تفاوت دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آماده باشد که چرا بعضی از خودرو ها دارای دیفرانسیل جلو و برخی از خودرو های دارای دیفرانسیل عقب هستند و این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند. آیا دیفرانسیل جلو نسبت به دیفرانسیل عقب برتری دارد؟

هر خودرویی که در هر جایی از دنیا دیده باشید از محور های محرکی پشتیبانی می‌کند که با نام دیفرانسیل شناخته می‌شوند. دیفرانسیل ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در محور های عقبی و جلویی خودرو قرار می‌گیرند. حال برای بسیاری از افراد این موضوع سوال است که تفاوت دیفرانسیل عقب و جلو در چیست و چگونه متوجه شویم که خودرو ما دیفرانسیل عقب است یا جلو!

پاسخ تمامی سوالات را به شما در این مقاله ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیفرانسیل چیست و چکار می‌کند؟

دیفرانسیل چیست و چکار می‌کند؟

اگر حتی یک بار به تعمیرگاه های خودرو رفته باشید، نام دیفرانسیل (Differential) را شنیده اید. این قطعه از جمله مجموعه های بسیار حساس و حیاتی در خودروست که وظیفه انتقال نیرو را به چرخ های اتومبیل بار عهده دارد. به عبارت دیگر، دیفرانسیل ها بخش مهمی از انتقال نیرو محرکه هستند و سبب می‌شوند تا قدرت بین هر چهار چرخ خودرو با یک نسبت مساوی تقسیم گردد و در نهایت چرخ ها شروع به چرخش و حرکت کنند. همچنین، هدایت مجدد چرخ ها در جهت های تعیین شده مسیر از وظایف حساس دیگر این قطعه می‌باشد.

نوع دیفرانسیل و تعداد تعبیه شده آن در خودرو ها بسته به نوع و مدل اتومبیل متفاوت است و خودرو ها ممکن است دارای یک یا دو دیفرانسیل و یا حتی دارای چهار دیفرانسیل در چهار چرخ های محرک (AWD/4WD) نیز باشند. علاوه بر این، مکان اتصال این قطعه در خودرو نیز متفاوت است! برخی از آنها در بین دو چرخ عقب در قسمت زیرین خودرو، و یا در قسمت عقبی خودرو متصل می‌شوند. به همین دلیل، آنها را نام های دیفرانسیل جلو (FWD) و دیفرانسیل عقب (RWD) می‌شناسیم.

تفاوت دیفرانسیل عقب و جلو چیست؟

به طور کلی، دیفرانسیل سه وظیفه مهم را بر عهده دارد:

  • ارسال قدرت موتور به چرخ ها
  • عملکردی به عنوان آخرین مرحله کاهش دنده
  • تغییر جهت نیرو

چرخ های خودرو با سرعت های متفاوتی چرخش می‌کنند. این چرخش در چرخ های داخلی مسافت کمتری را نسبت به چرخ های خارجی طی می‌کند. حال دیفرانسیل های عقب و جلو از دو جنبه عمده با یکدیگر دارای تفاوت هستند: ساختاری و مکانیکی.

ساختاری

مجموعه پیشرانه، گیربکس، دیفرانسیل و چرخ های محرک در نوع دیفرانسیل جلو همگی در بخش جلویی خودرو قرار دارند، این در حالیست که خودرو های دیفرانسیل عقبی نیروی موتور را با کمک محور انتقال نیرو یا همان میل گاردان به چرخ های عقبی منتقل می‌کنند و علارغم اینکه گیربکس و موتور در بخش جلویی خودرو قرار دارند اما نیروی محرکه به چرخ های عقبی منتقل می‌شود.

مکانیکی

خودرو هایی که دارای دیفرانسیل جلو هستند معمولا از عمومیت بیشتری نسبت به عقب برخوردارند و بیشتر سازندگان خودرو در تمامی دنیا از این فرمول پیروی می‌کند. در واقع، دیفرانسیل های جلو هزینه های کمتری را نسبت به دیفرانسیل عقب برای سازندگان به وجود می‌آورند و همین موضوع یکی از محکم ترین دلایلی است که تعداد خودرو های دیفرانسیل جلو بیشتر است.

البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت ه دیفرانسیل های عقب شتاب و هندلینگ بهتری برای خودرو به وجود می‌‌آورند اما مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف سوخت و کاهش فضای خودرو را نیز در بر دارد.

به چه دلایلی از دیفرانسیل استفاده می‌کنیم؟

  1. کاهش دور گشتاور
  2. تغییر زاویه صفحه دوران
  3. پایداری و هندلینگ مناسب در هنگام پیچ
  4. ایجاد دوری مناسب بین چرخ های عقب و جلو

مزایا و معایب استفاده از دیفرانسیل جلو

مزایامعایب
بالانس مناسب و چسبندگی بهتر به زمینکم فرمانی خودرو
مصرف سوخت کمترفشار بیش از حد به چرخ های جلو و عملکرد نه چندان قوی در پیچ ها
فضای سرنشین و بار بیشترلغزش چرخ های جلو به دلیل فشار بالا
هندلینگ مطلوب خودرو 
چسبندگی بهتر چرخ های عقب در زمان پیچ ها 

مزایا و معایب استفاده از دیفرانسیل عقب

مزایا و معایب دیفرانسیل عقب
مزایامعایب
عدم لغزش چرخ هابیش فرمانی در مسیر های لغزنده
هندلینگ دقیق و مطلوبخارج انتهای خودرو از کنترل راننده
فرمان پذیری بالاترکاهش فضای کابین
عیب یابی و تعمیر سادهافزایش وزن خودرو
 نگه داری و مراقبت حساس

خودرو های دیفرانسیل عقب یا جلو؟

با توجه به توضیحاتی که درباره دیفرانسیل عقب و جلو و تمامی مزایا و معایب آنها داده شد، می‌توان نتیجه گرفت که خودرو های دیفرانسیل جلو به طور معمول از عمومیت بیشتری برخوردار بوده و به دلیل هزینه های کمتر برای سازنده و نگه دای ساده تر برای فرد راننده بیشتر بکار می‌رود.

امروزه خودروهای دیفرانسیل جلو سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده ­اند، اما این امر دلیل بر برتری آنها نیست. قرار گرفتن دیفرانسیل در عقب خودرو مزایایی همچون شتاب، هندلیگ و توزیع وزن بهتر را ارائه می کنند. شتاب بهتر در این خودروها ناشی از آن است که انتقال وزن به چرخ های عقب در شروع حرکت، باعث چسبندگی بیشتر آنها شده و با توجه به محرک بودن چرخ­های عقب در این خودروها کشش بیشتری از تایرها دریافت می‌شود.

همچنین، خودروهای دیفرانسل عقب در جلوی خودرو از پیچیدگی کمتری برخوردارند، در نتیجه زاویه‌ فرمان‌گیری بیشتر بوده و در محیط کوچکتری می توانند دور بزنند و بخاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای خوشدستی بالاتری خواهند بود. تقسیم وزن بهتر در این خودروها باعث می شود وزن موجود بر روی چرخ‌های عقب بیشتر بوده و از قفل شدن سریع چرخ ها جلوگیری شود.

در نتیجه، با نصب ترمزهای قوی بر روی چرخ های عقب، کمک شایانی به توقف سریع خودرو خواهد شد. این نوع خودروها برای کاربری بعنوان ماشین‌های حمل بار که وزن زیادی بر روی چرخ های عقب قرار می گیرد بسیار مناسب هستند. در مقابل، سیستم انقال قدرت این خودروها بدلیل وجود میل گاردان در وسط خودرو باعث کاهش فضای داخلی اتاق شده و نیز به وزن خودرو می افزاید که این امر باعث افزایش میزان مصرف سوخت نیز می شود. علاوه بر این، بدلیل انتقال نیروی موتور به میل گاردان و سپس به دیفرانسیل عقب، در این خودروها شاهد میزان هدر رفت بیشتر انرژی هستیم.

نکته‌ منفی دیگر برای خودروهای دیفرانسیل عقب این است که به دلیل کاهش وزن بر روی چرخ محرک، در مقایسه با خودروهای دیفرانسیل جلو، در مسیرهای لغزنده دچار بکسوات شدید و بیش‌فرمانی می شوند. در سوی دیگر، همین معایب باعث برتری خودروهای دیفرانسیل جلو خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.