علت بوی بد کولر ماشین / راه‌های برطرف کردن بوی بد سیستم A/C خودرو

بوی بد کولر ماشین یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای افراد پیش می آید، در صورت وجود هر گونه ایراد در سیستم کولر، آن علائم و موارد مختلفی را از خود نشان می دهد، بوی بد کولر خودرو ناشی از علل های مختلفی است که راهنمای رفع و یا نقطه تعویض و تعمیر آنها را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

“علت بوی بد کولر ماشین چیست؟” وقتی سوار اتومبیل می‌شوید، گاهی ممکن است بوی بد و ناخوشایندی را استشمام کنید، یکی از دلایل این بوی کولر ماشین (smell of the air conditioner) و سیستم تهویه است، همچنین این احتمال وجود دارد که وقتی وارد ماشین می‌شویم، بوی ناخوشایند کپک از ماشین بشنوید که نشان دهنده رشد کپک در داخل کولر خودرو است.

گاهی هم این احتمال وجود دارد که هنگام ورود به ماشین، ابتدا این بوی بد را حس نکنید، اما بعد از مدتی بوی ناخوشایندی به مشامتان برسد. در این مقاله علت بوی بد از بخاری ماشین، علت بوی بد از کولر ماشین و بطور کلی سیستم تهویه A/C ماشین را بررسی میکنیم، همچنین روش‌های از بین بردن بوی بد کولر ماشین را نیز به شما توضیح خواهیم داد.

دلایل بوی بد کولر و بخاری ماشین

علت بوی بد کولر ماشین و بخاری ماشین

چرا کولر ماشین بوی بد میدهد؟ برای دریافت پاسخ سوال فوق در ادامه دلیل بوی بد کولر ماشین و بخاری را بازگو خواهیم کرد.

علت بوی بنزین از کولر ماشین

برای بسیاری از افراد سوال است که دلیل اینکه وقتی کولر میگیرم بوی بنزین میاد، چیست؟ گاهی در فصل گرما و زمانی که کولر خودرو روشن است، شاهد پیچیدن بوی بنزین درون اتاقک ماشین با استفاده از کولر خواهید بود. معمولا دلایل زیر دلیل استشمام بنزین در کولر هستند.

  • دلیل اینکه وقتی کولر میگیرم بوی بنزین میاد کیفیت پایین بنزین و سرعت تبخیر بالای آن، کنیستر را در گرفتن بخارات بنزین دچار مشکل می‌کند. در نتیجه شاهد بوی بنزین هنگام کولر گرفتن خواهید بود.
  • نزدیک بودن شیلنگ کنیستر به رادیاتور ماشین دلیل دیگری برای وجود بوی بنزین از دریچه کولر است. در فصل گرما، دما بالای هوا و حرارت رادیاتور دست به دست هم داده و موجب تبخیر بنزین درون شیلنگ کنیستر می‌شود. در نتیجه بخارات حاصل از آن از طریق کولر وارد ماشین خواهد شد.
  • خراب شدن اورینگ یا درپوش فیلتر بنزین هم دیگر علت بوی بنزین در کولر است. زمانی که اورینگ فیلتر بنزین خراب شود، بخارات سوخت از محل آن خارج شده و در مسیر سیستم تهویه خودرو قرار می گیرد. در نتیجه با هوا ترکیب شده و به درون اتاقک نفوذ می‌کنند. برای رفع این مشکل باید تعویض درپش و اورینگ فیلتر بنزین را در دستور کار قرار دهید.

نفوذ آب در کولر ماشین و علت بوی نم کولر ماشین

برای بسیاری از افراد سوال است که علت بوی نم کولر ماشین از چیست و چطور می‌توان آن را رفع کرد. از آنجا که در سیستم تهویه مطبوع خودرو راه‌هایی برای نفوذ هوا و دیگر موارد از خارج خودرو به داخل خودرو هستند، به شیوه‌ای بسیار ساده این احتمال وجود دارد که دلیل بوی بد کولر ماشین از طریق هر آلودگی وارد خودرو شود و موجب ایجاد بوی کولر ماشین بشود.

