بررسی ۲۰۶

پژو ۲۰۶ محصول شركت پژو ميباشد كه در ايران شركت ايران خودرو توليد ميكند خودرو ۲۰۶ يكی از محبوب ترين خودرو های هاج بك در ايران به شمار می‌آيد. شركت پژو در سال ۱۹۹۰ توليد خودرو ۲۰۶ را آغاز كرد. در اینجا ما به بررسی نسخه های مختلف پژو ۲۰۶ خواهیم پرداخت. آپشن ها و مشخصات دقیق آنها، امتیازات ایمنی، استهلاک و … پژو ۲۰۶ را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

همیشه محصولات پژو در ایران یکی از اصلی ترین برند های خودرو در ایران بوده و هست. پژو ۲۰۶ (peugeot 206) محصول سال ۱۹۹۸ کمپانی فرانسوی پژو است که جایگزین نسخه افسانه ای ۲۰۵ همین کمپانی است. “پژو ۲۰۶” را میتوان ناجی کمپانی پژو دانست. کمپانی خودرو سازی پژو در اوج بحران اقتصادی خود در اواخر سال ۱۹۹۷ از مدل ۲۰۶ رونمایی نمود. این خودرو توانست هر سال، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی عنوان پر فروش ترین خودرو سال اروپا را از آن خود کند. همین موفقیت منجر شد تا شرکت پژو بتواند بحران اقتصادی خود را پشت سر بگذارد.

پژو 206 قهرمان رالی سال 1999

کشور های تولید کننده یا مونتاژ کننده پژو ۲۰۶

۲۰۶ توانست در کشور های زیادی فروش بسیار خوبی را تجربه کند. خط تولید این خودرو در ۱۰ کشور مختلف قرار داشت تا بتوانند نیاز بازار جهانی را تامین کنند.

محل خط تولید و مونتاژ ۲۰۶ به تفکیک کشور و شهر به شرح زیر است:

  • فرانسه، شهر های مولوز و پوآسی.
  • چین، شهر ووهان توسط خودرو سازی دانگ فنگ.
  • انگلستان، شهر ریتون آن دونسمور.
  • اندونزی، شهر جاکارتا توسط خودرو سازی گایا موتور.
  • برزیل، شهر پورتو رئال.
  • آرژانتین، شهر بوئنوس آیرس.
  • مالزی، کوالالامپور توسط خودرو سازی نازا.
  • شیلی، لوس آندس.
  • اروگوئه، بارا ده کارراسکو.
  • ایران، تهران توسط خودرو سازی ایرانخودرو.

این خودرو تا سال ۲۰۱۰ بروی خط تولید تمامی این خودرو ساز ها تولید میشد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ برخی از آنها به تولید ۲۰۶ ادامه میدادند اما امروزه تنها ایرانخودرو است که ۲۰۶ را کماکان بروی خط تولید خود نگه داشته است.

نسخه های مختلف پژو ۲۰۶

۲۰۶ نیز مثل تمام محصولات پژو در نسخه های مختلف متناسب به بازار هدف تولید و عرضه شد. این خودرو با طراحی موتور جلو – محرک جلو در مدل ۴ درب و سپس ۲ درب هاچ بک یا کوپه، به ترتیب پر فروش ترین مدل ها این خودرو بودند. اما در کنار این دو نوع بدنه، نسخه های کروک و استیشن نیز ارائه میشد. بعد از چند سال ایرانخودرو از نسخه سدان ۲۰۶ نیز رونمایی نمود. این بدنه ها با ترکیبی از ۹ موتور متفاوت بنزینی و ۵ موتور دیزل تولید می شد. همچنین گیربکس ۲۰۶ ۳ نوع دستی ۵ دنده و ۲ مدل گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته برای این خورو طراحی شده بود.

ابعاد و طراحی پژو 206

میزان فروش ۲۰۶

همانطور که پیشتر گفتیم ۲۰۶ یکی از پرفروش ترین محصولات کمپانی پژو بشمار میرود. از آنجا که کماکان ایرانخوردو در حال تولید ۲۰۶ میباشد نمیتوان تعداد دقیق تولید ۲۰۶ را بیان کرد. اما میتوان آمار نسبتا دقیقی از میزان فروش این خودرو را در کشور های مختلف بدست آورد.

