بررسی آوانته

هیوندای آوانته یکی از قدیمی ترین محصولات کمپانی بزرگ هیوندای می‌باشد که اولین بار در سال ۱۹۹۱ رو نمایی شد. این خودرو در زمان عرضه خود محبوبیت بسیاری را به عنوان یک خودرو سدان خانوادگی به دلیل امکانات متعدد به خود اختصاص داد. در این مقاله به بررسی کلی این خودرو از نظر فنی و ظاهری می‌پردازیم.

نام هیوندا را افراد بسیاری شنیده اند و حتی ممکن است در حال حاضر خودتان هم یک خودروی محصول شرکت هیوندا را داشته باشید. این کمپانی تا به حال تعداد قابل توجهی از خودرو های مختلف را در رزومه خود قرار داده است و یکی از بزرگ ترین شرکت های خودرو سازی در کره جنوبی است.

یکی از محبوب ترین خودرو های تولید شده توسط این کمپانی “آوانته” می‌باشد که اولین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد. البته این مطلب صرفا برای آشنایی با شرکت هیوندا نیست، بلکه در این مقاله سعی در “بررسی آوانته“، یکی از محصولات برجسته شرکت هیوندا را داریم. با ما همراه باشید.

تاریخچه هیوندای

تاریخچه هیوندای

شرکت هیوندای که در واقع و در زبان اصلی هوندا تلفظ می‌شود، یکی از بزرگ ترین شرکت های خودرو سازی در جهان به شمار می‌رود و پس از شرکت های تویوتا ژاپن و فولکس آلمان سومین شرکت عظیم و گسترده ای در کره جنوبی است که امروزه در بسیاری از کشورها نمایندگی دارد. هیوندا در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو یانگ تاسیس شد و فعالیت رسمی خود را از همان سال شروع کرد.

این کمپانی در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو را به مرحله عرضه درآورده و رتبه هشتم بزرگ ترین کمپانی های خودرو سازی را در سال ۲۰۰۸ به خود اختصاص داده است.

کمپانی هیوندا در واقع یک شرکت کره ای می‌باشد اما به دلیل گستردگی بسیار زیاد توسط چندین سهام دار که از کشورهای مختلف دیگر اداره می‌شود و به همین دلیل است که شرکتی چند ملیتی در نظر گرفته می‌شود.

خودروهای هیوندا در دسته بندی هایی همچون خودروهای شهری، سوپر مینی، لوکس، متوسط، کامپکت، شرکتی، آف رود، مینی ون، اسپورت و تجاری و حمل و نقلی قرار داد. از جمله این خودروها که در ایران نیز به تعداد بالایی وجود دارند می توان به هیوندا توسان، هیوندا آزرا، سوناتا، جنسیس، سانتافه و…اشاره کرد.

داستان ورود خودرو های این کمپانی در ایران به سال ۱۳۸۵ برمی‌گردد که توسط شرکت آسان موتور به مرحله اجرا درآمد. این شرکت واردات خودرو های خاص را در همان سال آغاز نمود و در ۱۳۸۸ شروع به مونتاژ برخی از پر فروش ترین این مدل ها با توجه به استاندارد های اروپایی کرد. هیوندا آوانته (Avante) نیز در لیست خودرو های مونتاژ این کمپانی قرار دارند.

 هیوندای آوانته

هیوندا آوانته را با نام هیوندا الانتره نیز می‌شناسند. از ساخت اولین نسل این خودرو حدود ۱۵ سال می‌گذرد، در واقع، سال ۲۰۰۵ نخستین اقدام کمپانی هیوندا برای تولید الانتره بود. طی پانزده سال گذشته رقبای هم رده بسیاری همانند همچون مزدا ۳، فولکس جتا و شورلت کروز جهت رقابت با این خودرو تولید شده اند اما هیچ کدام موفق به رقابت کامل با آوانته نشده اند.

در سال ۲۰۱۹ نسل پنجم آوانته نیز به بازار ورود کرد و تعجب همگان را برانگیخت، چرا که این اتومبیل توانسته بود تا حد امکان انتظارات افراد از یک خودرو ایده آل و مقرون به صرفه را برآورده سازد. مونتاژ و تولید هیوندا آوانته در ایران توسط شرکت کرمان موتور انجام میشد که مسلما یکی از بهترین تولیدات این شرکت بوده و تاکنون نیز باقی است. در ادامه تمامی جزئیات و ویژگی های هیوندا آوانته را بررسی خواهیم کرد که به صورت عمیق تری با این خودرو محبوب و ایده آل آشنا شوید.

