بررسی پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ یکی از خودروهای کراس اور نسل جدید می‌باشد که در مدت زمان کوتاه محبوبیت بسیاری را به خود اختصاص داده است. این خودرو ۵ ستاره ایمنی و جوایز بین المللی مختلفی را دریافت کرده است و خط تولید آن فقط در چهار کشور ایران، مالزی، چین، و برزیل وجود دارد. در این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره پژو ۲۰۰۸ در اختیار شما قرار داده ایم.

در میان محصولات عرضه شده اخیر توسط کمپانی پژو، تعداد بسیاری از آنها مورد توجه عموم افراد قرار گرفته اند که “پژو ۲۰۰۸” هم در رأس این دسته بندی با اختلاف نسبتا بالایی قرار می‌گیرد.
پژو ۲۰۰۸ (Peugoet 2008) یک کراس اور جمع و جور شهری است که از همان ابتدای ورودش به بازار خرید و فروش خودرو توجهات زیادی را به خود جلب کرد و به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد ظاهری و فنی در زمره یکی از محصولات پر فروش کمپانی پژو فرانسه قرار گرفت.

در این مقاله قصد داریم تا به “بررسی پژو ۲۰۰۸” پرداخته و نگاه عمیق تری نسبت به خصوصیات کلی این خودرو داشته باشیم.

نگاه اجمالی به بیوگرافی پژو ۲۰۰۸

این پژو اولین بار در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه ژنو در سوئیس رونمایی شد و به عنوان رقیب سرسختی برای پژو ۲۰۷ SW معرفی شد و بعد از آن در خط تولید انبوه قرار گرفت. تولید پژو ۲۰۰۸ از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ ادامه یافت و رفته رفته جای خود را به عنوان یک خودرو شهری در کشورهای مختلف اروپایی باز کرد. البته خودرو های شهری دیگر در همان زمان تا کنون رقیب پژو ۲۰۰۸ شناخته می شوند که بازار های فروش بهتری داشتند. مقایسه پژو ۲۰۰۸ با سایر خودرو ها نیز یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه شما خواهد بود.

همانطور که گفته شد، این خودرو تا سال ۲۰۱۶ در خط تولید کمپانی پژو بدون هیچ گونه تغییری باقی ماند اما در همان سال کمپانی پژو تصمیم گرفت تا نسخه جدیدتری از آن را طراحی و رونمایی کند که از نظر امکانات و شکل ظاهری چشمگیر و جذاب تر باشد.
جالب است بدانید که پژو ۲۰۰۸ جایزه بهترین خودرو اروپا را در سال ۲۰۱۳ از آن خود کرد و به ترتیب از کشورهای لهستان، ایرلند، و ایتالیا نیز جوایز بین المللی مختلفی کسب کرد. همچنین، توانست ۵ ستاره ایمنی را از موسسه Euro-NCAP دریافت کند.
پژو ۲۰۰۸ در سال ۱۳۹۶ با همکاری شرکت ایران خودرو و کمپانی پژو وارد ایران شد و نسخه فیس لیفت مونتاژ شده در بازارهای خودرو ایرانی عرضه شد. این پژو هم همانند دیگر مدل های مونتاژ شده دچار تغییراتی شد که در ادامه این مقاله به ذکر تمامی موارد آن می‌پردازیم. البته تولید این پژو بعد از اعمال دور جدید تحریم ها به دلیل مشکلات مختلفی که برای واردات قطعات وجود داشت عملا متوقف شد.

طراحی ظاهری پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ اخیرا سر و صداهای زیادی را در بازارهای ایرانی به وجود آورده است. این خودرو همچنین گمانه زنی های بسیاری را نیز به خود اختصاص داده است. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی “مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸” از نظر ظاهری بپردازیم.
در وهله اول دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که پلتفرم بکار رفته در اسکلت بندی پژو ۲۰۰۸، PF1 نام دارد.
PF1 در واقع یکی از محبوب ترین پلتفرم های کمپانی پژو است که در طیف وسیعی از محصولات تولید شده در این شرکت بکار رفته است. در واقع، این پلتفرم در بین پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن مشترک است و در خودروهای دیگری از این کمپانی از قبیل ۲۰۶، ۲۰۷، و پژو ۳۰۱ در پروسه تولید بکار رفته است.

در مرحله دوم به ذکر ویژگی های مختلف در طراحی بدنه و کابین این خودرو می‌پردازیم تا تصور ملموس تری از آن را داشته باشید:

طراحی بدنه پژو ۲۰۰۸

همانطور که گفته شد، پژو ۲۰۰۸ یک خودرو کراس اور جمع و جور است، بنابراین، به این نتیجه می‌رسیم که با یک خودرو اصطلاحا شاسی بلند رو به رو هستیم. البته توجه به این نکته هم مهم است که عنوان کراس اور به خودروهایی تعلق می‌گیرد که علاوه بر داشتن ظاهر SUV، ویژگی های یک خودرو هاچبک را نیز در خود جای داده باشند. ابعاد پژو ۲۰۰۸ نیز در عرض به ۱۷۷۰، در طول به ۴۳۰۰ و در ارتفاع به ۱۵۵۰ می رسد.

