بررسی تویوتا GT 86

تویوتا GT 86 را تمامی افرادی که علاقه مند به رانندگی های سرعتی همراه با دریفت می شناسند و آن را یکی از گزینه های مورد استقبال خود قرار می دهند. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و یک سال بعد وارد ایران شد اما دقیقا یک سال بعد با توقف تولید مواجه و از لیست خودرو های کمپانی ایرتویا خارج شد.

خودروی تویوتا GT 86 (Toyota 86) یکی از محصولات کارخانه تویوتا در کشور ژاپن می باشد که در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار طراحی شد. هرچند با نگاه اول به این خودرو، هر فردی فکر می‌کند که شتاب آن بسیار بالاست، ولی اینطور نیست و هدف از ساخت خودروی تویوتا GT 86، دریفت کردن و لذت بردن از رانندگی بوده است و نه شتاب گرفتن و رانندگی سرعتی با این ماشین. البته شتاب ثانویه خودرو نسبت به شتاب اولیه آن خوب است و حتی در حد یک خودروی شش سیلندر می باشد.

خودروی تویوتا GT 86 در ایران

در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که این خودروی کوچک وارد کشور ایران شد اما جای تاسف است که باید بگوییم این خودروی با کیفیت ژاپنی تنها یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۴ میلادی با توقف تولید در ایران مواجه شد و از لیست محصولات شرکت ایرتویا (که نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش کارخانه خودروسازی تویوتا در ایران را بر عهده دارد)، خارج شد.
دلیل اصلی خارج شدن خودروی تویوتا GT 86 از لیست خودروهای شرکت ایرتویا را هیچ شرکت یا نهاد یا فردی به صورت رسمی اعلام نکرد ولی به احتمال زیاد، آمار زیاد خراب شدن قطعات این خودرو و پیچیدگی فنی که این خودرو داشت از علل توقف زود هنگام وارد هنگام این خودرو در بازار ایران بود. خودروی تویوتا GT 86 یک کوپه اسپرت است اما قدرت بالایی ندارد شتاب گیری آن خیلی سریع نیست و آپشن هایی که دارد در حد خودروهای روز دنیا نمی باشد. از لحاظ قیمتی هم اگر بخواهیم این خودرو را بررسی کنیم، خودروهایی در همین رنج قیمتی، در بازار خودروی ایران وجود دارند که کیفیت بالاتری نسبت به خودروی خودروی تویوتا GT 86 دارند. در نتیجه از مدل صفر و کارکرده این خودرو، خیلی استقبال خاصی در ایران نشده است.

این ماشین که از بهترین ماشین های اسپرت ساخته شده توسط کارخانه خودروسازی تویوتا است در کشورهای مختلف با آرم سایون هم دیده می‌شود ولی در ایران شرکت ایرتویا رسماً به واردات این خودرو مبادرت ورزیده است و آرم خود را بر روی خودروی تویوتا جی تی ۸۶ نصب کرده است. هرچند که یک سری از خودروها هم به صورت شخصی وارد کشور شده اند و آرم های دیگری بر روی آن ها نصب است.

 ویژگی های فنی خودروی تویوتا GT 86

ویژگی های فنی خودروی تویوتا GT 86

 موتور این خودرو، به صورت چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و دارای حجمی برابر با ۱۹۹۸ سی سی می باشد. این موتور از نوع تنفس طبیعی می باشد و می تواند حداکثر ۲۰۰ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه قدرت تولید نماید. نوع انتقال نیرو در این خودرو، دیفرانسیل عقب است و حداکثر می تواند ۲۰۵ نیوتن متر در ۶۴۰۰ دور در دقیقه، گشتاور تولید کند. گیربکس این خودرو نیز از نوع ۶ دنده خودکار بوده و شتاب صفر تا صد آن ۷.۶ ثانیه است. بیشترین سرعتی که این خودرو می‌تواند طی نماید نیز ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

 ابعاد و وزن خودروی تویوتا GT 86

بدنه این خودرو از نوع کوپه است و چهار سرنشین می توانند به راحتی در آن بنشینند.

وزن این خودرو ۱۶۷۰ کیلوگرم و طول آن ۴۲۴۰ میلی‌متر می‌باشد. عرض این خودرو هم ۱۷۷۵ میلی متر و ارتفاع آن ۱۴۲۵ میلی متر است. فاصله بین دو محور نیز در این خودرو ۲۵۷۰ میلی متر می باشد. حجم صندوق عقب هم در این خودرو ۱۹۵ لیتر است که عدد کمی نیست. در واقع خودروی تویوتا جی تی ۸۶ ، به هیچ وجه یک خودروی خانوادگی محسوب نمی شود و بیشتر، یک خودروی جوان پسند است.

