بررسی علل قفل شدن چرخ خودرو

چرخ های خودرو ممکن است به دلایل مختلفی قفل شوند که علت های اصلی آن مشکل در کالیپرهای ترمز، روغن ترمز، شیلنگ ها و به طور کلی خطوط ترمز می باشد که ما در این مقاله به بررسی کامل علل قفل شدن چرخ خودرو و راه حل آن پرداخته‌ایم تا بتوانید این مشکل خطرناک را سریعاً برطرف کنید.

قفل شدن چرخ خودرو می تواند بسیار خطرناک باشد و معمولاً خرابی های مربوط به سیستم ترمز مانند کالیپرها، شیلنگ های رابط روغن ترمز و… باعث قفل شدن چرخ‌های جلو یا عقب می شوند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “علل قفل شدن چرخ خودرو” (What Causes a Wheel To Lock Up) بپردازیم تا بدانید چرا این اتفاق می افتد و راه حل آن چیست.

علت قفل شدن چرخ عقب خودرو

علت قفل شدن چرخ عقب خودرو

شایع ترین دلیلی که “علت قفل شدن چرخ عقب خودرو” می باشد، پیستون‌های روی کالیپر ترمز است که جمع نمی شوند و لنت های ترمز را آزاد نمی کنند و یا شیلنگ رابط بین خط ترمز و کالیپر ترمز آسیب دیده است. این مشکلات باعث می شوند روغن ترمز به داخل کالیپر ترمز برود اما از کالیپر ترمز خارج نشود تا پیستون ها آزاد شود. مجموعه کالیپر ترمز از نیروی هیدرولیکی پدال ترمز برای فشار دادن لنت های ترمز به سطوح دیسک ترمز استفاده می کند و در نتیجه باعث اصطکاک و کاهش سرعت چرخ می شود که اگر قصد دارید بیشتر درباره این موضوع اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله کالیپر ترمز چیست را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

حال هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، کالیپر یک مایع هیدرولیک (روغن ترمز) با فشار بالا را از سیلندر اصلی ترمز دریافت می کند. این مایع سپس پیستون را فشار می دهد که باعث می شود لنت ترمز داخلی از یک طرف روی سطح روتور دیسک و از طرف دیگر لنت ترمز بیرونی را فشار دهد. هنگامی که پدال ترمز را رها می کنید، مایع سپس از شیلنگ به سمت سیلندر اصلی ترمز حرکت می کند. وقتی پیستون ها روی کالیپرهای ترمز را می گیرند،‌ در واقع روی آن چرخ خاص ترمز می کنند و باعث قفل شدن آن می شوند که این می تواند در چرخ جلو یا عقب رخ دهد. پس اگر شیلنگ فلکسی که مایع تحت فشار ترمزها را تامین می کند آسیب ببیند، مایع فقط به سمت کالیپر ترمز می رود و در آنجا فشار وارد می کند، اما وقتی پدال ترمز را رها می کنید، مایع همانجا می ماند و فشار ثابتی وارد می کند و باعث قفل شدن چرخ عقب می شود. 

رانندگی با چرخ عقب قفل شده غیر ممکن است و باید فوراً مشکل آن را برطرف کنید. با این حال بسیاری از ما نمی دانیم وقتی با این مشکل مواجه می شویم چه کاری انجام دهیم. به همین دلیل است که ما به شما نشان می دهیم چگونه چرخ های قفل شده عقب را بدون هیچ مهارت خاصی تعمیر کنید.

راه حل قفل شدن چرخ عقب خودرو

اول از همه به ابزارهایی مانند جک، آچار و تمیز کننده ترمز نیاز دارید و بعد باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱-خودرو را در سطح صاف پارک کنید

اگر امکانش وجود دارد خودرو را به سطحی صاف برسانید تا بتوانید جک بزنید. در غیر اینصورت بایستی جوری جک بزنید که خودرو بالا بیاید تا بتوانید چرخ ها را باز کنید.

۲-درب مخزن روغن ترمز را باز کنید

قبل از اینکه بخواهیم چرخ عقب قفل شده را تعمیر کنیم، باید درب مخزن اصلی روغن ترمز را باز کنیم. دلیل این کار این است که با شل کردن درپوش، آب بندی هوا را می شکند، بنابراین وقتی کالیپر را در عقب ماشین فشار می دهید، اجازه می دهد روغن ترمز در مخزن سیلندر اصلی حرکت کند بدون اینکه هیچ فشاری مانع از حرکت آن شود. پس از اتمام این کار، درب مخزن را محکم کنید.

مخزن روغن ترمز در زیر کاپوت و بالای سیستم ترمز قرار دارد. در بالای آن یک درب پلاستیکی وجود دارد که روی آن برچسب روغن ترمز یا هر عبارت دیگر مربوط به آن نوشته شده است.

۳-ماشین را جک بزنید

برای پیدا کردن نقاط جک در وسیله نقلیه خود، باید دفترچه راهنمای ماشین را بررسی کنید. معمولاً در کنار هر چرخ یک نقطه جک وجود دارد. هنگامی که نقطه جک را پیدا کردید، ماشین را با جک بالا ببرید.

۴-چرخ عقب را باز کنید

علل قفل شدن چرخ خودرو

هنگامی که وسیله نقلیه روی پایه جک محکم شد، یک آچار را بردارید و چرخ عقب را باز کنید.

۵-پین های لغزنده بالا و پایین را بردارید

کولیس توسط دو پین لغزنده که دارای پیچ‌های ۴-۳/۸ اینچی هستند محکم می‌شود. یکی در بالای کولیس و دیگری در پایین قرار دارد. بنابراین، آچار مربوطه را بگیرید و هر دو پیچ را بردارید. در این مرحله کولیس کاملا بیرون می آید.