به طور کلی، کمپانی پژو سال هاست که به لوگوی معروفی که یک شیر را در خود جای داده پایبند است و به همین دلیل است که تمامی خودروهای خود را با الهام از گربه سانان طراحی و تولید می‌کند. بنابراین، اولین چیزی که در بخش بدنه خودرو به وضوح به چشم می‌خورد نمای جلویی ذوزنقه شکل و چراغ های کشیده است که تصویر گربه سانان را در ذهن ما یادآوری می‌کنند.

نمای جلویی پژو 2008

قسمت دماغه ۲۰۰۸ به صورت مسطحی طراحی شده تا کمک بیشتری به شباهت چهره آن به خودروهای SUV داشته باشد. همچنین، ابعاد سپر هایی که در زیر زه سپر کشیده شده اند نیز تصویر یک خودرو شاسی بلند را برای ما زنده می‌کند.
کاپوت پژو ۲۰۰۸ به صورت آیرودینامیک بوده و چراغ های کشیده و تهاجمی جلویی، حس چالاکی خودرو را به خوبی منتقل می‌کند.

در قسمت بدنه جانبی ۲۰۰۸، شاهد طراحی ضربه گیرهای پلاستیکی و روف ریل هایی هستیم که سعی در معرفی خودرو به عنوان یک اتومبیل شاسی بلند را دارد.
البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که برخلاف ستون A، کوتاهی کاپوت، و لچکی شیشه در قسمت جلویی، نماد طراحی جانبی هیچ هماهنگی با آنها نداشته و ظاهری خشک دارد.

نکته مهم دیگری که در نمای جانبی ۲۰۰۸ به چشم می‌خورد، ابعاد کوچک رینگ هاست که در داخلی تایر های فاق بلند طراحی گردیده است.

در واقع، سایز رینگ ها در مقابل ارتفاع اتاق خودرو کمی غیر منطقی و ناهماهنگ به نظر می‌رسد اما حاکی از نگرش به موقع طراح بوده چرا که این ابعاد رینگ کمتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند و کوبش کمتری در هنگام رانندگی در محیط های پر دست انداز را داراست.

بررسی پژو 2008

چراغ های عقبی خودرو نیز به خوبی نمایانگر تصویر یک گربه سان وحشی است که به لطف بالچه های انتهایی بسیار گیرا به نظر می‌رسد. سپر مشکی رنگ قسمت عقبی خودرو نیز طراحی بسیار نیرومندی را به خود اختصاص داده و خسارات ناشی از تصادفات را به خوبی مهار می‌کند.

کابین پژو ۲۰۰۸

به جرئت می‌توان گفت که کابین پژو ۲۰۰۸ یکی از عجیب ترین و متنوع ترین طراحی های کمپانی پژو را به خود اختصاص داده و در عین داشتن برخی تناقض ها، هارمونی مطلوبی را در ذهن راننده ایجاد می‌کند.
طراحی آی کاک پیت (i-cockpit) نمای داخلی خودرو را در بر می‌گیرد. جالب است بدانید که این سبک طراحی نوآورانه اشاره به کابین هواپیما دارد.

کابین پژو 2008

طراحی بخش کیلومتر شمار و عقربه ها برای یک خودرو کمی عجیب به نظر می‌رسد اما باتوجه به سبک آن، شباهت نسبی به کابین هواپیما را دارد. این بخش دارای سیستم Head-Up Display (سیستمی که اطلاعات صفحه آمپر را به صورت شفاف بر روی شیشه جلو منعکس می‌کند) خودرو دارد و در مواقع رانندگی بسیار راحت تر در معرض دید راننده قرار می‌گیرد و جزء “آپشن پژو ۲۰۰۸” به حساب می‌آید. متاسفانه بعد مونتاژ شدن این خودرو یک سری از آپشن های آن حذف گردید تا بتوان قیمت معقول تری برای این خودرو در نظر گرفت. شما می توانید آپشن های حذف شده پژو ۲۰۰۸ را در مجله ی یدک یار مطالعه و بررسی نمایید.

قسمت داشبورد خودرو از ارگونومی مناسبی برخوردار است که در کنار یک مانیتور لمسی ۷ اینچی و تریم مشکی نقره ای بسیار مدرن به نظر می‌آید.