بررسی سرعت و شتاب آوانته

اگر جز افرادی باشید که طرفدار دو آتشه سرعت هستند، به احتمال قوی هیوندا آوانته می‌تواند یکی از گزینه های اصلی شما می‌باشد. شتاب صفر تا صد این مدل ۹ ثانیه است؛ ممکن است به نظر بسیاری از افراد این عدد آن چنان هم رویایی به نظر نرسد، اما طبق توضیحاتی که در بخش بعدی در مورد گشتاور و حجم موتور خواهیم داد متوجه می‌شویدکه آوانته می‌تواند بهترین سرعت و شتاب را برایتان به مرحله اجرا دربیاورد.

سرعت و شتاب آوانته

حداکثر سرعت اتومبیل نیز بالاترین میزانی است که موتور توان تحمل آن را دارد که در آوانته برابر ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت است.

بررسی ظرفیت موتور آوانته

هنگام بررسی ظرفیت موتور اتومبیل ها اولین پرسشی که مطرح می‌شود در مورد حجم موتور است. موتور هیوندا آوانته ظرفیت ۲۰۰۰ سی سی دارد که به همراه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه قادر به تولید سرعتی در عالی ترین حدممکن است.

هر سیلندر این موتور دارای ۴ سوپاپ است که نسبت به خودرو های دیگر بهتر و سریع تر عمل تحریق را انجام دهد. غالبا تنها ظرفیت و کارایی عادی موتور برای افراد مهم نیست، بلکه ظرفیت حداکثری موتور نیز می‌تواند عامل بسیار مهمی در تعیین الویت انتخاب افراد داشته باشد.

حداکثر قدرت و یا حداکثر ظرفیت موتور هیوندا آوانته برابر با ۱۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰  دور در دقیقه می‌باشد که رقم بسیار بالایی بوده و نشان دهنده قدرت فوق العاده این موتور است.

نوع تنفس موتور آوانته از نوع تنفس طبیعی است، تنفس طبیعی در واقع به این معناست که هوای مکیده شده به داخل موتور برای انجام عمل احتراق برابر با همان فشار عادی اتمسفر است.

این نوع تنفس در خودروهای عادی که در تمامی جاده ها و خیابان ها مشاهده می‌کنید نیز دیده می‌شود. میزان گشتاور موتور خودرو از جمله دیگر عواملی است که در موتورها بسیار اهمیت دارد. اما گشتاور چیست؟

اگر توضیح مختصر آن را بخواهیم باید بگوییم که گشتاور در واقع به میزان چرخش میل لنگ در موتور اطلاق می‌شود و هر قدر این میزان بیشتر باشد، سرعت، قدرت و شتاب اتومبیل در همه حال و به خصوص در زمانی که می خواهد از حالت ایستاده شروع به حرکت کند بیشتر خواهد شد. میزان گشتاور هیوندا آوانته حدود ۱۸۲ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است.

بررسی طراحی ظاهری آوانته

مشخصات آوانته” از نظر ظاهری شامل امکانات داخلی خودرو نیز می‌شود. صندلی های این اتومبیل دارای حالت تنظیم دستی می‌باشند که با وجود صندلی های برقی موجود در بازار و حتی در مدل اتومبیل های برقی کمی باعث دلسردی خریدار می‌شود.

خودروهای جدید و مدرن غالبا به سمت کشیدگی چراغ ها و استفاده از چراغ های نئونی رفته اند، اما این موضوع در آوانته دیده نمی‌شود زیرا چراغ های آن به سبک همان طراحی قدیمی پیش رفته و به مشتری این حس را القا می کند که این خودرو سالیان سال است که در حال کار کردن می‌باشد.

تجهیزات و امکانات جانبی آوانته

از جمله تجهیزات و امکانات جانبی که به عنوان “آپشن آوانته” در نظر گرفته می‌شوند سیستم صوتی، روکش صندلی ها، سیستم موقعیت یاب یا همان GPS، بالابر شیشه برقی، گرم کن صندلی، دنده اتوماتیک، رینگ های اسپورت، رنگ های ویژه بدنه و… اشاره کرد.

در هیوندا آوانته سیستم پخش صوتی، کاور های صندلی، سیستم های مه شکن جلو و عقب و شیشه های برقی جز آپشن های اضافی آن به حساب می آیند.

بررسی بدنه آوانته

بدنه یا همان اتاق یک اتومبیل تاثیر بسیاری در برخی از اِلِمان های آن دارد که شاید در نگاه اول متوجه آن ها نشویم. نکته اول در این باره جنس بدنه است که می‌تواند در میزان سرعت و شتاب اتومبیل تاثیرگذار باشد، یعنی هر قدر که جنس بدنه و آلیاژ بکار رفته در بدنه سبک تر باشد، مسلما شتاب گیری نیز افزایش می‌یابد.

