ماشین روشن نمیشود چه کنیم + راه حل

روشن نشدن ماشین یکی از ناامید کننده‌ترین اتفاق های ممکن می باشد که علت های مختلفی در روشن نشدن ماشین نقش دارند. شاید شما هم بپرسید وقتی ماشین روشن نمیشود چه کنیم که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

اگر متوجه شدید که ماشین شما روشن نمیشود، تعدادی از مسائل ممکن است مقصر باشند. سه موضوع اصلی که باید به آن ها بپردازید عبارتند از: استارت و باتری، تحویل سوخت به موتور و احتراق. این احتمال وجود دارد که اگر ماشین شما روشن نشود، مشکل در همین لیست کوتاه باشد. سعی کنید شروع به محدود کردن مسائل احتمالی کنید تا مشخص کنید برای تعمیر خودرو چه کاری باید انجام دهید. به همین منظور اگر این مشکل را دارید و می پرسید وقتی “ماشین روشن نمیشود چه کنیم” (What Should We Do The Car Does Not Start)، این مقاله به کمک شما خواهد آمد.

ماشین روشن نمیشود چه کنیم؟

اگر ماشین روشن نمی شود این کارها را انجام دهید:

بررسی استارت و باتری

ماشین روشن نمیشود چه کنیم

وقتی می خواهید ماشین را روشن کنید به صدای آن گوش دهید. ساده ترین مشکل در راه اندازی خودرو اغلب به خاطر فرسودگی یا خوابیدن باتری ماشین است. وقتی سوییچ را در استارت می چرخانید، به صدایی که موتور هنگام شروع به کار می دهد گوش دهید. اگر اصلاً صدا تولید نمی کند، ممکن است به سادگی خوابیدن باتری ماشین باشد. اگر می توانید صدای کلیک مانندی را بشنوید، ممکن است به این دلیل باشد که استارت در تلاش است کار کند اما قدرت کافی ندارد. اگر موتور در حال چرخش است اما روشن نمی شود، احتمالاً مشکلی با باتری وجود ندارد.

مورد بعدی اینکه قطب های باتری را چک کنید. کاپوت را بالا بزنید و به اتصالات باتری نگاه کنید. دو قطب مثبت و منفی وجود دارد و هر دو باید تمیز باشند تا برق را به اندازه کافی منتقل کنند. بررسی کنید تا مطمئن شوید هر دو کابل متصل هستند و سولفاته شدن سر باتری ماشین رخ نداده باشد. به همین منظور می توانید از یک مسواک برای تمیز کردن قطب های باتری که سولفاته زده‌اند استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که کابل ها روی قطب های باتری محکم هستند و نمی توان آن ها را تکان داد یا از باتری جدا کرد.

کار بعدی که می توانید انجام دهید این است که تست سلامت باتری ماشین را انجام دهید. هنگامی که کابل های باتری را بررسی کردید، از یک ولت متر برای تست ولتاژ باتری استفاده کنید. ولت متر را روشن کنید و سیم مثبت (قرمز) را به قطب مثبت باتری وصل کنید، سپس سیم منفی را به قطب منفی باتری وصل کنید. اگر باتری کاملاً شارژ شود، باید بین ۱۲٫۴ تا ۱۲٫۷ ولت را نشان دهد. ولی اگر دیدید که ظرفیت باتری تمام شده است، روش باتری به باتری را انجام دهید که اگر آشنایی با این کار ندارید می توانید مقاله راهنمای قدم به قدم روشن کردن ماشین بدون باتری را از مجله یدک یار مطالعه کنید. همچنین بعد از اینکار اگر باتری شارژ نمی شود، باید آن را تعویض کنید تا خودرو روشن شود.

کار آخری که باید انجام دهید این است که شیر برقی استارت را تست کنید. اگر روش باتری به باتری جواب نداد، ممکن است استارت یا شیر برقی مشکل داشته باشد. اگر شیر برقی درگیر نمی شود به این معنیست که خراب شده و باید تعویض شود.

