بررسی علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر و راه حل آن

چراغ بنزین زمانی روشن می شود که بنزین موجود در باک به حداقل خود برسد. اما بعضی مواقع ممکن است با وجود پر بودن باک، چراغ بنزین همچنان روشن بماند که به همین منظور ما علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر و راه حل آن را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید این مشکل آزار دهنده را برطرف کنید.

آیا تا به حال به دلیل روشن بودن یا چشمک زدن چراغ بنزین به پمپ بنزین رفته‌اید، اما متوجه شده‌اید که باک بنزین ماشین خالی نیست؟ گاهی اوقات ممکن است چراغ بنزین روشن شود، در حالی که مقدار زیادی بنزین در باک وجود دارد. اگر می پرسید که “علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر” (Why Fuel Light Comes On When Tank Is Full) چیست، ما تمامی اطلاعاتی را که باید بدانید در اختیارتان خواهیم گذاشت.

علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر

علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر

روشن شدن چراغ بنزین با باک پر می تواند باعث حواس پرتی راننده شود. گاهی اوقات به دلیل خرابی سنسور این اتفاق می افتد ولی در همه مواقع اینطور نیست. پس با ما همراه باشید تا علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر را بررسی کنیم:

آسیب دیدن یا فرسوده شدن نشانگر سوخت خودرو

نشانگر سوخت خودرو از یک پد، سوزن و خطوط فلزی تشکیل شده که مقدار بنزین موجود در باک را نشان می دهد. با گذشت زمان، خطوط فلزی کوچک روی سوزن ممکن است کدر شده و به دلیل خوردگی از بین بروند. این آسیب می تواند صرفاً به دلیل فرسودگی اتفاق بیفتد، اما بنزین بی کیفیت و مکمل های بنزین مضر نیز می تواند مقصر باشد.

مطالعه کنید : همه چیز درباره استفاده از مکمل سوخت

اگر خطوط روی سوزن بیش از حد خورده شوند، ممکن است نتوانند پد نشانگر بنزین را لمس کنند، که یک مرحله ضروری برای ارسال قرائت دقیق به اندازه یا سطح بنزین است.

خرابی سنسور سطح سوخت

سنسور سطح سوخت ممکن است آسیب دیده باشد و با نشانگر سوخت به درستی کار نکند. اگر یک قسمت از سیستم سنسور سطح سوخت آسیب ببیند یا دچار نقص شود، می تواند منجر به ارسال خوانش های نادرست به نشانگر سوخت در صفحه کیلومتر شود.

خرابی گِیج سوخت

ممکن است مشکل از سنسور موجود در باک بنزین نباشد و ایراد از خود گیج سوخت باشد. گیج سوخت برای دریافت قرائت از سنسور موجود در باک بنزین از پیش برنامه ریزی شده است. با این حال، اگر چراغ بنزین شما زمانی که باک ماشین پر است روشن است، ممکن است مشکلی در گیج وجود داشته باشد که نیاز به تشخیص حرفه ای دارد.

مسدود شدن سوراخ تهویه باک بنزین

مخزن سوخت دارای یک سوراخ کوچک تهویه در بالای آن است. گاهی اوقات این سوراخ ممکن است مسدود شود و این می تواند به مخزن فایبرگلاس آسیب برساند. سوراخ تهویه مسدود شده می تواند باعث انقباض مخزن فایبرگلاس شود که در نتیجه سوزن فلزی را که روی تخته نشانگر سوخت حرکت می کند خم می کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، سنسور نمی تواند قرائت دقیق را به گیج سوخت ارسال کند.

راه حل روشن شدن چراغ بنزین با باک پر

آسیب به سنسور سوخت داخل باک بنزین اغلب علت اصلی روشن شدن چراغ بنزین سوخت با باک پر است. سنسور سوخت خوانش ها را به گیج سوخت ارسال می کند و اگر سنسور آسیب ببیند، قرائت ها درست نخواهد بود.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به سنسور سطح سوخت خودرو، حتما موارد زیر را انجام دهید و سپس راه حلی که برای روشن شدن چراغ بنزین با باک پر را ذکر کرده‌ایم را انجام دهید:

از بنزین باکیفیت استفاده کنید

بنزین بی کیفیت می تواند به قطعات فلزی سنسور سوخت، به ویژه سوزن و شاخک های نازک روی برد نشانگر سطح سوخت آسیب برساند. بنزین بی کیفیت می تواند حاوی آب نیز باشد، این می تواند باعث ایجاد زنگ زدگی و خوردگی بر روی قطعات فلزی شود. در این رابطه توصیه می کنیم مقاله بنزین و تفاوت های انواع بنزین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید تا بدانید بنزین های مختلف چه ویژگی ها و مشخصاتی دارند.

