دزدگیر ماشین چیست؟

دزدگیر ماشین متداول ترین وسیله و آپشنی است که به خودرو اضافه می شود و هدف اصلی آن افزایش امنیت خودرو با استفاده از حسگر و آژیرهایی است که در صورت به سرقت رفتن به صدا در می آیند. دزدگیر ماشین دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع خودرو و بودجه راننده قابل خریداری و نصب است.

دزدگیر ماشین، نوعی سیستم امنیتی است که از یک سری حسگر و آژیر تشکیل شده است. این آژیر ها زمانی که حسگر ها فعال شوند آلارم می‌دهند. دزدگیر خودرو از مدت ها قبل وجود داشته است و نمی توان تاریخ دقیقی برای اختراع آن ذکر کرد.

در واقع، از اولین سال هایی که خودرو اختراع شد راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از به سرقت رفتن آن ها هم امتحان شد؛ ولی به مرور زمان و با توجه به پیشرفت تکنولوژی، این دزدگیرها دچار تغییرات و بهبودهایی شده است تا در نهایت از یک دزدگیر ساده به یک سیستم امنیتی بدل گردد. دزدگیرهای جدید آنقدر پیشرفته شدند که حتی عمل ردیابی خودرو را هم انجام می دهند و صرفاً به یک اعلام هشدار به راننده اکتفا نمی کنند. البته نباید از پیشرفته شدن روزافزون دزدگیرهای ماشین خیلی هم خوشحال باشیم چرا که به موازات پیشرفت آن ها، روش های سرقت سارقان خودرو هم پیشرفت کرده است.

آیا همین که خودرو، دزدگیر داشته باشد دیگر قابل سرقت نیست؟

دزدگیر خودرو، مانند قفل پدال خودرو و یا قفل فرمان خودرو است. یعنی وجود آن  نمی‌تواند به صورت حتمی، جلوی دزدیده شدن خودرو را بگیرد. بلکه این وسایل امنیتی، تنها برای سخت کردن کار دزدها و شاید کمی به تاخیر انداختن کار آنها به درد می خورند.

این دزدگیر های ماشین برای بسیاری از سارقان حرفه ای هیچ مزاحمتی هم نمی توانند ایجاد کنند ولی به هر حال، بودن هر نوع دزدگیری هرچند دزدگیر ساده ماشین، هم از نبودن آن بهتر است؛ همانطور که وجود هر نوع قفل پدال یا قفل فرمانی از نبودن آن مهم تر است.

ویژگی های یک دزدگیر خوب برای ماشین

ویژگی های یک دزدگیر خوب برای ماشین

 تا اینجای مقاله فهمیدیم که وجود یک دزدگیر خوب در ماشین، برای هر نوع خودرویی خصوصاً خودروهای گران قیمت تر الزامی است. حال می خواهیم ببینیم که یک  دزدگیر خوب برای خودرو، چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

  1.  اولین ویژگی این است که در لحظه باز شدن درب خودرو به گوشی تلفن شما پیامی فرستاده شود. این ویژگی در عین سادگی، ویژگی بسیار مهمی است؛ چرا که راننده می تواند به محض مشاهده پیامی مبنی بر باز شدن درب خودرو، جلوی دزدیده شدن ماشین را بگیرد و یا لااقل در زمان زودتری، به سرقت رفتن خودرو را به پلیس اطلاع دهد. می دانید که هر چقدر زودتر دزدیده شدن ماشین تشخیص داده شود، احتمال پیدا کردن سارقین و خودروی به سرقت برده شده بیشتر است.
  2. دزدگیر خوب باید به نحوی باشد که در صورتی که سارقین، خودرو را بدون روشن کردن هم حرکت بدهند، به نحوی به راننده اطلاع دهد. خیلی از سارقین، ابتدا خودرو را (با روش هایی مثل هل دادن و یا کشیدن و یا برداشتن و گذاشتن ماشین در پشت ماشین دیگر) به صورت خاموش به جایی دور از دسترس مالک خودرو انتقال می دهند. این نوع سارقان خودرو، پس از اینکه مطمئن شدند، به اندازه کافی از راننده و مالک خودرو دور هستند و صدای آژیر یا هر آلارم دیگری، دیگر به راننده نمی رسد و یا رسیدن آن به راننده، سودی برای او نخواهد داشت؛ اقدام به روشن کردن خودرو و حرکت کردن با آن می کنند.
  3. یک دزدگیر خوب باید به نحوی باشد که بتوان قابلیت‌های آن را تنظیم کرد. به عنوان مثال، میزان حساسیت حسگرهای موجود بر روی دزدگیر ماشین باید قابل کم و زیاد کردن باشند. در واقع، دزدگیر ماشین باید دارای یک پنل کاربری ساده باشد. به بیان دیگر راننده باید بتواند در مواقعی که خودروی خود را در یک محل پرخطر قرار می دهد، حساسیت سنسورهای دزدگیر ماشین را به بالاترین حد خود افزایش دهد و وقتی که ماشین را در پارکینگ خانه خود نصب می کند حساسیت آن را کم کند که صدای آژیر خودروی او موجب آزار و اذیت سایر همسایه ها نشود.
  • یک دزدگیر خوب برای ماشین، دزدگیری است که از طریق اینترنت هم به صاحب خود آلارم های لازم را اطلاع ‌رسانی کند. صرفا اطلاع از طریق پیامک می تواند خطرناک باشد؛ چرا که پیامک، بعضی از مواقع با تأخیر به دست فرد گیرنده پیام می رسد. دزدگیرهای اینترنتی هم باید به نحوی طراحی شده باشند که در صورتی که  امکان دسترسی به اینترنت وجود نداشت با پیامک به مالک خودرو اطلاعات انتقال داده شود و به محض اینکه اتصال اینترنت وصل شد، داده‌های خود را در سرور ذخیره کنند. هدف از ذخیره داده ها در سرور این است که مالک خودرو بتواند خودروی به سرقت برده شده را ردیابی کند. در واقع یک دزدگیر خوب، دزدگیری است که نه تنها در لحظه دزدیدن خودرو، بلکه پس از دزدیده شدن آن نیز با ردیابی کردن، کمک حال مالک خودرو باشد.

