دلایل بالا رفتن مصرف سوخت چیست؟

بالا رفتن مصرف سوخت یکی از مشکلات آزاردهنده برای ماشین ها می باشد که به راحتی قابل حل است. ما در این مقاله به دلایل و راه های جلوگیری از بالا رفتن مصرف سوخت پرداخته ایم.

یکی از مشکلاتی که راننده ها با آن مواجه هستند، “بالا رفتن مصرف سوخت” خودروی آنها است. با توجه به اینکه قیمت بنزین هم افزایش پیدا کرده است و به عنوان یک خرج مضاعف قلمداد می شود؛ زیاد شدن مصرف سوخت می تواند هزینه های زیادی را بر صاحب خودرو وارد آورد. در این مقاله قصد داریم دلایل زیاد شدن مصرف سوخت (Reasons For High Fuel Consumption) خودروها را بررسی کنیم و راه کارهایی در جهت جلوگیری از این مشکل ذکر کنیم.

عدم تنظیم صحیح باد تایرهای ماشین 

عدم تنظیم صحیح باد تایرهای ماشین

 یکی از دلایلی که مصرف سوخت خودرو بالا می رود، این است که باد لاستیک ها تنظیم نیست. برای رفع این مشکل نیاز به پرداخت هزینه خاصی ندارید و به راحتی می توانید باد هر چهار چرخ خودرو خود را تنظیم نمایید. میزان باد لاستیک در فصل فصل سرما و گرما با هم متفاوت است و باید همیشه باد لاستیک های خودروی شما با باد توصیه شده از طرف کارخانه یکسان باشد.

مشکل داشتن انژکتورهای سوخت ماشین 

انژکتورهای سوخت ماشین، وظیفه پاشیدن سوخت به درون محفظه احتراق موتور را برعهده دارند. در صورتی که عملکرد انژکتورها با مشکل مواجه شود، بنزینی کمتری به درون محفظه احتراق موتور پاشیده می شود و در نتیجه کارایی موتور کم شده و مصرف بنزین افزایش پیدا می کند. همچنین خرابی انژکتور باعث داغ تر شدن موتور نیز میشود که این موضوع علت روشن شدن چراغ چک بعد از گرم شدن نیز است.

رانندگی ناصحیح 

رانندگی ناصحیح

 یکی دیگر از دلایلی باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود، عادات بد رانندگی افراد است. طبیعتاً خودرو در شتاب های بالا مصرف سوخت نامتعارفی خواهد داشت. اگر می خواهید مصرف سوخت خودروی شما از حد استاندارد بالاتر نباشد، باید با رانندگی های با سرعت بالای صد و ده کیلومتر بر ساعت خداحافظی کنید.

کار کردن در جای موتور ماشین 

در صورتی که ماشین شما به صورت درجا کار کند، یعنی در حالتی که متوقف است روشن باشد؛ مصرف بنزین خودرو شما بالا خواهد رفت. معمولاً در فصل‌های سرد سال این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد که راننده ماشین را روشن می کند و در حالت روشن باقی می گذارد تا گرم شود. توجه داشته باشید که موتور ماشین شما به منظور گرم شدن تنها به ۳۰ ثانیه زمان نیاز دارد و نیاز نیست که شما ماشین را برای دقایق طولانی در حالت روشن متوقف نگه دارید. البته تنها دلیل درجا کار کردن ماشین، گرم کردن آن نیست؛ بلکه بعضی ها عادت دارند در زمان هایی که منتظر کسی هستند یا پشت ترافیک و چراغ قرمز ماشین را به صورت درجا و روشن نگه می دارند. تا جایی که ممکن است باید از کار کردن در جای ماشین خودداری کرد.

وجود مشکل در موتور ماشین

 اگر موتور ماشین شما تنظیم نباشد، یا به درستی سرویس نشده باشد، بازدهی مصرف سوخت خودروی شما کاهش پیدا می‌کند. مثلاً وجود اشکال در فیلترهای سوخت موجود در کنار سنسورهای اکسیژن یا وجود مشکل در دریچه گاز، می توانند مصرف بنزین ماشین شما را افزایش دهند.

 کیفیت بد بنزین

یکی از دلایل اصلی بالا رفتن مصرف سوخت توسط خودرو های ایرانی، این است که بنزین موجود در پمپ بنزین های ایران، کیفیت لازم را ندارد و استاندارد آلایندگی معتبر در دنیا در این بنزین ها رعایت نشده است. تا جایی که می‌توانید از مصرف بنزین بی کیفیت خودداری کنید؛ چرا که علاوه بر بالابردن مصرف بنزین شما، در نهایت به موتور خودروی شما نیز آسیب می‌رساند.

 خراب بودن فیلترهای هوا و سنسورهای اکسیژن

 تمیز بودن و با کیفیت بودن فیلتر هوا در ماشین شما باعث مصرف بهینه سوخت خواهد شد. اگر فیلتر هوای ماشین شما کثیف شده باشد و یا دچار رسوب گرفتگی باشد؛ اکسیژن کمتری به درون محفظه احتراق موتور ماشین وارد می شود و در نتیجه مصرف بنزین ماشین به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر فیلترهای هوا، سنسورهای اکسیژن هم که کار اندازه گیری مخلوط بنزین و هوا را در درون محفظه احتراق انجام می دهند، می بایستی سالم باشند. وجود اشکال در سنسور اکسیژن می تواند مصرف بنزین خودرو را به حد قابل توجهی افزایش دهد. در واقع اگر سنسورهای اکسیژن در ماشین به خوبی کار نکنند، امکان دارد به صورت اتوماتیک بیشتر از مقدار لازم برای موتور، بنزین به درون محفظه احتراق پاشش شود. این مشکل علاوه بر بالا بردن مصرف بنزین عملکرد موتور را هم دچار مشکل می کند. بنابراین باید پس از طی مسافت مشخص، فیلترهای هوا و سنسور اکسیژن خودرو را تعویض کرد.
برای تعویض سنسور اکسیژن میتوانید قیمت سنسور اکسیژن خودرو را در فروشگاه یدک یار بررسی و سپس اقدام به خرید با ضمانت اصالت را کنید.

