اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه میشود؟

ممکن است این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه اتفاقی رخ می دهد. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم تا بدانید باتری ضعیف چه مشکلاتی را به همراه دارد.

وظیفه اصلی باتری ماشین، روشن کردن موتور است. اگر باتری ماشین ضعیف باشد (Weak Car Battery)، نمی تواند این عملکرد را انجام دهد و به این ترتیب عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می دهد.

البته که باتری ضعیف عملکرد کلی ماشین را تحت تاثیر قرار می دهد که در ادامه به بررسی تاثیرات “باتری ماشین ضعیف” بر روی عملکرد خودرو خواهیم پرداخت.

تاثیر باتری ضعیف بر خودرو

تاثیر باتری ضعیف بر خودرو

علاوه بر موتور خودرو که تحت تاثیر باطری ماشین ضعیف قرار می گیرد، سایر قسمت های خودرو از باطری ضعیف رنج می برند. هنگامی که این قطعات آسیب می بینند، عملکرد کلی خودرو تحت تاثیر قرار می گیرد. تاثیر باتری ضعیف بر خودرو عبارتند از:

دینام

باتری ضعیف می تواند عمر دینام خودرو را کاهش دهد. اگر باتری برق کافی را تامین نکند، دینام باید بیشتر از حد معمول کار کند که این باعث فرسودگی دینام می شود، بنابراین دینام آنقدر دوام نمی آورد و در نهایت خراب می شود.

افزایش مصرف سوخت

وقتی دینام بیشتر کار می کند، موتور بیش از حد معمول سوخت مصرف می کند. این به دلیل افزایش تلاش موتور است زیرا قطعات سخت تر از آنچه که باید کار می کنند.

آسیب به قطعات داخلی موتور

باطری ماشین ضعیف با آسیب رساندن به قطعات داخلی موتور بر عملکرد آنها تاثیر می گذارد. ولتاژ پایین باتری باعث بالا رفتن دما و گرم شدن بیش از حد می شود که در نتیجه قطعات داخلی موتور آسیب می بینند.

از کار افتادن لوازم جانبی خودرو

ویژگی هایی مانند شیشه های برقی، بخاری، چراغ های داشبورد، سیستم صوتی و سایر لوازم جانبی برقی در هنگان ضعیف شدت باتری ماشین، عملکرد خوبی نخواهند داشت.

سیلندرها

اگر باطری ماشین شما به درستی کار نمی کند، انژکتورهای سوخت ممکن است سوخت کافی را به سیلندرها نرسانند و در نهایت این می تواند باعث کاهش عملکرد خودرو شود.

عملکرد ضعیف کامپیوتر خودرو

باتری ضعیف فشار بیشتری بر سیستم های الکتریکی و مکانیکی خودرو وارد می کند. این امر می تواند باعث عملکرد ضعیف کامپیوتر خودرو شود که منجر به کاهش عملکرد کلی خودرو یا برخی از عملکردهای آن می شود.

کم بودن آمپر باتری ماشین

ظرفیت باتری یا آمپر باتری ماشین به شما نشان می دهد که چقدر انرژی برای تامین انرژی سیستم های الکتریکی خودرو از جمله لوازم جانبی (زمانی که خودرو روشن نیست) در دسترس است.

همیشه دقت داشته باشید زمانی که قصد دارید باتری جدید را جایگزین باتری قبلی کنید، به توصیه های سازنده خودرو توجه کنید و سپس ظرفیت مناسب باتری را انتخاب کنید. باتری با آمپر پایین هم می تواند در خودروی شما کار کند اما لوازم جانبی را برای مدت کوتاه تری تغذیه می کند و ممکن است در آینده مشکلاتی را برای موتور و سایر قطعات خودرو ایجاد کند. برای آگاهی بیشتر با این موضوع، شما می توانید مقاله مشکلات استفاده از باتری آمپر پایین در خودرو را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

باتری با آمپر پایین اگرچه ارزان تر است، اما احتمالاً ریسک زود تمام شدن باتری و خرابی قطعاتی مانند دینام را به همراه دارد. اگر دینام خودرو از کار بیفتد، هزینه های زیادی را برای تعویض آن روی دستتان خواهد گذاشت. در حالی که ممکن است باتری با آمپر پایین در خودروی شما کار کند، اما این کار را فقط به عنوان یک راه حل موقت و اضطراری در نظر بگیرید.

