بررسی عمر مفید و علائم خرابی گیربکس CVT

استفاده از گیربکس CVT در خودروها گسترش زیادی داشته به همین دلیل بایستی با عمر مفید و علائم خرابی گیربکس CVT آشنایی داشته باشید تا بتوانید هنگام خرید خودرو بهترین تصمیم را بگیرید.

در سالیان اخیر گیربکس های CVT در بسیاری از خودروها و موتور سیکلت ها مورد استفاده قرار گرفته اند. CVT ها معمولاً در ماشین هایی با اسب بخار نسبتاً کم وجود دارند که نسبت دنده های متغیر پیوسته را ارائه می دهد. با توجه به گسترش استفاده از گیربکس CVT توسط تولید کنندگان، برای بسیاری از رانندگان این سوال بوجود می آید که “عمر مفید و علائم خرابی گیربکس CVT” چیست (What are the Life Span and Symptoms of CVT Gearbox Failure) که به همین منظور در این مقاله ما اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

عمر مفید گیربکس CVT

عمر-مفید-و-علائم-خرابی-گیربکس-CVT

به طور میانگین عمر مفید گیربکس CVT حدوداً ۱۶۰ هزار کیلومتر می باشد که البته طول عمر گیربکس CVT کاملاً به طرز رانندگی و نگهداری آن بستگی دارد که برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر می توانید مقاله آموزش رانندگی صحیح با گیربکس CVT را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

زمان تعویض تسمه گیربکس CVT

بهترین زمان تعویض تسمه گیربکس CVT هر ۵ سال یکبار و یا هر ۱۰۰ هزار کیلومتر می باشد که البته اگر متوجه لرزش گیربکس و یا صداهای غیر عادی از گیربکس شدید بایستی ابتدا گیربکس CVT ماشین خود را توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، زودتر از موعد تعویض تسمه گیربکس CVT را انجام دهید.

پاره شدن تسمه گیربکس CVT

تسمه گیربکس CVT دوام زیادی دارد و در صورت استفاده مناسب عمر طولانی خواهد داشت. با این حال معمولاً رانندگی تهاجمی می تواند باعث پاره شدن تسمه گیربکس CVT شود که اگر در این شرایط تسمه گیربکس CVT دچار فرسودگی شده باشد صداهایی نظیر جیر جیر، غر غر و صداهای عجیبی از گیربکس شنیده خواهد شد.

علائم خرابی گیربکس CVT

اگرچه گیربکس CVT دارای قطعات کمتر و طراحی ساده‌تری نسبت به سایر انواع گیربکس است، اما برخی از مشکلات رایج در این مدل گیربکس ها وجود دارد. معمولاً علائم خرابی گیربکس CVT شامل موارد زیر می باشد:

نشتی روغن گیربکس

گیربکس های CVT بدون روغن گیربکس نمی توانند کار کنند که اگر متوجه نشتی مایع قرمز رنگ با بوی شیرین در زیر ماشین خود شدید، این می تواند نشان دهنده خرابی گیربکس CVT باشد. به طور کلی وظیفه روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک بسیار مهم است و اگر این مایع از حد مجاز کمتر باشد، قطعات داخلی گیربکس CVT دچار خرابی خواهند شد. 

سر و صدا گیربکس

یکی از رایج ترین نشانه های خرابی گیربکس CVT صداهای عجیبی است حتی در حالت درجا نیز از سمت گیربکس ماشین می آید. معمولاً سر و صداهای گیربکس CVT نشانه ای از خرابی و فرسودگی اجزای گیربکس و یا کمبود روغن گیربکس می باشد.

کم شدن ناگهانی شتاب ماشین

گیربکس های CVT کلاً شتاب خیلی بالایی ندارند، ولی اگر در هنگام رانندگی با سرعت های بالا متوجه کم شدن ناگهانی شتاب ماشین خود شدید، این می تواند نشانه‌ای از خرابی گیربکس باشد.

بیرون پریدن لیور دنده

اگر لیور دنده هنگام رانندگی بیرون می پرد، این یکی دیگر از علائم خرابی مربوط به گیربکس های CVT می باشد.

