کمک فنر چیست؟

کمک فنر یکی از قطعات مهم در سیستم تعلیق خودرو است که وظیفه اصلی آن جذب نوسانات و جلوگیری از انتقال آنها به داخل شاسی خودرو می‌باشد. این قطعه همچنین در جهت ارتقا سطح ایمنی خودرو نیز تاثیر گذار است. در این مقاله قصد داریم تا مرور کلی بر ساختار و نحوه عملکرد این قطعه داشته باشیم.

اگر صاحب یک خودرو هستید حتما آشنایی نسبی با “کمک فنر” های آن دارید و نام این قطعه را به تکرار شنیده اید. به طور کلی، کمک فنر قطعه ای متصل شده بر روی چرخ های خودرو است که وظیفه کنترل و میرا کردن نوسانات وارده بر فنر را دارد. این قطعه درساختار اصلی خودروهای تولید شده در دنیا از جایگاه مهمی برخوردار است چرا که قطعه ای حساس و ضروری برای اتومبیل شما به حساب می‌آید.
در این مقاله به “بررسی کمک فنر” از جنبه های گوناگونی مانند ساختار، عملکرد، و انواع مختلف آن می‌پردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اگر آشنایی کاملی با این قطعه و نحوه عملکرد دقیق آن ندارید، پیشنهاد می‌شود مقاله ما را دنبال کنید.

کمک فنر چیست؟

سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم ترین بخش های طراحی شده در اتومبیل است که حرکات خودرو در سطح جاده را کنترل و مدیریت می‌کند، در نتیجه مانع از انتقال آن به اتاق خودرو شده و تماس لاستیک ها با سطح جاده را بهبود می‌بخشد.
سیستم تعلیق از چند بخش مختلف با نام های فنر، کمک فنر، طبق، سیبک، و بوش تشکیل شده است. وجود هر کدام یک از این بخش ها، عملکرد صحیح سیستم تعلیق را بهبود می‌بخشد. در واقع، عملکرد سیستم تعلیق به هدایت و کنترل خودرو، شتاب، و ترمز گیری آن کمک می‌کند. در این حالت، به این سوال برمی‌خوریم که “کمک فنر چیست؟” و چه نقشی ایفا می‍کند!
در این میان، کمک فنر (Shock Absorber) از جمله قطعات تشکیل دهنده ای است که هدف اصلی سیستم تعلیق اتومبیل را دنبال می‌کند، اما وظیفه حساس تری را نسبت به دیگر بخش ها در این سیستم ایفا می‌کند. کمک فنر قطعه ای فنری شکل بوده که با جذب نوسانات و ضربات وارد شده به شاسی خودرو در هنگام حرکت، سبب جلوگیری از انتقال این نوسانات به اتاق خودرو می‌شود.
مکان اصلی نصب کمک فنر زیر شاسی خودرو در بالای هر چهار چرخ قرار دارد و طول آنها توسط فنرکوتاه و بلند می‌شود.

ساختار کمک فنر

ساختار اصلی کمک فنر

کمک فنر با وجود داشتن ساختاری ساده اما کاربردی در ایجاد تعادل و توازن در حرکت چرخ های خودرو نقش بسزایی را ایفا می‌کند. به زبان ساده تر، کمک فنر دارای یک پیستون فولادی می‌باشد که سوراخ های ریزی در آن قرار گرفته، این پیستون درون یک محفظه فلزی که با روغن انباشته شده قرار دارد و در درون این سیال حرکت می‌کند.
محفظه ای که روغن در آن جای گرفته باید به صورت کامل آب بندی شده باشد چرا که در صورت بالا بودن فشار وارده شده امکان خروج آن از مخزن وجود دارد.
علاوه بر آن، منافذ ریز و درشتی نیز در این قطعه تعبیه شده تا خروج، و ورود مجدد روغن را تسهیل کند. شاید از خودتان بپرسید که علت تعبیه دو منافذ کوچک و درشت در کمک فنر چیست! طراحی این منافذ در اندازه های متغیر به دلیل ایجاد تعادل بین ارتعاشات حاصل از ضربه هایی است که سبب میرا و روان کردن حرکت کمک فنر می‌شود.

