علت ریختن آب از زیر ماشین چیست؟

گاهی اوقات ممکن است متوجه جمع شدن آب در زیر ماشین شوید. در این مواقع ابتدا باید دقت کنید که این مایع آیا آب است یا مایع خنک کننده. در صورتی که این مایع آب باشد، نیاز است علت ریختن آب از زیر ماشین را بدانید که این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

اگر با یک گودال آب در زیر ماشین خود مواجه شده‌اید و به این فکر کرده‌اید که چه چیزی می تواند باشد، به احتمال زیاد نشتی در خودرو وجود دارد و ممکن است نیاز به تعمیر ماشین داشته باشید. در حالی که مقدار کمی آب طبیعی است، اما مقدار زیاد آن می تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم به “علت ریختن آب از زیر ماشین” بپردازیم تا بتوانید مشکل ماشین خود را پیدا کنید.

علت ریختن آب از زیر ماشین

علت ریختن آب از زیر ماشین

علت ریختن آن از زیر ماشین (Reasons Car Leaking Water) معمولاً به موارد زیر مربوط می شود:

کندانسور کولر

یکی از رایج ترین علت ریختن آب از زیر ماشین، نشتی کندانسور کولر است. کندانسور کولر در درجه اول دلیل این گودال های غافلگیر کننده است (مخصوصاً زمانی کولر ماشین را روشن است، آب از زیر ماشین شما چکه می کند). اگر اگر کولر ماشین شما خاموش است، اگزوز مقصر بعدی است. 

سیستم اگزوز

پاسخ به این سوال که علت ریختن آب از زیر ماشین چیست، سیستم اگزوز ماشین می تواند یکی دیگر از علت ها باشد. فرآیند احتراق سوخت ممکن است منجر به نشتی مقدار کمی آب از سیستم اگزوز شود. این کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست. با این حال وقتی متوجه می شوید آب از اگزوز می آید، یک هشدار جدی وجود دارد: باید به این مایع نگاه کنید تا تایید کنید که آب است و مایع خنک کننده نیست. 

سیستم خنک کننده

ریختن آب از زیر ماشین

همچنین ممکن است به دلیل مشکل در سیستم خنک کننده، متوجه نشتی آب در زیر ماشین خود شوید. در این مورد، یک ثانیه وقت بگذارید تا تایید کنید که مایعی که نشت می کند آب است، نه مایع خنک کننده.

چند دلیل احتمالی برای نشت در سیستم خنک کننده وجود دارد، از جمله سوراخ در مخزن خنک کننده. همچنین ممکن است سوراخی در رادیاتور وجود داشته باشد. اگر سوراخی در رادیاتور خودرو وجود داشته باشید باعث کم شدن آب رادیاتور میشود. که همین موضوع علت کم کردن آب رادیاتور نیز میباشد.

مسدود شدن شیلنگ های تخلیه سیستم تهویه مطبوع

اگر زمانی که کولر ماشین روشن است و آب از زیر ماشین چکه می کند، مبنع مشکل ممکن است به خاطر مسدود شدن لوله های تخلیه در سیستم تهویه مطبوع خودروی شما باشد. هنگامی که لوله های تخلیه مسدود می شوند، تراکم در کمپرسور کولر ماشین جمع می شود و در نتیجه آب از سمت سرنشین یا قسمت دیگری از زیر ماشین نشت می کند.

مشکل در سیستم شستشوی شیشه جلو

سیستم شوینده شیشه جلو ماشین شما چیزی است که برای بهبود دید در خیابان فعال می کنید. مخزن آن معمولاً در زیر چندین قطعه موتور قرار دارد و لوله های پر کننده به راحتی از سمت سرنشین یا راننده قابل دسترسی هستند. 

در شرایط ایده‌آل، این سیستم مستعد سایش نیست زیرا قطعات آن از پلاستیک بادوام و مرغوب ساخته شده است. اما وقتی مخزن شیشه شوی شکسته می شود، ممکن است متوجه نشت آب از زیر ماشین خود شوید.

