دلیل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار چیست؟

یکی از مشکلاتی که برای برخی از خودروها رخ می دهد، بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار است. این مشکل دلایل مختلفی دارد که ما در این مقاله به بررسی دلیل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار پرداخته‌ایم تا بتوانید عیب یابی ماشین خودتان را انجام دهید.

مشکلات خودرو می تواند کمی نگران کننده و خسته کننده باشد که “بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار” یکی از این مشکلات است. اگرچه این مشکل در خودروهایی که مسافت پیموده شده زیادی دارند بسیار رایج است، اما دقیقاً چه چیزی باعث این محدودیت دور موتور می شود؟ پس بیاید دلیل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار را بررسی کنیم.

دلیل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار

دلیل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از 3 هزار

در اینجا برخی از دلایل احتمالی وجود دارد که ماشین شما از ۳۰۰۰ دور در دقیقه عبور نمی کند:

سوختن فیوز EFI

فیوز EFI (انژکتور سوخت الکترونیکی) جزء سیستم EFI است که برق را از باتری خودرو به سیستم می فرستد و همچنین میزان توانی را که وارد سیستم EFI می شود را کنترل می کند. فیوز EFI نیرویی را که به سیستم انژکتور سوخت می رسد را کاهش می دهد تا از اضافه بار سیستم و فرسودگی بعدی جلوگیری شود. اما گاهی اوقات، فیوز EFI بیش از توان آن قدرت می گیرد، بنابراین دچار سوختگی می شود و منبع تغذیه انژکتور سوخت قطع می شود. به طور ضمنی، انژکتور سوخت دیگر در صورت نیاز بنزین بیشتری پمپ نمی کند و باعث می شود خودرو شما از سه هزار دور در دقیقه عبور نکند.

رسیدگی به این مشکل می تواند بسیار آسان باشد. دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید، به بخش فیوز بروید و شماره ای که EFI شما به آن برچسب زده شده است را بررسی کنید. جعبه فیوز را باز کنید و با استفاده از یک ابزار فیوز EPI را با شماره ای که در دفترچه راهنما مشاهده کردید، بیرون بیاورید. فیوز را با یک فیوز جدید جایگزین کنید. همچنین می توانید ماشینتان را نزد مکانیک ببرید تا فیوز سوخته EFI را تعویض کند.

گرفتگی فیلتر بنزین

وظیفه فیلتر بنزین این است که زباله ها و کثیفی ها را از موتور دور نگه دارد و جریان سوخت را به داخل موتور حفظ کند. فیلترهای بنزین در خودروهای مدرن به راحتی مسدود می شوند، زیرا آنها سفت هستند و اجازه ورود مواد زائد کمی به موتور را نمی دهند. این بدین دلیل است که حتی کوچک‌ترین زباله‌ها در موتورهای مدرن می‌تواند منجر به عیب‌های کشنده شود که رفع آن‌ها هزینه زیادی را می‌طلبد.

بنابراین، اگر ماشین شما از ۳۰۰۰ دور در دقیقه عبور نمی کند، ممکن است فیلتر بنزین مسدود شده باشد و سوخت کافی به موتور نرسد. در این مواقع باید ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا فیلتر بنزین مسدود شده را تمیز کند یا اگر فیلتر قدیمی آسیب دیده است، فیلتر جدید را نصب کند.

گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوا از ورود کثیفی و گرد و غبار به موتور جلوگیری می کند. اینکه بدانید فیلتر هوای ماشین شما مسدود شده است علم خاصی نمی خواهد. با نگاه کردن به آن می توانید متوجه شوید که آیا گرد و غبار روی آن وجود دارد یا مسدود شده است. در صورت مشاهده کثیفی و گرد غبار روی فیلتر هوا، ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا فیلتر هوا را تمیز یا تعویض کند.

از کار افتادن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن بین منیفولد ورودی و فیلتر هوا قرار دارد. وظیفه آن اندازه گیری میزان اکسیژنی است که وارد موتور می شود، یعنی نسبت هوا به سوخت. اگر سنسور اکسیژن خراب باشد، مشکلاتی را ایجاد می کند: ممکن است ماشین روشن نشود یا در این مورد، شتاب را متوقف کند. معمولاً وقتی سنسور اکسیژن خراب می شود، چراغ چک موتور روی داشبورد روشن می شود و این بدین دلیل است که این سنسور سیگنال های اشتباهی را به ECU ارسال می کند. اما دقت داشته باشید که روشن شدن چراغ چک میتواند دلایل زیادی داشته باشد و در کل با کارکرد بد موتور روشن میشود، لذا بهتر است قبل از تعویض سنسور اکسیژن مقاله علت روشن شدن چراغ چک را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

اگر دلیل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار مربوط به سنسور اکسیژن باشد، نیاز است این قطعه را تعویض کنید.
برای تعویض سنسور اکسیژن، میتوانید به صفحه فروش سنسور اکسیژن خودرو در وبسایت یدک یار مراجعه کنید تا با بررسی برند و قیمت بهترین قطعه را برای خودروی خود خریداری کنید.

سخن آخر

برای خودروهایی که مسافت پیموده شده بالا دارند، مشکل شتاب گیری غیر معمول نیست. در حالی که این مسائل قابل کنترل به نظر می رسند، ضروری است که به ریشه مسئله بپردازیم و آن را در اسرع وقت حل کنیم. اگر مشکلات را برای مدت طولانی بدون مراقبت رها کنید، ممکن است با عواقب ناگواری روبرو شوید که برای رفع آن هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر همه این اصلاحات ذکر شده در بالا را امتحان کردید و هنوز مشکل بالا نرفتن دور موتور بیشتر از ۳ هزار رفع نشده است، لطفاً دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و ما در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.