نحوه عملکرد کمک فنر

همانطور که گفته شد، کمک فنر در کنترل ضربات وارده و در نتیجه تثبیت لاستیک ها بر روی سطح جاده تاثیر بسزایی دارد، به بیان دیگر، این قطعه ضربات ناشی از حرکت اتومبیل را در هنگام رانندگی پر شتاب جذب کرده و تلسط راننده را برای هدایت اتومبیل به وجود می‌آورد.

برای ملموس تر بودن نحوه عملکرد این قطعه، در ادامه به بررسی کامل تری از اینکه “کمک فنر چکار می‌کند؟” می‌پردازیم:

هنگامی که اتومبیل در حال رانندگی پرشتاب است، هدایت چرخ های خودرو در ایمن ترین حالت، وظیفه سیستم تعلیق است که فنر و کمک فنر بخش مهمی از آن هستند.
در این حالت، فشار زیادی به فنر و بعد از آن به کمک فنر وارد می‌شود. در این فاصله، مقدار هوایی که در داخل کمک فنرها وجود دارد با روغن موجود در محفظه پیستون، با شدت بالایی از درون منافذ درشت تر به شکل کف کرده خارج می‌شود و بعد از کم شدن این فشار، روغن مجددا به درون محفظه برمی‌گردد. این حالت همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ های خودرو به طور ناخواسته وارد چاله شده باشند و نوسان و فشار شدید به چرخ ها وارد شود.
کل فرآیند ذکر نحوه کارکرد فنر و کمک فنر را در سیستم تعلیق خودرو نشان می‌دهد و اطمینان از درست کار کردن قطعات از مواردی است که باید توسط دارنده اتومبیل اعمال شود. در واقع، عدم کارکرد مناسب این قطعه سبب از دست رفتن کنترل خودرو توسط شخص و به خطر افتادن جان سرنشینان خواهد شد.

علاوه بر آن، کیفیت روغن کمک فنر نیزدر این پروسه تاثیر اساسی دارد. کیفیت روغن کمک فنر به ساختار، درجه پالایش، و مواد افزودنی که در پروسه تولید به روغن خام اضافه می‌شود بستگی دارد. به عنوان مثال، بکارگیری مواردی که در کیفیت نهایی روغن موثر باشند، عبارتند از:

  1. بکارگیری پلیمرهایی با گرانروی مقاوم در برابر تنش های برشی
  2. استفاده از موادی مانند بوتیل آمینولیت و دی الکول دیترفسفات که به افزایش مقاومت روغن در برابر سایش و اکسیداسیون کمک می‌کند

کمک فنرها در طول زمان کارکرد خود، اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند؛ در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • جذب ضربات و جلوگیری از انتقال آن به اتاق و سرنشینان
  • افزایش تسلط راننده در هدایت خودرو با قرار گرفتن چرخ ها بر روی سطح زمین
  • افزایش میزان انرژی کششی چرخ های متحرک و فشرده شدن دائم آنها به سطح جاده
  • ایجاد استهلاک ضربات چرخ ها و جلوگیری از انتقال آنها به سایر اتصالات و مفصل ها
  • افزایش ایمنی سرنشینان هنگام رانندگی پرشتاب

باتوجه به موارد ذکر شده، ضرورت وجود این قطعه هر چند کوچک در سیستم تعلیق خودرو امری بسیار ضروری است و ایمنی اتومبیل را به خوبی حفظ می‌کند. بر خلاف برخی تصورات، کمک فنر وزن خودرو را تحمل نمی‌کند و یا در ارتقا ارتفاع خودرو هم اثر نمی‌گذارد. البته انواع دیگری از این قطعه در بازار وجود دارد که دارای این قابلیت هستند.

انواع کمک فنر

انواع کمک فنر

خودروسازان با استفاده از طراحی های متنوعی به تولید کمک فنرهای مختلفی برای سیستم تعلیق اتومبیل ها پرداخته اند.

مهم ترین این انواع عبارتند از:

کمک فنر و انواع آن
  • کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی
  • کمک فنر گازی یا بادی
  • کمک فنر تلسکوپی
  • کمک فنر هیدرواستاتیکی
  • کمک فنر اهرمی

علاوه بر این، به ذکر انواع دیگری از کمک فنرهای تولید شده که زیرمجموعه موارد بالا هستند می‌پردازیم:

  1. کمک فنر تک تیوپه
  2. کمک فنر دو تیوپه (گازی، هیدرولیکی، و Foam Cell)
  3. کمک فنر با مخزن بیرونی

مشکلات کمک فنر

وجود خرابی و اختلال در یک قطعه سبب اختلال کلی در عملکرد خودرو می‌شود و آثار مخربی را در پی خواهد داشت. کمک فنر اتومبیل نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت داشتن برخی اختلالات سبب به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل عدم کنترل درست خودرو در جاده، عدم پایداری اتومبیل بر روی سطح زمین، کاهش کیفیت سواری، و… می‌شود.