به عنوان مثال، وقتی ماشین را به کارواش می‌بریم و آن را می‌شوییم، آب می‌تواند وارد سیستم تهویه مطبوع خودرو یا کولر شود و برای مدتی در آن بماند که همین امر علت بو دادن کولر ماشین است، در همین راستا بوی رطوبت کولر خودرو یا به اصطلاح بوی نم کولر ماشین را متوجه خواهید شد.

سرمای ایجاد شده در اواپراتور توسط دمنده کولر به اتاق خودرو منتقل می‌شود، اواپراتور هنگامی که کولر روشن می‌شود، رطوبت و تعرق را از اتاق خودرو جذب می‌کند، قطره‌‌های آب در اواپراتور به سینی زیر تبخیر کننده ریخته می‌شود و از طریق لوله تخلیه یا آبکش به بیرون اتاق منتقل می‌شود و تخلیه می‌شود.

همان طور که متوجه شدید مقدار آب تشکیل شده در اواپراتور بستگی به رطوبت داخل اتاق دارد، رطوبت از تبخیر کننده و محفظه آن، گرد و غبار و ذرات هوا را جذب می‌کند که حامل انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند، به همین دلیل محیط مرطوب اواپراتور کولر محل خوبی برای رشد و تکثیر گونه‌های باکتری‌ها و قارچ‌ها است و علت بوی بد از کولر ماشین و بوی نم کولر ماشین محسوب می‌شود.

رشد کپک و قارچ و ایجاد بوی بد در کولر

یک دلیل بوی بد کولر ماشین رشد کپک و قارچ در کولر خودرو است. پس از استفاده از کولر برای مدت طولانی، هوای اطراف کولر خنک می‌شود، این خنکی باعث مرطوب شدن هوای اطراف کولر می‌شود و محل خوبی برای رشد کپک و قارچ ایجاد می‌کند و علت بوی نامطبوع کولر ماشین است.

علت بوی سوختگی از کولر ماشین

“بوی سوختگی از کولر ماشین” نشانه خوبی نیست، اما نوع بوی سوختن می‌تواند در کارهایی که باید انجام دهید. در ادامه چند نوع رایج علت بوی سوختگی از کولر ماشین آورده شده است:

  • بوی لاستیک در حال سوختن: در صورتی که مشکلی در کمپرسور کولر وجود داشته باشد، ممکن است بوی لاستیک سوخته را استشمام کنید هر یک از این موارد ممکن است باعث کشیده شدن تسمه شده و بوی لاستیک سوخته به مشام برسد.
  • بوی پلاستیک سوخته: ایجاد اتصال کوتاه، سوختن سیم‌ها یا شیلنگ‌ها و حتی گرد و غبار بیش از حد در دریچه‌ها می‌تواند باعث ایجاد بوی پلاستیک سوخته از کولر خودرو شود.
  • بوی روغن سوخته: با گذشت زمان روغن می‌تواند از طریق واشرها، شیلنگ و حتی فیلتر روغن از موتور نشتی پیدا کند. هنگامی که این روغن نشتی به موتور داغ یا سایر عناصر گرم شده در زیر کاپوت برخورد کند می‌تواند به سرعت بوی روغن سوخته را منتشر کند که با کولر وارد کابین خودرو می‌شود.

راه‌های از بین بردن بوی بد کولر ماشین

چگونه بوی بد کولر ماشین را از بین ببریم؟ وقتی صاحب یک ماشین هستید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که حتی اگر تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن آن بکنید، وجود بوی بد در آن اجتناب ناپذیر است و بالاخره بوی بد در آن شنیده می شود، بنابراین حتما باید راه‌های رفع بوی بد کولر ماشین را بدانید.

