روشن شدن چراغ ABS ؛ بررسی علت روشن شدن چراغ ABS و راه حل آن

چراغ هشدار ABS برای خودروهایی که دارای سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس هستند وجود دارد. اگر هرگونه مشکلی در این سیستم بوجود بیاد، این چراغ هشدار بر روی صفحه کیلومتر ظاهر خواهد شد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت روشن شدن چراغ ABS و راه حل های آن پرداخته‌ایم.

چراغ هایی که روی صفحه کیلومتر خودرو ظاهر می شوند، هر کدام معانی خاصی دارند که یکی از این چراغ های هشدار، چراغ ABS است. در واقع این چراغ هشدار در خودروهایی وجود دارد که دارای سیستم ترمز ضد قفل یا ABS می باشند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با “علت روشن شدن چراغ ABS” آشنا کنیم، ولی قبل از آن بد نیست که نگاهی کامل به این چراغ هشدار داشته باشیم تا بدانید این چراغ چیست و روشن شدن آن چه معنی‌ای می دهد، پس تا پایان این مطلب همراهمان باشید.

چراغ ABS چیست

چراغ ABS چیست

خودروهای امروزی دارای سیستمی هستند که به عنوان سیستم ضد قفل شناخته می شود. هدف این سیستم ایمن نگه داشتن سرنشینان خودرو با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمز گرفتن است. به این ترتیب، می توانید کنترل فرمان را حفظ کنید و دیگر خودروی شما نمی لغزد.

یک چراغ هشدار ABS بر روی صحفه کیلومتر وجود دارد که در صورت بروز هر نوع مشکلی در سیستم ای بی اس، روشن می شود. این چراغی است که باید آن را جدی بگیرید زیرا یک علامت هشدار اولیه است که سیستم ترمز ماشین شما باید فوراً بازرسی شود. پس اگر چراغ ABS روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود، به این معنی است که سیستم ضد قفل به دلیل نقص عملکرد غیر فعال شده است.

علت روشن شدن چراغ ABS

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث روشن شدن چراغ ای بی اس شود (Reasons ABS Light Is On) اما علت روشن شدن چراغ ABS به موارد زیر مربوط می شود:

کم بودن روغن ترمز

روغن ترمز نقش زیادی برای کنترل فشار ترمز در یک سیستم ای بی اس دارد. یک مخزن روغن ترمز وجود دارد که روغن سیستم ترمز ضد قفل را در خود نگه می دارد. گاهی اوقات ممکن است این مخزن نشتی داشته باشد که باعث افت سطح روغن ترمز می شود و یا اینکه ممکن است مقدار زیادی هوا در داخل سیستم وجود داشته باشد. در صورت بروز این مشکلات، مطمئناً چراغ هشدار ABS روشن می شود.

خرابی سنسور سرعت

سنسورهای سرعت در هاب هر چرخ تعبیه شده است که سرعت حرکت هر چرخ را محاسبه می کند و سپس این اطلاعات را به سیستم ترمز ضد قفل منتقل می کند.

اگر مشخص شود که حداقل یکی از چرخ ها خیلی آهسته حرکت می کند، سیستم ترمز ABS فشار روغن ترمز را افزایش می دهد تا چرخ با سرعت عادی حرکت کند. اما در صورت بروز مشکل در سنسور سرعت، سیستم ABS آن را تشخیص داده و باعث روشن شدن چراغ ABS می شود.

خرابی ماژول ABS

ماژول سیستم ترمز ضد قفل می تواند پس از مدتی خوردگی ایجاد کند. این در واقع یکی از رایج ترین دلایلی است که باعث می شود در سیستم ترمز ضد قفل مشکل ایجاد شود.

اگر این ماژول دچار خوردگی و خرابی شده باشد، نمی تواند اطلاعاتی را از سنسور سرعت چرخ به دست آورد و در نتیجه چراغ ABS روشن می شود. پس از این اتفاق لازم است که ماژول ABS را تعویض کنید.

بررسی لامپ

چراغ هایی که روی صفحه کیلومتر ظاهر می شوند، ممکن است دچار مشکل شوند و شما باید هر از چندگاهی این چراغ ها را بررسی کنید که آیا سالم هستند یا خیر. در برخی موارد، شاید مشکلی در لامپ وجود داشته باشد که چراغ هشدار ABS را روشن نگه می دارد.

خرابی پمپ هیدرولیک

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، اگر یک چرخ ماشین با سرعتی متفاوت از چرخ های دیگر حرکت کند، سنسور سرعت چرخ این موضوع را تشخیص داده و سپس به سیستم ترمز ضد قفل اطلاع می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، سیستم پمپ هیدرولیک را فعال می کند تا میزان فشار روغن ترمز را افزایش دهد. این به چرخ ها اجازه می دهد تا هنگام تماس با زمین، کشش خود را حفظ کنند.