هرگز با روشن بودن چراغ بنزین رانندگی نکنید

اگر چراغ بنزین ماشین شما روشن شده است، مسافت های زیادی را رانندگی نکنید. هنگامی که ماشین با سطح بنزین کم به کار خود ادامه می دهد، بنزین در پایین مخزن می تواند شبیه به لجن شود. این بنزین غلیظ یا لجن مانند در پایین باک می تواند به سنسور سطح سوخت برساند و باعث روشن شدن چراغ بنزین با باک پر شود.

سوراخ تهویه باک بنزین را بررسی کنید

انسداد در سوراخ تهویه در بالای باک بنزین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سنسور سطح سوخت شود. ممکن است مفید باشد که به طور منظم بررسی کنید که سوراخ کوچک بالای مخزن سوخت با کثیفی یا زباله های انباشته مسدود نشده باشد.

اکنون با دنبال کردن مراحل بالا، باید بتوانید سنسور سطح سوخت خود را در حالت کارکرد کامل نگه دارید. با این حال، اگر سنسور شما در حال حاضر خراب است، این اطلاعات برای شما مفید نیست، اما باید این توصیه را برای آینده در ذهن داشته باشید.

اگر چراغ بنزین ماشین شما با باک پر روشن می شود، در اینجا روشی وجود دارد که می توانید برای حل مشکل از آن استفاده کنید:

مرحله اول

ابتدا باید به مجموعه مخزن سوخت که معمولاً در زیر صندلی قرار دارد دسترسی داشته باشید. ممکن است لازم باشد در مورد نحوه انجام این کار بدون آسیب رساندن به وسیله نقلیه خود، به دنبال مشاوره حرفه ای باشید.

مرحله دوم

با استفاده از اهم متر، کابل های قرمز و مشکی را به دو قطب بالای مجموعه مخزن سوخت وصل کنید. برای اینکه بدانید اهم متر را به کدام دو قطب باید متصل کنید، باید در مورد مشخصات مخزن سوخت وسیله نقلیه خود تحقیق و پرس و جو کنید.

مرحله سوم

مطمئن شوید که اهم متر روی تنظیمات صحیح قرار دارد که باید اهم یا حرف یونانی امگا را نمایش دهد.

مرحله چهارم

مطمئن شوید که شناور سنسور سوخت به سمت پایین فشار داده شده است و قرائتی که روی اهم متر نمایش داده می شود را یادداشت کنید.

مرحله پنجم

در مرحله بعد، سنسور شناور را به سمت بالا حرکت دهید. این عملی را تکرار می کند که وقتی بنزین به باک اضافه می شود اتفاق می افتد. همانطور که سنسور را به سمت بالا حرکت می دهید، مقدار اهم متر باید کاهش یابد.

مرحله ششم

اگر دو قرائت مطابق انتظار شما باشد، ممکن است ایراد از سنسور سطح سوخت نباشد. در این مواقع گیج سوخت ماشین شما ممکن است مشکلی داشته باشد که نیاز به تشخیص حرفه ای دارد.

مرحله هفتم

اگر در زمانی که سنسور بالا و پایین است، مقدار اهم متر یکسان است، احتمالاً سنسور مشکل دارد و نیاز به تعویض دارد. در این مورد لازم است ماشین خود را نزد یک مکانیک مجرب مورد بررسی قرار دهید.

مرحله هشتم

اگر نمی‌خواهید برای تعویض سنسور عجله کنید، سعی کنید آن را با یک برس کوچک و ضد زنگ تمیز کنید. قرائت را دوباره ضبط کنید، اگر هیچ تفاوتی با اولین تلاش شما وجود نداشت، احتمالاً تعویض سنسور ضروری است.

مرحله نهم

این فرآیند ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما هنگامی که می دانید چه کاری انجام می دهید، استفاده از اهم متر دشوار نیست. پس اگر انجام این روش برای شما دشوار است، توصیه می کنیم برای حل مشکل روشن چراغ بنزین با باک پر، خودرو را به افراد متخصص بسپارید.

روشن شدن چراغ بنزین با باک پر

کلام پایانی

رانندگی بدون سنسور مخزن سوخت و قرائت اشتباه نمایشگر سطح سوخت می تواند خطرناک باشد. اگر نمی دانید چقدر سوخت در مخزن شما وجود دارد، هر لحظه ممکن است در راه بمانید!

همچنین، کارکردن خودرو با سوخت بسیار کم برای سلامت خودرو شما خوب نیست، زیرا موتور سعی می‌کند روی خاک و لجن‌هایی که در پایین باک سوخت جمع شده است کار کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت روشن شدن چراغ بنزین با باک پر و راه حل آن دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.