 انواع دزدگیر ماشین

۱٫   دزدگیر ساده ماشین

 دزدگیرهای ساده، دزدگیر هایی هستند که با برخورد یک ضربه به خودرو، صدای آژیرهای آن بلند می شود. این دزدگیر ها تنها زمانی که فاصله مالک خودرو با خودرو نزدیک باشد، به درد می خورند. در واقع فاصله مالک خودرو باید از یک حد مشخص بیشتر نباشد که صدای آژیر دزدگیر را نشنود. این عیب بزرگی برای دزدگیرهای ساده است که صاحب خودرو در صورت دور بودن از خودرو در لحظه سرقت، هیچ اطلاعی از دزدیده شدن آن نخواهد داشت.

۲٫  دزدگیر تصویری ماشین

 دزدگیرهای تصویری ماشین به یک صفحه نمایش متصل هستند که وضعیت ماشین را در آن صفحه نمایش نشان می دهد. به عنوان مثال، در صورتی که فردی ضربه ای به خودروی شما وارد کند بر روی صفحه نمایش کوچک موجود روی دزدگیر خودرو یا همان ریموت خودرو، عکس چکش ظاهر می شود. دزدگیرهای تصویری نسبت به دزدگیرهای ساده پیشرفته تر هستند و مجهز به قفل کودک نیز می باشند.  این نوع دزدگیر ها به نحوی طراحی شده اند که وقتی صاحب خودرو به خودرو نزدیک می شود درب های ماشین به صورت خودکار باز می شوند. هرچند این دزدگیر ها بهتر از دزدگیرهای ساده هستند ولی امکانات آن ها هم مادامی قابل استفاده است که صاحب خودرو از خودرو خیلی دور نشده باشد و همچنین باتری ریموت ضعیف نشده باشد.

 دزدگیر ماشین سیم کارتی

 این نوع دزدگیرهای ماشین، پیشرفته ترین و مدرن ترین نوع بین انواع دزدگیرهای ماشین هستند. این نوع دزدگیرها، دارای یک سیم کارت در داخل خود می باشند که به وسیله آنتن جی اس ام، اطلاعات لازم را برای صاحب خودرو ارسال می کنند. این اطلاعات در یک اپلیکیشن تلفن همراه صاحب خودرو نمایش داده می شود. صاحب خودرو، با این نوع دزدگیرها می‌تواند از راه دور خودروی خود را روشن و خاموش کند. یعنی حتی اگر خودروی او، توسط سارق دزدیده شده باشد مالک خودرو می تواند از راه دور آن را خاموش کند. این قابلیت، یک امکان بسیار فوق العاده برای جلوگیری از دزدیده شدن ماشین به حساب می آید.

همچنین، با این دزدگیرها از راه دور می توان قفل کودک خودرو را نیز فعال و غیر فعال کرد. قابلیت فوق العاده دیگر این نوع دزدگیرها این است که مالک خودرو می تواند مکان لحظه ای خودرو را در هر زمانی که اراده کرد، مشاهده  نماید. بدیهی است که مالک خودرویی که مجهز به این نوع دزدگیر ماشین است بهتر است همیشه ( حداقل در زمان هایی که خودرو را در مکان ناامنی پارک کرده است) آنلاین باشد ولی اگر آنلاین هم نباشد هشدار ها از طریق پیامک برای او ارسال خواهند شد.

 مواردی که در در موقع خرید دزدگیر ماشین باید به آنها دقت کرد:

  1. دزدگیر خریداری شده، دارای ریموت کنترل زاپاس باشد تا در صورت گم شدن ریموت کنترل اصلی، مالک خودرو کمتر اذیت شود.
  2. دزدگیر خریداری شده به نحوی باشد که حساسیت حسگرهای موجود در آن قابل تنظیم باشد.
  3. دزدگیر خریداری شده دارای باتری پشتیبان باشد.
  4. دزدگیر خریداری شده دارای گارانتی و همچنین خدمات پس از فروش باشد.
  5. دزدگیر خریداری شده قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد.
  6. دزدگیر خریداری شده قیمت مناسبی داشته باشد و کارایی آن بالا باشد.
  7. دزدگیر خریداری شده باید قابلیت پیشگیری از روشن شدن خودرو را داشته باشد. جلوگیری از روشن شدن خودرو می تواند به وسیله اپلیکیشن دزدگیر ماشین صورت پذیرد و یا به وسیله ریموت کنترل.
  8. صدای  آژیر دزدگیر خودرو آن قدر بلند باشد که به حداکثر فاصله ممکن برسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.