا (Tara) در سال ۱۳۹۹ توسط کمپانی ایران خودرو تولید و رونمایی شد. این مدل اتومبیل در خانواده سدان ها قرار داشته و خودرو جمع و جور شهری محسوب می‌شود. تارا از نظر فنی و ظاهری شباهت های زیادی با پژو ۳۰۱ دارد و به طور کلی، طراحی مشترکی با خودرو های کمپانی پژو دارد. در واقع، تارا نسخه فیس لیفت و ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است.

پلتفرم تارا مبنی بر پلتفرم های ارتقا یافته pf1 گروه خودرو های سیتروئن می‌باشد که به صورت خلاصه با نام ikp1 شناخته می‌شود. این پلتفرم در دیگر اتومبیل های کمپانی پژو نظیر پژو ۲۰۰۸، و پژو ۲۰۸ بکار برده شده است. در ابتدای طراحی و تولید این خودرو همکاری مشترکی بین تولید کنندگان ایرانی و فرانسوی به وجود آمده بود که با شروع تحریم ها این همکاری به طور کامل لغو گردید و تولید کنندگان داخلی با تکیه بر دانش و توان متخصصان خود و با محفوظ نگه داشتن مجوز استفاده از پلتفرم های پژو این پروژه را به مرحله اجرا درآورد.

کمپانی ایران خودرو قصد دارد دو نوع بدنه هاچبک و کراس اوور تارا را نیز طی سال های آینده بر پایه پلتفرم پژو طراحی کند.

بررسی طراحی ظاهری تارا

همه ما می‌دانیم که ویژگی و مشخصات ظاهری یک خودرو تاثیر بسزایی در جلب نظر مشتری و در نهایت خرید آن خودرو دارد. بنابراین، فارق از ویژگی های فنی هر خودرویی، طراحی ظاهری آن نیز تاثیر بسزایی در میزان فروش آن اتومبیل خواهد داشت. تارا یا همان K132 نیز با تلاش طراحان خود تاکید بر عرضه خودرویی با طراحی به روز و مدرن داشته است.

در این بخش به بررسی “مشخصات تارا” از نظر ظاهری می‌پردازیم:

طراحی بدنه تارا

در نگاه اول باید گفت که تارا نسبت به نسخه های قدیمی تر تولید شده مانند پژو پارس، سمند، و تندر ۹۰ از طراحی بسیار مدرنی برخوردار است و نیاز مشتریانی که به دنبال ایجاد تنوع هستند را به خوبی برآورده می‌کند، اما با مقایسه این خودرو با مدل های عرضه شده مشابه در دیگر کشور ها درمی‌یابیم که طراحان آنطور که باید هماهنگی کامل را در نمای جلویی و پشتی این اتومبیل به وجود نیاورنده اند.

نمای پشتی تارا

بکار بردن خطوط و اشکال هندسی بسیار تند و تیز در مقایسه با خودروی سدان جمع و جور کمی غیر منطقی به نظر می‌آید و به همین دلیل مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. نمای جلویی خودرو را چراغ های زاویه دار تیزی تشکیل داده اند که در کنار جلو پنجره پهن نمای خشن و اسپرتی را برای اتومبیل به وجود آورده است.

در زیر چراغ ها نیز شاهد طراحی چراغ های مه شکن تقریبا مستطیلی شکل و تیزی هستیم که هماهنگی مناسبی با چراغ های جلویی دارد. هواکش تارا نیز به صورت ذوزنقه شکلی در بین این مه شکن ها قرار گرفته است.کاپوت تارا شمال خطوط زاویه داری در هر دو بخش چپ و راست هستند که علاوه بر ایجاد نمایی نمایشی تر به تفکیک کاپوت با بخش های جانبی پرداخته است.

سپر و گلگیر های تارا نیز با طراحی کاملا اسپرتی نمایان هستند که نشان از تلاش تولید کننده برای ایجاد طراحی اسپرت و خشن تر می‌باشد.