نمای جلویی آوانته

تاثیر حالت آیرودینامیکی بدنه خودرو که قسمت اعظم آن در شیشه و بخش جلویی خلاصه می‌شود، در میزان سرعت و مصرف سوخت نیز غیر قابل اجتناب است؛ هرچه حالت آیرودینامیکی خودرو بیشتر و زاویه بین کاپوت و شیشه جلو بیشتر از نود درجه باشد، میزان شکستن باد توسط خودرو، افزایش سرعت و همچنین کاهش مصرف سوخت به صورت بهتری اتفاق می‌افتد که در نهایت همگی به جنس بدنه اتومبیل وابسته هستند.

بررسی هندلینگ و سیستم کنترل آوانته

این ویژگی اغلب در خودرو های رالی و یا ماشین های آف رود مورد بررسی قرار می‌گیرند و دارای اهمیت بالایی هستند. اما هیوندا آوانته تا جایی که توانسته سعی کرده است تا اتفاقات خوبی را در سیستم هندلینگش رقم بزند.

نوع دیفرانسیل خودرو از مورد دیگری که می‌تواند در میزان هندلینگ و کنترل خودرو تاثیر به سزایی داشته باشد. به صورت کلی، دو نوع دیفرانسیل در خودرو ها وجود دارد: دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب.

در دیفرانسیل جلو قدرت موتور به چرخ های جلویی منتقل می‌شود که همین موضوع باعث کنترل و چرخش بیشتر اتومبیل و همچنین سبب افزایش قدرت جهت شتاب گرفتن می‌شود. هیوندای آوانته نیز توسط دیفرانسیل جلو پشتیبانی می‌شود.

میزان مصرف سوخت آوانته

آوانته همچون اغلب خودروهای هیوندا تک سوز و بنزینی است که توسط شرکت های خارجی تولید شده اند. میزان مصرف سوخت این خودرو در سه حالت مختلف قابل بررسی است.

حالت اول هنگامی است که خودرو در حوزه شهری تردد می‌کند. در این زمان، میزان مصرف آن به ازای هر صد کیلومتر برابر با ۱۰٫۲ لیتر سوخت است، اما زمانی که خودرو در جاده های بین شهری در حال تردد می‌باشد، این میزان مصرف به ۶٫۲ لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر کاهش پیدا می‌کند.

اما در حالت ترکیبی میزان مصرف آن به ۷٫۲ لیتر خواهد رسید. حجم باک این خودرو حدود ۵۵ لیتر است که برای سفرهای جاده ای مناسب بوده و حدود ۹۰۰ کیلومتر را پشتیبانی می‌کند!

استاندارد آلایندگی خودرو نیز جز مواردی است که بایستی به آن توجه کافی داشته باشید، چرا که در حال حاضر خودروهای شهری درصد زیادی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند و در واقع، میزان تولید گاز های گلخانه ای را نشان می‌‌دهند. استاندارد آلایندگی آوانته یورو ۳ می‌باشد که در شرایط بحرانی آب و هوا کنونی قابل قبول نیست.

امنیت آوانته

امنیت آوانته

شاید در بررسی هایمان، بررسی میزان امنیت را در آخرین مرحله مطرح کرده باشیم اما مسلما امنیت سرنشینان در هنگام تصادفات و اتفاقات ناگوار جاده ای مهم ترین فاکتور در هنگام بررسی شرایط یک اتومبیل است.

از جمله مواردی که در امنیت آوانته دخیل است می‌توان به ترمزهای ABS و EBD اشاره کرد که قادر به کنترل وضعیت خودرو در شرایط آب و هوایی مختلف مانند برف، یخبندان، باران، گل و لای و… می‌باشند و خط ترمزهای کمتری را بر روی جاده به جا می‌گذارند.

از موارد دیگری که در امنیت هیوندا آوانته به کار رفته است، وجود کیسه های هوا برای سرنشینان جلو و همچنین کمربندهای ایمنی با قفل دو مرحله ای است که  میزان آسیب های وارده در تصادفات را تا حد بسیار بالایی کاهش می‌دهد.

داشتن سیستم قفل مرکزی، ریموت کنترل و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر نیز مرتبط با بحث امنیتی خودرو هستند. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر جز یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت است. این سیستم که در اغلب خودروهای جدید و مدرن مورد استفاده قرار گرفته، سوییچ های اصلی خودرو در حالت کد دار بوده و بدون وجود سوییچ قفل ECU باز نشده و خودرو تحت هیچ شرایطی حرکت نخواهد کرد.

کیفیت امنیتی خودرو آوانته با سیستم امتیاز دهی Euro NCAP  موفق با دریافت ۴ ستاره ایمنی شده است؛ در این سیستم دریافت ۵ ستاره به خودرو ها نشان از ایمنی بسیار بالا آن می‌باشد و دریافت ۴ ستاره نیز می‌تواند نشان خوبی از کیفیت ایمنی آوانته باشد.

