هر آنچه که باید درباره‌ٔ برف پاک کن ماشین بدانید

برف پاک کن یکی از اختراعات مهم برای ماشین ها بوده که در طول زمان بهبودهای زیادی داشته است. ما در این مقاله به بررسی برف پاک کن، انواع تیغه های برف پاک کن، مشکلات آن، حل مشکلات برف پاک کن و سایر موارد پرداخته ایم.

تاریخچه تکامل برف پاک کن‌

هر چند وقت یکبار، ما به سری تکامل فناوری خود باز می‌گردیم تا پیشرفت فناوری را که واقعاً در زندگی روزمره ما نفوذ کرده است، شرح دهیم. رانندگی با ماشینی که فاقد “برف پاک کن” است باعث می‌شود دید راننده در هنگام بارش باران یا بارش برف به شدت کاهش ‌یابد و خطرات زیادی را در ایمنی راننده و سرنشینان به دنبال خواهد داشت.همه ما استفاده از برف پاک کن‌ها را در ماشین و سایر وسایل نقلیه بدیهی می‌دانیم و وقتی باران و برف و تکرگ شدید و ناگهانی در طول رفت و آمدمان اتفاق می‌افتد می‌فهمیم که استفاده از برف پاک کن‌ها چقدر مهم است. داستان جالب توسعه برف پاک کن (Windscreen Wiper) توسط مری اندرسون شامل راه حلی مبتکرانه برای یک مشکل رایج و ایجاد فناوری جدید است.

در ابتدای قرن بیستم، یک زن آلابامایی با ماشین به شهر نیویورک سفر می‌کند. این سفر مقدمه‌ای می‌شود برای اختراع برف پاک کن. نام این خانم، که بیش از صد سال پیش برف پاک کن را اختراع کرد، کار مری اندرسون بود. مری اندرسون، متولد سال ۱۸۶۶ و اهل بیرمنگام واگر دقیق‌تر بگوییم اهل آل‌الیونیا بود. این خانم در مقاطع مختلف زندگی‌اش به تناوب به عنوان انبوه ساز املاک و مستغلات، دامپرور و شراب ‌ساز کار می‌کرد. در یک روز زمستانی بود که با ماشین رانندگی می‌کرد و باران یخی که می‌بارید دید شیشه جلو را برای او کاملاً وحشتناک کرد. هوای سرد و طوفانی و برفی باعث می‌شود او شدت در حین رانندگی اذیت شود. همین احساس نیازی که این خانم به وسیله ای به منظور پاک کردن شیشه پیدا کرد منجر به اختراع فناوری شد که اکثریت قریب به اتفاق صاحبان خودرو امروزه آن را بدیهی می‌دانند و ماشین بدون برف پاک کن را چیزی غیر ممکن تصور می‌کنند. 

البته این اولین باری نبود که یک راننده ماشین مجبور شد با دید ضعیف ناشی از شرایط جوی شدید مقابله کند. با این حال، این اولین باری بود که خانم اندرسون این نوع آب وهوای سرد و برفی را در حین رانندگی تجربه کرد. در آن زمان راننده مجبور بود شیشه پنجره کناری را پایین بیارد تا سر خود را بیرون برده و شرایط جاده را مشاهده کند. این کار راننده یعنی پایین آوردن شیشه پنجره کناری، برای خود راننده و همچنین برای مسافرانی که در قسمت جلویی ماشین و در نزدیکی راننده نشسته بودند بسیار آزار دهنده بود. این کار باعث می‌شد داخل ماشین بسیار سرد شود و برف و باران به داخل ماشین وارد شوند و راننده هم با این کار تقریبا به احتمال صد در صد سرما می‌خورد. از طرف دیگر دید راننده هم با بیرون گذاشتن سر در هوای طوفانی و تکرگ و… بهبود چندانی پیدا نمی‌کرد. بعضی از رانندگان هم به جای این کار یعنی باز کردن پنجره کناری  بیرون بردن سر خود از آن، مجبور بودند هر از چند گاهی، ماشین خود را در جایی پارک کنند و پیاده شده و شیشه جلوی خودروی خود را به صورت دستی تمیز ‌کنند.