صندلی های پژو ۲۰۰۸ جنس پارچه ای دارد که در قیاس با طراحی ظاهری داخلی و بیرونی خودرو کمی غیر منطقی به نظر می‌آید. راحتی و نرمی صندلی ها برای سرنشینان عقب و جلویی کاملا مهیاست و پشت سری آن به صورت استاندارد طراحی شده است.
نکته ای که در بخش عقبی اتومبیل وجود دارد این است که به دلیل افزایش ارتفاع سقف اتومبیل، قرار گیری سر سرنشینان عقبی بسیار مطلوب و راحت خواهد بود اما به دلیل عرض کم خودرو، صندلی های برای جایگیری کامل سه فرد بزرگسال مناسب نیست چرا که فضا برای قرار گیری شانه افراد به صورت تکیه همزمان کوچک است.

صندوق خودرو نیز از ابعاد متوسطی برخوردار است و برای هندلینگ لوازم سفر برای مناسب است. البته در صورت خواباندن صندلی های عقبی فضای بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

سقف شیشه ای خودرو نیز از دیگر طراحی های جذاب این خودرو است که به لطف پروسه ارزان سازی توسط ایران خودرو به کلی حذف گردیده است.

امکانات و آپشن پژو ۲۰۰۸

  • تهویه اتوماتیک منطقه ای
  • سیستم خنک کننده داشبورد
  • سیستم مالتی مدیا مجهز به مانیتور ۷ اینچی، بلوتوث، راهیاب ماهواره ای، ۶ بلندگو، Screen Mirror
  • چراغ های دی‌لایت
  • آینه های جانبی تاشونده برقی
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم هشدار دهنده کاهش فشار باد تایرها
  • کروز کنترل
  • محدود کننده سرعت
  • قابلیت تنظیم ۶ جهته برقی صندلی
  • برف پاک کن هوشمند
  • گرم کن صندلی (حذف شده در نسخه ایرانیزه)
  • استارتر دکمه ای (حذف شده در نسخه ایرانیزه)
  • حسگر پارک جلو (حذف شده در نسخه ایرانیزه)
  • ترمز ضد قفل ASB
  • قفل برقی کودک
  • مجهز به سیستم Head-Up Display
  • سیستم کمکی ترمز اضطراری EBA
  • کنترل الکترونیکی ESP
  • سیستم کمک حرکت در سربالایی
  • ایربگ جلویی، جانبی، و پرده ای
  • سامانه تشخیص عابر (نسخه فیس لیفت ۲۰۱۷)
  • ترمز اضطراری اتوماتیک (نسخه فیس لیفت ۲۰۱۷)
  • سیستم پارک هوشمند (نسخه فیس لیفت ۲۰۱۷)
  • هشدار خروج از خطوط (نسخه فیس لیفت ۲۰۱۷)
پژو 2008 جدید و قدیم

مقایسه نسخه جدید و قدیم پژو ۲۰۰۸

کمپانی پژو همانند دیگر شرکت های خودرو سازی به عرضه یک مدل ۲۰۰۸ اکتفا نکرد و در سال ۲۰۱۷ نسخه فیس لیفت پژو ۲۰۰۸ با ظاهری بسیار متفاوت و مدرن تر پا به میدان گذاشت. تفاوت های ظاهری این نسخه با نسخه قبلی به قدری زیاد است که ممکن است به عنوان اتومبیل کاملا مجزا به آن نگاه کنید.

به طور کلی، نسخه ۲۰۱۷ پژو ۲۰۰۸ تمامی ضعف ها و کم و کاستی های مدل قبلی را به خوبی پوشش داده است و تبدیل به خودرویی مدرن تر در مقایسه با مدل قبلی که حس اتومبیل های شاسی بلند را پر رنگ تر در خاطر افراد متصور می‌کند شده است.
در واقع، تغییرات اعمال شده بر روی این نسخه، تصویر برخی از خودروهای SUV مانند رنجروور را برای ما تداعی می‌کند.
اگر بخواهیم به صورت خلاصه به تفاوت های در پژو ۲۰۰۸ فیس لیفت بپردازیم، موارد زیر از تفاوت های مهم و چشمگیر است:

  • تغییر کامل بخش جلویی خودرو اعم از چراغ، جلو پنجره، سپر، گلگیر، و …
  • افزایش ارتفاع اتاق خودرو
  • افزایش سایز لاستیک و رینگ ها
  • کوچک تر شدن ابعاد شیشه های خودرو
  • کاهش ارتفاع سقف در بخش سرنشینان عقبی
  • تغییر بخش عقبی از قبیل چراغ، گلگیر و خطوط منحنی بخش صندوق
  • تغییر محل قرار گیری راهنما عقب و جلو
  • تغییر طراحی بامپر و هود لاین ها (خطوط روی کاپوت) از فندرها
  • استفاده از افزونه های کرومی در بخش انتهایی درب ها
  • تغییر ابعاد مانیتور سیستم مالتی مدیا به ۱۰ اینچ
  • اشافه شدن نامیشگر دیجیتالی برای نشان دادن سِنتی آمپر
  • تغییر طراحی دکمه های بخش داشبورد به شکل کلید های پیانو

مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸

نوع موتورتوربو شارژ THP165
حجم موتور۱۶۰۰ سی سی
گیربکسEAT6 اتوماتیک
تعداد سوپاپ۱۶
نوع و تعداد سیلندرخطی / ۴
قدرت۱۶۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور۲۴۰ نیوتن متر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه
حداکثر سرعت۲۱۷ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد۸٫۲ ثانیه
نوع سوخت مصرفیبنزین
سیستم سوخت رسانیانژکتور پاشش مستقیم
مصرف سوخت شهری۹٫۸ لیتر
مصرف سوخت خارج شهری۶٫۷ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی۴٫۹ لیتر
حجم باک۵۰ لیتر
کلاس بدنهکراس اوور
استاندارد آلایندگی۵ یورو
نوع فرمانبرقی

مزایا و معایب پژو ۲۰۰۸

با توجه به تمامی تشریحاتی که درباره کلیات پژو ۲۰۰۸ داده شد، اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تمایل به خرید پژو ۲۰۰۸ دارید، بد نیست تا نگاه کلی هم به مزایا و معایب این اتومبیل داشته باشید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و نقد دقیق تر، مزایا و معایب پژو ۲۰۰۸ را نیز مطالعه نمایید.

مزایامعایب
امکانات رفاهی قابل قبولپلتفرم قدیمی در مقایسه با وزن اتاق
طراحی ظاهری گیرانداشتن ۴ چرخ محرک
ایمنی بالامحفظه داشبورد کوچک
پیشرانه مطلوبکوچک بودن فضای سرنشینان عقب
فضای داخلی جادارمتریال خشک و پلاستیکی داشبورد
ابعاد و اندازه مطلوبهشدار آزاردهنده اتمام سوخت
سقف داخلی روشنمخزن سوخت کوچک
طراحی غیر هم سطح در بخش سقفبلندگو کوچک
 طراحی قدیمی ریموت

رقبای پژو ۲۰۰۸

وجود رقیبان مختلف در بازار خرید و فروش خودرو چه در ایران و چه در مرزهای اروپایی، کار پژو ۲۰۰۸ را سخت کرده است. این مقایسه معمولا بر اساس قیمت، ظاهر، امکانات رفاهی، ایمنی و مشخصات فنی خودرو انجام می‌شود.

به طور کلی، از رقیبان سرسخت پژو ۲۰۰۸ در بازار می‌توان به رنو کپچر، جک اس ۵، هایما (اس ۵)، و سانگ یانگ تیوولی اشاره نمود.

سخن آخر

با توجه به موارد ذکر شده این مقاله، می‌توان نتیجه گرفت که پژو ۲۰۰۸ به عنوان یکی از اتومبیل های کراس اور نسل جدید جایگاه ویژه ای را در میان مشتریان در تمام دنیا پیدا کرده است.
وجود امکانات رفاهی مختلف و همچنین ظاهر جذاب این خودرو از دلایل مهم این محبوبیت است. پژو ۲۰۰۸ تنها در چهار کشور مالزی، چین، برزیل و ایران تولید می‌شود و تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا به فروش رفته است.

قیمت خرید این خودرو نیز با توجه به امکانات رفاهی که دارد کمی بالاست البته به لطف نوسانات شدید بازار و افزایش قیمت ارز، تعریف دقیقی برای قیمت دهی ثابت خودرو وجود ندارد.
همزمان با اعمال دور جدید تحریم ها در کشور، ارائه قطعات و لوازم یدکی اورجینال خودروها نیز با مشکلات عدیده ای روبه رو بوده است. پژو ۲۰۰۸ هم به عنوان یکی از اتومبیل های پر فروش ایران از این قاعده مستثنی نیست.

وجود لوازم یدکی تقلبی و فیک در سطح بازارهای فنی خودرو از معضلات بسیار جدی است که افراد را دچار مشکلات بسیاری کرده است. فروشگاه لوازم یدکی یدک یار با هدف ارائه محصولات اصل و باکیفیت اقدام به فعالیت در این زمینه کرده است.
این فروشگاه طیف وسیعی از لوازم یدکی با تضمین اصالت و سلامت فیزیکی کالا را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. برای خرید لوازم یدکی پژو ۲۰۰۸ با کیفیت تضمینی می‌توانید مشاوره مورد نیاز را با کارشناسان یدک یار به صورت رایگان بگیرید و محصول خود را خریداری نمایید.
همچنین راهنمای خرید لوازم یدکی پژو ۲۰۰۸ به شما در خرید بسیار کمک خواهد نمود تا بتوانید خریدی مطمئن و به صرفه داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.