بررسی رانا

رانا در دو تیپ مختلف با آپشن های متفاوت توسط ایرانخودرو تولید و به بازار عرضه شد. رانا را به عنوان سومین خودرو ملی ایرانخوردو میشناسند که در این مقاله ما به بررسی رانا از لحاظ طراحی، فنی، موتوری و … خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید …

همانطور که می دانید کمپانی ایران خودرو چند سال است که شروع به طراحی و تولید انواع خودرو ها کرده است که یکی از آن ها خودرو “رانا” می باشد. این خودرو که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۶ اس دی ساخته شده است سومین خودرو ملی پس از سمند و تیبا محسوب می شود. رانا (Runna) در ابتدا با عنوان پروژه ی نیو پیکان طراحی شد که هدف از این کار جایگزین کردن این خودرو بجای پیکان بود اما این طرح به مرحله ی تولید نرسید تا زمانی که در سال ۱۳۹۱ ایران خودرو رانا را به عنوان جایگزینی برای مدل های ارزان تر پژو ۲۰۶ معرفی و تولید کرد. این خودرو را می توان در اصل همان ۲۰۶ صندوق دار تلقی کرد که آپشن ها و نمای ظاهریش دچار تغییراتی شده است. اگر قصد خرید خودرو رانا را داشته و می خواهید اطلاعات جامع و درستی در رابطه با این خودرو بدست آورید می توانید تا انتهای مقاله “بررسی رانا” با ما همراه باشید. 

بررسی طراحی بیرونی رانا 

همانطور که گفته شد رانا بر اساس پلتفرم ۲۰۶ اس دی ساخته شده و می توان گفت این خودرو فیس لیفت شده ی ۲۰۶ اس دی می باشد، با مشاهده ی نمای کلی رانا متوجه شباهت زیاد آن با ۲۰۶ اس دی می شوید اما به صراحت می توان گفت طراحی بیرونی رانا بسیار مدرن تر از ۲۰۶ اس دی می باشد. عرض خودرو رانا ۱۶۸۴ میلی متر ، طول آن ۴۲۹۲ میلی متر و همچنین ارتفاع آن نیز ۱۴۵۳ میلی متر می باشد.

 

بررسی طراحی رانا

بررسی طراحی جلو رانا 

طراحی جلو این خودرو نسبت به ۲۰۶ اس دی کاملا تغییر یافته است. مدل طراحی و تولید چراغ رانا در بخش جلوی این خودرو بسیار بروز تر و مدرن تر بوده و حالتی کشیده دارند که می توان گفت نقطه قوت این خودرو از لحاظ ظاهری و نمای جلو محسوب می شود. بین چراغ های جلو و پرژکتور رانا فاصله ی نسبتا زیادی به چشم می خورد که وجود چنین فاصله ای در طراحی خودرو های بروز دنیا دیده نمی شود. در نهایت در پایین ترین قسمت این خودرو سپر آن مشاهده می شود که به شکل پنجره طراحی و تولید شده است. 

بررسی طراحی کنار رانا 

با یک نگاه کلی به طراحی کنار رانا متوجه می شوید که این خودرو تفاوت چشمگیری با ۲۰۶ اس دی نداشته و از جمله تفاوت های ریز آن می توان به تغییراتی که در آینه بغل رانا و زه درب رانا وجود دارند اشاره کرد. علاوه بر این از جمله تفاوت های کنار رانا با ۲۰۶ اس دی می توان به قالپاق های این دو خودرو نیز اشاره کرد. 

بررسی طراحی کنار رانا

بررسی طراحی عقب رانا  

 بیشترین تغییر این خودرو با ۲۰۶ اس دی در قسمت عقب خودرو به چشم می خورد برای مثال وجود چراغ ترمز ثانویه که به شکل نوار LED بر روی درب صندوق خودرو نصب شده است از جمله ابتکارات به کار گرفته شده در طراحی عقب این خودرو می باشد. دهانه ی صندوق عقب این خودرو نیز نسبت به ۲۰۶ بزرگ تر است. چراغ عقب رانا عرض کمی داشته و همین عرض کم سبب شده است تا خودرو به صورت پهن تر از حالت معمولی خودش دیده شود علاوه بر این بخشی از چراغ های عقب به سمت کناره های خودرو کشیده شده است. 

