تاثیر چراغ در طراحی خودرو

در این مقاله ما به بررسی طراحی چراغ ماشین، تاثیر طراحی آن در زیبایی خودرو، تاریخچه و پیشرفت تکنولوژی استفاده از چراغ در خودروها و نکات مهم در زمینه خرید چراغ ماشین های امروزی و همچنین رابطه مستقیم طراحی و قیمت چراغ ماشین خواهیم پرداخت. در انتها نیز چند نمونه از بهترین و زیباترین چراغ خودرو ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

چراغ ماشین

یکی از مهمترین موضوعاتی که در زمان طراحی و تولید اتومبیل مورد توجه قرار میگیرد و از دغدغه های رانندگان نیز به شمار می آید، چراغ ماشین می باشد. چرا که “چراغ” بصورت مستقیم در زیبایی خودرو تاثیر داشته و از طرفی خودروی باید چراغ مناسبی داشته باشد تا به کمک آن بتوانند نور مورد نیاز راننده را هنگام رانندگی در شب تامین کند. البته امروز پیشرفت تکنولوژی سبب شده است تا در ساخت و طراحی اتومبیل های جدید از چراغ های روز (دی لایت) نیز استفاده شود تا زیبایی و جذابیت خودرو را بیشتر کند. هرچند دلیل اصلی ایجاد ایده اصلی دی لایت وجود قانونی در برخی کشورها است که خودرو ها باید برای رانندگی در روز هم چراغ خود را روشن نگه دارند. بی شک طراحی و استفاده از چراغ ماشین در شرکت های خودرویی نیز از گذشته تا به امروز بسیار تغییر یافته است و شما نیز می توانید به راحتی این تغییر و تحول را لمس کنید. بی شک آیتم ها و عوامل بسیار زیادی در این تغییرات و تحولات چراغ ماشین ها نقش داشته است و تمام شرکت های تولیدی اتومبیل سعی بر آن دارند تا شیک ترین و جذاب ترین چراغ را برای اتومبیل خود نصب کنند. به این منظور طراحان شروع به الهام گرفتن از طبیعت و پیرامون خود شدند تا پیام خاصی را نیز در طراحی خود به دنبال داشته باشند. برای مثال امروزه در ساخت و “طراحی چراغ” جلو اتومبیل های ولوو از شکل و شمایل چکش الهام گرفته شده است و شما می توانید صحت این امر را به راحتی در مشاهده و کمی دقت چراغ این اتومبیل ها مورد مشاهده قرار دهید. همچنین در نظر داشته باشید که هر یک از معروف ترین شرکت های اتومبیلی از جمله بنز، بی ام دبلیو نیز در طراحی چراغ های اتومبیل های خود، سعی بر آن دارند تا بهترین و شیک ترین طرح را از اشیاء و موجودات موجود در طبیعت الهام گرفته و آن را در طراحی های خود به کار ببرند.

چراغ جلو ولوو xc90
چراغ جلو ولوو xc90

نحوه ی طراحی چراغ ماشین

در قسمت قبلی نیز به این موضوع اشاره شد که طراحی چراغ های امروزی اتومبیل ها برگرفته از پیشرفته ترین تکنولوژی ها می باشد و همین امر نیز سبب شده است تا امروزه شاهد بهترین و شیک ترین چراغ ماشین باشید. امروزه شرکت های بزرگ خودرو سازی برای طراحی هر نسل از خودرو های خود یک سری المان های ثابت را در نظر میگیرند و حول آن المان ها به طراحی مدل های مختلف خود میپردازند. به این عملکرد زبان طراحی گفته میشود که هر شرکت از زبان طراحی مختص به خود در هر نسل از محصولاتش استفاده میکند. امروزه اهمیت زبان طراحی میتوانید به راحتی در تولیدات جدید BMW و بنز مشاهده کنید. در خودرو های نسل جدید BMW شاهد تمرکز زبان طراحی این کمپانی بروی ابعاد جلوپنجره آن است و یا در خودرو های نسل جدید بنز، طراحی ظاهری بسیار نزدیک به هم انجام شده و بیشترین تفاوت در طراحی داخلی چراغ های آنهاست که باید با دقت آنها را با هم مقایسه کنید. همچنین در سال های اخیر بسیاری از شرکت ها به دنبال برندسازی چراغ های اتومبیل خود هستند تا بتوانند پیام مثبت و به یادماندنی را در ذهن مشتریان خود ثبت کنند. تاریخچه استفاده از چراغ در اتومبیل ها به سال های دهه ۱۸۸۰ باز می گردد که در این سال ها از چراغ های نفتی برای اولین بار در اتومبیل استفاده شد تا بتوانند نور کافی برای حرکت در شب را به دست آورند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی، بسیاری از شرکت های اتومبیلی نیز به دنبال طراحی و ساخت بهترین و زیباترین چراغ ماشین شدند و این امر سبب شد تا بسیاری از شرکت های چراغ های بسیار متنوعی را در اتومبیل های خود مورد استفاده قرار دهند که شما می توانید نمونه های این امر را به راحتی در اتومبیل های شرکت بنز در طی سال های بسیار مختلف مورد مشاهده قرار دهید. بی شک طراحی چراغ ماشین ها در طول سال های بسیار مختلف تفاوت های زیادی را کرده است و شما نیز می توانید به راحتی شاهد این موضوع باشید.