در نتیجه باید گفت کم بودن آمپر باتری ماشین باعث کاهش عملکرد لوازم برقی مانند چراغ ها، سیستم صوتی، شیشه های برقی و… می شود و در موارد حادتر می تواند منجر به خالی شدن کامل باتری، خرابی دینام، کاهش عملکرد موتور و…. شود.

تاثیر باتری ضعیف بر شتاب خودرو

یکی از رایج ترین دلایل کند بودن شتاب خودرو، داشتن باطری ضعیف است که قدرت کافی را برای روشن کردن موتور ماشین ندارد. به طور کلی باید گفت که باطری ضعیف باعث کم شدن شتاب خودرو می شود. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در مورد این موضوع توصیه می کنیم مقاله بررسی تاثیر باتری بر شتاب خودرو را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

تاثیر باتری ضعیف بر عملکرد کولر خودرو

باتری ضعیف می تواند بر عملکرد کولر خودرو تاثیر بگذارد. اگر باتری ماشین ضعیف باشد، سیستم الکتریکی ممکن است نتواند نیروی تمام اجزای خودرو از جمله کولر خودرو را فراهم کند. اگر متوجه شدید که کولر ماشین شما به اندازه قبل سرد نمی شود، حتماً باتری ماشین را چک کنید.

اگر باتری ماشین ضعیف است، یک باتری سالم را جایگزین کنید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف می شود یا خیر.

عوارض ضعیف شدن باتری ماشین

باتری ضعیف ماشین اغلب منجر به افزایش دمای خودرو می شود. این موضوع فشار سنگین به موتور خودرو وارد می کند و باعث گرمای بیش از حد آن می شود. 

علاوه بر این، یک باطری ماشین ضعیف روی تزریق سوخت خودرو تاثیر می گذارد. موتورهای خودرو معمولاً زمانی که سوخت کافی دریافت نمی کنند، آسیب بیشتری می بینند. این نشانه واضحی است که سیلندرهای سوخت مقدار سوخت کافی را دریافت نمی کنند که یک باتری ضعیف مقصر اصلی آن می تواند باشد.

همچنین باتری ضعیف می تواند عملکرد کامپیوتر خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که کامپیوتر یک ماشین معمولاً در انجام آسان تمام وظایف محاسباتی خود کارآمد است، اما وقتی فشاری به آن وارد می شود، عملکرد آن تحت تاثیر قرار می گیرد. 

در نهایت، سخت افزارهایی مانند سنسورها به دلیل تامین ولتاژ پایین از باتری ضعیف به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند. به طور مثال، این یکی از دلایلی است که چرا یک خودرو ممکن است نتواند میزان مصرف سوخت را به درستی تعیین کند.

علائم ضعیف شدن باتری ماشین

علائم ضعیف شدن باتری ماشین

علائم ضعیف شدن باتری ماشین” عبارتند از:

روشن شدن چراغ هشدار باتری

تقریباً همیشه هر زمان که مشکلی در عملکرد داخلی خودرو وجود داشته باشد، چراغ های هشدار روشن می شوند. پس تعجبی ندارد که وقتی باتری ماشین ضعیف می شود، چراغ هشدار باتری بر روی صفحه کیلومتر ظاهر شود.

استارت نخوردن ماشین

در حالی که استارت نخوردن ماشین می تواند به دلیل خراب بودن سوئیچ احتراق، خراب شدن پمپ بنزین ماشین یا کثیف بودن انژکتورهای سوخت باشد، اما زمانی که باتری خودرو ضعیف باشد نمی توان خودرو را روشن کرد و یا اینکه دیر استارت خواهد خورد.

کم نور شدن چراغ های جلو

چراغ های جلو یکی از اجزای الکتریکی ماشین شما هستند که با باتری کار می کنند. وقتی چراغ های جلو کم نور می شوند، به این معنی است که قدرت کافی را دریافت نمی کنند. این مشکل نه تنها یک خطر ایمنی است، بلکه نشانه‌ای است که باطری ماشین شما در حال اتمام است یا سیستم الکتریکی خودروی شما دچار مشکل شده است.

هنگام چرخاندن سوییچ، صدای کلیک می شنوید

هنگامی که دکمه استارت را فشار می دهید و یا سوییچ خود را می چرخانید، خودرو جریان الکتریکی را به شیر برقی استارت می فرستد که این اولین گام در فرآیند روشن شدن خودرو است. جریان الکتریکی با استفاده از باطری ماشین ارسال می شود و باتری ضعیف قادر به انجام این کار نخواهد بود.