رانندگی با دنده مرده یا اشتباه

 طبیعتاً این معضل در خودروهایی که دنده اتوماتیک هستند، رخ نخواهد داد و مختص خودروهای دنده ای است. برای رانندگی کردن باید به این نکته دقت کنید که هر سرعتی به یک دنده خاصی نیاز دارد. به عنوان مثال در صورتی که شما از دنده ۳ استفاده می کنید و در حال رانندگی با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت هستید، فشار زیادی به موتور خودروی شما وارد می‌شود و مصرف سوخت آن بالا می رود. همین مشکل در زمان هایی که با سرعت کمی رانندگی می کنید ولی دنده بالایی را انتخاب کرده اید نیز وجود دارد و در آن صورت هم بنزین در خودرو شما به هدر می‌رود. البته در هنگام رانندگی در سربالایی ها و پیچ ها که معمولاً  مجبورید که از دنده سنگین استفاده کنید هم مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند. ولی در این مورد چاره ای ندارید به جز این که تا حد ممکن با سرعت پایین تر ماشین را برانید.

 استفاده از روغن موتور با کیفیت پایین

نوع روغن موتوری که در موتور خودرو ریخته اید هم در بالا بردن مصرف سوخت خودروی شما تاثیر گذار است. تا جایی که ممکن است می بایست از روغن موتورهایی استفاده کنید که اصطکاک را کاهش می دهد به عنوان مثال روغن های مصنوعی سینتتیک، در مصرف بهینه سوخت خودرو تاثیرگذار هستند.

برای اینکه بدانید بهترین و باکیفیت ترین روغن موتور که مناسب ماشین شما باشد کدام است، می توانید مقاله معرفی بهترین روغن موتور تمامی ماشین ها را از مجله یدک یار مطالعه کنید.

کیفیت پایین لاستیک های خودرو

کیفیت پایین لاستیک های خودرو

کیفیت لاستیک های ماشین شما، بر روی مصرف بنزین تاثیر بسزایی دارد. اگر لاستیک های خودروی شما فرسوده باشند و اصطکاک لازم را با سطح جاده ایجاد نکنند و به نحوی باشند که احتمال سر خوردن ماشین زیاد باشد، موتور خودروی شما مجبور است که بیشتر از حالت عادی کار کند. زیاد تر کار کردن موتور هم مساوی است با زیاد شدن مصرف بنزین ماشین.

مستهلک شدن شمع و افزایش مصرف سوخت

خراب یا مستهلک شدن شمع موتور و یا حتی رسوب گرفتگی آن، باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور خودروی شما می شود. البته استفاده از شمع های بی‌کیفیت و ضعیف هم همین مشکل را ایجاد می کند. یکی از اصلی ترین دلایل مصرف سوخت بالا خودرو دیر تعویض کردن شمع ماشین است. لذا آشنایی با بهترین زمان تعویض شمع ماشین به منظور کنترل مصرف سوخت بسیار مهم است. در صورتی که تمایل به بررسی قیمت شمع ماشین در برند های مختلف داشتید میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاه سایت یدک یار لیست دقیقی از این قطعه را به تفکیک برند مشاهده نمایید.

ایجاد انسداد در مبدل های کاتالیزور ماشین

مبدل های کاتالیزوری قسمتی از سیستم اگزوز ماشین می باشند. وظیفه آنها کم کردن گازهای سمی خارجی شونده از اگزوز به منظور حفظ محیط زیست است. اگر این مبدل های کاتالیزوری کار خود را به خوبی انجام دهند، مصرف بنزین خودروی شما زیاد نمی شود. تا همین جای کار هم اهمیت کارکرد درست مبدل های کاتالیزوری مشخص شد. ولی در صورتی که کاتالیزور ها مسدود شوند مصرف سوخت هم متاثر از کارکرد بد مبدل های کاتالیزوری افزایش می یابد،. در صورت مسدود شدن کاتالیزورها، گازهای سمی ایجاد شده به خاطر سوختن بنزین، از اگزوز خارج نمی‌شوند و فشار هوا در سیستم داخلی ماشین بالا می رود. برای پایین آوردن فشار هوا باید نیروی بیشتری صرف شود و مصرف بنزین ماشین طبیعتاً افزایش پیدا می‌کند.

 در انتها هم باید بگویم که بعضی از مواردی که در حال حاضر باعث افزایش مصرف بنزین می شوند به راحتی قابل اصلاح هستند. بعضی از موارد اشاره شده در بالا با صرف هزینه های بسیار کم و یا با تغییر در عادات رانندگی رفع می شود. باید سعی کنید این موارد را به درستی رعایت کنید تا خودرو شما با مصرف بنزین بالا و یا حتی با خراب شدن موتور خودرو مواجه نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.