چراغ پارک ماشین چیست؟

چراغ پارک ماشین یک آپشن بسیار مهم و کاربردی در خودروهای مدرن است که استفاده از آن تا حد زیادی ایمنی خودرو را افزایش می دهد. ما در این مقاله به بررسی کاربرد، نحوه استفاده و سایر موضوعات درباره چراغ پارک پرداخته‌ایم تا کاملاً با این آپشن آشنا شوید.

امروزه خودروها به انواع آپشن ها مجهز هستند، از صندلی های گرم شونده گرفته تا دوربین های دید عقب. با این حال، بعضی از خودروها دارای یک ویژگی اساسی و کاربردی به نام چراغ پارک (Parking Light) هستند. وقتی هوا تاریک می شود یا اینکه باران و برف می بارد، “چراغ پارک ماشین” می تواند به ما کمک کند تا اطمینان حاصل کنیم که سایر رانندگان به راحتی می توانند وسیله نقلیه ما را ببینند.

اما چراغ پارک ماشین چیست و چه تفاوتی با چراغ های جلو، عقب و یا چراغ های خطر دارد؟ در اینجا ما به بررسی جزییات چراغ پارک ماشین خواهیم پرداخت تا بیشتر با این آپشن آشنا شوید.

چراغ پارک ماشین چیست

چراغ پارک ماشین

چراغ های پارک گاهی اوقات به عنوان چراغ های کناری نیز شناخته می شوند. چراغ های پارک ماشین را نباید با چراغ های جلو یا چراغ های ترمز عقب اشتباه گرفتند چراکه کاملاً مجزا هستند. چراغ های پارک ماشین معمولاً طلایی یا کهربایی رنگ هستند که با چراغ های سفید روشن قسمت جلو یا چراغ های قرمز ترمز عقب متفاوت است.

کاربرد چراغ پارک ماشین

امروزه چراغ های پارک می توانند به روشنایی جلو یا عقب خودرو کمک کنند. رانندگان می توانند هنگام پارک کردن در خیابان های تاریک و باریک، چراغ های پارک ماشین خود را روشن کنند تا ایمنی را افزایش دهند. قطعاً یک خودرویی که دارای نور است می تواند به کاهش تصادفات کمک کند، زیرا چراغ ها دیدن و دور شدن از تصادف های احتمالی را برای سایر رانندگان آسان‌تر می کند.

آموزش استفاده از چراغ پارک ماشین

در اکثر قریب به اتفاق خودروهای مدرن، می توانید چراغ های پارک ماشین خود را با همان دسته کنترل چراغ های جلو روشن کنید. نماد چراغ های پارک معمولاً دو نیم دایره کوچک است که روبروی یکدیگر قرار دارند. هر کدام از این نیم دایره ها دارای سه خط هستند که نماد نور نیز هستند. فقط دقت داشته باشید که چراغ های پارک ماشین به صورت خودکار روشن نمی شوند و شما باید خودتان چراغ پارک ماشین را تنظیم کنید.

معمولاً سمتی از خودرو که به طرف خیابان است باید چراغ پارک آن قسمت را روشن کنید. به طور مثال اگر سمت چپ خودروی شما به سمت خیابان است باید چراغ پارک سمت چپ و اگر سمت راست خودرو به سمت خیابان می باشد باید چراغ پارک سمت راست را روشن کنید. البته در جاده ها یا خیابان های پهن و بسیار تاریک می توانید دو سمت چراغ های پارک را روشن بگذارید تا ایمنی کامل خودرو حفظ شود.

چه خودروهایی دارای چراغ پارک می باشند؟

چه خودروهایی دارای چراغ پارک می باشند

امروزه تقریباً تمام خودروهای مدرن مجهز به چراغ پارک هستند چراکه استفاده از این چراغ ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی به یک قانون تبدیل شده است. به همین منظور می توانیم به خودروهای کمپانی مرسدس بنز، بی ام دبلیو، تویوتا، کیا موتورز، لکسوس، خودروهای چینی و غیره اشاره کنیم که دارای چراغ پارک می باشند. 

اگر مطمئن نیستید که آیا ماشین شما چراغ پارک دارد یا خیر، به دنبال نماد چراغ پارک (دو نیم دایره روبروی هم) بر روی دسته کنترل چراغ ماشین بگردید یا اینکه دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

آیا می توان چراغ پارک را روی ماشین خود سوار کرد یا نه؟

بله امکان نصب چراغ پارک روی ماشین هایی که دارای این آپشن نمی باشند وجود دارد. البته این کار نیاز به سیم کشی و سایر کارهای تخصصی دارد و بنابراین توصیه می کنیم با توجه به مدل ماشین خود، ابتدا با افراد متخصص مشورت کنید تا مشکلی برای سیستم برق خودروی شما پیش نیاید.

آیا چراغ پارک باتری ماشین را خالی می کند؟

چراغ های پارک ماشین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مقدار بسیار کمی انرژی مصرف می کنند و بنابراین این چراغ ها باتری ماشین را خالی نمی کنند. اگر باتری ماشین شما سالم باشد، روشن ماندن چراغ پارک در طول شب مشکل ایجاد نمی کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده و مزایای چراغ پارک ماشین دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. معقولی می گوید

    ماشین های جدید به سیستمی مجهز هستند که اگر شارژ باتری به حد لازم برای استارت برسد اتوماتیک برق سایر لوازم مصرفی مانند چراغ پارک را قطع می‌کند