 مصرف سوخت خودروی تویوتا GT 86

 خودروی تویوتا GT 86 در داخل شهر، ۹.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد. میزان مصرف بنزین این خودرو در خارج از شهر، کاهش محسوسی دارد و به عدد ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد. مصرف سوخت ترکیبی خودروی تویوتا جی تی ۸۶ نیز ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد. این خودرو دارای باکی با ظرفیت ۵۰ لیتر بنزین می باشد و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. میزان دی اکسید کربنی که در هر کیلومتر حرکت در این خودرو تولید می‌شود هم ۱۶۴ گرم می باشد.

 ایمنی خودروی تویوتا GT 86

  • این خودرو توانست از موسسه تست ایمنی خودروی یورو ان کپ که یک موسسه بسیار معتبر می باشد، ۵ ستاره ایمنی را دریافت کند که افتخار بزرگی برای آن محسوب می‌شود.
  • این خودرو مجهز به سیستم امنیتی تی سی اس ، ای اس سی، سیستم کنترل پایداری خودرو یا همان ای اس پی، وی اس سی، سیستم ترمز ضد قفل یا همان ای بی اس، سیستم تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز یا همان ای بی دی می باشد.
  • در خودروی تویوتا GT 86 کیسه هوای مخصوص راننده و سرنشین جلو و کیسه هوای پرده‌ای و جانبی تعبیه شده است. همچنین کیسه هوای مخصوص زانویی راننده هم در این خودرو وجود دارد.
  • فرمان این خودرو به صورت برقی است و ستون فرمان در این خودرو به صورت تلسکوپی است.
  • سیستم تعلیق جلو در این ماشین از نوع مک فرسون است و سیستم تعلیق عقب از نوع چند اتصالی می باشد. ترمز جلو و ترمز عقب خودروی تویوتا GT 86 ، هر دو از نوع دیسکی هستند، ولی ترمز جلو، قابلیت خنک شوندگی را نیز دارد.
  • همچنین این خودرو دارای سیستم کمک برای حرکت در سربالایی یا همان اچ آ اس و کروز کنترل است.
  • سیستم ضد سرقت یا همان ایمو بلایزر و سیستم تشخیص میزان باد لاستیک ها نیز در خودروی تویوتا GT 86 وجود دارد.
  • کمربند های ایمنی خودروی تویوتا GT 86 نیز از نوع کمربندهای ایمنی پیش کشنده هستند.
  • قفل صندلی کودک و همچنین دوربین دنده عقب هم در این ماشین وجود دارند.

 آپشن های موجود در خودروی تویوتا GT 86

آپشن های موجود در خودروی تویوتا GT 86
  1. سیستم صوتی خودروی تویوتا GT 86، دارای ۶ عدد بلندگو است و می تواند سی دی را پخش کند و به فلش و ios و آی پد وصل شده و آن ها را پخش کند. همچنین سیستم صوتی این خودرو به بلوتوث هم وصل می شود. این سیستم صوتی دارای امکان برقراری تماس صوتی و همچنین امکان نمایش ترافیک و مسیریابی است همچنین این سیستم صوتی دارای یک مانیتور مرکزی می باشد 
  2. یکی از مهمترین تجهیزات این خودرو، قابلیت انتقال نیرو به چرخ های عقب آن است. به این قابلیت آر دبیلیو دی گفته می شود. این قابلیت باعث می شود، خودرو کمتر در برف و یخ، گیر کند و هر موقعی که چرخ های جلو در برف گیر کردند، راننده می تواند نیرو را به چرخ های عقب خودرو انتقال دهد. 
  3. رینگ ‌های خودرو هم به‌ صورت آلومینیومی و ۱۷ اینچی هستند و عرض لاستیک جلو و عرض لاستیک عقب هم در این خودرو ۲۱۵ میلی متر است.
  4. علاوه بر آپشن هایی که در بالا ذکر شد، یک سری آپشن سفارشی هم در این خودرو موجود است که با پرداخت هزینه بیشتر می توانید از آن بهره مند شوید.
  5. این خودرو دارای چراغ روشنایی در روز است. 
  6.  ترمز دستی این خودرو به صورت برقی است.
  7. کامپیوتر سفری و دما سنج در این خودرو وجود دارد.
  8. آینه داخلی این ماشین، الکتروماتیک است و آیینه های جانبی آن، دارای گرمکن هستند.
  9. سیستم تهویه هوای این خودرو هم به صورت خودکار می باشد و تکیه گاهی برای استراحت دست در این خودرو تعبیه شده است.

 آپشن زیر نیز آپشن های اختیاری این خودرو هستند:

  • سیستم استارت دکمه ای
  • جی پی اس
  • بال عقب
  • چراغ های زنون در جلوی خودرو
  • شیشه شور چراغ های جلو
  • سیستم ال اس دی
  • کیلومتر شمار دیجیتالی
  • شیفتر تعویض دنده

 مزایای خودروی تویوتا GT 86

  1. فرمان پذیری این خودرو بالا است و خصوصاً در پیچ ها، راننده تسلط بالایی بر روی خودرو دارد.
  2. برند تویوتا یک برند بسیار محبوب و قابل اعتماد در ایران است و از طرف دیگر نه فقط تویوتا بلکه هر محصول تولید شده توسط کشور ژاپن، اعتماد ایرانیان را به خود جلب می کند.
  3. ظاهر خودرو زیبا و اسپرت و خشن است که جذابیت خاصی به این خودرو بخشیده است. در واقع ظاهر خودرو، اصالت ژاپنی آن را بع خوبی نشان می دهد .