اما گاهی اوقات بو‌های عجیب ممکن است فضای ناخوشایندی ایجاد کند، به یاد داشته باشید زمان پاکسازی محیط داخل خودرو قبل از رسیدن ماه‌های سردتر زمستان است، در این قسمت برخی از محصولات پاک کننده اتاق خودرو را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند بوی بد از کولر ماشین پاک شود.

سیستم تهویه وسیله نقلیه شما می‌تواند با چرخش هوای داخل و خارج از خودرو محیط داخل خودرو را تهویه کند پس اگر در منبع کولر یا بخاری ماشین شما بوی عجیبی وجود داشته باشد، کولر گازی شما اساسا آن بو را مستقیماً از دریچه‌های هوا به صورت شما منتقل می‌کند!

بو‌های نامطبوع و بدی که از داخل یا خارج از وسیله نقلیه شما وارد سیستم تهویه ماشین می‌شود، معمولا با یکسری اقدامات ساده حذف و برطرف می‌شوند، اما اگر تهویه خودروی شما بوی سرکه، گاز، کپک یا حتی سوختگی می‌دهد، ممکن است مشکلی برای سیستم فنی خودروی شما اتفاق افتاده باشد و باید به حل آن بپردازید.

روشن کردن فن ماشین

یکی از ابزار‌هایی که مانع انباشته شدن گرد و غبار در ماشین می‌شود و از ایجاد بوی ناخوشایند جلوگیری می‌کند، فن ماشین است، این احتمال وجود دارد که در طول فصل‌ها نیازی به روشن یا خاموش کردن بخاری و یا کولر نداشته باشیم، اما اگر نمی‌خواهید خودرو بوی ناخوشایندی داشته باشد، گاهی باید فن خودرو را روشن کنیم تا بوی نامطبوع کولر ماشین از بین برود.

عوض کردن فیلتر اتاق ماشین

یکی دیگر از عواملی که از وجود بوی ناخوشایند در خودرو جلوگیری می‌کند، جایگزینی به موقع فیلتر اتاق خودرو است، یکی از دلایل تغییر فیلتر این است که گاهی اوقات خاک و آلاینده‌های اطراف آن توسط فیلتر جذب می‌شوند و با گذشت زمان و با باقی ماندن و چسبیدن به فیلتر، بوی بدی ایجاد می‌کند و باعث آزار سرنشینان خودرو می‌شوند، زمان عوض کردن فیلتر اتاق خودرو نیز معمولا هر فصل یکبار است تا از چنین مشکلاتی جلوگیری شود، در ادامه بیشتر به موضوع عوض کردن فیلتر اتاق میپردازیم.

فیلتر اتاق ماشین چیست و چگونه باید آن را عوض کنیم؟

هوای داخل ماشین برای اینکه از ذرات آلاینده تصفیه شود نیاز به فیلتر اتاق دارد، یکی از اجزای سیستم تهویه مطبوع خودروهای جدید (HVAC) که معمولاً در دوره‌های زمانی متفاوت تعویض می‌شود فیلتر هوای اتاق ماشین است، این فیلترها ذرات آلوده را از هوای ورودی به داخل خودرو، به خود جذب میکنند و به بهبود کیفیت و تصفیه هوای داخل خودرو از هر گونه آلودگی کمک می‌کنند. بیشتر فیلتر‌های هوا از کاغذ پلیسه (الیاف) ساخته شده اند، اما برخی از فیلترهای هوا از جنس کاغذ و پنبه هستند، همچنین برخی از فیلترهای هوا ترکیبی از پنبه و کاغذ هستند.

برخی از افراد فیلتر داخلی موتور را با فیلتر هوای ماشین اشتباه میگیرند ولی باید به این نکته توجه کنند که فیلتر احتراق ماشین زیر کاپوت قرار میگیرد و اگر این فیلتر کثیف شود،باید هنگام تعویض روغن آن را هم نیز عوض کنید، توجه داشته باشید اگر فیلتر احتراق داخلی ماشین را عوض نکنید ممکن است باعث شود ماشین شما در بعضی مواقع به درستی کار نکند.

