علائم خرابی طبق پراید

طبق پراید از قطعات موثر در سیستم تعلیق و فرمان پذیری خودروست که وچود هر ایراد در آن سبب اختلال در کارکرد چرخ ها خواهد بود. پراید از جمله خودروهایی است که به دلیل اقتصادی بودن مشتریان بسیاری دارد و نیاز است تا علائم مختلف خرابی طبق آن را بدانید.

علائم خرابی طبق پراید چیست؟ برای تشخیص خرابی طبق چه کار باید انجام داد؟ طبق از جمله قطعات مهم و از اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودروست که وظیفه فرمان پذیری هر چه بهتر خودرو را بر عهده دارد. خرابی در این قطعه مهم سبب عدم کنترل درست و به موقع چرخ های خودرو می‌شود و در نهایت خطراتی برای خودرو و سرنشین در پیش خواهد داشت.

پراید از جمله خودرو هایی است که طبق آن بیشتر از سایر خودرو ها دچار خرابی و اختلال می‌شود و ریشه یابی علت خرابی و نشانه های آن می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا به موقع به داد خودرو خود برسید.

در این مقاله نشانه ها، علل مختلف خرابی و نکات خرید طبق پراید را در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

طبق چیست و چکار می‌کند؟

طبق چکار می‌کند؟

طبق قطعه ای فلزی و مشکی رنگ است که دو سر آن دارای بوش های محوری است که از یک جهت به سیستم تعلیق و از جهت دیگر به شاسی خودرو متصل می‌باشد. طبق ها به طور معمول شبیه به حرف A انگلیسی هستند و به آنها طبق جناقی نیز گفته می‌شود.

طبق ها وظیفه دارند تا نیرو های وارده عرضی از جاده به شاسی را جذاب کرده و ضربه را به اتاق وارد نکند. علاوه بر این، نیرو های طولی وارده به جاده را از طریق سگ دست به میل موجگیر و در نهایت به شاسی منتقل می‌کند.

وجود طبق در خودرو به سیستم تعلیق آن بستگی دارد؛ خودرویی می‌تواند هیچ طبقی نداشته باشد و یا برعکس شامل چند طبق نیز باشد. این قطعه در نیمه بالایی قطعات مرتبط با چرخ، طبق بالا، و در نیمه پایینی، طبق پایین نامیده می‌شود.

این قطعه در سه بخش اصلی به اجزای دیگر سیستم تعلیق متصل می‌شود؛ بخش داخلی آن توسط یک بوش پلاستیکی که به یک بوش فلزی سوا است به شاسی متصل شده و انتهای بیرونی آن نیز توسط یک مفصل به نام سیبک به سگدست اتصال دارد.

عوامل موثر خرابی طبق پراید

عوامل یا به عبارت دیگر دلایل مختلفی در خرابی طبق پراید موثر هستند که در این بخش به طور کامل ذکر می‌شود؛ این عوامل عبارتند از:

  • از بین رفتن بوش های طبق در اثر استفاده طولانی مدت که منجر به خرابی پراید نیز می‌شود.
  • نامرغوب بودن یا کیفیت بد طبق که عمر مفید آن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • فرسوده شدن خود قطعه در اثر استفاده طولانی مدت
  • بیرون زدگی در بخش بوش بازویی و آسیب دیدن شدید سیبک ها
  • وارد شدن ضربات شدید به دلیل تصادفات یا عبور بیش از حد از جاده های ناهموار که سبب کج شدن بازویی و خرابی طبق می‌شود.
  • پارگی، بیرون زدگی، یا ترک برداشتن بوش های پلاستیکی که به دلیل گردگیری دچار آسیب می‌شوند.

عوامل گفته شده اتمام عمر مفید طبق را دو چندان کرده و در نتیجه خرابی زود تر آن را به همراه دارد.

علائم خرابی طبق پراید

خرابی طبق پراید دارای علائم مختلفی است که معمولا صاحب خودرو را متوجه وجود ایراد می‌کند، اما در برخی مواقع نیز امکان دارد که خرابی طبق راننده را متوجه نکند و تا هنگامی که دیگر اجزای سیستم تعلیق را نیز درگیر کرده فرد متوجه چیزی نشود.

علائم و نشانه های مختلف خرابی طبق پراید عبارتند از:

  1. شنیدن صدای تق تق در دست انداز ها
  2. صدای جیر جیر بر اثر سایش طبق ها
  3. کج شدن زوایای کمبر و کستر در انحرافات شدید
  4. لقی محل اتصال قطعه
  5. انحراف زاویه چرخ ها

با مشاهده هر یک از علائم ذکر شده بهتر است اقدام به مراجعه به یکی از تعمیرگاه ها متخصص در این زمینه کنید.

چگونه متوجه خرابی طبق پراید شویم؟

خرید طبق پراید

خراب شدن طبق پراید معمولا با سرو صدای های عجیب و غریبی بروز می‌کند اما این نشانه ها ممکن است برای افرادی غیر قابل تشخیص است. برای تشخیص خرابی طبق پراید بهتر است که با بررسی ظاهری متوجه آن شوید. سیبک و بوش ها دو قطعه کاملا وابسته و درگیر با طبق ها هستند که در وهله اول بهتر است به سراغ آنها بروید و بعد از بررسی ظاهری آنها در صورت وجود کجی و انحراف در بازویی ها، خودرو خود را نزد تعمیرکار ببرید.

طبق پراید را از کجا بخریم؟

برای خرید طبق پراید لازم است تا به کیفیت و مرغوبیت قطعه خریداری شده توجه کنید. اگر مراکز معتبری برای مراجعه نمی‌شناسید، مجموعه یدک یار می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. این فروشگاه اولین و بزرگ ترین مجموعه اینترنتی عرضه کننده قطعات و لوازم یدکی پراید است که برای تمامی خریداران در کشور قابل دسترسی است.

تنوع قطعات خودرو، ضمانت اصالت، و سلامت فیزیکی کالا، ارسال در اسرع وقت، تحویل درب محل، و دریافت مشاروه رایگان توسط کارشناسان متخصص ما از جمله خدماتی است که این مجموعه در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.