بررسی طراحی داخلی رانا 

هنگامی که پشت این خودرو می نشینید اولین نکته ای که به چشم می خورد پلاستیک های خشک و بی کیفیت کابین است که همان ابتدا ذوق سرنشین را کور می کند. طراحی رودری رانا و همینطور داشبورد رانا نیز در مقابل ۲۰۶ اس دی از کیفیت کمتری برخوردار می باشد. دو صندلی جلو راحت بوده و فضای مناسبی را در اختیار سر نشینان قرار می دهند اما فضایی که برای سر نشینان عقب تعبیه شده برای افراد مسن و یا قد بلند احساس راحتی به ارمغان نمی آورد حتی ممکن است بعد از مدتی نشستن احساس خستگی و یا پا درد شدیدی به آن ها دست دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت رانا برای خانواده های کم جمعیت و یا زوج های جوان مناسب تر از خانواده های پر جمعیت می باشد. علاوه بر این ها پشت فرمان خودرو کیلومتر شماری به چشم می خورد که در مقایسه با ۲۰۶ اس دی چندان بروز نشده و پیشرفت چشمگیری نداشته است اما از نو طراحی شده است. با توجه به نکات گفته شده می توان نتیجه گرفت هر چند نمای داخلی رانا به طور کامل از صفر طراحی شده است اما به طور کلی پیشرفت خاصی نداشته و نمی توان لقب مدرن را به طراحی داخلی این خودرو نسبت داد.

بررسی طراحی داخلی رانا

بررسی مشخصات فنی رانا 

  • موتور رانا:  TU5 
  • حجم موتور: ۱۵۸۷ سی سی 
  • تعداد سیلندر: ۴ سیلندر 
  • تعداد سوپاپ: ۱۶ سوپاپ
  • بیشرین گشتاور تولیدی موتور: ۱۴۲ نیوتن متر با احتساب ۴۰۰۰ دور در دقیقه 
  • بیشترین توان خروجی موتور: ۱۰۵ اسب بخار با احتساب ۵۸۰۰ دور در دقیقه 
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۴ 
  • شتاب رانا: ۱۲ ثانیه 
  • متوسط میزان مصرف سوخت رانا در جاده:  5.4 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت 
  • متوسط میزان مصرف سوخت ترکیبی رانا: ۶٫۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت 
  • بیشترین سرعت رانا: ۱۸۹ کیلومتر در ساعت 

تجهیزات و آپشن های رانا 

از جمله تجهیزات به کار گرفته شده در رانا می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

  1. ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم EBD  
  2. دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو
  3. سیستم تهویه مطبوع تنظیم دستی 
  4. فرمان هیدرولیک 
  5. چراغ های مه شکن جلو و عقب 
  6. سیستم ایموبیلایزر (ضد سرقت)  
  7. تنظیم برقی آینه های جانبی  
  8. تنظیم ارتفاع صندلی راننده  
  9. سیستم روشنایی به صورت موقت در تاریکی 
  10. شیشه  بالابر های برقی جلو و عقب 
  11. تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی جلو 
  12. چراغ سوم 
  13. سیستم عیب یابی هوشمند مولتی پلاکس 
  14. سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز 

نقاط قوت و نقاط ضعف رانا  

نقاط ضعف و قوت رانا

رانا نیز همانند سایر خودرو ها دارای نقاط قوت و نقاط ضعفی است که اکنون به آن ها می پردازیم:

نقاط قوت رانا 

  • مصرف سوخت بسیار کم 
  • طراحی ظاهری جدید  
  • دسترسی راحت به لوازم یدکی رانا 
  • قیمت اقتصادی در مقایسه با رقیبانی هم رده خود همچون تندر ۹۰ و ۲۰۶ 
  • کیفیت صدای مناسب ضبط
  • فرمان خوش دست و نرم 
  • قدرت ترمز گیری خوب 

نقاط ضعف رانا  

  • فضای کم کابین 
  • کابین دلگیر و بسیار خسته کننده 
  • سیستم تعلیق نسبتا خشک در دست انداز های بزرگ و کوچک 
  • نفوذ صدای اطراف به داخل کابین 
  • داشبورد بی کیفیت 
  • کیفیت نسبتا پایین صندلی ها 

بازار فروش رانا دست دوم

این خودرو از جمله محصولات اقتصادی و پرتیراژ شرکت ایران خودرو محسوب می شود به همین دلیل از نظر وضعیت خرید و فروش جایگاه بسیار مناسبی داشته و برخلاف اکثر خودرو ها، هیچ دردسری برای خرید یا برای فروش آن وجود ندارد. با این وجود باز هم بازار خرید و فروش رانا نسبت به قیمت و فروش خودرو هایی همچون رنو تندر ۹۰ ، پژو پارس، ۲۰۶ صندوق دار و ….. از رونق کمتری برخوردار می باشد.  