تقریباً بلافاصله پس از این سفر سخت، اندرسون شروع به طراحی طرحی برای برف پاک کن شیشه جلوی وسایل نقلیه کرد. این تیغه برف پاک کن می‌توانست توسط راننده از داخل وسیله نقلیه روشن و خاموش شود. فایده این برف پاک کن این بود که دید راننده را بهبود می‌بخشید و رانندگی در محیط زمستانی و در شرایط برفی و بارانی را آسان می‌کرد. در طول چندین ماه، اندرسون یک نمونه اولیه برف پاک کن را درست کرد. برف پاک کنی که از بازوهایی از جنس چوب و لاستیک ساخته شده بودند و می‌توانست از طریق یک اهرم نصب شده در نزدیکی فرمان کار کند. با کشیدن اهرم، یک مکانیسم فنری ایجاد می‌شد که بازوی برف پاک کن را بر روی شیشه جلو می‌کشید و برف، باران و زباله‌ها را از روی شیشه پاک می‌کرد. در ۱۰ نوامبر ۱۹۰۳، اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده، ثبت اختراعی به شماره ۷۴۳۸۰۱ را با عنوان دستگاه تمیز کردن پنجره برای اندرسون صادر کرد. برف پاک کن محافظت شده توسط این حق اختراع قابل جابجایی بود تا دید راننده را در آب و هوای معتدل مسدود نکند.

با این حال، مخالفان زیادی وجود داشتند که با نوآوری اندرسون مخالفت کردند، برخی حتی استدلال می‌کردند که برف پاک کن برای راننده حواس پرتی خطرناکی است. جالب اینجاست که اعتقاد بر این است که اندرسون هرگز از حق ثبت اختراع برف پاک کن شیشه جلو خود سود نبرده است. او هرگز قادر به جذب سرمایه گذاری در فناوری نبود. یکی از استفاده کنندگان از اختراع او یک سازنده کانادایی بود که هیچ ارزش عملی برای اختراع او قائل نشد. فناوری‌های خودرو تا حدود یک دهه پس از صدور حق اختراع اندرسون، رشد چندانی نکردند ولی در ابتدای قرن بیستم به یکباره فناوری‌های خودرو و صنعت خودرو متحول شد. اگرچه تا سال ۱۹۱۶ برف پاک کن‌ها تجهیزات استاندارد برای اکثر وسایل نقلیه بودند، حق اختراع او قبل از اینکه بتواند حق امتیاز یا هزینه مجوز دریافت کند منقضی شد.

برف پاک کن

بهبودهای بیشتر در برف پاک کن شیشه جلو

بدیهی است که سیستم اهرمی دستی ثبت اختراع ۸۰۱ اندرسون با سیستم‌های برف پاک کن اتوماتیک با سرعت متغیر نصب شده در اکثر خودروهای امروزی بسیار فاصله دارد. بسیاری از پیشرفت‌هایی که در ایده اندرسون توسط مخترعان بعدی انجام شد، کارکرد برف پاک‌ کن‌های شیشه جلو را برای انبوه رو به رشد رانندگان خودرو آمریکایی بسیار ساده‌تر کرد.

یکی دیگر از مخترعان زن علامت مهمی در توسعه اولیه برف پاک کن‌ها گذاشت. اگرچه ما نتوانستیم حق اختراع رسمی را به صورت آنلاین از طریق Google Patents پیدا کنیم، منابع متعدد، از جمله USPTO، گزارش می‌دهند که زنی به نام شارلوت بریج وود در سال ۱۹۱۷ حق اختراعی را دریافت کرد که عنوان آن پاک کننده شیشه جلوی الکتریکی بود. اعتقاد بر این است که این اختراع اولین برف پاک کن اتوماتیک شیشه جلو است که با انرژی الکتریکی کار می‌کرد. اگرچه خودکار کردن برف پاک کن یک نوآوری مهم بود، طراحی بریج وود به جای تیغه از غلتک استفاده کرد و هرگز این طرح از نظر تجاری موفق نبود.