اما با خرید فیلتر هوا کابین، شما در واقع در حال تلاش برای بهبود کیفیت هوای قابل تنفس در داخل کابین برای خود و مسافران هستید، استفاده یا عدم استفاده از فیلتر تصفیه هوا فاکتور مهمی در ایمنی خودرو نیست و بیشتر برای راحتی افراد و سرنشینان ماشین به کار می رود. رانندگان می‌توانند فیلتر‌های هوای سبز را که پایدارتر از نمونه های معمولی هستند را خریداری کنند، در واقع خرید فیلتر هوای سبز به معنی توجه به تنفس افراد داخل خودرو است.

هوایی که به داخل ماشین وارد می‌شود چه از طریق بخاری و یا چه از طریق کولر یا بطور کلی از طریق A/C ابتدا از فیلتر تصفیه هوا رد میشود، عبور از فیلتر از ورود ذرات، گرد و غبار و سایر محرک‌های تنفسی به داخل کابین جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود حداکثر مقدار هوای پاک با حداقل آلودگی و سر و صدا از ورودی داشبورد وارد کابین شود.

اگر فیلتر هوای ماشین را زود به زود عوض کنید یا در مناطقی که هوا آنجا بیشتر آلوده است توجه بیشتری به این امر داشته باشید، اینکار به مسافران اجازه می‌دهد تا با استنشاق هوای تازه از سفر لذت ببرند.

خودرو‌هایی که ساعت‌ها در ترافیک شهر‌های شلوغ مانند تهران می‌مانند، تغییر فیلتر هوای کابین یکی از موارد اصلی در نگهداری آن‌‌ها است که به بهبود و گردش سیستم تهویه کمک می‌کند.

فیلتر هوا کابین خودرو یا فیلتر کولر ماشین بسته به نوع خودرو در نقاط مختلف خودرو قرار دارد، در برخی از اتومبیل‌ها در یک منطقه‌ای قرار گرفته که دسترسی به آن برای تمیز کردن و تعویض آسان است، اما در مقابل باتوجه به اینکه جای فیلترهای هوا در بیشتر خودرو ها اکثرا بعد از فن ماشین یا در دهانه کوچک فن قرار میگیرد عوض کردن آنها گاهی دشوار است. فیلتر هوا در بیشتر اتومبیل‌ها جلوی اتاق داخل کاپوت و سمت شاگرد می باشد، همچنین برای اینکه بدانید دقیقا فیلتر در کجای ماشین قرار دارد می توانید از کتابچه راهنمای خودرو استفاده کنید، دقت داشته باشید خودرو‌های جدیدتر معمولاً مجهز به یک یا چند فیلتر کابین هستند.

به گفته اکثر تولیدکنندگان خودرو، عوض کردن فیلتر خودرو باید سالی یک بار یا پس از ۱۲ تا ۱۵ هزار مایل رانندگی انجام شود که هر عامل، اول رخ بدهد باید به آن اهمیت داد، اما اگر خودروی شما در مناطق آلوده و جاده‌های خاکی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه بیشتری به تغییر فیلتر هوای موتور داشته باشید، در این موارد  فیلتر هوای کابین را هر ۶ یا ۷ ماه تا ۹۰۰۰ کیلومتر عوض کنید.

استفاده از اسپری خوشبو کننده ماشین

استفاده از اسپری رفع بوی بد کولر ماشین

از دو اسپری می‌توان برای جلوگیری از بو‌های ناخوشایند در خودرو استفاده کرد، یکی از این اسپری‌ها یک اسپری دئودورانت برای اتومبیل‌ها و دیگری اسپری آب و سرکه رقیق است که باید در هنگام عدم استفاده از سیستم کولر و تهویه خودرو مورد استفاده قرار ‌گیرد، برای اینکه اسپری رفع بوی بد کولر ماشین یا محلول شستشوی کولر خودرو به درستی کار کنند، دریچه کولر خودرو را باز کنید و محلول را در سرتاسر آن اسپری کنید.

