علائم خرابی کمک فنر سمند

کمک فنر سمند از جمله قطعات حساس در هنگام حرکت این خودرو و همچنین خودرو های دیگر است که خرابی در آن باعث وجود علائم و نشانه هایی می‌شود که راننده را از این موضوع با خبر سازد. حال خرابی در این قطعه به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

برای شما هم پیش آمده که کمک فنر خودرو سمند شما هم دچار خرابی شده باشد و نیاز به تعویض آن پیدا کنید؟ یا با مراجعه به مرکز تعمیراتی متوجه شوید که کمک فنر ها دچار ایراد اساسی هستند و باید تعمیر شوند؟ در واقع، کمک فنر هم همانند دیگر اجزای خودرو شما دچار خرابی می‌شوند اما در بسیاری از اوقات ممکن است اصلا متوجه آن نشوید تا زمانی که مشکل جدی تری را در هنگام رانندگی با خودرو خود ببینید!

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علائم خرابی کمک فنر سمند پرداخته و عوامل موثر بر ایجاد ایراد در این قطعه را هم بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کمک فنر چیست و چکار می‌کند؟

کمک فنر چیست و چکار می‌کند؟

کمک فنر (Shock Absorber) از قطعات مهم و تاثیر گذار در سیستم تعلیق خودروست که در بخش شاسی تعبیه شده اند. کمک فنر ها ابعاد نه چندان بزرگی دارند اما تاثیر آنها در جذب و دفع نوسانات و تکان های خودرو که ناشی از عبور از ناهمواری های سطح زمین است به شدت زیاد می‌باشد.

شاید برای افرادی که شناخت دقیقی بر روی خودرو ندارند، تاثیر و اهمیت وجود کمک فنر ها به چشم نیاید و آن را جدی نگیرند، اما هنگامی که یکی از آنها دچار آسیب جدی شود به سرعت پی به اهمیت بالای آن خواهید برد.

کمک فنر با داشتن پوسته فولادی و محفظه ای از همین جنس میزان مشخصی از روغن را در خود جای داده است. با حرکت خودرو و ورود نوسانات بالافاصله بعد از رد شدن از چاله و دست انداز ها، روغن از شیار ها و منافذ کوچک تعبیه شده بر روی محفظه بیرون آمده و کمک فنر به اصطلاح جمع می‌شود. این حرکت تنها در چند ثانیه اتفاق می‌افتد و فنر با باز شدن روغن را هم از منافذ درشت تر بر روی محفظه به داخل برمی‌گرداند.

کمک فنر و انواع آن

عوامل موثر در خرابی کمک فنر سمند

سمند از جمله خودرو های پر فروش و محبوب در کشور است که تعداد بسیاری از آنها را در حال تردد در خیابان های شهر می‌بینیم. این خودرو هم همانند دیگر خودرو ها دچار ایراد و معضل می‌شود که یکی از همین ایراد ها خرابی کمک فنرهاست.

خرابی کمک فنر سمند با توجه به عوامل مختلفی پدید می‌آید که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  • رفت و آمد های مکرر در مسیر ها دارای سربالایی و سرپایینی

عبور از مسیر هایی که دارای شیب زیادی هستند به کمک فنر های شما فشار زیادی وارد می‌کنند، لذا، عبور دائمی و مستمر از عوامل مهمی هستند که سبب خرابی کمک فنر سمند می‌شوند.

  • رانندگی در مسیر های ناهموار و پر دست انداز

اگر در مسیر هایی که رفت و آمد می‌کنید که تعداد زیادی دست انداز و ناهمواری دارد، باید حواستان به کمک فنر های خودرویتان باشد چرا که به سرعت نیاز به تعویض آنها پیدا خواهید کرد. عبور بسیار از این گونه مسیر ها سبب می‌شود تا کمک فنر زودتر فرسوده شود.

  • پیچ های شدید جاده ای

پیچ های شدیدی که در سطح برخی جاده ها وجود دارد و حرکت ناگهانی فرمان برای عبور از این پیچ ها نیز از عواملی است که به کمک فنر خودرو شما فشار زیادی وارد می‌کند و آن را فرسوده می‌کند.

  • شیرجه رفتن ناگهانی خودرو و ترمز های شدید

برای شما هم پیش آمده که به اتفاقی مجبور به ترمز شدید و ناگهانی می‌شوید. این موضوع شاید جدی به نظر نیاید اما در دراز مدت و در صورت تکرار بالا سبب آسیب رسیدن و خرابی کمک فنر سمند می‌شود.

  • استفاده از روغن های نامرغوب و بی کیفیت

استفاده از روغن های نامرغوب که دارای کیفیت مناسبی نیستند، به کمک فنر خودرو شما در دراز مدت آسیب می‌رساند و آن را فرسوده می‌کند.

