بررسی صفر تا صد خام سوزی ماشین

خام سوزی ماشین یکی از مشکلاتی که است می تواند باعث استشمام بوی ناخوشایندی از اگزوز ماشین باشد. خام سوزی ماشین باعث بیرون آمدن دود سیاه از اگزوز خودرو می شود و برای اینکه بدانید دلایل خام سوزی چیست، می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

اگر متوجه مصرف بیش از حد بنزین و پایین آمدن آمپر بنزین ماشین خود شده اید، یا اینکه بوی بنزین از اگزوز ماشین خود استشمام کرده اید، به احتمال بسیار زیاد خودرو شما دچار خام سوزی (Air Fuel Ratio Problems) شده است.

ما در این مقاله قصد داریم “صفر تا صد خام سوزی ماشین” را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

خام سوزی ماشین

زمانی که بنزین در محفظه احتراق کاملاً با اکسیژن ترکیب نشود، باعث می شود که بنزین بدون هیچ تغییری از اگزوز ماشین خارج شود که به این اتفاق “خام سوزی ماشین” می گویند.

خام سوزی باعث می شود که بوی بنزین را از اگزوز ماشین استشمام کنید و همچنین در سریع ترین زمان ممکن، آمپر بنزین به علامت “E” که منظور خالی بودن باک بنزین است، نزدیک شود. این مصرف بنزین، بیش از حد حالت استاندارد ماشین شما است.

خام سوزی ماشین

علت خام سوزی ماشین چیست ؟

موتور احتراق داخلی برای کارکرد صحیح به مخلوط دقیقی از سوخت و اکسیژن نیاز دارد که استفاده بیش از حد از هر دو می تواند منجر به خام سوزی شود.

هنگامی که موتور ماشین شما در حالت آرام مشغول به کار است و از اگزوز بوی بنزین خام را استشمام می کنید، این به دلیل احتراق ناقص است. چهار علت وجود دارد که باعث خام سوزی ماشین می شود، این علت ها عبارتند از :

شمع های خراب یا فرسوده :

با گذشت زمان یا به دلیل مشکلات مکانیکی، شمع های خودرو شما فرسوده یا کثیف می شوند. عمل واقعی فرسودگی شمع زمانی است که الکترود فرسوده می شود و شکاف شمع را افزایش می دهد. یک شکاف بزرگ باعث ایجاد جرقه سردتر می شود که می تواند احتراق ناقص را ایجاد کند، چراکه نمی تواند تمام سوخت محفظه احتراق را بسوزاند. همچنین این موضوع یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو است، که شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله دلیل روشن شدن چراغ چک را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

این موضوع اجازه می دهد تا خام سوزی رخ دهد و بوی بنزین از اگزوز خارج شود. شمع های آلوده در نوک آن دارای کثیفی هایی هستند که الکترود را پوشش می دهند که باعث می شود جرقه را سردتر کند و همان مشکل را به وجود بیاورد. پس اگر می خواهید علت خام سوزی ماشین را پیدا کنید می توانید خرید شمع خودرو را انجام دهید و سپس بررسی کنید که آیا این مشکل برطرف شده است یا خیر.

خرابی کوئل یا سیم پیچ های احتراق :

سیم پیچ های احتراق یا همان کوئل، جریان الکتریکی را به شمع ها می رساند تا باعث شود که جرقه ای رخ دهد. اگر کوئل از کار بیفتد، جرقه ممکن است آنقدر سرد باشد که تمام سوخت در محفظه احتراق روشن کند. برای اینکه بدانید کوئل چه وظایفی را بر عهده دارد، پیشنهاد می کنیم مقاله کویل چیست را مطالعه کنید.

علامت این اتفاق، خام سوزی یا ایجاد بوی بنزین از اگزوز و همچنین خشن کار کردن موتور ( لرزش ) باشد.
در صورتی که بعد از بررسی مکانیک نیاز به تعویض کویل دارید، می توانید بهترین قیمت کویل ماشین خود را در فروشگاه یدک یار مشاهده و بعد از بررسی برند ها اقدام به خرید بهترین قطعه کنید.

نشتی انژکتور یا کاربراتور سوخت :

انژکتورهای سوخت یا کاربراتور روی خودروی شما جریان سوخت را به داخل محفظه احتراق تنظیم می کند. اگر یک انژکتور یا کاربراتور شروع به نشت سوخت به داخل محفظه احتراق کند، کارکرد مناسب را از بین می برد. این موضوع باعث می شود خام سوزی ایجاد شود و از اگزوز بوی بنزین خارج شود.

مشکل در کامپیوتر ماشین :

از اواسط دهه ۱۹۸۰ تا به امروز، کامپیوتر ها در خودروها رواج بیشتری پیدا کردند. کامپیتور خودرو همه چیز از شیشه های برقی گرفته تا مخلوط سوخت و اکسیژن را تنظیم می کند. 

اگر کامپیوتر خودرو از کار بیفتد، ممکن است ترکیب هوا و سوخت را به درستی نخواند. این اتفاق ممکن است منجر به این شود که کامپیوتر فکر کند بنزین به مقدار کافی نیست که به همین خاطر جریان سوخت را به داخل محفظه احتراق افزایش می دهد. این مسئله باعث می شود که خام سوزی ایجاد شود.

تشخیص خام سوزی ماشین چگونه است ؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، “تشخیص خام سوزی ماشین” از راه های مختلفی قابل مشاهده است که رایج ترین آنها، استشمام بوی بنزین از اگزوز و دود سفید زیاد از اگزوز می باشد.