راه حل دیگر این است که هفته‌ای یک بار ماشینتان را به کارواش ببرید و برای جلوگیری از بو‌های ناخوشایند آن را به طور کامل بشویید، درون ماشین آشغال نریزید و خودروی خود را تا حد امکان هفته‌ای یک بار جارو کنید، برای تهیه اسپری ضدقارچ و ضدعفونی کننده مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید و داخل اسپری بریزید و داخل خودرو استفاده کنید، سرکه علی رغم اینکه بوی خوبی نمیدهد، اما برای از بین بردن قارچ‌ها و رفع بوی بد کولر ماشین بسیار موثر است، شما همچنین می‌توانید مقداری آب لیمو به محلول برای تازه کردن هوا و از بین بردن بوی بد کولر ماشین اضافه کنید.

ابتدا ماشین را خاموش کنید سپس فن را هم خاموش کنید، هر تعداد دریچه هوا در ماشین وجود دارد را اسپری کنید، سپس بقیه جاها مانند زیر پا، کنار داشبورد، در پشت ماشین و کنار صندلی جلو را هم اسپری کنید، در مرحله بعد باید کولر ماشین را روی سرعت بالا روشن کنید، با این کار هوا شروع به گردش می‌کند و کولر را تمیز می‌کند، در ادامه دوباره داخل ورودی هوا را اسپری بپاشید، اگر با انجام مراحل بالا بوی بد کولر ماشین از بین نرفت باید به فکر تعویض فیلتر کابین بیفتید.

مرحله آخر از بین بردن بوی کولر

در مرحله آخر ماشین را استارت بزنید، در خودرو را باز کنید، کولر را خاموش کنید و فن را به مدت ۵ دقیقه روشن بگذارید تا با آخرین قدرت کار کند، این مرحله برای این لازم است که همه جا خشک شود که دوباره قارچ و کپک در آن محل رشد نکند.

زمانی که خواستید ماشین را خاموش کنید کولر را خاموش کنید، اما فن را کمی ‌روشن بگذارید تا هوای اضافی، تبخیر کننده را خشک کند و از تشکیل هر گونه کپک یا رطوبت جلوگیری کند، برای اینکه بتوانید قسمت‌های مختلف درون آن را هم خشک کنید قبل از اینکه به مقصد برسید کولر را خاموش کنید و بگذارید فن به تنهایی کار کند تا بوی نامطبوع کولر ماشین از بین ببرد.

همچنین بهتر است هرچند یکبار مخصوصا در هوای گرم درهای ماشین را باز کنید فن را روشن کنید و بگذارید بدون کولر کار کند، تا رطوبت و قارچ از بین برود، افرادی که در شهرهای گرم زندگی میکنند بهتر است هر فصل یا دو فصل یکبار محل ورود هوا را  ضدعفونی کنند، محیط گرم و مرطوب جای مناسب برای رشد قارچ و کپک است، تبخیر کننده و دریچه‌ها با استفاده بیشتر، زودتر کثیف میشوند، بنابراین زود به زود این مسیر ها را ضدعفونی کنید.

تعویض فیلتر کولر و رفع بوی بد آن

وقتی از اسپری دئودورانت استفاده کردید اما باز بوی کولر ماشین در خودرو باقی ماند، مشکل قطعا فیلتر تهویه مطبوع خودرو است، فیلتر کولر برای جذب آلودگی در اطراف محیط خودرو و جلوگیری از ورود این آلودگی به داخل خودرو و جلوگیری از تولید بوی بد استفاده می‌شود، پس از تعویض فیلتر کولر خودرو، طبق دستورالعمل فوق به استفاده از اسپری‌های دئودورانت در خودرو بپردازید، زمان تغییر فیلتر تهویه مطبوع هر ۶ ماه یک بار است تا کولر خودرو دچار مشکل نشود.