این موارد تضمین کننده ایمنی خودرو هستند و نبود آنها ممکن است خسارات جانی و مالی بسیاری را به وجود آورد. عمر مفید کمک فنرها نیز به نوع خودرو، کاربری آن، میزان شتاب و ترمز گیری، و به کیفیت روغن آن وابسته است. به همین دلیل، فرد ملزم به بازدید فنی و بررسی تخصصی آن از جانب یک متخصص هر ۶ ماه یا ۱ سال یکبار است.

در ادامه، لیستی از مشکلاتی که در کمک فنرها شایع می‌باشد را برای شما فراهم آورده ایم:

  • ایراد های ظاهری در این قطعه اولین و ساده ترین روش بررسی اختلال آن است. ضربات وارده بر اثر تصادفات معمولا عامل پر رنگ تری در تغییر شکل کمک فنر است.
  • اشکال در آب بندی محفظه سیال کمک فنر و خروج آن در هنگام فشار
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • شنیدن سر و صداهای بسیار آزاردهنده به هنگام پیچ، عبور از دست انداز، ترمز، و شتاب گیری
  • از بین رفتن و تحلیل بخشی از آج تایر که به اصطلاح لاستیک سابی گفته می‌شود
  • هنگامی که چرخ های خودرو بر روی سطح زمین استقرار کافی نداشته باشند و به اصطلاح برقصند یا بالا پایین بروند

همچنین، دلایلی که باعث ایجاد اختلال جدی در عملکرد کمک فنر و عمر آن را کاهش می‌دهند، عبارتند از:

  • رفت و آمد در مسیرهایی که سربالایی و سرپایینی زیادی دارند
  • رانندگی در مسیر های ناهموار و پر از دست انداز
  • شیرجه رفتن ناگهانی خودرو و ترمز های شدید
  • پیچ های شدید جاده ای

خرید کمک فنر

با توجه به توضیحاتی که در مورد کمک فنرها در اختیار شما قرار گرفت، بررسی سلامت کامل این قطعه در خودروی شما امری ضروری و لازم است.
در برخی موارد پیش می‌آید که خودرو نیاز به یک کمک فنر جدید دارد و مشتری ملزم به تهیه آن است. در این حالت، طیف محصولی بسیار عظیمی برای خریدار وجود دارد که کیفیت های مختلفی را در خود جای داده است.
وجود محصولات تقلبی و بی کیفیت در بازار، و فروش آنها به جای قطعات اصل، یکی از عمده مشکلاتی است که در بازار خرید و فروش قطعات با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، در این شرایط، الزام مراجعه به فروشگاه و مراکز معتبری که محصولاتی با ضمانت کیفیت ارائه دهند، اولین قدم برای خریداران است. تهیه کالایی اصل و مرغوب، علاوه بر افزایش طول عمر و سلامت اتومبیل، ایمنی راننده را به خوبی حفظ خواهد کرد.
مواقعی هم وجود دارد که عده ای از سودجویان با قرار دادن محصولات تقلبی و فیک در بسته بندی های اصل اقدام به عرضه آن با قیمت های پایین تر یا حتی بالاتر از ارزش کیفی محصول می‌کنند.
اگر شما هم جزء افرادی هستید که نیاز به خرید قطعات خودرو هستید، فروشگاه لوازم یدکی یدک یار در این زمینه به شما کمک می‌کند. این مرکز با تضمین اصالت و سلامت فیزیکی کالا، مشتری را در جهت تجربه خریدی مطمئن هدایت می‌کند.
علاوه بر این، خدماتی همچون تعویض یا مرجوع کالا در صورت نداشتن اصالت برای مشتریان امکان پذیر است. اگر اطلاعات کافی در زمینه قطعات خودرو ندارید می‌توانید از طریق کارشناسان ما مشاوره رایگان لازم را دریافت نموده و محصول مورد نظر خود را تهیه کنید. برای خرید کمک فنر از فروشگاه یدک یار همین حالا اقدام کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.