ضعیف بودن باتری باعث می شود جریان ضعیف تری را به شیر برقی استارت بفرستد که در نتیجه صدایی مانند کلیک را می شنوید.

مشکلات برقی

سیستم الکتریکی وسیله نقلیه شما به شدت به باتری خودرو متکی است. قطعاتی مانند چراغ های جلو، سیستم صوتی، چراغ های داشبورد، روشنایی کابین، شیشه ها و برف پاک کن ها از باتری برای تامین انرژی استفاده می کنند.

اگر قطعات الکتریکی ماشین شما به سرعت کار نمی کنند یا در حال سوسو زدن هستند، احتمالاً باتری ماشین شما خراب یا ضعیف است.

تمام شدن عمر باتری

باتری ماشین معمولاً ۲ تا ۳ سال عمر می کند و بالاخره باید تعویض شود. اگر برخی از این علائمی که ذکر کردیم را مشاهده می کنید و یا باتری ماشین شما مدت زیادی است که تعویض نشده، به احتمال زیاد وقت آن رسیده که باتری جدید را خریداری کنید.

تغییر شکل باتری ماشین

با بالا رفتن سن باتری ماشین، شروع به تغییر شکل می کند. دمای سرد و گرم می تواند به طور قابل توجهی به این روند کمک کند و باطری ماشین شما را زودتر از موعد خراب کند. باطری تاب برداشته در واقع می تواند تا حدودی خطرناک باشد زیرا می تواند تَرک بخورد و محتویات شیمیمایی آن در ماشین شما بریزد. 

اگر باطری خودروی شما بد شکل است، زمان آن رسیده که باتری جدید را خریداری کنید. 

استشمام بوی تخم مرغ فاسد یا گوگرد

اگر هنگام استارت زدن یا باز کردن کاپوت خودرو، بوی گوگردی از خودرو بیرون می آید، احتمالاً باتری نشتی دارد. نشتی باتری ها به دلیل پیری و تاب برداشتن و در برخی موارد اتصال کوتاه داخلی ایجاد می شود. باتری مایعی نشت می کند که بویی شبیه تخم مرغ فاسد یا گوگرد می دهد.

نشتی باتری یک خطر ایمنی است و می تواند قسمت هایی از موتور شما را که با آن ها تماس دارد دچار خوردگی کند. حتماً این مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید.

خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری

یکی دیگر از شایع ترین علامتی که باتری ها نیاز به تعویض دارند، خوردگی یا سولفاته شدن سر باتری ماشین است. اسید درون باتری که به برق رسانی به آن کمک می کند، ممکن است از کانکتورها نشت کند. سپس اسید سخت می شود و تماس بین قطب های باتری و نقاط اتصال را کاهش می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، توانایی باتری برای شارژ مجدد دینام خودرو کاهش می یابد.

با نگاه کردن به باتری، این سولفاته و خوردگی ها کاملاً قابل مشاهده است و قطب های مثبت منفی باتری داری یک پودر سبز مایل به آبی در اطراف آن ها خواهند بود. در برخی موارد می توانید این سولفاته ها را با استفاده از اقدامات احتیاطی لازم برای افزایش عمر باتری پاک کنید، اما بهتر است فقط باتری را تعویض کنید.

برای آشنایی کامل با سولفاته شدن سر باتری ماشین و راه های پاک کردن آن، توصیه می کنیم که مقاله علت سولفاته شدن سر باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

چگونه باتری ضعیف ماشین را قوی کنیم

شاید بپرسید که اگر باتری ماشین ضعیف شد چه کنیم که به طور کلی برای تقویت باتری ماشین چندین راه وجود دارد. طول عمر باتری خودرو بستگی به نحوه استفاده از آنها دارد. به طور معمول زمانی که از باتری های خودرو به درستی استفاده می کنید، آنها می توانند ۲ الی ۳ سال دوام داشته باشند. اگر طول عمر باتری کمتر از ۲ سال باشد، دلایلی مانند عدم استفاده از باتری، تخلیه و شارژ مجدد بیش از حد، سطح الکترولیت پایین، سولفاته شدن باتری و… باعث این اتفاق می شوند.