خاموش کردن دکمه سیستم تهویه خودرو

بهتر است چند دقیقه قبل از اینکه ماشین را خاموش میکنید کولر آن را خاموش کنید، وقتی در تابستان از کولر ماشین استفاده می‌کنید سعی کنید ۵ دقیقه قبل از توقف ماشین آن را خاموش کنید تا تبخیر کننده بتواند در این زمان با هوای داغ موتور خشک شود.

ماشین خود را با جاروبرقی جارو کنید!

بیشتر بو‌ها در محفظه‌های داخلی به دام می‌افتند، می‌توانید اتصالات سر لوله جاروبرقی را عوض کنید و از اتصالاتی استفاده کنید که به راحتی بتوانند جا‌های باریک را نیز تمیز کنید، اگر استفاده از جاروبرقی راضیتان نکرد، می‌توانید از بخارشور برای تمیز کردن داخل ماشین استفاده کنید، همچنین برای رفع بوی کپک و خیسی می‌توانید از جاروبرقی خشک یا رطوبت گیر استفاده کنید و یا اجزای ماشین خود را بیرون زیر آفتاب بیاندازید تا خشک شوند و بوی آن‌‌ها از بین برود.

جوش شیرین

هنگامی که نگران ریخته شدن مواد زائد مایع روی اجزای ماشین هستید، جوش شیرین می‌تواند به عنوان یک جاذب ارزان قیمت استفاده شود، تنها کاری که باید انجام دهید این است که جوش شیرین را روی قسمت‌هایی که مایع ریخته بپاشید، آن را بمالید و بگذارید چند ساعت بماند، بعد از مدتی جوش شیرین هر مایع و بوی بد را جذب می‌کند.

زغال چوبی

زغال نیز بو‌ها را جذب می‌کند، برای اینکه این کار موثر باشد، کافی است یک تکه زغال چوب را بردارید و آن را برای چند روز در ماشین بگذارید، زغال چوب فعال زمانی که با بو‌های ارگانیک مانند عرق، غذا یا کپک سر و کار دارید، بهترین عملکرد را دارد و می‌تواند بوی کولر ماشین را از بین ببرد.

خوشبو کننده هوا طبیعی

کارآمدترین و طولانی ترین تاکتیک برای جلوگیری از بوی بد این است که رایحه مورد علاقه خود را انتخاب کنید و همیشه آن را در ماشین نگه دارید، به عنوان مثال، می‌توانید روی توپ‌های پنبه ای وانیل بمالید، ظرفی از قهوه آسیاب شده یا روغن مرکبات در ماشین قرار دهید.

سرکه سفید

سرکه سفید ساده ترین راه حل برای تمیز کردن سطوح بزرگ است، باید قسمتی از سرکه سفید را با مقدار بیشتری از آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید و محلول را روی صندلی‌ها اسپری کنید (این کار را تا زمانی که بو از بین برود تکرار کنید)، این یک ترکیب طبیعی، ضد باکتری و ضد قارچ است که برای مبارزه با بوی غذا یا کپک بسیار موثر می‌باشد، به علاوه، می‌توانید آن را روی پارچه (بگذارید خشک شود) و صندلی‌‌های چرمی ‌ماشین (آن را پاک کنید) استفاده کنید، سرکه در از بین بردن بوی دود داخل ماشین معجزه می‌کند.

شوک ازون

این روش آخرین راه حل است که در واقع باکتری‌‌ها و کپک‌‌ها و هر ترکیب آلی دیگری را که ممکن است دلیل بوی بد کولر ماشین باشد را از بین می‌برد، البته این مواد در صورت استنشاق با غلظت بالا باعث تشدید آسم و افزایش حساسیت به عفونت‌های ریوی می‌شود.