لیست بیشترین تعداد ۲۰۶ بفروش رفته در زمان تولید جهانی در کشور های مختلف به شرح زیر است:

  • فرانسه: بزرگترین و اصلی ترین خط تولید ۲۰۶ در فرانسه بود که ۸۵ درصد آن را به صادرات این خودرو اختصاص داده شده بود و بیش از ۱۴۵ بازار را هدف گذاری کرده بود. همین امر موجب شد تا بیشترین فروش، تعدادی بالغ بر ۱٫۱ میلیون دستگاه ۲۰۶ به فرانسه اختصاص یابد.
  • انگلستان: فروش ۵۴۰۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶٫
  • ایتالیا: فروش ۴۶۵۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶٫
  • اسپانیا: فروش ۴۰۰۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶٫
  • آلمان: فروش ۳۳۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۶٫

جالب است بدانید که مجموع تولید و مونتاژ این خودرو در زمان تولید جهانی، توسط ۴ خط تولید برزیل، انگلیس، آرژانتین و ایران به بیش از ۳۱۰۰ دستگاه در روز می رسید. از اینجا میتوانید وسعت موفقیت ۲۰۶ را حس به صورت ملموس حس کرد!

پژو 206 کوپه

ورود ۲۰۶ به ایران

این خودرو در سال ۱۳۸۰ وارد ایران شد و تا امروز بروی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. پژو ۲۰۶ در ۳ سال اول ورود خود به ایران بصورت وارداتی در بازار عرضه میشد و در سال ۱۳۸۴ ایرانخودرو شروع به مونتاژ این خودرو در داخل کشور کرد. ظاهر ۲۰۶ به لطف طراحی جذاب داخلی و خارجی، آنقدر در زمان عرضه خود زیبا بود که کمتر خودرویی در آن رنج قیمتی میتوانست رقیبی برای آن محسوب شود. حتی امروزه هم نمیتوان طراحی آن را قدیمی دانست حتی با وجود خودرو های مدرن میتوان گفت ۲۰۶ هنوز زیبایی خود را دارد. ۲۰۶ در زمان عرضه خود جزو پیشرفته ترین خودرو های روز بشمار میرفت و آپشن های بی نظیری را در اختیار خریدار خود قرار میداد. را همینطور هندلینگ بسیار خوب و شتاب عالی در عین مصرف کم، ۲۰۶ را خودرویی محبوب بین خریداران در سراسر جهان کرد.

پژو ۲۰۶ در نسخه هاچ بک در ۶ تیپ به بازار ایران عرضه شد. تعداد محدودی از مدل کروک این خودرو نیز به ایران وارد شد. بعد از چند سال ایرانخودرو تصمیم گرفت تا با همکاری پژو نسخه سدان این خوردرو را با عنوان ۲۰۶ صندوقدار بروی پلتفرم کروک این خودرو تولید و به بازار عرضه کند. نسخه دیگر این خودرو که با نام ۲۰۷ در ایران شناخته میشود، در اصل همان فیس لیفت ۲۰۶ و یا ۲۰۶+ میباشد. ابعاد این خودرو به ۳۸۳۵ میلیمتر، ۱۶۵۲ میلیمتر و ۱۴۲۸ میلی متر می رسد.

آپشن های پژو ۲۰۶

همانطور که گفته شد ۲۰۶ در زمان عرضه خود از خودرو های بسیار پیشرفته روز بود و آپشن های بسیاری داشت که با توجه به نسخه های مختلف آن و نیاز بازار هدف، آپشن های ۲۰۶ بروی نسخه ها کم و یا زیاد می شدند. به عنوان مثال آپشن هایی مثل سقف کروک، سانروف، چراغ شور، سنسور نور، سنسور باران، آینه فوتوکرومیک، رینگ آلمینیومی، محفظه مخفی و … از جمله آپشن هایی است که بروی نسخه های ۲۰۶ در ایران هیچ وقت نصب نگردید. اما آپشن های پژو ۲۰۶ در نسخه فول تولید شده در کشورمان به شرح زیر است:

  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • آینه های تنظیم برقی
  • شیشه های برقی جلو و عقب
  • ایربگ سرنشین و راننده
  • صفحه نمایشگر روی داشبورد با امکان نمایش حالت های مختلف
  • سنسور دنده عقب
  • سنسور دمای هوا
  • پرژکتور جلو
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
  • قفل مرکزی
  • سیستم ترمز ABS
  • سیستم EBD
  • سیستم EBA
  • کنترلر ضبط پشت فرمان
  • قابلیت تنظیم ارتقاع صندلی راننده
  • قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه پشت سری صندلی جلو
  • ۳ پشت سری با قابلیت تنظیم ارتفاع برای سرنشینان عقب
  • صندلی عقب دو تکه با امکان جمع شدن به منظور ادغام فضای صندوق عقب و صندلی های عقب
  • قابلیت تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی جلو
  • ترمز دیسکی عقب

داشبورد پژو 206

نسخه های مختلف ۲۰۶ در ایران

کمپانی پژو فروش این خودرو را در ایران، با صادرات نسخه اولیه آن به کشورمان در سال ۱۳۸۰ شروع کرد. نسخه اولیه این خودرو یعنی ۲۰۶ تیپ ۱ مدت زمان کوتاهی وارد شد و سپس جای خود را به ۲۰۶ تیپ ۲ داد. همینطور ۲۰۶ تیپ ۳، ۴، ۵ و ۶ نیز راهی بازار ایران شدند. اما امروزه تنها ۲۰۶ تیپ ۲ و ۲۰۶ تیپ ۵ در نسخه های هاچ بک بروی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. در زمستان سال ۱۳۸۴ ایرانخودرو شروع به تولید “۲۰۶ صندوقدار” با تیپ های V1، V2، V8، V9، V10 و V20 کرد. اما امروزه ۲۰۶ صندوقدار V8 تنها نسخه از مدل سدان این خودرو بروی خط تولید ایرانخودروست.

مشخصات ۲۰۶ هاچ بک بازار ایران

در این قسمت به بررسی مشخصات کلی ۲۰۶ هایی که در بازار ایران وجود دارند خواهیم پرداخت:

پژو ۲۰۶ هاچ بک:

نسخه اصلی ۲۰۶ که وارد ایران شد تنها بصورت هاچ بک و در ۶ تیپ مختلف عرضه شد و بدنه های دیگر آن وارد بازار کشورمان نشد. در این قسمت به بررسی تیپ های ۲۰۶ بصورت کلی خواهیم پرداخت.

پژو 206 هاچ بک

۲۰۶، تیپ ۲ یا تیپ ۵؟

پژو ۲۰۶ تیپ ۱:

این نسخه از ۲۰۶ با موتور ۱۱۰۰ سی سی و گیربکس ۵ دنده دستی به تعداد خیلی محدود وارد بازار شد. ۲۰۶ تیپ ۱ خبری از تهویه مطبوع اتوماتیک و آینه بغل های تنظیم برقی نیز نبود و باید آنها را با دست تنظیم میکردید. همینطور شیشه های جلو و عقب دستی داشت. همینطور در ۲۰۶  تیپ ۱ ایربگ نیز قرار نگرفته بود و ترمز بدون ABS داشت. در اصل پژو ۲۰۶ تیپ ۱ نسخه اولیه این خودرو بود و هیچ گونه آپشنی بروی آن سوار نشده بود.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲:

این نسخه از ۲۰۶ با موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس ۵ دنده دستی یکی از نسخه های اصلی این خودرو بروی خط تولید ایرانخودرو بوده و هست که از سال ۱۳۸۲ به بازار ایران عرضه شد. “۲۰۶ تیپ ۲” در زمان شروع عرضه اش در بازار پر فروش ترین مدل این خودرو در بازار ایران بود در اویل تیپ ۲ حتی بیشتر از تیپ ۵ فروش داشت. ۲۰۶ تیپ ۲ تا قبل از سال ۱۳۹۱ با آینه های تنظیم دستی، شیشه جلو برقی، بدون ایربگ، تهویه مطبوع دستی و بدون ترمز ABS بود. در اصل ۲۰۶ تیپ ۲ با استفاده از شبکه برق رسانی مولتی پلکس خود بسیار پیشرفته تر از تیپ ۱ شده بود. ۲۰۶ تیپ ۲ نیمه فول ۲۰۶ محسوب میشود. بعد از سال ۱۳۸۸ تا به امروز این نسخه از ۲۰۶ ایرانیزه شده و علاوه بر تغییرات کلی در بخش های فنی آپشن هایی همچون ترمز ABS، ساعت داشبورد بزرگتر، ایربگ و سنسور دنده عقب نیز به آن اضافه شده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳:

