دریفت یعنی چه؟

قطعا شما هم یکبار نام دریفت کردن را شنیده اید که در خودرو ها دنده ای استفاده می‌شود. دریفت کردن از جمله حرکات نمایشی و هیجانی است که بیشتر در مسابقات برای عبور از پیچ های تند بدون کاهش سرعت انجام می‌شود. دریفت بر مبنای دو تکنیک صورت می‌گیرد.

دریفت چیست؟ آیا تا به حال این نام به گوشتان خورده است؟ برای شما هم پیش آمده که صدای کشیده شدن لاستیک های خودرو بر روی سطح زمین در حالی که سر می‌خورد را شنیده اید؟ این صدا به اصطلاح همان دریفت کردن است که سرنشین با استفاده از ترمز دستی انجام می‌دهد.

رانندگی های سرعتی و هیجانی با چاشنی های مختلفی از جمله حرکات نمایشی همراه است که بیشتر توسط جوانان صورت می‌گیرد و شاید تعداد بسیار کمی از افراد مسن تر را ببینید که دست به چنین حرکاتی بزنند. این حرکات معمولا جوان پسند هستند و به نوعی تفریح با ماشین محسوب می‌شود.

اگر شما هم به کسب اطلاعاتی در رابطه با دریفت علاقه دارید، پیشنهاد می‌شود این مقاله را دنبال کنید.

دریفت یعنی چه؟

معنی دریفت

دریفت در لغت یک کلمه انگلیسی Drift است که معنا لغوی آن گرد و خاک بلند کردن است. البته این معنی تا حدودی درباره کاربری کلمه نیز صدق می‌کند اما به طور کلی، این کلمه در عالم رانندگی به معنای سر خوردن با استفاده از ترمز دستی است. بکسباد کردن نیز معنای دیگر این کلمه در رانندگی است.

دریفت کردن (Drifting) در بسیاری از کشور های جهان به عنوان یک رشته در اتومبیل رانی آموزش داده می‌شود و افرادی که علاقه مند به انجام دریفت هستند تحت تعلیم قرار می‌گیرند. این حرکت نمایشی و هیجانی بیشتر در پیست های مجهز و قبل از شروع مسابقات اتومبیل رانی انجام می‌گیرد.

البته قابل ذکر است که انجام این حرکت خطرات و پشت سر آن حوادث مختلفی را هم در بر می‌گیرد و افرادی که تمایل به انجام چنین تکنیک هایی دارند، لازم است تا به طور کامل تحت تعلیم قرار گیرند.

تفاوت دیفرانسیل جلو با دیفرانسیل عقب چیست؟

دریفت برای چه مواقعی مناسب است؟

کاربرد اصلی دریفت در واقع به مواقعی اطلاق می‌شود که شما قصد عبور از یک پیچ را دارید؛ مسلما زمانی که قصد دارید از یک پیچ عبور کنید لازم است تا سرعت خود را کاهش دهید چرا که به دلیل نیروی گریز از مرکز خودرو امکان چپ و واژگون شدن اتومبیل وجود دارد. اگر فرد راننده بخواهد این پیچ را بدون کاهش سرعت گذر کند، باید از تکنیک دریفت استفاده کند.

حال فرد راننده با کشیدن ترمز دستی یا به اصطلاح بکسباد کردن اتومبیل خود را روی سطح زمین لیز می‌دهد تا از پیچ عبور کند. این تکنیک بیشتر برای مواقعی که زمان کمی برای کاهش سرعت و احتمال واژگونی خودرو وجود دارد صدق می‌کند.

نحوه دریفت کردن؟

نحوه دریفت کردن چیست؟

دریفت کردن طی مراحل ساده ای انجام می‌شود و آن این است که شما چسبندگی چرخ های عقب را از بین ببرید و با استفاده از پدال گاز، ترمز، کلاچ، غربیلک فرمان، و ترمز دستی می‌توانید آن را کامل کنید.

با رسیدن به پیچ مورد نظر، خودرو در دنده ۲ قرار می‌گیرد (اگر اتومبیل در دنده بالاتر باشد، ۱ یا ۲ دنده معکوس می‌دهید)، و دور موتور را بروی ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ قرار می‌دهید. با رسیدن به پیچ ترمز دستی یا پدال کلاچ به طور ناگهانی گرفته شده و هرز گردی را در چرخ ها به وجود می‌آورد و سر می‌خورد.

برای ادامه دریفت خود در پیچ ها باید پدال گاز را به دقت تنظیم کنید و به اصطلاح با آن بازی کنید. همچنین با بازی کردن با غربیلک فرمان کنترل بهتری بر دریفت خود خواهید داشت. اگر سرعت شما کم باشد، دریفت کوتاه تر و اگر با سرعت بالا اقدام کنید، دریفت طولانی تری خواهید داشت.

این موضوع که راننده در کدام نقطه پیچ را بشکند و از آن عبور کند، میزان حرفه ای بودن یک فرد دریفتر را نشان می‌دهد.

تکنیک های دریفت

با توجه به موارد گفته شده، ذکر این نکته هم مهم است که دریفت بیشتر در خودرو هایی با دیفرانسیل عقب انجام می‌شود و خودرو هایی با محوریت دیفرانسیل جلو کمتر اقدام به دریفت می‌کنند.

دریفت به طور کلی با استفاده از دو تکنیک صورت می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

تکنیک بر مبنای کلاچ یا Clutching Technique

همانطور که از نام آن پیداست، ای نوع دریفت بر مبنای پدال کلاچ صورت می‌گیرد. بدین ترتیب در پیچ ها، خودرو معمولا در دنده ۲ قرار دارد. راننده با قرار دادن دور موتور در ۴۰۰۰ الی ۷۰۰۰، وارد پیچ شده و پدال کلاچ را به طور ناگهانی فشار داده و رها می‌کند تا نوعی هرز گردی در چرخ های عقب به وجود آید و چسبندگی خود را از دست بدهند. این نوع دریفت در خودرو هایی با محوریت دیفرانسیل عقب صورت می‌گیرد.

تکنیک ترمز دستی یا Hand-Brake Technique

تکنیک دریفت بر مبنای ترمز دستی در خودرو هایی با محوریت دیفرانسیل جلو انجام می‌شود چرا که در چرخ های دیفرانسیل جلو نمی‌توان هرز گردی و چسبندگی را به وجود آورد. هنگامی که راننده به پیچ می‌رسد با کشیدن ناگهانی ترمز دستی سبب از بین رفتن چسبندگی چرخ ها شده و اتومبیل بر روی زمین لیز می‌خورد.

انجام دریفت با اتومبیل هایی که دیفرانسیل عقب هستند طولانی تر از خودرو های دیفرانسیل جلو می‌‌باشد.

دریفت کردن در نهایت یک حرکت نمایشی است که نیاز به کسب مهارت در این زمینه دارد و البته آسیب های مختلفی از جمله خرابی تایر ها را در پی دارد چرا که فشار زیادی به خودرو و تایر وارد می‌کند.

آیا شما تا به حال دریفت انجام داده اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.