چگونه اواپراتور را برای رفع بوی بد ماشین تمیز و ضدعفونی کنیم؟

از آنجا که تمیز کردن اواپراتور با باز کردن آن کار دشوار و هزینه بری است، در اینجا یک راه آسان و موثر برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن اواپراتور پیشنهاد می دهیم، هرچه اواپراتور تمیز باشد علاوه بر اینکه بوی بد از بین میرود، باعث میشود هوای بهتر و مطبوع تری نیز وارد ماشین شود.

یکی از راه‌های ضدعفونی کردن تبخیر کننده تهویه مطبوع استفاده از اسپری‌های ویژه است، این اسپری‌ها تبخیر کننده هوا را ضدعفونی می‌کنند اما عموماً قادر به تمیز کردن گرد و غبار نیستند و به دلیل گرد و غباری که در اواپراتور باقی می‌ماند، آلودگی و بوی بد کولر خودرو در زمان نسبتا کوتاهی تکرار می‌شود، در ادامه با روشی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن تبخیر کننده یا اواپراتور آشنا می‌شویم.

برای شروع باید کولر خودرو را روشن کنید و سرعت فن را روی حداقل تنظیم کنید، تمام اتومبیل‌ ها مجهز به نوعی دریچه کنترل چرخش هوا هستند که می‌شود آن را روی حالت چرخش هوا در داخل اتاق یا دریافت هوا از خارج اتاق تنظیم کرد، این مکانیسم می‌تواند توسط یک دسته کوچک مکانیکی, یا بصورت فشار یک دکمه عمل کند.

یک قابلمه را پر از آب کنید، آب را بجوشانید بطوری که بخار آب از قابلمه بیرون بزند، سپس آن را در سمت راست ماشین زیر داشبورد بگذارید، باید بخار آب خروجی از قابلمه به داشبورد ماشین بخورد، فقط دقت کنید که زیرپایی را نسوزانید، در بیشتر اتومبیل‌ها فضای زیر داشبورد توسط یک پوشش پلاستیکی یا موکت پوشانده می‌شود که معمولاً با یک پیچ یا خار باز می‌شود، در صورت امکان، پوشش زیر پنل را باز کنید تا بخار آب به راحتی وارد کولر و سیستم اواپراتور یا تبخیر کننده خودرو شود.

در این مرحله درهای ماشین را ببندید و حدود نیم لیتر الکل درون آب بریزید، الکل ممکن است صنعتی یا اتانول باشد، اما استفاده از اتانول ۹۶ درجه نتایج بهتری دارد، در این مرحله اگر به خروجی کولر نگاه کنید متوجه خروج آب می‌شوید که چندین برابر حد طبیعی است، در واقع اواپراتور تهویه مطبوع خودرو در این حالت به عنوان یک دستگاه تقطیر عمل می‌کند و الکل و بخار آب را به مایع تبدیل می‌کند، با توجه به نقطه جوش پایین الکل، در ابتدا بیشتر مایع تقطیر شده الکل است که چربی‌ها را حل می‌کند و اواپراتور را ضدعفونی می‌کند.

زمان مورد نیاز برای این کار حداقل ۲۰ دقیقه است، با قرار دادن یک ظرف تمیز در زیر کولر که معمولاً در سمت شاگرد اتاق قرار دارد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آب خروجی تمیز و شفاف است، در این مدت ممکن است آب سرد شود آن را دوباره بجوشانید و کار را ادامه دهید تا زمانی که اواپراتور کاملا تمیز شود، در این شرایط بوی بد هم از بین میرود.

اواپراتور که باعث بوی بد کولر می‌شود، با این روش به دقت تمیز و ضدعفونی خواهد شد،  تمیز کردن سالانه اواپراتور با این روش ساده از چسبیدن گرد و غبار به آن جلوگیری می‌کند و آن را تمیز می‌کند.

انواع بوی نامطبوع کولر ماشین

در حالی که فیلتر هوای کابین شما به خوبی گرد و غبار، زباله و سایر مواد مضر را فیلتر می‌کند، به اندازه کافی قوی نیست که بوی قوی تری مانند گاز و بوی بنزین را فیلتر کند، اگر از وسیله نقلیه شما گاز نشت می‌کند، احتمال زیادی وجود دارد که بوی گاز از طریق تهویه مطبوع به داخل کابین شما وارد شود.