مقایسه طراحی چراغ سه کلاس از مرسدس های کوپه
مقایسه طراحی چراغ سه کلاس از مرسدس های کوپه C , E , S

تکنولوژی استفاده شده در طراحی چراغ ماشین

بررسی تکنولوژی چراغ خودرو از قدیم تا به حال بسیار تحول یافته و شاهد دگرگونی های بسیار مختلف نیز بوده است و در قسمت های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم که پیشرفت تکنولوژی و دنیای مدرنیته سبب شده است تا امروزه شاهد تغییرات بسیار شگفت انگیزی را در طراحی چراغ ماشین مشاهده کنیم. نصب چراغ روز (دی لایت)، استفاده از نئون، استفاده از لنز در چراغ جلو و… در سال های اخیر، از محبوب ترین و پرطرفدارترین آپشن های مورد استفاده در چراغ اتومبیل ها می باشد.

خرید چراغ ماشین

خرید چراغ ماشین در خودرو های روز دیگر به راحتی قبل نیست که تنها یک مدل داشته باشد. با توجه به تنوع چراغ ها در خودروهای تولید روز، چراغ ماشین متناسب با مدل آنها داری شماره فنی اختصاصی هستند که توسط شرکت تولید کننده به آنها اختصاص داده شده است. در زمان “خرید چراغ” شما باید شماره فنی چراغ خودرو خود را داشته باشید چرا که تنها قطعه با آن شماره فنی به خودروی شما میخورد. در زمان خرید چراغ یکی از مهمترین نکات قیمت چراغ ماشین است، بدیهی است که هر چه تکنولوژی به کار رفته در چراغ خودرو پیپچیده تر باشد قیمت چراغ نیز بالاتر خواهد بود.

تفاوت طراحی دو نسل چراغ یک اتاق BMW
تفاوت طراحی دو نسل چراغ یک اتاق BMW

چند نمونه از چراغ ماشین های مختلف و مشهور جهانی

در این بخش از مقاله می خواهیم راجع به چند نمونه ی بسیار جالب از چراغ ماشین های مختلف توضیحاتی را به خدمت شما ارائه دهیم:

  • پورشه ۹۱۸ اسپایدر: یکی از جید ترین و زیباترین انواع مدل چراغ ماشین را این اتومبیل به خود اختصاص داده است به طوری که شما می توانید در چراغ این اتومبیل شاهد چهار عدد لامپ باشد که از چینش بسیار بی نظیر و منحصر به فرد برخوردار بوده و زیبایی بسیار جذابی را دارد.
  • فورد موستانگ: از دیگر مهمترین و جالب ترین طراحی های دیگر می توان به چراغ ماشین فورد اشاره کرد که از آبشش های کوسه ماهی الهام گرفته شده است و با داشتن سه نوار عمودی شکل خود، از زیباترین چراغ های اتومبیل برخوردار می باشد.
  • فراری اف ایکس ایکس کا: چراغ ماشین این اتومبیل گویا شکافی بر روی بدنه خودرو بوده که از طرح بسیار ساده ولی در عین حال پیچیده می باشد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.