این نسخه ۲۰۶ نیز با موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس ۵ دنده دستی به بازار عرضه شد. ۲۰۶ تیپ ۳ تا سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید ایرانخودرو قرار داشت. این نسخه از ۲۰۶ نسخه فول آپشن اما با موتور کوچکتر بود. اصلی ترین آپشن های ۲۰۶ تیپ ۳ آینه های تنظیم برقی، چهار شیشه برقی، دو ایربگ، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ترمز ABS و … میباشد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۴:

این نسخه از ۲۰۶ نیز هم زمان با تیپ ۱ و همانند آن به تعداد بسیار محدودی بصورت وارداتی به بازار ایران راه پیدا کرد و هیچ وقت بروی خط تولید ایرانخودرو قرار نگرفت. ۲۰۶ تیپ ۴ نسخه نیمه فول مثل تیپ ۲ بود. با این تفاوت که این نسخه با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته حرکت میکرد. آپشن های ۲۰۶ تیپ ۴ شبیه تیپ ۲ قدیم بود. آینه های تنظیم دستی، شیشه جلو برقی، تهویه مطبوع دستی و بدون ترمز ABS از جمله آنهاست. اما تفاوتی که ۲۰۶ تیپ ۴ داشت، وجود دو ایربگ یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین جلو بود که این آپشن در تیپ ۲ در آن زمان وجود نداشت.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵:

۲۰۶ تیپ ۵” نسخه فول آپشن با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس ۵ دنده دستی پژو ۲۰۶ است. این نسخه از ۲۰۶ هنوز بروی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. تا قبل از سال ۱۳۹۱ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با آپشن هایی مثل آینه های تنظیم برقی، چهار شیشه برقی، دو ایربگ، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ترمز ABS و … بود اما پس از سال ۱۳۹۱ با ایرانیزه شدن تیپ ۵ آپشن هایی همچون ساعت داشبورد بزرگتر، سنسور دنده عقب نیز به آن اضافه شد. امروزه بر خلاف اوایل عرضه این خودرو به بازار ۲۰۶ تیپ ۵ بیشتر از تیپ ۲ مورد استقبال قرار میگیرد.

پژو ۲۰۶ تیپ ۶:

این نسخه نیز نسخه فول آپشن با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 پژو ۲۰۶ بود. اما تفاوتی که با تیپ ۵ داشت، بهره مندی از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته بود. ۲۰۶ تیپ ۶ همانند تیپ ۳ تا سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید قرار داشت. آپشن های تیپ ۶ و ۵ قدیم دقیقا یکی بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشتند.

پژو ۲۰۶ صندوقدار یا ۲۰۶ SD

در سال ۱۳۸۴ ایرانخودرو با همکاری شرکت پژو پروژه جدیدی را به بازار عرضه کرد. ایرانخودرو تصمیم داشت برای اولین بار نسخه سدان ۲۰۶ را عرضه کند و با همکاری توانست در سال ۱۳۸۴ بروی پلتفرم ۲۰۶ کروک همان ۲۰۶ CC نسخه سدان این خوردو را تولید و عرضه کند. این نسخه “۲۰۶ SD” یا ۲۰۶ صندوقدار نام گذاری شد. ان نسخه در ۶ نسخه عرضه شد که بصورت کلی در این قسمت به آنها خواهیم پرداخت.

پژو 206 صندوقدار

پژو ۲۰۶ صندوقدار V20:

۲۰۶ صندوقدار V20 نسخه کم آپشن این خودرو بود که تا سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید بود. این نسخه با موتور ۱۴۰۰ سی سی TU3 و گیربکس ۵ دنده دستی کار میکرد. آینه های تنظیم دستی، شیشه جلو برقی، بدون ایربگ، تهویه مطبوع دستی و بدون ترمز ABS برای ۲۰۶ V20 در نظر گرفته شده بود. در اصل ۲۰۶ صندوقدار V20 همان تیپ ۲ بود که به آن صندوق اضافه شده.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V1:

۲۰۶ صندوقدار V1 با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس دستی ۵ دنده تا سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید قرار داشت.  ۲۰۶ صندوقدار V1 همان V20 نیمه فول بود که موتور قویتری بروی آن نصب شد و در اختیار خریداران قرار گرفت.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V2:

۲۰۶ صندوقدار V2 تماما مشابه نسخه V1 این خودرو است و تنها یک تفاوت دارد. در ۲۰۶ صندوقدار V2 ما شاهد آن هستیم که از موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5G استفاده شده. این موتور همان موتور TU5 بوده که دوگانه سوز شده و بروی این خودرو قرار گرفت. این نسخه نیز تا سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید ایرانخودرو قرار داشت.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V10:

۲۰۶ صندوقدار V10 نسخه فول آپشن دوگانه سوز ۲۰۶ صندوقدار است. ۲۰۶ صندوقدار V1 با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5G دوگانه سوز با گیربکس ۵ دنده دستی، تمامی آپشن های تیپ ۵ رو داشت و تا سال ۱۳۹۱ نیز تولید میشد. در اصل ۲۰۶ صندوقدار V10 نسخه فول آپشن ۲۰۶ صندوقدار با موتور دوگانه سوز بود.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V8:

۲۰۶ صندوقدار V8 دقیقا تیپ ۵ بود که به آن صندوق اضافه شده. در اصل این نسخه فول آپشن با موتور بنزینی ۲۰۶ صندوقدار به شمار میرود. ۲۰۶ صندوقدار V8 با موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 و گیربکس دستی ۵ دنده و تمامی آپشن های تیپ ۵ تولید میشود. جالب است بدانید که تنها این نسخه از  ۲۰۶ صندوقدار بعد از سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید ایرانخودرو باقی ماند.

پژو ۲۰۶ صندوقدار V9:

۲۰۶ صندوقدار V9 تنها نسخه صندوقدار ۲۰۶ میباشد که با گیربکس اتوماتیک عرضه شد. این نسخه هم از نظر آپشنی کامل بود و تمامی آپشن های تیپ ۵ را داشت. همینطور از موتور ۱۶۰۰ سی سی TU5 نیز استفاده میکرد. میتوان ۲۰۶ صندوقدار V9 را همان ۲۰۶ تیپ ۶ دانست که صندوق به آن اضافه شده است. این نسخه نیز تنها تا سال ۱۳۹۱ بروی خط تولید قرار داشت.

ابعاد و طراحی پژو 206 صندوقدار

ایمنی پژو ۲۰۶

ایمنی بالای پژو ۲۰۶ یکی از المان های بسیار تاثییر گذار در فروش فوق العاده اش در زمان عرضه در بازار جهانی بود. ۲۰۶ توانسته بود نست های ایمنی را به خوبی بو با امتیاز بالا قبول شود. تست تصادف پژو ۲۰۶ در شرکت Euro NCAP و اعتبار بین المللی دارد در سال ۲۰۰۰ توانست از ۵ ستاره ایمنی برای سرنشین، ۴ ستاره را دریافت کند. همچنین در بخش ایمنی عابر پیاده نیز توانست از ۴ ستاره ایمنی، ۲ ستاره را از آن خود کند. این نتیجه در سال ۲۰۰۰ نتیجه بسیار عالی بشمار میرفت و کمتر خودرویی میتوانست چنین نتیجه ای را دریافت کند.

تست تصادف 206

206 Euro NCAP test

استهلاک پژو ۲۰۶

پژو ۲۰۶ خودرو بسیار حساسی است و در صورتی که از آن به درستی نگهداری نشود تبدیل به یک خودرو بسیار مستهلک خواهد شد. نگه داری از موتور ۲۰۶ بسیار اهمیت دارد، تعویض به موقع روغن و استفاده از روغن مناسب ۲۰۶، تعویض به موقع فیلتر ها، بررسی و تعویض به موقع لوازم یدکی مصرفی ۲۰۶ مثل لنت و … ، توجه به درجه حرارت موتور و … . اینها برخی از نکاتی است که باید برای نگهداری درست از ۲۰۶ خود رعایت کنید. در صورت مراقبت درست از ۲۰۶ این خودرو استهلاک نه خیلی زیاد و نه خیلی کمی دارد. اما باید در زمان خرید لوازم یدکی ۲۰۶ توجه داشته باشید که قطعات ۲۰۶ در بین خودرو های ایرانی از قیمت بالاتری برخوردار است.

اما باید به این موضوع اشاره کرد که به لحاظ رفتاری، اکثر متقاضیان این خودرو افرادی جوان هستند. در هر صورت این خودروی مینی هاچ بک خودروی جذاب و دوست داشتنی هنوز بعد سال ها مخاطبان خاص خود را داشته و در بازار ایران بسیار پر طرفدار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.