علت بوی گاز کولر ماشین

ندانستن “علت بوی گاز کولر ماشین” بسیار خطرناک است، در همین راستا بوی گاز کولر ماشین هشداری برای راننده و و سرنشینان آن می باشد و هر وقت که بوی گاز کولر خودرو را احساس کردید، بهتر است فورا خودروی خود را خاموش کنید و به دنبال علت بوی گاز کولر ماشین بگردید و در ادامه آن را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید تا سیستم سوخت شما بازرسی و در صورت لزوم تعمیر شود، به یاد داشته باشید برای شناسایی علت نشت بوی بنزین از کولر ماشین هم باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار علت این موضوع را برای شما مطرح کند.

استشمام بوی کپک یا قارچ از بخاری یا کولر ماشین

اگر تهویه خودروی شما (سیستم A/C ماشین) بوی کپک یا قارچ می‌دهد، این بو می‌تواند بوی کپک یا قارچ واقعی باشد! با بالا رفتن سن خودرو، باکتری‌‌ها می‌توانند در سیستمی ‌که معمولاً رطوبت در آن جمع می‌شود رشد کنند، به‌ویژه در اواپراتور کولر گازی، هنگامی که این اتفاق می‌افتد، بوی تند و کپک مانندی می‌تواند از طریق دریچه‌های کولر و بخاری ماشین در داخل کابین شما پخش شود.

اگر مشکل بوی کپک یا قارچ خفیف به نظر می‌رسد، درمان‌های سریع در دسترس هستند و اگر به دنبال چیزی با کاربرد آسان هستید، یک پاک کننده دریچه و مجرای هوا را امتحان کنید که می‌توانید آن را در دریچه‌های خود اسپری کنید تا بو را خنثی کنید، اما برای یک راه حل طولانی مدت، از یک تعمیرکار ماشین بخواهید سیستم A/C ماشین شما را بررسی کند.

کولر یا بخاری ماشین بوی سرکه می‌دهد

آیا هنگام استفاده از کولر ماشین خود بوی تند سرکه را استشمام می‌کنید؟ در حالی که این بوی بد غیرقابل انکار است، اما شناسایی منبع آن ممکن است کمی ‌مشکل باشد، انواع خاصی از کپک‌ها می‌توانند باعث شوند تهویه مطبوع ماشین شما بوی سرکه بدهد.

کولر یا بخاری ماشین بوی شیرینی می‌دهد؟

آیا می‌توانید بوی شیرینی را از سیستم تهویه خود استشمام کنید؟ بوی شیرین در سیستم تهویه ماشین شما می‌تواند نشان دهنده نشتی ضد یخ در سیستم خنک کننده شما باشد، اتیلن گلیکول جزئی از ضد یخ است که آن را در کاهش دمای انجماد مایع عالی می‌کند، همچنین همان ماده ای است که بوی شیرین عجیبی دارد. نشت مایع خنک کننده می‌تواند برای خودروی شما مضر باشد، اگر بوی شیرینی را در سیستم کولر یا بخاری ماشین خود حس کردید، بسیار واجب است که فورا وسیله نقلیه خود را برای بازرسی کامل خودرو به تعمیرگاه ببرید.

اگر هر یک از اجزای کولر خودرو شما دچار مشکل شده و نیاز به تعویض دارد، مجموعه یدک یار می تواند در این زمینه به شما کمک کند، ما در این مجموعه در تلاش هستیم تا قطعات اصلی و باکیفیت را با ضمانت اصالت در اختیار شما قرار دهیم، در هر کجای کشور که باشید، می توانید از فروشگاه اینترنتی یدک یار خرید خود را انجام دهید.

برای اطلاع بیشتر می توانید با بخش مشاوره رایگان ما با شماره گیری ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.