مقدمه‌ای راجع به برف پاک کن

تیغه برف پاک کن شیشه جلو وسیله‌ای است که برای حذف باران، برف، یخ، گل و لای، آب و مایع شستشو یا زباله از شیشه جلوی خودرو استفاده می‌شود تا راننده خودرو و سایر سرنشینان آن بتواند بهتر ببیند چه چیزی در جلو است. تقریباً تمام وسایل نقلیه موتوری، از جمله اتومبیل‌ها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لکوموتیوهای قطار و کشتی‌های آبی با کابین و برخی از هواپیماها به یک یا چند برف پاک کن مجهز هستند که معمولاً یک الزام قانونی است.

یک برف پاک کن معمولا از یک بازوی فلزی تشکیل شده است. یک انتها می‌چرخد، سر دیگر یک تیغه لاستیکی بلند به آن متصل است. این بازو توسط یک موتور (اغلب یک موتور الکتریکی) تغذیه می‌شود، اگرچه نیروی پنوماتیک نیز برای برخی وسایل نقلیه استفاده می‌شود. تیغه بر روی شیشه به جلو و عقب می‌چرخد ​​و آب، بارش‌ها یا هر مانع دیگری برای دید از سطح شیشه رانده می‌شود. در خودروهایی که پس از سال ۱۹۶۹ ساخته شده‌اند، سرعت حرکت برف پاک کن، معمولاً با چندین سرعت پیوسته و اغلب یک یا چند تنظیم متناوب قابل تنظیم است. بیشتر ماشینهای شخصی دو بازوی شعاعی دارند ولی  بسیاری از خودروهای تجاری از یک یا چند بازوی پانتوگراف استفاده می‌کنند.

در برخی از وسایل نقلیه، برای بهبود و تقویت عملکرد برف پاک کن (ها) در شرایط خشک یا یخبندان سیستم شستشوی شیشه جلو نیز استفاده می‌شود. این سیستم با استفاده از چندین نازل با موقعیت مناسب، آب یا مایع شستشوی پنجره ضد یخ را روی شیشه جلو می‌پاشد. این سیستم به حذف کثیفی یا گرد و غبار از روی شیشه جلو هنگام استفاده از تیغه‌های برف پاک کن کمک می‌کند. هنگامی که از مایع شستشوی ضد یخ استفاده می‌شود، می‌تواند به برف پاک کن‌ها کمک کند تا برف یا یخ را پاک کنند. برای این شرایط سرد و زمستانی، برخی از وسایل نقلیه دارای بخاری‌های اضافی مختص شیشه‌ها هستند. این نوع بخاری‌ها یا به صورت سیم(های) گرمایش تعبیه شده در شیشه هستند و یا به صورت سیم(های) گرمایش تعبیه شده در تیغه برف پاک کن. این سیستم‌های بخاری مخصوص شیشه می‌توانند یخ را ذوب کنند یا به جلوگیری از تجمع برف و یخ روی شیشه جلو کمک کنند. البته در برخی از انواع خودروها و سایر وسایل نقلیه یک سری از برف پاک کن‌های مینیاتوری هم روی چراغ‌های جلو نصب می‌شوند تا از عملکرد بهینه آن چراغ‌ها اطمینان حاصل شود (به ندرت از این نوع برف پاک کن‌ها استفاده می‌شود.)

تیغه‌های برف پاک کن

همانطور که اشاره شد دیدن کامل جلو برای یک راننده وسیله نقلیه از جمله راننده ماشین در هنگام رانندگی ایمن، ضروری است. رانندگان ماشین برای از بین بردن و پاک کردن آب باران از روی شیشه ماشین یا برای پاک کردن تگرگ و یا برای پاک کردن گل و لای پاشیده شده روی شیشه به “تیغه‌های برف پاک کن” ماشین خود وابسته هستند. با وجود نیازی که رانندگان به این جزء بسیار مهم دارند ولی متأسفانه بسیاری از آنها فقط تا زمانی که برف و باران ببارد و ببینند که نیاز به آنها دارند، به فکر تعویض و تعمیر آن میفتند. این سهل‌انگاری خطرناک است و راننده خوب کسی است که قبل از فرا رسیدن فصل بارش به فکر تعویض یا درست کردن برف پاک کن ماشین خود باشد. به یاد داشته باشید که زدن برف پاک کن در موقع برف و رانندگی، میزان دید شما و امنیت شما را به افزایش دهد.