روشن شدن چراغ چک گیربکس

اگر هرگونه مشکلی در سیستم گیربکس CVT وجود داشته باشد، خطاها و خرابی ها از طریق سنسور به کامپیوتر ماشین و سپس از طریق کامپیوتر به راننده اطلاع داده خواهد شد. پس در صورت روشن شدن چراغ چک CVT بایستی سریعاً خودرو را از نزدیک و توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار دهید.

علائم خرابی اویل پمپ گیربکس CVT

علائم خرابی اویل پمپ گیربکس CVT عبارتند از:

بیرون پریدن لیور دنده

یکی از رایج ترین علامت هایی که نشان می دهد اویل پمپ گیربکس CVT دچار خرابی شده است، بیرون پریدن دنده می باشد. به عنوان مثال شما ماشین خود را از حالت P به D تغییر می دهید و پدال گاز را فشار می دهید، اما ماشین حرکت نمی کند. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که ماشین شما به عجیبی از دنده انتخابی خارج می شود که این علائم می توانند نشانه ای از خرابی اویل پمپ گیربکس CVT باشند.

روشن شدن چراغ چک گیربکس

وسایل نقلیه امروزی دارای کامپیوترهایی داخلی هستند که عملکرد موتور و گیربکس را کنترل می کنند. این واحدهای کنترل داده‌های جمع آوری شده از طریق سنسورها را کنترل می کنند تا اطمینان حاصل کنند که اجزای خودروی شما عملکرد مناسبی دارند. بنابراین، خرابی اویل پمپ گیربکس CVT می تواند باعث روشن شدن چراغ چک گیربکس شود که در این شرایط شما می توانید با دیاگ زدن، علت اصلی روشن شدن چراغ چک گیربکس را تشخیص دهید.

سر و صدا هنگام تغییر حالت دنده

یکی دیگر از علائم رایج خرابی اویل پمپ گیربکس CVT، صداهای عجیبی است که هنگام تغییر حالت دنده‌ها می آید چراکه به دلیل خرابی اویل پمپ، روغن کاری بین چرخ دنده ها صورت نمی گیرد.

تست گیربکس CVT

تست-گیربکس-CVT

برای تست گیربکس CVT قبل از هر چیز بهتر است اینکار توسط مراکز فنی معتبر انجام گیرد تا هزینه‌های تعمیر اضافی بوجود نیاید. حال اگر خودتان قصد دارید که تست گیربکس CVT را انجام دهید بایستی موارد زیر را بررسی نمایید:

  • بررسی هرگونه نشتی روغن گیربکس
  • تست گیربکس CVT با دیاگ زدن
  • بررسی گیربکس CVT در حرکت برای بررسی نشانه‌هایی از قبیل تقه زدن، تاخیر در تعویض دنده، بیرون پریدن دنده‌ها، از دست دادن ناگهانی شتاب و…
  • بررسی زنجیر یا تسمه فلزی گیربکس CVT

عیب یابی گیربکس CVT

برای عیب یابی CVT شما بایستی مواردی نظیر لرزش و تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده، تاخیر در پاسخگویی هنگام تعویض دنده، بوی سوختگی از گیربکس، صداهای عجیب و غریب گیربکس، نشتی مداوم روغن گیربکس و روشن شدن چراغ چک CVT را مورد بررسی قرار دهید که برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در این رابطه پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه بفهمیم گیربکس اتومات سالمه را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

خرید گیربکس ماشین

با توجه به استهلاک بالا و هزینه‌های تعمیر زیادی که گیربکس های CVT دارند، در بعضی از موارد به دلیل خرابی گیربکس تنها راه حل تعویض کامل گیربکس ماشین می باشد که به همین منظور اگر قصد بررسی قیمت و خرید گیربکس خودروهای داخلی و خارجی را دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن ۰۲۱۳۵۰۰۰۴۲۴ تماس بگیرید و ثبت سفارش خود را انجام دهید. شما پس از تماس با مجموعه یدک یار می توانید از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید تا با آگاهی کامل اقدام به خرید گیربکس ماشین خود کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر سوالی در مورد عمر مفید و علائم خرابی گیربکس CVT دارید می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصان فنی یدک یار در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.