متاسفانه پمپ های هیدرولیک پس از سال ها استفاده فرسوده می شوند. این مطمئناً باعث روشن شدن چراغ ABS می شود، پس باید فوراً پمپ هیدرولیک را تعویض کنید.

روشن شدن چراغ ای بی اس با سایر چراغ ها

گاهی ممکن است چراغ ABS همراه با چراغ های دیگری مانند ترمز دستی روشن شوند. روشن شدن چراغ abs و ترمز دستی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در مقاله علت روشن شدن چراغ ترمز دستی و ABS به طور کامل به آن پرداخته شده است.

راه حل روشن شدن چراغ ABS

راه حل روشن شدن چراغ ABS

ابتدا باید مخزن روغن ترمز خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که اندازه روغن ترمز خیلی پایین نیست، زیرا اگر سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد، چراغ ABS روشن می شود. اگر این مشکل به وضوح وجود دارد، می توانید روغن ترمز جدید را داخل مخزن بریزید، که باید باعث خاموش شدن چراغ ABS شود.

اگر این کار جواب نداد، نشانه واضحی از مشکل جدی تری است که ممکن است نتوانید خودتان آن را تعمیر کنید. ممکن است یک یا چند سنسور چرخ که اطلاعات را به ECU می فرستد،‌ به نوعی آسیب دیده باشد. این می تواند باعث شود که خواندن غیر عادی را گزارش کند یا اصلاً گزارشی نداشته باشد و باعث شود که ECU خطای ABS را گزارش کند. چراغ هشدار ABS همچنین ممکن است به دلیل کاهش فشار در سیستم ترمز روشن شود که می تواند ناشی از تَرک یا شکاف در مخزن روغن ترمز یا خطوط ترمز باشد. این ها مسائلی هستند که با آزمایشات انجام شده توسط افراد آموزش دیده در یک مکانیکی شناسایی و تعمیر می شوند.

در چه مواقعی روشن بودن چراغ ABS طبیعی و غیر طبیعی است

چراغ ABS باید هر بار که قصد دارید خودرو را استارت بزنید، روشن شود و بعد از روشن شدن ماشین، خاموش شود. اگر بعد از استارت خوردن ماشین این چراغ روشن بماند، به این معنی است که مشکلی در سیستم ترمز ABS وجود دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که نظرات خود را در مورد علت روشن شدن چراغ ABS ما با در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 نظرات
  1. سیامک می گوید

    سلام چند روزی هست چراغ ای بی اس و ای بی دی روشن میشه بعد خاموش ماشین رانا پلاس ۹۹ هستش ترمزها هم درست کار میکنه نمیدونم دلیلش چیه روغن ترمز هم فول هستش دیاگ هم زدم چیزی نشون نمیده میگه آز گرمای هوا هستش چون ماشین من آز ۸ صبح تاد۳ بعدازظهر با کولر روشن هستش و حتی یک دقیق هم خاموش نمیشه دما هم گاهی اوقات به ۵۰ می رسه هوای بیرون در عین حال موندم

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      یکی از دلایل اصلی روشن شدن چراغ ABS ماشین خرابی یونیت ABS و یا حتی خرابی بوستر ترمز است. این دو قطعه را بررسی کنید اگر از سلامت آنها اطمینان داشتید به سراغ سنسور های ABS بروید و آنها را نیز بررسی و تمیز کنید.
      توضیحات فوق با پیشفرض این هست که لنت ترمز ماشین شما سالم بوده و نیاز به تعویض ندارد، چرا که تمام شدن لنت ماشین در برخی شرایط نیز میتواند باعث روشن شدن چراغ ABS شود.

  2. ابوالفضل حیدری می گوید

    سلام.ماشین من پراید هست.وقتی ماشین روشن میشه چراغ ABSخاموشه ولی بعد مدتی که حرکت میکنم روشن میشه.دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      روشن شدن چراغ ABS میتواند به دلیل خرابی های مختلفی رخ دهد، بصورت کلی چند مورد را متذکر میشویم که رایج ترین دلیل روشن شدن چراغ ABS در این شرایط است، آنها را بررسی کنید، امیدواریم که مشکل مرتفع شود:
      ۱- زمانی که چراغ ABS روشن شده دیاگ بزنید تا علت و ارور مشخص شود
      ۲- یونیت ABS را بررسی کنید
      ۳- سنسور های ABS را بررسی کنید و در صورت نیاز تمیز نمایید
      ۴- سیستم ترمز مثل بوستر، سطح روغن ترمز، لنت ها و … را بررسی کنید تا خرابی وجود نداشته باشد
      ۵- در بسیاری از موارد نصب غیر استاندارد و اصولی وسایل افتر مارکت مثل زنون، هدلایت، دزدگیر، سیستم صوتی و … باعث روشن شدن چراغ ABS میشوند. از اتصالی نداشتن و اصولی نصب شدن این وسایل اطمینان حاصل کنید.
      دقت داشته باشید که موارد فوق تنها رایج ترین دلایلی هستند که میتوانند باعث روشن شدن چراغ ABS خودرو شما شوند، اما برای تشخیص نهایی و دقیق مشکل خودرو باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