هنگام بازرسی تیغه‌های برف پاک کن به موارد زیر توجه کنید:

  • قاب‌های شکسته: جدا شدن بازوهای قاب در مفاصل یا نقاط اتصال
  • خوردگی فلز: به ویژه در مفاصل و پنجه‌ها
  • ترک‌های قابل مشاهده: پارگی‌ها و قطعات گمشده در لبه لاستیک‌گیر
  • اسکاج لاستیکی را به جلو و عقب خم کنید تا ببینید آیا هنوز انعطاف‌پذیر است یا خیر. اسکاج‌های قدیمی‌در تطبیق با شکل شیشه جلوی شما مشکل خواهند داشت و رگه‌هایی ایجاد می‌کنند.
  • لبه‌های برف پاک کن را از نظر وجود لبه‌های گرد بررسی کنید. در این صورت می‌تواند مانع از تماس شدید تیغه برف پاک‌کن با شیشه جلو شود و کیفیت پاک‌ کردن آب از روی شیشه کاهش می‌یابد.
  • برای اطمینان از اینکه تیغه برف پاک کن به طور ایمن روی بازوی برف پاک کن نصب شده است، یک بار آن را امتحان کنید.
  • بررسی کنید که تیغه برف پاک کن در قاب برف پاک کن محکم باشد.

مشکلات معمولی که برای تیغه برف پاک کن پیش می‌آید:

  • رگه شدن تیغه برف پاک کن: این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که اسکاج لاستیکی خشک شود، سخت شود و ترک بخورد. همچنین این رگه شدن تیغه برف پاک کن می‌تواند ناشی از ریختن شیره درخت روی آن، آسفالت جاده و سایر مواد خارجی جمع آوری شده روی شیشه یا تیغه باشد.
  • پرش تیغه برف پاک کن: این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که تیغه به دلیل عدم استفاده انحنا پیدا می‌کند (به عنوان مثال وقتی که ماشین شما برای مدت طولانی در پارکینگ مانده باشد و از آن استفاده‌ای نکرده باشید.)
  • سایش تیغه برف پاک کن: این مشکل با استفاده زیاد اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود لبه‌های لاستیکی به جای مربع به حالت گرد تبدیل گردند.
  • انشعاب زمانی ایجاد می‌شود که اشعه ماوراء بنفش خورشید به داخل لاستیک نفوذ کرده و باعث شکسته شدن و جدا شدن آن از قاب می‌شود.

خم شدن مهره‌های پرکننده و خم شدن قاب‌های برف پاک کن باعث تماس ناهماهنگ با سطح شیشه و ایجاد رگه یا پرش می‌شود. باید از این مشکلات رایج اجتناب کنید. با دنبال کردن این مراحل ساده زیر عمر تیغه‌های برف پاک کن خود را افزایش دهید.

مشکلات معمولی که برای تیغه برف پاک کن پیش می آید

چگونه تیغه‌های برف پاک کن را نرم کنیم؟ 

بازوهای برف پاک کن را بلند کنید. پارچه‌ای را به ژله نفتی آغشته کنید و آن را در تمام طول لاستیک هر تیغه برف پاک کن بکشید تا مطمئن شوید که ژله کل لاستیک برف پاک کن را خیس کرده است. تیغه‌های برف پاک کن را پاک نکنید و اجازه دهید ژله نفتی حداقل ۱۰ دقیقه روی تیغه برف پاک کن بماند و در هوا خشک شود. در انتها بازوهای برف پاک کن را دوباره روی شیشه جلو پایین بیاورید.

چگونه تیغه‌های برف پاک کن بهتر عمل کنند؟

 سعی کنید از مایع برف پاک کن جدید استفاده کنید و شیشه جلو و تیغه‌های برف پاک کن را قبل از تعویض تیغه‌ها تمیز کنید. با یک دستمال خیس و مایع شوینده تیغه‌های برف پاک کن را تمیز کنید. پس از تمیز کردن آنها، لبه تیغه را با الکل پاک کنید.