  • استفاده از قطعه تقلبی و نا مرغوب

قطعات خودرو دارای کیفیت های مختلفی هستند که بر اساس برند سازنده و متریال اولیه کیفیت بندی می‌شوند. خرابی کمک فنر سمند گاهی به دلیل بی کیفیت بودن قطعه نصبی است.

علائم خرابی کمک فنر سمند

خرابی کمک فنر سمند چه نشانه هایی دارد؟

مهم ترین نشانه ها و علائمی که موجب خرابی کمک فنر سمند می‌شوند عبارتند از:

  1. تغییر ظاهری قطعه

اگر کمک فنر خودرو شما دچار خرابی شده باشد، با نگاه جزئی به شکل ظاهری، متوجه تغییر شکل آن می‌شوید. این تغییر شکل ممکن است بر اثر بروز تصادفات به وقوع پیوسته باشد. اگر راه بررسی کمک فنر ها را نمی‌دانید، مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو هم نشانه این معضل است.

  • وجود نشتی روغن

وجود سیالی مانند روغن برای عملکرد صحیح کمک فنر لازم و ضروری است. اگر نشتی این روغن را در زیر خودرو خود مشاهده کردید، نشانه ای است تا به شما بگوید کمک فنر سمند شما دچار خرابی شده است.

  • تکان های نامتعارف

تکان های زیاد و نا متعارف در هنگام عبور از دست انداز و ناهمواری ها و شیرجه زدن بیش از حد قسمت جلویی خودرو به سمت پایین در حقیقت علائمی است که خرابی کمک فنر سمند را به شما گوشزد می‌شود.

  • رقصیدن چرخ ها

اگر در هنگام عبور از پستی و بلندی خودرو به طور غیر طبیعی به سمت بالا و پایین برود، استقرار نداشته باشد و به اصطلاح چرخ ها و محور ها بازی کنند نشانه خرابی کمک فنر خودرو شماست.

  • کشیده شدن خودرو به یک سمت

کشیده شدن خودرو به یک سمت حتی در مواقعی که غربیلک فرمان را به صورت مستقیم گرفته اید، نشان دهنده خرابی در کمک فنر، فنر، و یا تایر سمند شما باشد.

  • شنیدن صدای اضافه

خرابی کمک فنر سمند در برخی از موارد با شنیدن صداهای تقه مانندی که دقیقا بعد از عبور از پستی و بلندی به وضوح دیده می‌شود می‌باشد. این صداها به دلیل ترک خوردگی مکان اتصال کمک فنر با بوش هاست.

  • فرسودگی غیر طبیعی تایر ها

فرسوده شدن بیش از حد و غیر طبیعی تایر ها و از بین رفتن آج های آن از دیگر علائم خرابی کمک فنر خودرو می‌باشد که باید به سرعت بررسی شود.

در هر حال خرابی در کمک فنر های خودرو ممکن است به بسیاری از بخش های دیگر خودرو از جمله دیفرانسیل، گیربکس، لاستیک ها، بلبرینگ، سیبک فرمان، و سیستم تعلیق نیز آسیب وارد کند. به همین دلیل نیاز است تا توجه ویژه به این مورد داشته باشید.

زمان تعویض کمک فنر سمند

معمولا توصیه تمامی متخصصان و تعمیر کاران خودرو بر این است که هر شش الی ۱ سال یکبار نسبت به بررسی و ارزیابی کمک فنر ها و اطمینان از عملکرد صحیح آنها، خودرو را به نزد تعمیر کار ببرید. زمان دقیق تعویض کمک فنر سمند با توجه به میزان استفاده از خودرو بین ۷۵۰۰۰ الی ۸۰۰۰۰ کیلومتر محاسبه شده است.

کمک فنر سمند را از کجا بخریم؟

مجموعه یدک یار یکی از فروشگاه های اینترنتی خرید و فروش قطعات خودرو می‌باشد که با بیش از ۶ سال سابقه فروش کمک فنر ماشین، توانسته مشتریان خود را پیدا کند. این فروشگاه اینترنتی تنوع بالا قطعات و لوازم یدکی خودرو را در رنج های مختلف برندی و قیمتی ارائه می‌دهد.

ضمانت اصالت قطعه و سلامت فیزیکی آن، ارسال در اسرع وقت، تحویل به موقع، و امکان سفارش به دو روش اینترنتی و تلفنی برای خریداران وجود دارد. همچنین، امکان مشاوره رایگان هم قبل از خرید قطعه برای مشتریان وجود دارد. برای خرید کمک فنر سمند می‌توانید از طریق این مجموعه اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.