طبق چیست؟

طبق یکی از قطعات سیستم تعلیق خودرو است که نیرو های عرضی وارد شده از سمت جاده به شاسی را کاملا خنثی می‌کند. نبود این قطعه سبب از بین رفتن اتصالات سیستم تعلیق و در نهایت سبب انحراف کامل چرخ ها می‌شود. طبق به شکل جناغی بوده و از فلزات ساخته می‌شود.

طبق” خودرو یک قطعه فلزی است که در دو سر آن بوش های محوری قرار داشته و از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق، و از سوی دیگر به شاسی خودرو متصل می‌شود. در بسیاری از مواقع وقتی به طبق ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این قطعات ظاهری شبیه به حرف A دارند چرا که از سمتی که متصل به شاسی هستند دارای دو محور می‌باشند که در این حالت به شکل آن ها جناغی نیز گفته می‌شود.

در این بخش از مجله یدک یار قصد داریم تا اطلاعاتی مبنی بر اینکه “طبق چیست؟” و وظیفه آن به چه مواردی اطلاق می‌شود بپردازیم. با ما همراه باشید.

طبق (Arms Control) توسط یک بوش لاستیکی در بخش داخلی و یا بوش طبق که بر روی بوش فلزی سوار شده به شاسی متصل می‌شود. قسمت بیرونی طبق نیز توسط سیبک به سگ دست وصل می‌شود، همچنین این قطعه در قسمت میانی به میل موجگیر نیز متصل شده است.

طبق ها یا به صورت جناغی بوده و یا ظاهری صاف همچون میله دارند. برای مثال، طبق ۲۰۶ جناغی شکل بوده و در قسمت میانی خود دارای منحنی است اما طبق پراید کاملا برعکس بوده و ظاهری صاف و کشیده دارد.

طبق چکار می‌کند؟

طبق چکار می‌کند؟

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق خودرو

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با این قطعه وجود دارد این است که “طبق چکار می‌کند؟” طبق به عنوان عضوی از سیستم تعلیق اتومبیل، حرکت آن ها را مهیا کرده و به کمک اعضای دیگر این سیستم زوایای کمبر و کستر را شکل می‌دهد. علاوه بر این، از دیگر وظایف طبق این است که نیرو های عرضی وارد شده از سمت جاده به شاسی اتومبیل را به طور کامل خنثی کرده و فشار ناشی از آن ها را تا حد زیادی کم کند و احتمال آسیب به شاسی را به صفر برساند.

کم کردن فشار نیرو ها از طریق انتقال نیرو از طبق به سگ دست و پس از آن به میل موجگیر اتفاق می‌افتد که در نهایت نیروی دمپ شده به شاسی انتقال پیدا می‌کند.

محل قرار گیری طبق

محل قرارگیری طبق ها بسته به نوع خودرو متفاوت است؛ به گونه ای که این قطعات ممکن است در برخی از خودرو ها در نیمه بالا و در برخی دیگر در نیمه پایین قرار داشته باشند که براساس محل قرارگیری، عنوان طبق بالا یا طبق پایین به آنها تعلق می‌گیرد. در زندگی امروزی با گسترش استفاده از سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه، استفاده از طبق بالا کاهش یافته و اغلب خودرو های توسط طبق پایین پشتیبانی می‌شوند.

دلیل جناغی شکل بودن طبق

دلیل A شکل بودن طبق که در اصطلاح به آن حالت جناغی نیز گفته می‌شود، اتصال به شاسی از دو قسمت است؛ بدین معنی که با در نظر گرفتن ظاهر کلمه A، می‌توان متوجه شد که سر بالای طبق به سیستم تعلیق و دو سر پایین آن نیز به شاسی اتومبیل متصل می‌شوند. این موضوع هم از نظر مکانیکی سبب ایجاد استحکام بیشتری شده و هم باعث تقسیم فشار های وارده بین دو خروجی می‌شود.

خودرو ها چند طبق دارند؟

خودروسازان مختلف با توجه به سیستم تعلیق و محل محور محرک می‌توانند میزان استفاده از طبق ها در اتومبیل ها را به بیشترین و یا کمترین تعداد ممکن برسانند. در برخی از خودرو ها به دلیل استفاده از یک نوع سیستم تعلیق دیگر، استفاده از طبق در محور های جلو و محور های عقب ضروری بوده و در حالی که برخی از اتومبیل های دیگر از سیستم تعلیق هوشمند استفاده می‌کنند و نیازی به استفاده از طبق در آنها وجود ندارد.

از آنجایی که در اتومبیل های امروزی استفاده از سیستم فنر و کمک فنر یکپارچه افزایش یافته است، اهمیت و لزوم چندانی برای استفاده از طبق بالا وجود نداشته و اغلب خودرو ها تنها از طبق پایین بهره می‌برند.

علائم خرابی طبق

با توجه به اینکه طبق ها در تماس مستقیم رانندگان نیستند، گاهی ممکن است تشخیص خرابی و بروز اختلال در آنها به سرعت شناسایی نشود اما این قطعه هم همچون قطعات دیگر خودرو با علائم مختلفی وجود ایراد در خود را نشان می‌دهد. برخی از نشانه های خرابی طبق عبارتند از:

  • صدای تق تق در دست انداز ها
  • صدای جیر جیر

علت به وجود آمدن چنین علائمی به دلیل وجود برخی مشکلاتی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • سایش طبق بر اثر تماس با شاسی
  • وجود انحنا در زوایای کمبر و کستر
  • کج شدن طبق در اثر پستی بلندی های مسیر
  • پارگی گردگیر سیبک
  • لهیدگی یا پارگی بوش پلاستیکی
  • بیرون زدگی بوش ها

با توجه به اختلالات ذکر شده، مهم است تا نسبت به “بررسی طبق” خودرو خود و رفع ایرادات به وجود آمده اقدام کنید تا آسیب جدی تری به سیستم تعلیق خودرو شما وارد نشود.

خرید طبق

خرید طبق خودرو

طبق خودرو از قطعات مصرفی محسوب می‌شود و ایجاد اختلال و ایراد در آنها منجر به تعویض آنها خواهد شد. تهیه این دسته از محصولات مصرفی خودرو نیازمند مراجعه به یک مرکز معتبر می‌باشد تا کالایی با اصالت و کیفیت را به شما ارائه دهد.

اگر مرکز معتبری را نمی‌شناسید، پیشنهاد ما به شما مجموعه یدک یار است. این مجموعه در قالب فروشگاه اقدام به فروش قطعات خودرو و انواع لوازم یدکی در کنار ارسال آنها به تمامی نقاط کشور نموده است.

ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالاها از مهم ترین فاکتور هایی است که توسط این مجموعه به خوبی تامین شده و در صورت تحویل محصولی با کیفیت پایین و بسته بندی مخدوش شده، امکان بازگرداندن آن برای شما وجود دارد.

همچنین، امکان دریافت مشاوره رایگان برای مشتریان وجود دارد. از این رو، جهت دریافت مشاوره و خرید طبق با ما در تماس باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.