در نمای جانبی تارا، چراغ های راهنمای بیضی شکلی را می‌بینیم که به خوبی در بخش ابتدایی بدنه خودرو جای گرفته اند. درب های زاویه دار و خطوط بندی شده و همچنین دستگیره های هم تریم درب ها ظاهری اسپرت را برای تارا به وجود آورده است.

در نمای پشتی خودرو، شاهد طراحی چراغ های گرافیکی ممتدی هستیم که در اولین نگاه طراحی اتومبیلی نظیر هیوندای آزرا ۲۰۱۷ را در ذهن ما زنده می‌کند. آرم کمپانی ایران خودرو نیز درست در وسط و بالای چراغ پشتی تعبیه شده است. انحنای بخش پایینی چراغ ها به تفکیک صندوق عقب و سپر ها پرداخته است.

طراحی کابین تارا

برخلاف هماهنگی نه چندان مناسبی که در نمای ظاهری و بدنه تارا وجود دارد، بخش کابین و نمای داخلی آن بسیار مدرن و جذاب تر طراحی شده است.

داشبورد پهن و جادار تارا با ترکیبی از تریم مشکی و نقره ای اولین اِلِمانی است که بعد از نشستن در خودرو به چشم می‌خورد. دریچه های کولر که در بالاترین بخش داشبورد تعبیه شده و نمایی تقریبا کشیده دارند به نمای اسپرت اتومبیل دامن زده است. در زیر این دریچه ها شاهد یک مانیتور ۷ اینچی هستیم که امتیاز بالایی برای این خودرو محسوب می‌شود در بخش کنسول مرکزی قرار گرفته است.

شکل دسته دنده در تارا به دو صورت دستی و اتوماتیک تعبیه شده و با روکش چرمی نمای زیبایی را در بخش کنسول به وجود آورده است. کنسول باکس از دیگر اِلِمان هایی است که در این خودرو دیده می‌شود. غربیلک فرمان شکل اسپرتی دارد و در کنار دو پشت آمپر رانندگی را برای افرادی که علاقه مند به خودرو های اسپرت هستند لذت بخش کرده است.

تریم تودری های تارا از دو ترکیب نقره ای و مشکی طراحی شده و کلید های شیشه بالابر نیز به خوبی در این تریم بکار رفته است. صندلی های تارا از جنس پارچه بوده و راحتی مناسبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند.

بررسی امکانات و آپشن های تارا

  • ترمز های دیسکی ABS ،EBD ، EBA
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم کنترل توقف در سر بالایی
  • ۴ ایربگ
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • فرمان برقی
  • سیستم مالتی مدیا (مانیتور ۷ اینچی، بلوتوث، پورت USB)
  • چراغ های دیلایت و مه شکن
  • آینه های جانبی برقی و تاشونده
  • شیشه بالابر های برقی با گرمکن
  • سیستم مالتی پلکس (عیب یابی هوشمند)
  • ایموبلایزر
  • کمربند ایمنی سه نقطه ای
  • صندلی با قابلیت تنظیم دو حالت دستی و برقی
  • صندلی های عقب تاشو
  • سنسور فشار باد تایر
  • اتو لایت
  • سنسور باران
  • کروز کنترل
  • دکمه استارت
  • ورود بدون کلید
  • دماسنج سود
  • ایزوفیکس
  • سانروف

مشخصات فنی تارا

نوع موتور های بکار رفته در خودرو تارا با نام EC5 معرفی شده است که در واقع همان نسخه ارتقا یافته موتور TU5 پژو ۲۰۶ می‌باشد. کمپانی ایران خودرو در نظر دارد که موتور EF7 را نیز در نسخه های جدید تر آن بکار ببرد. بکار گیری این موتور شاید ازدسته بندی های “آپشن تارا” محسوب شود.