بررسی سیستم ترمزهای آوانته

سیستم ترمز در خودروها بسیار اهمیت دارد، تا جایی که امروزه بسیاری از افراد جهت تقویت بوسترهای اتومبیل های قدیمی به مراکز تعمیراتی مراجعه می‌کنند. هیوندا آوانته دو نوع سیستم ترمز ABS و EBD را پشتیبانی می‌کند.

این نوع از ترمزها در واقع وظیفه هندلینگ بهتر خودرو را بر عهده دارند؛ به طور مثال، در پیچ های تند و یا هنگامی که بار و یا مسافر فشار زیادی را به خودرو منتقل می‌کنند، باعث تقویت عملکرد ترمزگیری و بوسترها می شود.

موضوع دیگری که در سیستم ترمز آوانته به چشم می‌خورد دیسکی بودن چرخ های جلو و هم چرخ های عقب است. از مزایای این چرخ ها می‌توان به سرعت بالا خنک شدن پس از رانندگی های طولانی اشاره کرد.

نقاط قوت و ضعف آوانته

نقاط قوتی که در هیوندا آوانته مشاهده می‌شود همگی دال بر طراحی بهینه ای است که بیشترین کارایی و طول عمر را در کنار کمترین میزان استهلاک داشته باشد. همچنین پیشرانه قوی این خودرو از دیگر نقاط قوت آن است.

اما اولین نکته منفی که در نگاه اول کاربران به چشم می‌خورد، قدیمی بودن ظاهر و بدنه آن است که حاکی از آن است که هیوندا آوانته هیچ نشانه ای از امکانات رفاهی پیشرفته و مدرن را در مقایسه با خودرو های امروزی ندارد؛ البته این موضوع کاملا طبیعی است زیرا طراحی نسل اول آن در سال ۲۰۰۵ انجام شده است.

سخن پایانی

خودرو آوانته یک سدان خانوادگی که تولید شرکت هیوندای کره ای است و از نقاط قوت و ضعف متعددی برخوردار است و می‌توان گفت که یکی از قدیمی ترین نسل های هیوندای می‌باشد. این خودرو با داشتن پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه توانایی تولید قدرتی معادل با ۱۴۳ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن متر را دارد.

شتاب صفر تا صد این خودرو ۹٫۱ ثانیه می‌باشد و سرعت آن تا ۲۰۶ کیلومتر بر ساعت است. ظاهر بدنه و کابین نه چندان مدرن و امروزی آن ممکن است در نگاه بیننده کمی دلسرد کننده باشد اما داشتن ایمنی بالا و برخورداری از موتور نیرومند همچنان جزء خودرو هایی است که طرفداران خاص خودش را دارد.

آوانته خودرو مناسب خانواده می‌باشد که به دلیل کابین و صندوق عقب جادار بین خودرو های مناسب مسافرت و مسافت های طولانی قرار می‌گیرد.

این خودرو با مدل های هم رده خود مانند رنو مگان، سیتروئن زانتیا، و دنا پلاس مورد مقایسه قرار می‌گیرد. شاید بد نباشد در کنار بررسی این خودرو نگاهی هم به نمونه های صفر دنا پلاس و کارکرده مگان یا زانتیا داشته باشید.

خرید لوازم یدکی آوانته

خرید لوازم یدکی جانبی و قطعات مصرفی یک خودرو از فاکتور های مهمی است که قبل از خرید اتومبیل مورد نظر خود باید در نظر داشته باشید. دلیل اهمیت این موضوع سهولت تعمیر و تعویض قطعات اتومبیل در زمان هایی است که دچار مشکل شده و کارکرد آن با اختلال همراه باشد.

همچنین، استفاده از محصولات تقلبی و قطعاتی که درجه کیفی آنها نامعلوم است به آسیب بیشتر خودرو و در نهایت به وجود آوردن هزینه و خسارات سنگین تر منتهی خواهد شد. به همین دلیل، مهم است تا نسبت به صحت و اعتبار مراکز فروش این دسته بندی محصولات اطمینان حاصل کنید و اقدام به تهیه کنید.

مجموعه یدک یار از جمله مراکزی است که با تکیه بر افزایش سطح کیفی قطعات خودرو اقدام به ارائه خدمات در این راستا نموده است. ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا دو رکن اصلی است که در این مجموعه به خوبی تامین شده است.

همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان توسط تیم مختصص و مرجوع یا تعویض کالا در صورت مغایرت کیفیتی برای مشتریان فراهم است. برای دریافت مشاوره و همچنین خرید لوازم یدکی آوانته با ما در تماس باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.