مجموعه ترمز را به صورت چشمی بررسی کنید و سعی کنید قطعات را با دستان خود حرکت دهید

در حال حاضر شما به مجموعه ترمز روی چرخ عقب نگاه می کنید. لنت های ترمز را بررسی کنید و ببینید واقعاً برداشتن آنها چقدر سخت خواهد بود. اگر به نظر می رسد زنگ زده یا گیر کرده است، آنها را برای تمیز کردن خارج کنید. بعد، پین های کشویی را حرکت دهید. آنها باید بتوانند کاملا آزادانه حرکت کنند. اگر اینطور نیست، فقط آنها را بیرون بکشید و برای تمیز کردن آماده کنید. اگر نیاز به تعویض لنت ترمز داشتید، میتوانید به صفحه فروش لنت ترمز ماشین در وبسایت یدک یار مراجعه کرده و در سریع ترین زمان ممکن یعنی ۱ الی ۳ ساعت در تهران لنت ترمز را دریافت کنید.

۶-قطعات ترمز را با پاک کننده تمیز کنید

با تمیز کردن لنت‌های ترمز و شیم های لنت ترمز شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که هر گونه چربی یا زنگ زدگی را پاک کنید. سپس، به سراغ تمیز کردن پین های لغزنده بروید و مطمئن شوید که محفظه قرارگیری پین های لغزنده را تمیز می کنید. پیستون داخل کولیس نیز نیاز به تمیز کردن دارد. به طور کلی، فقط کل مجموعه ترمز را با پاک کننده ترمز به طور کامل اسپری کنید و قبل از نصب مجدد، اجازه دهید قطعات خشک شوند.

۷-قطعات ترمز را دوباره نصب کنید

هنگامی که تمام قطعات ترمز تمیز شدند، نوبت به نصب مجدد آنها می رسد. لنت های ترمز را روی شیلنگ ها قرار دهید و پین های لغزنده را دوباره وارد کنید. دو پیچ که کولیس را در جای خود نگه می دارند دوباره نصب کنید. لاستیک را دوباره نصب کنید و پیچ ها را سفت کنید. مجدداً یادآوری می کنیم که درب مخزن روغن ترمز را هم بایستی سفت کنید. 

نکته آخر اینکه هنگام انجام کار، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که بخشی از مجموعه ترمز را اشتباه نصب کرده باشید. برای همین توصیه می کنیم قبل از حرکت، ترمز را فشار دهید. وسیله نقلیه خود را در حالت خلاص قرار دهید و ترمزها را فشار دهید تا ببینید آیا آنها کار می کنند یا خیر. اگر ترمزها کار می کنند، ماشین را حرکت دهید و ببینید آیا چرخ های عقب به درستی می چرخد ​​یا خیر.

علت قفل شدن چرخ جلو ماشین

چرخ جلو یکی از مهم ترین چرخ های ماشین شماست و برای هدایت استفاده می شود یعنی با چرخاندن فرمان به چپ و راست می چرخد. “علت قفل شدن چرخ جلو ماشین” نیز می تواند به کالیپرها و فرسودگی شیلنگ های روغن ترمز مربوط باشد که در واقع به سمت کولیس ها می روند. مورد بعدی اینکه می تواند علت قفل شدن چرخ جلو ماشین مربوط به خطوط ترمز باشد که در این صورت خطوط ترمز از کار می افتند و روغن ترمز به کالیپر می رسد اما اجازه نمی دهد به سیلندر اصلی باز گردد و باعث قطع شدن کالیپر ترمز می شود. در این مورد شما با روشی که برای حل قفل شدن چرخ های عقب ذکر شد می توانید قفل شدن چرخ های جلو را نیز رفع کنید.

مورد آخر اینکه مشکل در یونیت ترمز ABS نیز می تواند باعث قفل شدن چرخ جلو ماشین شود که با تعویض آن می توانید مشکل را برطرف کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت قفل شدن چرخ خودرو دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. من می گوید

    سلام من یه پراید دارم احساس میکنم چرخ سمت راننده سفت شده . یه جک زیر ماشین زدم و سر ماشین رو بردم بالا. ماشین رو روشن کردم چرخ سمت شاگردخودش داره میچرخه ولی چرخ سمت راننده اصلا نمیچرخه . آیا این مورد عادیه؟!

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز اگر یک چرخ روی زمین باشد و چرخ دیگر بچرخد عادی است، اما اگر هر دو چرخ روی هوا باشند و یگی بچرخد احتمالا پلوس خودرو به مشکل خورده است. گفتنی است سفتی یا قفل شدن چرخ ماشین میتواند به دلیل خراب شدن بلبرینگ چرخ باشد، این قطعه را بررسی نماید.

  2. پیروز می گوید

    سلام
    من آردی دارم یه شب وسط خیابون ماشین انگار قفل شد نه جلو میرفت نه عقب
    با جرثقیل جابجاش کردم حالا یکماه گذشته ماشین به حرکت افتاده اما خیلی یواش و اینکه حین حرکت خیلی آرام یهو قفل میشه جوری که میخواد آدم و پرت کنه حتی در سرعت خیلی کم و با جلو عقب کردن کم کم حرکت میکنه ولی نمیشه باهاش جایی رفت
    علت از دفرانسیل هست یا از ترمز یا بلبرینگ چرخ؟؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز توضیحات شما خیلی کلی است و بررسی خودرو از نزدیک الزامیست، با توجه به اینکه این مشکل در حرکت رخ میدهد منشأ آن میتواند از دیفرانسل یا حتی گیربکس یا هوزینگ ها نیز باشد.