بررسی تیپ های رانا 

رانا نیز همانند اکثر خودرو ها دارای تیپ های مختلفی می باشد به گونه ای که این خودرو دارای دو تیپ EL و LX است. تیپ EL به عنوان پایه و اولین نسخه ی عرضه شده این خودرو می باشد که از سال ۹۱ به روی خط تولید قرار گرفت اما تولید آن پس از سه سال متوقف شد. رانا LX مدل فول “آپشن رانا“، که در اوایل سال ۱۳۹۳ به بازار خودرو عرضه شد، آپشن ها و امکاناتی بسیار بروز تر از مدل پیشین خود دارد. گفتنی است از نظر “مشخصات فنی رانا” همچنین طراحی خارجی این خودرو، این دو تیپ یکی بوده و هیچ تفاوتی با یک دیگر ندارند، تنها در آپشن ها میتوان رانا LX و EL را از یکدیگر متمایز کرد.

آپشن های رانا EL 

پیش از آنکه به بررسی امکانات و آپشن های رانا EL بپردازیم باید بدانید امکانات مدل LX این خودرو مدل فول آن بوده و شامل تمامی آپشن ها مدل EL آن میباشد، بنابراین تمامی موارد نام برده شده در زیر از جمله آپشن های هر دو تیپ این خودرو محسوب میشوند:

  1. سیستم ABS (ترمز ضد قفل) و سیستم EBD  
  2. سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی
  3. دو عدد کیسه ی هوا برای سرنشینان جلو
  4. سیستم تهویه مطبوع هوا تنظیم دستی 
  5. فرمان هیدرولیک 
  6. گیربکس دستی ۵ دنده
  7. چراغ های مه شکن جلو و عقب
  8. امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو
  9. سیستم ایموبیلایزر (ضد سرقت)
  10. تنظیم برقی آینه های جانبی  
  11. تنظیم ارتفاع صندلی راننده  
  12. سیستم روشنایی به صورت موقت در تاریکی
  13. شیشه  بالابر های برقی جلو 
  14. تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی جلو
  15. چراغ سوم
  16. سیستم عیب یابی هوشمند مولتی پلاکس
  17. سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز 
  18. داشبورد با تریم خاکستری

امکانات و آپشن های رانا LX 

همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره شد آپشن ها و امکانات این دو تیپ از رانا تفاوت های زیادی با یکدیگر نداشته و تنها مدل LX به دلیل اینکه کمی پیشرفته تر از مدل پیشین را یعنی EL می باشد چند آپشن اضافه تر نیز دارد : 

  1. شیشه بالابر برقی جلو و عقب
  2. سنسور دمای هوا داخل و خارج کابین
  3. بلندگو های عقب
  4. سنسور دنده عقب
  5. ساعت دیجیتال روی داشبورد
  6. هشدار باز بودن درب ها به کمک شماتیک خودرو بروی ساعت روی داشبورد
  7. داشبورد با تریم مشکی ذغالی

رانا بخریم یا ۲۰۶ اس دی ؟ 

از آنجایی که این دو خودرو بسیار به هم نزدیک بوده و شباهت زیادی باهم دارند بسیاری از افراد برای خرید این دو خودرو دچار تردید شده و با این پرسش مواجه می شوند ، اگر فردی بخواهد یک دستگاه ۲۰۶ اس دی خریداری نماید به دلیل آنکه این خودرو محصول کمپانی پژو می باشد آن را حدود ۱۵ الی ۲۰ میلیون بالا تر از قیمت یک دستگاه خودرو رانا میخرد در حالی که این دو خودرو علاوه بر اینکه از نظر بدنه ، صندوق عقب ، موتور به کار گرفته شده ، فضای کابین و …. هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند بلکه نمای ظاهری رانا بسیار مدرن تر و شیک تر از ۲۰۶ اس دی می باشد علاوه بر تمامی نکات گفته شده همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره شد لوازم یدکی رانا همانند ۲۰۶ اس دی به صورت گسترده در جای جای کشور وجود داشته و هیچ محدودیتی در خرید آن ها وجود ندارد ، با این وجود بنظر شما خرید رانا بهتر است یا ۲۰۶ اس دی؟ 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.