تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو چگونه است؟

زمانی که در ارتفاع بالاتری از سطح دریا رانندگی می کنید، قطعاً می توانید متوجه تاثیرات ارتفاع بالا بر قدرت و شتاب ماشین خود شوید. به همین منظور ما به بررسی تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو پرداخته‌ایم تا با این موضوع کاملاً آشنا شوید.

آیا تا به حال سعی کرده‌اید در ارتفاعات بالا ورزش کنید و متوجه شوید که نفش کشیدن برای شما بسیار سخت تر از زمانی است که به سطح دریا نزدیک تر هستید؟ این بدین دلیل است که هوا در ارتفاعات بالا رقیق تر است که نفس کشیدن را بسیار سخت تر می کند. اما آیا همین قانون در مورد خودروها نیز صدق می کند؟ آیا ارتفاع زیاد می تواند بر روی عملکرد ماشین شما تاثیر بگذارد؟ در ادامه این مطلب همراهمان باشید تا “تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو” را بررسی کنیم.

تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو

تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو

موتور ماشین شما اساساً هوای بیرون را به داخل می کشد و آن را با سوخت ترکیب می کند، سپس مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق می سوزد و از سیستم اگزوز خارج می شود. این ساده ترین تعریف از نحوه کار موتور است، اما نکته اینجاست که اگر با ماشین در ارتفاع بالاتر از سطح دریا رانندگی می کنید، هوا رقیق تر می شود و ماشین شما قدرت خود را از دست می دهد زیرا هوا چگالی کمتری دارد.

از آنجایی که هوای رقیق تر می تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور شود، شما متوجه کند شدن و عملکرد ضعیف ماشین خود خواهید شد. با این اوصاف به ازای هر ۳۰۰ متری که از سطح دریا بالا می روید، حدود ۳ اسب بخار از قدرت موتور ماشین شما کم می شود. با این حال، با در نظر گرفتن تعدادی از اندازه ها و پیکربندی های مختلف موتور، ممکن است برخی از موتورها قدرت بیشتری نسبت به سایرین از دست بدهند. همچنین اگر خودروی قدیمی تر و کاربراتوری دارید، به دلیل تنظیمات مکانیکی در مقایسه با سیستم تزریق سوخت الکترونیکی پیچیده تر که در خودروهای جدید یافت می شود، برای جبران هوای رقیق تر این خودروها مشکل خواهیدد داشت و عملکردشان ضعیف تر خواهد شد.

در حالی که ماشین های تنفس طبیعی با افزایش ارتفاع، قدرت خود را از دست می دهند، نمی توان این موضوع را برای ماشین های توربو شارژر در نظر گرفت. استفاده از توربو شارژر روشی کارآمد برای به حداقل رساندن اتلاف انرژی خودرو در ارتفاع بالا است، زیرا توربو شارژرها هوای بیشتری را به داخل سیلندرهای موتور فشرده می کنند که به نوبه خود چگالی کمتر هوا را جبران می کند.

پس با این توضیحات می توانیم تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو را در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • از دست دادن نیرو: با بالا رفتن ارتفاع، اکسیژن کمتری در هوا موجود است. با توجه به این چگالی کمتر، موتور ماشین شما نمی تواند قدرت مناسبی تولید کند زیرا از اکسیژن موجود در هوا برای ترکیب با سوخت ماشین شما برای احتراق استفاده می کند. با بالا رفتن ارتفاع، عملکرد ماشین شما به میزان قابل توجهی پایین تر خواهد بود.
  • سیستم سوخت: سطح اکتان کمتری از سوخت در ارتفاعات بالاتر مورد نیاز است، زیرا اکسیژن کافی در هر حجم هوا برای استفاده از سوخت های با اکتان بالا وجود ندارد. اگر از بنزین با اکتان بالا در ارتفاع زیاد از سطح دریا استفاده کنید و بعداً به ارتفاعات پایین تر بازگردید، ممکن است از خودروی شما دچار کمبود نیروی موتور شود.
  • فشار تایرها: حتی فشار لاستیک ماشین شما می تواند در هنگام رانندگی در ارتفاعات بالاتر تحت تاثیر قرار گیرد. این بدین دلیل است که فشار هوای بیرونی کمتر و دمای سردتر می تواند باعث افت چندین PSI در لاستیک های ماشین شما شود. هنگامی که چگالی هوایی که در آن رانندگی می کنید کم می شود، کاهش هندلینگ و کاهش باد لاستیک ها را تجربه خواهید کرد.
تاثیر ارتفاع زیاد بر شتاب خودرو

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به تاثیر ارتفاع از سطح دریا بر شتاب خودرو دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. امین می گوید

    سلام، تشکر از اطلاعات خوب ومفید شما
    بنده احساس شتاب بیشتر در شب و احساس شتاب گیری کم تر در روز را حساس کرده ام با وجود این که ارتفاع از سطح دریا را در یک لوکیشن بوده ام، و با وسیله نقلیه تنفس طبیعی و کاربراتوری این نکته را متوجه شده ام،
    طالب بودم دلیل این اتفاق را بدانم!؟

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      شرایط دیگه ای هم میتونه در شتابگیری تاثیر داشته باشه، مثل میزان باد لاستیک ها، دمای هوا، کیفیت بنزین، وزن خودرو، باد و …، در خودرو های کاربراتوی دمای هوا بسیار تاثیرگذاره.
      اما بصورت کلی اگر در طی یک شبانه روز این تست رو بگیرید در خودرو های رایج داخلی تفاوت محسوسی حس نخواهید کرد.