اطمینان از دریافت سوخت توسط موتور

اگر بنزین خودرو بسیار کم است یا بنزینش تمام شده است، مقداری بنزین را با استفاده از گالن بنزین به باک اضافه کنید. حال بررسی کنید که آیا مشکلی در تحویل سوخت به موتور وجود دارد یا خیر. اگر خودرو روشن شد و در حین رانندگی مجدداً موتور خاموش شد، ممکن است مشکلی در صافی بنزین ماشین وجود داشته باشد چراکه این فیلترها بعد از گذر زمان دچار گرفتگی می شوند. از آنجایی که رسوب در صافی بنزین جمع می شود، می تواند عبور بنزین را به داخل موتور مسدود کند.

در این صورت باید فیلتر بنزین ماشین خود را تعویض کنید. می توانید این فیلتر را در زیر خودرو پیدا کنید و آن را جدا کنید و فیلتر جدید را جایگزین کنید. لازم به ذکر است که گرفتگی شدید صافی بنزین می تواند منجر به سوختن پمپ بنزین ماشین شما شود.

در آخر باید پمپ بنزین ماشین خود را تست کنید. چند روش وجود دارد که می توانید برای آزمایش پمپ بنزین استفاده کنید. حتماً بررسی کنید که پمپ بنزین جریان الکتریکی را دریافت می کند، سپس ممکن است بخواهید یک آزمایش جریان، برای بررسی حجم سوختی که به موتور می فرستد را انجام دهید. اگر پمپ بنزین ماشین به درستی کار نکند باید تعویض شود.

بررسی سیستم جرقه زنی ماشین

ماشین روشن نشد چه کنیم

ابتدا شمع های ماشین را برای وجود علائم آسیب بررسی کنید. از یک سوکت شمع برای جدا کردن شمع های موتور استفاده کنید و آن ها را برای تشخیص مشکلات موجود بررسی کنید. هر شمع را بردارید و آن ها را برای انواع خاصی از آسیب ها بررسی کنید که ممکن است نشان دهد چه چیزی باعث می شود ماشین روشن نشود. شمع های قهوه‌ای مایل به زرد یا خاکستری در وضعیت خوبی کار می کنند اما شمع های مشکی یا سوخته نشان می دهد که بنزین بیش از حد وارد موتور می شود. همچنین دقت داشته باشید دوده زدن شمع نشان دهنده گرمای شدید موتور است. 

سپس در صورت نیاز شمع ها را تعویض کنید. اگر به نظر می رسد که شمع ها خراب شده‌اند، برای اینکه موتور به درستی کار کند، باید به مشکلی که باعث خراب شدن آن ها شده است رسیدگی کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که شمع های جدید را به درستی انتخاب می کنید.

کار بعدی اینکه وایرهای شمع را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هر یک از وایرهای شمع به طور ایمن به شمع و سیم پیچ احتراق بسته شده است. شما همچنین می توانید از یک اهم متر برای انجام تست مقاومت شمع استفاده کنید تا مطمئن شوید که وایرهای شمع برق کافی را به شمع ها منتقل می کنند تا مخلوط هوا و سوخت درون موتور مشتعل شود. به دنبال علائم آسیب مانند فرسودگی یا تَرک در وایرهای شمع باشید. هر وایر شمع آسیب دیده را تعویض کنید.

درصورت نیاز میتوانید قیمت شمع ماشین خود را در برند های مختلف در بخش تخصصی فروش این محصول در فروشگاه یدک یار مشاهده نمایید.

وقتی خودرو روشن نمیشود چه کنیم

مورد آخر اینکه کویل های احتراق را تست کنید. اگرچه بعید است، اما اگر همه کویل های احتراق ماشین شما کار نکنند، از روشن شدن ماشین جلوگیری می کند. با اینکه احتمال خرابی آن کم است. قیمت کویل ماشین بالا بوده و بهتر است در صورت نیاز از فروشگاه های معتبر مثل یدک یار این قطعه را خریداری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید،‌ اگر سوالی در مورد اینکه وقتی ماشین روشن نمیشود چه کنیم دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.