حال برای اینکه بدانیم وقتی باتری ماشین ضعیف میشه چیکار کنیم، راه‌حل های زیر معمولاً گره‌گشا خواهند بود:

از محلول نمک اپسوم استفاده کنید

اگر مشکل ضعیف شدن باتری به دلیل سطح پایین الکترولیت باشد، استفاده از نمک اپسوم یا همان سولفات منیزیم برای ساخت محلول الکترولیت به احیای باتری خودرو شما کمک می کند. نمک اپسوم یک اسید قوی است که حاوی انواع هیدارت می باشد و ممکن است به کاهش تعادل شیمیایی کمک کند و شارژ کافی برای راه‌اندازی موتور را ایجاد کند. مقداری از نمک اپسوم را با آب مقطر گرم مخلوط کنید و سپس این محلول را به هر سلول باتری اضافه کنید تا صفحات با محلول الکترولیت پوشانده شود. 

از محلول آسپرین استفاده کنید

اگر آب مقطر و آسپرین (اسید استیل سالیسیلیک) دارید، می توانید محلولی برای تغییر شیمیایی ترکیب الکترولیت ها درست کنید. برای تهیه آسپرین و محلول آب مقطر، باید ۱۲ قرص ۳۵۰ میلی گرم یا ۵۰۰ میلی گرم آسپرین را خرد کنید و آسپرین پودر شده را در حدود ۱۷۰ میلی لیتر آب گرم و مقطر حل کنید. سپس به مقدار مساوی این محلول را به هر سلول باتری اضافه کنید تا صفحات را بپوشانید.

استفاده از آب مقطر

افزودن آب مقطر ممکن است به غوطه ور شدن صفحات باتری کمک کند و واکنش بیشتری را برای کمک به چرخش موتور ایجاد کند. اگر ضعیف شدن باتری به دلیل سطوح پاییت الکترولیت باشد، این روش گره‌گشا خواهد بود. پس اگر نمک اپسوم یا آسپرین در دسترس ندارید، استفاده از آب مقطر فقط به عنوان تقویت کننده الکترولیت جوابگو خواهد بود.

روش خاکستر داغ

اگر سایر روش ها به تقویت باتری ماشین شما کمکی نکرد، تنها راه حل انجام روش خاکستر داغ است. در این روش شما باید باید آتشی را روشن کنید و اجازه دهید که به خاکسر داغ تبدیل شود. سپس باتری خودرو را باز کرده و روی خاکستر داغ قرار دهید. مراقب باشید که باتری ماشین آتش نگیرد و فقط اجازه دهید که باتری داغ شود. بعد از داغ شدن، باتری را دوباره با دقت نصب کنید و خودرو را استارت بزنید.

خرید باتری ماشین

با توجه به توضیحاتی که در مورد باتری ضعیف ماشین داده شد، اگر نیاز به خرید باتری ماشین دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

فروشگاه اینترنتی یدک یار به شما خریداران مزیت هایی همچون ضمانت اصالت کالا و مشاوره رایگان را در نظر گرفته تا خریدی مطمئن تر و بهتری را داشته باشید. ضمانت اصالت کالا موجب خواهد شد که اگر اصل بودن باطری ماشین مورد تاییدتان قرار نگرفت، بتوانید بدون هیچ هزینه اضافی کالا را مرجوع یا تعویض کنید. همچنین امکان مشاوره آنلاینی که در یدک یار وجود دارد به شما کمک می کند که باتری با آمپر مناسب را برای ماشین خود بخرید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در مورد ضعیف بودن باتری ماشین با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 نظرات
  1. بهنام می گوید

    مقاله ای با نکات صحیح

  2. محب می گوید

    توضیحات کاملی بود. تشکر از شما.

  3. بهارک متین ازاد می گوید

    اگه باطری فابریک را استباه ب جای ۶۰ آمپر ۵۰ آمپر نصب کنندباید حتما تعویض شود ؟
    چون اشتباه نصب کردن و میگن اشکال نداره

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      استفاده از باتری ۶۰ آمپر به جای ۵۰ آمپر مشکلی ندارد. معمولا برای خودرو هایی که ادوات برقی افتر مارکت روی آنها نصب شده مثل سیستم صوتی توصیه میشود اما به صورت کلی موجب بروز مشکل نمیشود.

  4. علی نصری می گوید

    توضیح کامل و جامعی بود ونکات زیادی رایادگرفتم نکاتی که قبلا همیشه برام سؤال بود
    باتشکراززحمات شما