چگونه به طور موقت از صدای جیر جیر برف پاک کن‌ها جلوگیری کنیم؟ 

برای رهایی از “صدای جیر جیر برف پاک کن” می‌توانید به طور کلی خود تیغه برف پاک کن را تمیز کنید. به آرامی تیغه برف پاک کن را با یک حوله کاغذی مرطوب پاک کنید تا هرگونه کثیفی یا روغن سست پاک شود. البته تمیز نگه داشتن شیشه جلو تا حد امکان نیز به شما کمک خواهد کرد تا صدای جیر جیر نشنوید. با این حال اگر با انجام این کارها این صدای آزار دهنده رفع نشد، در نهایت نیاز به خرید تیغه‌های برف پاک کن جدید خواهید داشت.

تیغه‌های برف پاک کن کارآمد برای عملکرد ایمن خودرو بسیار مهم هستند. به یاد داشته باشید که به طور مرتب آنها را از نظر ساییدگی بررسی کنید و هر شش ماه تا یک سال یا به محض اینکه متوجه تفاوت در دید رانندگی شدید آنها را عوض کنید.

تفاوت تیغه برف پاک کن معمولی و ژله‌ای

وظیفه جمع کردن کامل آب از سطح شیشه خودرو بر عهده تیغه برف پاک کن ماشین می‌باشد ولی اینکه چه مدل تیغه برف پاک کنی مناسب خودروی شما می‌باشد را می‌خواهیم، در این مقاله بررسی کنیم و “تفاوت بین تیغه برف پاک کن ‌ژله‌ای و معمولی” را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم.

تیغه برف پاک کن معمولی یا تیغه برف پاک کن فابریکی

تیغه‌های برف پاک کن معمولی دارای جنس پلاستیک فشرده هستند. از این نوع تیغه برف پاک کن در بیشتر ماشین‌هایی که در داخل کشور خودمان تولید می‌شد بهره می‌برند. نام دیگر این نوع تیغه برف پاک کن‌ها، “تیغه برف پاک کن فابریکی و تیغه برف پاک کن پلاستیکی” است. چون این نوع تیغه برف پاک کن مقاومت زیادی دارد و آبگیری شیشه آن نیز خوب است و به لحاظ فنی هم استانداردهای لازم را دارا است و هم‌چنین به منظور از بین بردن یخ‌های موجود روی سطح شیشه در فصل زمستان مناسب است، بیشتر کارخانه‌های خودروسازی از این نوع تیغه برف پاک کن در ماشین‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند. (البته دلیل اصلی استفاده از این نوع تیغه برف پاک کن، ارزانی آنهاست!)

تیغه برف پاک کن معمولی یا تیغه برف پاک کن فابریکی

تیغه برف پاک کنژله‌ای یا همان سیلیکونی

بعد از کشف شدن سیلیکون، شرکت‌های تولید کننده تیغه برف پاک کن به دنبال بهره‌گیری و بکارگیری این ماده در تیغه‌های برف پاک کن شدند. از این نوع پلاستیک که زیاد عمر می‌کند و در مقابل سرما و گرما به خوبی مقاومت می‌کند در تیغه‌های برف پاک کن بهره گرفته می‌شود. توان آب گرفتن “تیغه برف پاک کن ‌ژله‌ای یا همان سیلیکونی” به گونه‌ای می‌باشد که با یک حرکت رفت و آمد برف پاک کن بر روی سطح شیشه خودرو کاملا لکه از بین می رود.

فرق دو نوع تیغه‌ برف پاک کن ‌ژله‌ای و معمولی

۱- قدرت جمع کردن از سطح شیشه خودرو

جمع کردن آب از روی سطح شیشه در هنگام بارندگی از موارد مهمی است که توان دید راننده را نسبت به جاده زیاد می‌کند و در نهایت منجر به یک رانندگی امن و لذت بخش خواهد شد. تیغه برف پاک کن وظیفه مهم جمع کردن آب از سطح شیشه را بر عهده دارد، تا امکان رانندگی در شرایط نامساعد جوی و شرایط بارانی و برفی را مهیا سازد.