  3. Amin می گوید

    سلام
    ماشین ۴۰۵ من بعضی مواقع مثلاً روی دست انداز یا پیچ روشن میشه و با خاموش روشن کردن ماشین کاملا خاموش میشه اگر دوستان راهنمایی کنن این مشکل فنی را ممنونم.

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      بسیاری از مواقع روشن شدن چراغ ABS در دست انداز یا سر پیچ به دلایل زیر است:
      ۱- تمام شدن لنت ترمز (رایج ترین علت)
      ۲- خرابی، کثیفی و یا کنده شدن سوکت سنسور ABS چرخ ها
      ۳- مشکل در یونیت ABS

  4. مهران می گوید

    سلام تیبا ۱دارم مدل ۹۰ تو سرعت بالای۴۰تا دنده۲و ۹۰تای دنده ۳چراغabsروشن میمونده میندازم ۴دبگه روشن نمیشه
    علتش چیه؟؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز این مشکل میتواند منشاء مختلفی داشته باشد، از خرابی سنسور های ABS، یونیت ABS، فیوز ها یا حتی سیم کشی. با توجه به اینکه مشکل خودرو شما خاص هست بررسی خودرو از نزدیک برای تشخیص دقیق و راهنمایی درست الزامیست.
      در قدم اول پیشنهاد میکنیم که دیاگ بزنید، در این شرایط معمولا دیاگ زدن مشکل اصلی خودرو را مشخص میکند.

  5. امید می گوید

    با سلام
    خودروی بنده پزو ۴۰۵ مدل ۹۱ هستش
    یه مدت پیش جلوبندی رو سرویس کردم
    وقتی بارون یا هوا سرد میشه ماشین روشن میکنم خاموش بوده و وقتی به کمربندی میرسم سرعت بالا که رسید چراع ABs روشن میشود و خاموش نمیشود تا ماشین خاموش شود و دوباره همین تکرار میشه مشکل از کجاست به نظرتون ؟؟؟
    ممنون از شما

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز بهترین راه تشخیص مشکل در قدم اول دیاگ زدن در زمانی است که چراغ ABS روشن شده است. به کمک دیاگ معمولا منشأ دقیق مشکل مشخص میشود.
      با توجه به توضیحات شما این مشکل میتواند به دلیل خرابی یا قطع شدن سوکت سنسور ABS روی چرخ ها باشد، این قطعه را بررسی نمایید.

  6. مهدی می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    ماشین من یه ام وی ام ۵۳۰ هستش چراغ abs ماشین من بعضی وقتا در حین رانندگی روشن میشه و بعداز مثلاً ۱ ساعت خودش دوباره خاموش میشه
    هر دوسه روز یکبار این اتفاق می‌افته
    دیاگ هم زدم مشکلی نداشته
    الان چه کاری باید انجام بدم؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیر روشن شدن چراغ ABS خودرو علل مختلفی میتونه داشته باشه، قطعات زیر رو بررسی کنید:
      ۱- از سلامت پمپ و یونیت ABS اطمینان حاصل کنید
      ۲- سنسور های ABS را بررسی و شستوشو دهید
      ۳- لنت ترمز ها را بررسی نمایید
      ۴- پمپ ترمز را بررسی کنید

  7. هاشم می گوید

    سلام وقت شما بخیر ماشین ۲۰۷ پانا دارم هر وقت بارون میاد چراغ abc روشن میمونه دلیلش چی میتونه باشه

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      دوست عزیز علت روشن شدن چراغ ABS در این شرایط معمولا مشکل و اتصالی برقی است ، در قدم اول پیشنهاد میکنیم زمانی که چراغ ABS روشن شدن دیاگ بزنید، همینطور یونیت ABS و سنسور های مرتبط را بررسی کنید، احتمال این وجود دارد که به دلیل خیس شدن، اتصالی رخ دهد و موجب روشن شدن چراغ ABS خودرو شما شود.