دوشاخ کلاچ چیست؟

دوشاخ کلاچ یکی از اجزای مهم سیستم کلاچ خودرو است که این قطعه پس از گذاشتن پای راننده روی کلاچ، عمل کلاچ گیری را انجام می دهد و بلبرینگ کلاچ را به جلو و عقب حرکت داده و باعث درگیر یا آزاد شدن کلاچ ماشین می شود. شما در این مقاله می توانید به طور کامل با دوشاخ کلاچ آشنا شوید و نکات مهم در مورد این قطعه را بدانید.

ضیکی از اجزای اساسی موجود در سیستم کلاچ ماشین ها، “دوشاخ کلاچ” آن ها است. قطعه دوشاخ کلاچ (Clutch Fork)، از جمله قطعات یدکی خودرو می باشد که عدم کارکرد صحیح آن می‌تواند باعث شود عملیات تعویض دنده به درستی صورت نپذیرد و در واقع حرکت ماشین مختل شود. می دانید که برای اینکه خودرو حرکت کند؛ باید نیروی موتور به گیربکس یا همان جعبه دنده ماشین منتقل شود. سیستم کلاچ یک ماشین ارتباط میان موتور ماشین و جعبه دنده ماشین را قطع و وصل می کند. اگر این قطعه وجود نداشته باشد در هنگام تعویض دنده به چرخ دنده های جعبه دنده ضربه وارد می شود. نباید در هنگام تعویض دنده، موتور با جعبه دنده ارتباطی داشته باشد و باید اصطلاحاً ماشین خلاص باشد. بعد از انجام عمل تعویض دنده، مجدداً می‌بایستی ارتباط بین موتور خودرو و جعبه دنده برقرار شود و گرنه ماشین حرکت نخواهد کرد. به محض اینکه راننده، پای خود را از روی کلاچ خودرو بردارد این ارتباط مجدداً برقرار می گردد.

وظیفه قطعه دوشاخ کلاچ

دوشاخ کلاچ

  تا زمانی که راننده پای خود را بر روی کلاچ نگذارد، قطعه دو شاخ کلاچ کار خاصی انجام نمی دهد. به محض گذاشتن پای راننده روی کلاچ و اصطلاحاً انجام عمل کلاچ گیری دو شاخ کلاچ، بلبرینگ کلاچ را به سمت جلو و عقب حرکت داده و باعث درگیر شدن و یا باعث آزاد شدن کلاچ ماشین می گردد. 

 دوشاخ کلاچ در کجا قرار دارد؟

 این قطعه بر روی بلبرینگ کلاچ جای گرفته است و بر روی آن حرکت می کند. قطعه دوشاخه کلاچ مانند یک دو شاخه، یک لولا دارد.

 شرح جزئیات عمل کلاچ گیری و کاربرد دوشاخ کلاچ

سیستم کلاچ یک خودرو از قطعاتی مانند دیسک و صفحه، فلایویل، پوسته کلاچ، محور گیربکس، دوشاخ کلاچ و بلبرینگ تشکیل شده است. وقتی که راننده پای خود را روی کلاچ فشار می دهد، در واقع فنرهای پره ای دیسک کلاچ یا همان قطعه خورشیدی دیسک کلاچ فشار داده می‌شوند. فرقی نمی کند که سیستم کلاچ خودرو سیمی باشد یا هیدرولیکی یا از نوع میله ای باشد. در هر صورت فشاری که راننده بر روی پدال کلاچ خودرو وارد می کند؛ در انتها به فنر های پرده ای کلاچ خواهند رسید. پس از وارد شدن فشار به خورشیدی فنر هایی که در پشت دیسک موجود هستند، صاف می ‌شوند و دیسک از روی صفحه کلاچ جدا شده و در واقع ارتباط بین فلایویل و دیسک و همچنین صفحه کلاچ از بین می رود.

 نحوه وارد شدن نیرو به قطعه خورشیدی کلاچ

 در عقب قطعه خورشیدی کلاچ، قطعه بلبرینگ کلاچ موجود است که وظیفه دارد به قطعه خورشیدی، نیرو وارد کند. ولی پشت بلبرینگ هم یک دوشاخه کلاچ موجود است. در واقع زمانی که راننده، پای خود را بر روی پدال کلاچ می‌گذارد و آن را فشار می‌دهد این نیرو به ته دو شاخ کلاچ می رسد و از آنجایی که دوشاخ کلاچ از قسمت وسط، متصل به پوسته گیربکس می باشد، بنابراین قسمت دو شاخ، برعکس قسمت انتهای خود حرکت الاکلنگی می کند. به این معنا که وقتی که راننده کلاچ را می فشارد، قسمت  ته دو شاخ به طرف اتاق ماشین می آید و سر آن در جهت برعکس یعنی به طرف موتور می رود. این کار باعث می شود بلبرینگ به وسیله دو شاخ کلاچ به سمت جلو حرکت کند و خورشیدی را فشار دهد.

 همانطور که در بالا هم اشاره شد وارد شدن فشار به خورشیدی موجب می گردد که ورقه های فنری صاف شوند و در نتیجه دیسک از فلایویل جدا گردد. جدا شدن دیسک از فلایویل هم به این معناست که دیگر نیرویی از سمت موتور به سمت گیربکس وارد نخواهد آمد و این نیرو قطع شده است. در این لحظه راننده می تواند دنده را عوض کند چرا که هیچ نیرویی از موتور بر روی جعبه دنده موجود نیست.

 نشانه های خراب شدن سیستم کلاچ یک خودرو

  • جا نرفتن دنده یک و دنده عقب خودرو یا بد جا رفتن این دو دنده
  • سفتی پدال کلاچ ماشین
  • شروع به حرکت کردن ماشین با دنده دو (این نشانه، رایج ترین نشانه خراب شدن کلاچ یک ماشین است.)
  • لرزیدن خودرو در زمان رها کردن کلاچ ماشین
  • گاز هرز خوردن ماشین؛ به این معنا که راننده پای خود را روی گاز می گذارد ولی خودرو سرعت و قدرت لازم را پیدا نمی کند.

خرید دوشاخ کلاچ ماشین

خرید دوشاخ کلاچ ماشین

با توجه به آشنایی که از این قطعه پیدا کردید، اگر نیاز به دوشاخ کلاچ برای ماشین خود دارید می توانید به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و دوشاخ مناسب ماشین خود را خریداری کنید. فروشگاه یدک یار انواع دوشاخ کلاچ برای ماشین های مختلف را گردآوری کرده تا شما بتوانید با دست باز به انتخاب خود بپردازید.

برای خرید دوشاخ کلاچ ماشین به وبسایت یدک یار مراجعه کنید و یا اینکه با شماره تلفن ۹۱۳۰۵۰۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا ثبت سفارش خود را انجام دهید. یدک یار خدماتی را برای مشتریان خود تدارک دیده تا با خیال راحت بتوانید خریدی مطمئن را انجام دهید. از جمله خدماتی که می توانیم به آن ها اشاره داشته باشیم شامل تضمین اصالت و کیفیت کالا، ضمانت سلامت فیزیکی کالا و ارسال سریع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.