میزان جمع کردن آب از روی شیشه بین دو نوع تیغه پاک کن متفاوت است. تیغه‌های ‌ژله‌ای نسبت به  برف پاک کن‌های معمولی، آب را بهتر از روی شیشه جمع می کنند و بدون ایجاد کوچک‌ترین صدا شیشه ماشین را تمیز می‌کنند. علت توان آبگیری بهتر تیغه‌های ‌ژله‌ای، ویژگی سیلیکون است. این ویژگی سبب می‌شود این نوع تیغه برف پاک کن چسبندگی و انعطاف‌پذیری بهتری نسبت تیغه معمولی دارد و در نتیجه قدرت آب گرفتن بیشتری را نیز دارا است.

فرق دو نوع تیغه برف پاک کن ژله ای و معمولی

۲- تفاوت در ساختار و طراحی تیغه‌های برف پاک کن

تیغه برف پاک کن معمولی و ‌ژله‌ای کاملاً با هم فرق دارند، تیغه برف پاک کن معمولی مقاومت خوبی دارد و در عین حال ساده‌تر است. این مقاومت بالا می‌تواند باعث حذف و از بین بردن یخ‌های روی سطح شیشه و هم‌چنین گل و لای خشک شده روی شیشه خودرو گردد. ولی لاستیک تیغه برف پاک کن اگر ‌ژله‌ای باشد ظریف‌تر است. این ظرافت باعث می‌شود که این نوع تیغه برف پاک کن، نرم و انعطاف پذیر باشد ولی مقاومت کمتری داشته باشد.

۳- کدام نوع تیغه برف پاک کن طول عمر بیشتری دارد؟

از آنجایی که تیغه برف پاک کن هموراه در معرض تغییرات آب و هوایی، نور خورشید و دیگر عوامل بیرونی است، طول عمر از مهم‌ترین موارد در انتخاب یک محسوب می‌شود. تیغه برف پاک کن ‌ژله‌ای یا همان سیلیکونی چون نوع ساخت پیشرفته‌تری دارند و مقاومت آنها در شرایط آب و هوایی نامساعد خیلی بیشتر است و بالاتر از تیغه‌های عادی است بنابراین طول عمر این نوع تیغه برف پاک کن، از تیغه برف پاک کن معمولی بیشتر است. عمر مفید برف پاک کن معمولی حداکثر تا یک سال است. تیغه برف پاک کن‌های ساده در هوای سرد هم پلاستیک فشرده این تیغه محکم می‌شود و موجب ترک خوردگی آن می‌گردد. هم‌چنین این نوع برف پاک کن مقاومت خوبی در برابر گرما هم ندارد و حالت خود را در دمای بالا از دست می‌دهند. 

کدام نوع تیغه برف پاک کن طول عمر بیشتری دارد؟

۴- تفاوت قیمت تیغه برف پاک‌ کن معمولی و ‌ژله‌ای

از روی ساختار این دو نوع برف پاک کن هم کاملاً مشخص است که هزینه طراحی و ساخت تیغه برف پاک کن ‌ژله‌ای یا همان سیلیکونی از تیغه برف پاک کن معمولی یا همان پلاستیکی بیشتر می‌باشد و به خاطر همین است که ایران خودرو و سایپا تیغه برف پاک کن معمولی را در ماشین‌های تولیدی خود به کار می‌برند تا هزینه تمام شده خودرو برای کارخانه کم‌تر شود.

خرید برف پاک کن ماشین

خرید برف پاک کن ماشین

همانطور که ملاحظه کردید، برف پاک کن یکی از قطعات مهم و کاربردی برای ماشین ها می باشد که نیاز به توجه ویژه دارد. در فصل های سرد سال که بارندگی زیاد است حتماً برف پاک کن ماشین خود را بررسی کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید و بروز خطرات و مشکلات برای خود و سرنشینان ماشین جلوگیری کنید.

شما عزیزان می توانید برای خرید برف پاک کن ماشین به فروشگاه اینترنتی یدک یار مراجعه کنید و برف پاک کن مناسب ماشین خود را انتخاب کنید. شما با انتخاب نوع ماشینتان می توانید انواع برف پاک هایی که مناسب خودروی شما می باشد را بررسی و انتخاب کنید.

علاوه بر این، اگر نیازی به مشاوره برای خرید برف پاک کن داشتید می توانید با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان یدک یار شما را در انتخاب تیغه برف پاک کن یاری نمایند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید و استفاده از برف پاک کن داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.