 معایب خودروی تویوتا GT 86

  1. امکانات رفاهی خودروی تویوتا GT 86 محدود است و نمی‌تواند از لحاظ آپشن های رفاهی، با رقبای چینی و حتی کره‌ای رقابت کند.
  2. تعداد کمی از این خودرو وارد ایران شده است و در نتیجه مکانیک متخصص برای آن در ایران کم هست و این مشکل در شهرهای کوچک تر بیشتر به چشم می آید و از آن مهمتر، قطعات یدکی این خودرو هم به سختی پیدا می‌شود و قیمت بالایی دارد.
  3. قیمت این خودرو بالاست و در واقع ارزش خرید آن پایین است.
  4. این خودرو، رقیبی به نام خودروی جنسیس کوپه دارد که معمولاً مشتریان ایرانی را به سمت خود سوق می دهد. در اکثر نظرسنجی هایی که در سایت های مختلف صورت پذیرفته است، ایرانی ها تمایل بیشتری به خرید خودروی جنسیس کوپه داشتند تا خرید تویوتا جی تی ۸۶٫ چرا که هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ آپشن ها و هم از لحاظ راحتی پیدا کردن قطعات یدکی خودرو و هم از لحاظ قدرت ماشین نسبت به این خودرو یعنی GT 86 برتری دارد.
  5. هر چند انتظار نداریم که خودروی تویوتا جی تی که یک خودروی کوپه است، فضای داخلی زیادی داشته باشد اما فضای داخلی این خودرو حتی در رقابت با خودروهای کوپه هم کم است و راننده و سرنشین با نشستن در آن احساس راحتی کمتری می کنند. این مشکل برای افراد قد بلند تر و چاق تر بیش تر احساس می شود. از طرف دیگر، طراحی صندلی های عقب این خودرو هم خیلی هوشمندانه نبوده است و در واقع، این صندلی ها به نحوی هستند که تنظیم خاصی برای افراد قد بلند و چاق ندارند. این را هم اضافه کنیم که فرمان خودرو هم قابلیت تغییر طول ندارد و این باعث می شود که افراد قد بلند و چاق نتوانند به راحتی در این خودرو رانندگی کنند.
  6. از آنجایی که خودروی تویوتا GT 86 ، مخصوص جوانان است باید سیستم صوتی فوق ‌العاده ای داشته باشد. اما متاسفانه سیستم صوتی خودرو واقعا ضعیف است و معمولاً خریداران این خودرو مجبور می‌شوند خودشان سیستم صوتی به ماشین اضافه کنند.
  7. مصرف سوخت این خودرو نسبت به اینکه حجم موتور خیلی بالایی هم ندارد، زیاد است. به این نکته هم توجه کنید که اکثر مالکان این خودروها، افراد ماشین باز هستند و دوست دارند بیشتر از حد معمولی گاز دهند و همین امر باعث می‌شود مصرف سوخت این خودرو بالاتر هم برود.

قیمت خودروی تویوتا GT 86

 مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ این خودرو در بازار خودروی ایران وجود دارد و بازه قیمتی این دو مدل از خودرو تویوتا GT 86 هم از ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می باشد. قیمت این ماشین هم مثل تمام ماشین های دیگر موجود در کشور ایران، در چند سال اخیر با جهش عجیب و غریبی مواجه شده است و کار به جایی رسیده است که حتی قیمت یک خودرو در عرض یک ماه، با تغییر چند ده میلیونی و یا حتی چند صد میلیونی مواجه می شود. بنابراین اگر قیمتی که در اینجا ذکر کرده ایم با قیمت موجود در بازار هم خوانی نداشت نباید خیلی تعجب کنید و همیشه باید به دنبال قیمت لحظه ای خودرو باشید. از طرف دیگر، مدل صفر این خودرو در بازار ایران موجود نیست و خرید خودروی کارکرده هم از خرید خودروی صفر سخت ‌تر است. برای خرید یک خودروی کارکرده، شما نیاز به حل یک معادله چند مجهولی دارید.
مدل ماشین، میزان کارکرد ماشین، میزان سلامت فنی و جلوبندی ماشین، تعداد قسمت هایی از خودرو که رنگ دارد و اهمیت آن قسمت ها، نداشتن خط و خش روی ماشین، سلامت آپشن های موجود روی ماشین و غیره عواملی هستند که قیمت یک ماشین کارکرده را تعیین می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.