بررسی تخصصی علت زود تمام شدن لنت خودرو

لنت های ترمز اقلامی مصرفی به شمار می روند و بایستی در بازه های زمانی مشخص تعویض شوند. اما یکی از سوالات رایج این است چرا لنت ترمز زود تمام میشود که معمولاً عادات رانندگی، کیفیت لنت ترمز، خرابی دیسک ها و کالیپرها و سایر موارد می توانند روی زود تمام شدن لنت ترمز تاثیر گذار باشند. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی تخصصی علت زود تمام شدن لنت خودرو و راه‌حل آن پرداخته‌ایم تا اطلاعات کاملی را در این زمینه پیدا کنید.

لنت های ترمز باید به صورت دوره‌ای تعویض شوند زیرا با گذر زمان دچار فرسودگی می شوند و کارایی خود را در توقف خودرو از دست می دهند. لنت های ترمز معمولاً بین ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر دوام می آورند ولی با این حال، عادات رانندگی، کیفیت لنت ترمز و مشکلات فنی باعث می شوند که لنت ترمز زودتر از موعد دچار فرسودگی شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی “علت زود تمام شدن لنت خودرو” (Why Car Brake Pads Wearing Out So Quickly) بپردازیم تا بدانید چه چیزهایی می توانند عمر لنت ترمز خودرو را تحت تاثیر قرار دهند.

چرا لنت ترمز زود تمام میشود

چرا-لنت-ترمز-زود-تمام-میشود

اگر می پرسید که چرا لنت ترمز زود تمام میشود معمولاً علت های زیر باعث این اتفاق می شوند:

بار اضافی روی چرخ ها

هر چه وسیله نقلیه شما سنگین تر شود طبیعتاً عمر لنت ترمز کاهش پیدا می کند. خودروهایی که وزن بیش از حدی را تحمل می کنند توقف سخت تری خواهند داشت زیرا این فشار بیشتری را به لنت ترمز وارد می کند و لنت ها برای متوقف کردن خودرو باید سخت تر از حد معمول کار کنند.

ترمزگیری در سرعت های بالا

رانندگی با سرعت بالا به دلیل اصطکاک زیاد و ترمزهای سنگین و غیر منتظره فشار بیش از حدی را به لنت های ترمز وارد می کند و باعث زود تمام شدن لنت خودرو می شود. به طور کلی اجتناب از رانندگی عجولانه می تواند از زود تمام شدن لنت ترمز ماشین و همچنین جلوگیری از تصادفات کمک کند.

ترمزهای ناگهانی

ترمزهای ناگهانی بدون اینکه خبر داشته باشید می تواند لنت های ترمز ماشین را خراب کند. ترمز ناگهانی و متناوب می تواند لنت های ترمز را بیش از حد گرم کند و در هنگام تماس با روتورها باعث فرسایش سریع تر شود. ترمزهای ناگهانی یکی از دلایل اصلی زود تمام شدن لنت ترمز خودرو می باشد.

رفت و آمد در ترافیک های شهری

افرادی که به صورت مداوم در ترافیک های شهری با خودرو تردد می کنند قطعاً زود به زود نیاز به تعویض لنت های ترمز پیدا خواهند کرد. ترمز گیری های مداوم در ترافیک ها می تواند باعث گرمایش بیش از حد و فرسایش سریع لنت ها شود که همین موضوع می تواند علت زود تمام شدن لنت خودرو باشد.

خرابی روتورها یا همان دیسک ترمز

وظیفه روتور یا دیسک ترمز در فرایند ترمز تبدیل انرژی جنبشی به گرما به منظور مقابله با چرخش چرخ هاست. اگر روتورها از کار بیفتند، می توانند شیارها یا سوراخ های عمیقی ایجاد کنند که هنگام فشار دادن پدال ترمز، لنت ترمز با آنها تماس پیدا می کند. زمانی که روتورها خراب باشند لنت ترمز و روتورها نمی توانند به خوبی باهم تماس داشته باشند و همین موضوع باعث آسیب اصطکاک روی لنت ها و در نتیجه زود تمام شدن لنت ترمز می شود.

خرابی کالیپرها

کالیپرها در کنار لنت ترمز و روتورها کار می کنند تا فرایند ترمز گیری موفقیت آمیز باشد. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، لنت های ترمز روی روتورها فشار داده می شوند. در برخی موارد کالیپرها ممکن است در موقعیت فشار گیر کنند و به لنت ترمز اجازه جدا شدن ندهند که این باعث طولانی شدن دوره ترمز و فرسایش شدید تر لنت ترمز می شود.