پس از بررسی علائم خام سوزی، می توانید مواردی که علت خام سوزی که به آنها اشاره شد را مورد بررسی قرار دهید و خودرو را به مکانیک های حرفه ای بسپارید تا مشکل را برطرف کنند.

علت خام سوزی ماشین اول صبح چیست ؟

اگر به تازگی خودروی خود را بنزین زده اید و با استارت زدن آن بوی بنزین را حس می کنید، ممکن است یک ثانیه طول بکشد تا از شر بوی بنزین خودرو خلاص شوید. با این حال اگر هر بار، مخصوصاً اول صبح ماشین را روشن می کنید و بوی خام سوزی را استشمام می کنید، لازم است که در اسرع وقت خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا بررسی های لازم را انجام دهند.

با این حال علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد که در علت خام سوزی نقش دارند، موارد دیگری نیز وجود دارد که باعث خام سوزی، مخصوصاً “خام سوزی ماشین اول صبح” تاثیر دارند که عبارتند از :

فشار سوخت نامناسب :

یکی از دلایلی که ممکن است هنگام استارت زدن اول صبح بوی بنزین را استشمام کنید این است که رگولاتور فشار از کار افتاده است. رگولاتور خراب می تواند سوخت را تا زمانی که بسوزاند که باعث خام سوزی اول صبح می شود.

اگر متوجه کم شدن درجه بنزین شدید و بوی خام سوزی را حس کردید، می تواند یکی از دلایل فشار سوخت نامناسب باشد.

نشت بنزین :

یکی از دلایل دیگر که می تواند باعث استشمام بوی بنزین در اول صبح شود، نشت بنزین است. ممکن باک بنزین شما نشتی داشته باشد که اگر متوجه بوی بنزین و پایین آمدن زیاد درجه بنزین شدید، در اسرع وقت خودرو را به تعمیرگاه برسانید تا از ایجاد مشکلات حادتر جلوگیری کنید و با تعمیر باک بنزین، این مشکل را برطرف کنید.

علت خام سوزی و دوده زدن شمع چیست ؟

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث خام سوزی می شود، مشکلات مربوط به شمع ها است. شمع ها ممکن است به خاطر فرسوده شدن یا دوده زدن ( کثیف شدن ) خام سوزی را ایجاد کنند. این خام سوزی به خاطر دوده زدن شمع باشد که کثیفی هایی مانند خاکستر، دوده، روغن یا بنزین، الکترودهای شمع را پوشش می دهند که باعث مقاومت بیش از حد می شود و جرقه زدن را سردتر می کند. این اتفاق باعث خام سوزی و استشمام بوی بنزین از اگزوز می شود. اگر قصد دارید که با دیگر نشانه های خرابی شمع ها آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله بهترین زمان تعویض شمع خودرو را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

علت خام سوزی و دوده زدن شمع چیست ؟

علت خام سوزی و دود سیاه

دود سیاه از اگزوز یکی از نشانه های خام سوزی است که به این معنی است که سوخت بیش از حد وارد موتور شده است. “خام سوزی و دود سیاه” می تواند به دلایل مختلفی مانند انژکتور گرفته تا خرابی سنسور باشد و در برخی موارد حادتر می تواند یک خرابی داخلی در موتور باشد.

یک مکانیک معمولاً با دیاگ داده های موتور را می خواند تا ببیند که سنسورها چه چیزی را نشان می دهند. این دیاگ زدن به مکانیک اطلاع می دهد آیا سنسور اشتباه می خواند یا نه. اگر اشتباه از سنسور نباشد، می تواند به خاطر انژکتور سوخت باشد.

به طور کلی چندین مشکل وجود دارد که از علائم دود سیاه می باشد. اینها می تواند در نتیجه گرفتگی فیلتر هوا، مسدود شدن منیفولد، خرابی سنسور اکسیژن، خرابی پمپ بنزین، مشکل کامپیوتر ماشین یا موارد دیگر باشد.
دقت داشته باشید که اگر مشکل از سنسور اکسیژن باشد علائم دیگری مثل بالا رفتن مصرف سوخت، کم آوردن ماشین و… را به وجود میاورد. اگر ایراد از سنسور اکسیژن باشد، باید این قطعه تعویض شود. شما میتوانید برای خرید این قطعه به صفحه فروش سنسور اکسیژن ماشین در فروشگاه یدک یار مراجعه کنید.

علت خام سوزی گاز ال پی جی چیست ؟

گاز ال پی جی یا گاز مایع در سوخت خودرو استفاده می شود، حال اگر این موضوع برای شما پیش آمده که بوی گاز را درون خودرو خود احساس می کنید، علت هایی دارد که سریعاً برای جلوگیری از خطرات بیشتر باید آن را بررسی کنید.

یکی از “علت های خام سوزی گاز ال پی جی” می تواند نشتی باشد. این نشتی در مفصل ها، رگولاتور و یا پاره شدن لوله های انتقال گاز ال پی جی باشد که می تواند باعث بوجود آمدن بوی گاز در خودرو شما شود. 

بهترین راه برای تشخیص نشتی در گاز خودرو این است که از مخلوط آب و ریکا استفاده کنید و آن را بر روی مفاصل گاز بمالید تا محل نشتی را پیدا کنید.

در پایان اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم، باید اشاره کنیم که علت بوی بنزین از اگزوز می تواند به دلیل مشکلاتی در شمع ها، خرابی کوئل، خرابی انژکتور و کاربراتور، مشکل در کامپیوتر ماشین و موارد دیگر باشد که لازم است در اسرع وقت این مشکلات را بررسی کنید تا از خام سوزی، مصرف بیش از حد بنزین و سایر مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خام سوزی و علائم خام سوزی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.