در ادامه به بررسی مشخصات فنی دو نسخه دنده ای و اتوماتیک تارا می‌پردازیم:

 دستیاتوماتیک
نوع موتورEC5 ( نسخه ارتقا یافته TU5)EC5 ( نسخه ارتقا یافته TU5)
حجم موتور۱۶۰۰ سی سی۱۶۰۰ سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعیتنفس طبیعی
گیربکس۵ دنده دستی۶ دنده اتومات
سوپاپ۱۶۱۶
گشتاور۱۵۰ نیوتن متر 
قدرت۱۱۰ اسب بخار 
شتاب صفر تا صد۹٫۵ ثانیه۱۱٫۹ ثانیه
حداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر در ساعت 
مصرف سوخت ترکیبی۶٫۷ لیتر 
حجم باک۵۰ لیتر۵۰ لیتر
نوع سوخت مصرفیبنزین سوزبنزین سوز
استاندارد آلایندگی
نوع بدنهسدانسدان

رقیبان تارا

تارا به عنوان نسل جدیدی از خودرو های داخلی در مقایسه با امکانات رفاهی و مشخصات فنی که دارد می‌تواند یکی از اتومبیل های مناسب برای تردد های شهری و خارج شهری باشد. این خودرو با اتومبیل هایی همچون دنا پلاس توربو، و شاهین قابل مقایسه است. در واقع، با آنکه تارا هنوز به صورت رسمی در بازار عرضه نشده اما با خودرو باین مدل اتومبیل ها به عنوان رقیبان این خودرو در بازار قیاس می‌شوند.

قیمت خرید تارا همچنان در هاله ای از ابهام وجود دارد و هنوز محدود قیمتی دقیقی برای مشخص نشده است. اما پیش بینی می‌شود که نسخه اتوماتیک این خودرو با رنج قیمتی دنا پلاس در بازار به مرحله عرضه در خواهد آمد.

خرید لوازم یدکی تارا

مجموعه یدک یار از اولین و بزرگ ترین فروشگاه های ارائه قطعات و لوازم یدکی خودرو در دسته بندی های مختلفی است. این فروشگاه در حال ارائه خدمات و کالا به مشتریان در تمامی نقاط کشور به صورت آنلاین می‌باشد. اصالت قطعه و سلامت فیزیکی کالا از مهم ترین ویژگی های محصولات ارائه شده در این فروشگاه است.

برای خرید لوازم یدکی تارا با ما در تماس باشید.

جمع بندی

همان طور که گفتیم تارا به عنوان یکی از جدید ترین نسل های خودرو تولید شده در کمپانی ایران خودرو در سال ۹۹ رونمایی شد و به دلیل بکار بردن پلتفرم نسل های پژو شباهت هایی از نظر فنی با خودرو هایی نظیر سیتروئن، و پژو ۳۰۱ دارد.

تارا با داشتن امکانات رفاهی مناسب می‌تواند به خوبی پاسخگو نیاز خریدار خود باشد. این اتومبیل دارای دو نسخه دنده ای و اتوماتیک است، گشتاور آن معادل با ۱۵۰ اسب بخار و ۱۱۰ نیوتن متر قدرت دارد. شتاب صفر تا صد این خودرو ۹٫۵ ثانیه در نسخه های دستی و ۱۱٫۹ ثانیه در نسخه های اتوماتیک است.

طراحی ظاهری که شامل بدنه و کابین این خودرو می‌شود از راحتی مناسبی برخوردار است و در دسته بندی خودرو های مدرن قرار می‌گیرد. البته در کنار این، بد نیست تا نگاهی هم به رقبای آن مانند دنا پلاس و سایپا شاهین داشته باشید.

عکس هایی از تارا

ثبت نام تارا

پیش فروش خودرو تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک در ۲۰ دی ماه سال ۹۹ آغاز شده و موعود تحویل آن تا یک سال می‌باشد. رنگ های انتخابی آن نیز برای مشتریان با تنوع قابل توجهی همراه است.

برای ثبت نام در پیش فروش تارا می‌توانید از طریق سایت رسمی آن اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.