بالانس نبودن چرخ ها

تراز کردن چرخ ها یک کار مهم در تعمیر و نگهداری خودرو است که نه تنها به بالا رفتن عمر لاستیک ها کمک می کند بلکه باعث افزایش عمر لنت ها نیز می شود. بالانس نبودن چرخ ها علاوه سایش ناهموار لاستیک ها می تواند بر سیستم ترمز ماشین تاثیر بگذارد و به تعلیق فشار وارد کند و باعث زود تمام شدن لنت خودرو شود. معایب بالانس نبودن چرخ ها بسیار زیاد است و به همین دلیل بهتر است تراز بودن چرخ ها را مورد بررسی قرار دهید تا از مشکلات اینچنینی جلوگیری کنید.

کیفیت لنت ترمز

موضوع آخری که می تواند روی عمر لنت ترمز تاثیر گذار باشد کیفیت لنت است. نکته مهم این است که لنت های باکیفیت معمولاً عمر کمتری را دارند ولی در عوض باعث عملکرد بهتر ترمز ماشین و همچنین جلوگیری از خرابی دیسک ها و ایجاد سر و صدا هنگام ترمزگیری می شوند. اما بسیاری از رانندگان به علت بالاتر بودن قیمت لنت خودرو با کیفیت، برند های متفرقه را انتخاب میکنند. لنت هایی که کیفیت پایینی دارند معمولاً عمر بیشتری را دارند ولی در دراز مدت باعث خرابی دیسک ها و عملکرد نامناسب ترمزها می شود. پس به این موضوع دقت داشته باشید که کیفیت و برندی که برای لنت ترمز خود انتخاب می کنید نقش بسزایی را روی طول عمر لنت ترمز دارد.

در انتها اگر می خواهید که به طور کامل با زمان تعویض لنت ترمز، علائم زمان تعویض و موضوعات از این قبیل آشنایی پیدا کنید پیشنهاد می کنیم مقاله تشخیص زمان تعویض لنت ترمز را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

چرا در خودروهای اتوماتیک لنت زودتر تمام میشود

خودروهای اتوماتیک زودتر از خودروهای دنده‌ای لنت ترمز تمام می کنند زیرا در خودروهای اتوماتیک اصطلاحاً ترمز موتور وجود ندارد و راننده بایستی به طور مستمر با فشار دادن پدال ترمز سرعت ماشین را تنظیم کند. منظور از ترمز موتور این است که در خودروهای دنده‌ای زمانی که شما پدال گاز را رها می کنید دریچه گاز بسته می شود و موتور توانایی دور گرفتن خود را از دست می دهند و با پایین آمدن دور موتور، سرعت خودرو کاهش پیدا می کند.

راه حل زود تمام شدن لنت ترمز چیست

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در جهت بالا بردن عمر لنت ترمز ماشین کمک می کند:

  • با جریان ترافیکی رانندگی کنید تا از ترمزهای سنگین و غیر ضروری جلوگیری کنید.
  • سعی کنید با ماشین جلویی فاصله مناسبی داشته باشید تا بتوانید یک توقف خوب و آسان بدون ایجاد فشار بر روی لنت ترمز داشته باشید.
  • هرگونه بار اضافی را از روی ماشین خود بردارید تا وزن ماشین زیاد نشود و عمر لنت های ترمز کاهش پیدا نکند.
  • سرعت ماشین را در ترافیک های سنگین پایین نگه دارید تا از ترمزهای ناگهانی جلوگیری کنید.

به طور کلی علت زود تمام شدن لنت خودرو تا حد زیادی به عادات و سبک رانندگی افراد برمی گردد که با رعایت این موضوعات می توانید عمر لنت ترمز ماشین خود را به حداکثر برسانید. علاوه بر این سعی کنید هر از چند گاهی سیستم ترمز ماشین را مورد بررسی قرار دهید تا از سلامت دیسک های ترمز، کالیپرها و… مطمئن شوید. همانطور که اشاره کردیم، خرابی روتورها یا دیسک ها و کالیپرها می تواند باعث زود تمام شدن لنت ماشین شود.

خرید لنت ترمز تمامی ماشین ها

خرید-لنت-ترمز-تمامی-ماشین-ها

تا به اینجای مطالب گفته شده شما می دانید که علت زود تمام شدن لنت خودرو به چه مواردی مربوط می شود. به همین منظور زمانی که نیاز به تعویض لنت ترمز دارید می توانید برای خرید لنت ترمز تمامی ماشین ها به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۵۰۶۰ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. مجموعه یدک یار طیف وسیعی از برندها و کیفیت های مختلف لنت ترمز تمامی ماشین ها گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز با دستی باز به انتخاب خود بپردازید. علاوه بر این اگر می خواهید بدانید که کدام برند و نوع لنت ترمز عملکرد و کارایی بهتری دارد می توانید با متخصصین یدک یار در تماس باشید و از مشاوره رایگان برای خرید بهره مند شوید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد علت زود تمام شدن لنت خودرو دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا همکاران ما در بخش فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.