تنها دو چیز وجود دارد که باعث شکستن مخزن می شود. یکی تصادف در جاده و دیگری خطا کاربر. برخی از رانندگان به اشتباه مخزن را به جای مایع شیشه شوی، با آب پر می کنند. این یک اشتباه پر هزینه است (مخصوصاً در فصل زمستان) زیرا آب یخ زده داخل باعث سخت شدن پلاستیک مخزن و ترک خوردن آن می شود که در نتیجه منجر به نشتی آب از این مخزن می شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت ریختن آب از زیر ماشین خود دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظرات
  1. وحید می گوید

    چند روزی هنگام پارک خودرو در پارکینگ رد آب روی زمین دیده میشد. آب ریختم توی مخزن شیشه‌شور، آب شره کرد روی زمین. رفتم باطریسازی مخزن رو عوض کردم دیگه اونجوری شره نکرد ولی فردا صبح دیدم زیر ماشین (بین دو چرخ کمی به طرف عقب ماشین) داره چکه میکنه. البته مخزن هم جای سوراخ و شکستگی نداشت. ولی آخر نفهمیدم اگه از مخزن هست چرا دوباره ریزش داره. اگه نیست اون شره کردن چی بود؟!

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به رنگ آب ریخته شده زیر ماشین دقت کنید، اگر هم رنگ ضدیخ ماشین بود مشخصا سیستم خنک کننده ماشین نشتی دارد، شلنگ ها، رادیاتور بخاری، پولکی سیلندر را بررسی کنید.
      اما اگر رنگ آب معمولی است با توجه به اینکه در فصل گرما هستیم ممکن است به دلیل روشن کردن کولر، آب از کنداسور کولر زیر ماشین ریخته است. ریختن آب از کنداسور به میزان کم و بصورت قطره قطره رخ میدهد و طبیعی است و جای نگارنی ندارد.

  2. آرمین می گوید

    سلام زیر پای شاگرد خودرو دنا موقع استفاده از کولر یک عالم آب جمع میشود مشکل کجاست ؟ جاش کجاست ؟

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      به احتمال بسیار زیاد علت ریختن آب رادیاتور زیر پای شاگرد خرابی و نشتی رادیاتور بخاری خودرو شماست.

  3. میلا می گوید

    سلام من ماشینم پراید صبا از شلنگ کولر که آمده بیرون از سمت شاگرد شلنگ به صورت L هست ضد یخ می‌ریزه خواهشن راهنمایی راهنمایی فرماید

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      اگر محل نشتی آب شلنگ کولر خودرو است، این شلنگ ممکن است پوسیده شده و یا بست آن خاصیت خود را از دست داده باشد. این قطعه باید تعویض گردد تا دیگر شاهد ریختن آب زیر ماشین نباشید.
      توجه داشته باشید که قبل از هزینه کردن از محل نشتی آب اطمینان حاصل نمایید.

  4. حسین می گوید

    سلام خسته نباشی .هنگام رانندگی احساس کردم کولر ماشین مشکلی دارد زدم کنار نگاه کردم دیدم از سمت وسط زیره ماشین مقدار بسیار زیادی آب شبیع به زد یخ خارج میشد و کولر دیگر سرد نکرد دلیل چیست .تشکر

    1. یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      در ابتدا سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و از اینکه ضدیخ ماشین تخلیه شده اطمینان حاصل کنید.
      شلنگ ها و بست های سیستم خنک کننده موتور را بررسی نمایید و از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.
      اگر این مشکل فقط در زمانی که کولر یا بخاری میگیرید رخ میدهد به احتمال زیاد شلنگ های بخاری یا رادیاتور کولر و بخاری خودرو شما فرسوده شده و باید تعویض گردد.
      دقت داشته باشید که بررسی خودرو از نزدیک برای تشخیص دقیق مشکل الزامیست.

  5. امیر می گوید

    باسلام خسته نباشید من ماشین روشن کردم آب از زیر ماشین ریخت واب از کنار لوله اگزوز خودرو رخت علت چیست

    1. متخصص فنی یدک یار می گوید

      سلام و عرض ادب
      منشاء نشتی آب را باید پیدا کنید، کاپوت را باز کنید و درب رادیاتور، شلنگ های سیستم گردش آب و خود رادیاتور را بررسی کنید تا منشاء نشتی مشخص شود. دقت داشته باشید که روشن کردن خودرو در چنین شرایطی میتواند موجب خالی شدن مایع خنک کننده، جوش آوردن خودرو و در نهایت آسیب به موتور شود. لذا پیشنهاد میکنیم قبل از پیدا کردن نشتی خودرو را جابجا نکنید.