اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ یا همان پمپ روغن یکی از قطعات تشکیل دهنده سیستم موتوری خودرو است که وظیفه روغن رسانی و روانکاوی موتور و بخش های آن را بر عهده دارد. این قطعه از انواع مختلفی برخوردار است و جزء قطعات مصرفی به دلیل اتمام عمر مفید آن قرار می‌گیرد.

اویل پمپ” که به آن “پمپ روغن” نیز گفته می‌شود وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به سمت مدار روغن کاری پمپ کرده و سبب ایجاد جریان روانسازی موتور می‌شود. اویل پمپ (Oil Pump) که معمولا درون بلوک سیلندر قرار دارد، روغن را پس از آنکه به سوی فیلتر منتقل کرد، به مدار روغن کاری پمپ می‌کند.

در این مقاله به بررسی دقیق تر اینکه “اویل پمپ چیست؟” و نحوه عملکرد آن به چه صورت می‌باشد را شرح خواهیم داد.

پمپ روغن چکار می‌کند؟

اویل پمپ چکار می‌کند؟

نخستین سوالی که در این بخش پرسیده می‌شود این است که “اویل پمپ چکار می‌کند؟

در واقع، اویل پمپ را می‌توان به قلب انسان تشبیه کرد چرا که در صورت عدم انجام وظیفه ای که دارند سیستم های وابسته به خودشان را سریع از کار می‌اندازند. اگر اویل پمپ به درستی فعالیت کند قادر به افزایش طول عمر موتور و قطعات موجود در آن خواهد شد.

این قطعه روغن موجود در موتور را به سمت مدار روغن کاری پمپاژ کرده و عمل روانکاوی موتور و قطعات آن را انجام می‌دهد. اویل پمپ نیروی لازم برای انجام وظیفه خود را از موتور دریافت می‌کند که البته گفتنی است این نیرو به صورت مستقیم توسط موتور منتقل نمی‌شود، بلکه به کمک واسطه هایی همچون محور دلکو یا دنده میل سوپاپ این انتقال نیرو صورت می‌گیرد که مستقیما به نوع طراحی موتور وابسته است.

حرکت اویل پمپ توسط میل لنگ و یا میل بادامک تامین می‌شود. در موتور هایی که به صورت میل بادامکی هستند چرخ دنده ای بر روی میل بادامک قرار دارد که سبب به حرکت درآمدن محور اویل پمپ شده و این حرکت محور، دلکونیز را هم به حرکت در می‌آورد.

اهمیت وجود پمپ روغن در خودرو

از آنجایی که روغن در موتور خودرو ها از اهمیت بسزایی برخوردار هستند (به وجود آوردن اصطکاک نرم یا همان روان کاوی)، می‌توان نتیجه گرفت که وجود اویل پمپ نیز حائز اهمیت است.

اکنون با ذکر مثالی اهمیت روغن و هم اهمیت اویل پمپ را بهتر متوجه می‌شویم؛ هنگامی که لولای در اتاق و یا کمد صدا می‌کند از روغن برای از بین بردن این صدا استفاده می‌کنیم که در لولای آن اعمال می‌شود. دلیل ایجاد این صدا، کشیده شدن دو سطح بسیار خشک بر روی یکدیگر است.

هنگامی که از روغن برای لولای در استفاده می‌کنیم، مولکول های روغن میان دو سطح را پر کرده و اصطکاک نرمی را به وجود می‎آورند. همین قضیه با شدتی بیشتر در موتور خودرو ها وجود دارد، به گونه ای که تمامی قطعه های موجود در موتور به علت حرکت در فشار و دور بالا به یک روان ساز نیاز دارند.

هنگامی که پیستون درون سیلندر حرکت می‌کند، اصطکاک بسیاری میان رینگ پیستون و سیلندر به وجود می‌آید که اگر بین این سطوح روغن وجود نداشته باشد قطعا این دو سطح آسیب دیده و قفل می‌شوند. به همین دلیل، وقتی اتومبیلی دچار کمبود روغن می‌شود، در اصطلاح موتور می‌سوزاند، اما در حقیقت روغن طبق مسیر مشخصی به قطعات موتور می‌رسد که به آن مدار روغن کار گفته می‌شود.

اگر کمی به مسیر روغن دقت کنید متوجه می‌شوید که روغن تمامی موتور را دور زده، بعد از مسیر معین و پس از فیلتر شدن دوباره به کارتر روغن برمی‌گردد، عاملی که سبب پمپ روغن در مدار روغن کاری می شود همین اویل پمپ است!

انواع اویل پمپ

انواع اویل پمپ

انواع اویل پمپ به دسته های زیر تقسیم بندی می‌شوند:

اویل روغن دنده ای

در این نوع از اویل پمپ ها دو عدد چرخ دنده ای که هم قطر یکدیگر بوده و یکی محرک و دیگری هرزگرد می‌باشد در داخل پوسته اویل پمپ قرار می‌گیرند. چرخ دنده محرک از میل لنگ نیرو گرفته و چرخ دنده هرزگرد نیز با چرخش چرخ دنده محرک به حرکت درمی‌آید.

در این نوع اویل پمپ ها، روغن به درون اویل پمپ وارد شده و بعد از اینکه بین چرخ دنده ها و دیواره آن گیر افتاد به سوی بیرون پمپاژ می‌شود.

اویل پمپ روتوری

نحوه عملکرد اویل پمپ روتوری تفاوت چشمگیری با نوع دنده ای نداشته و تنها تفاوتی که میان این دو مدل مشاهده می‌شود این است که در نوع دوم از اویل پمپ ها بجای دو چرخ دنده از یک عدد چرخ دنده استفاده شده و درون یک روتور داخلی دوران می‌کند.

اویل پمپ سوزنی

در نوع سوم که به اویل پمپ های سوزنی معروف هستند روغن موجود در آن ها به کمک یک پلانچر و یک فنر به سمت بیرون منتقل می‌شود. از پمپ روغن های سوزنی بیشتر در موتور سیکلت ها استفاده می‌شود.

طول عمر مفید اویل پمپ

همانطور که در نکات بالا به آن اشاره شد، سیستم روغن کاری موتور یکی از حساس ترین و مهم ترین بخش های هر خودرویی به حساب می‌آید و اگر تنها چند ثانیه این بخش خراب شده و دچار ایراد شود خودرو صدمه های گوناگونی را تجربه خواهد کرد.

برای اویل پمپ ها نمی‌توان طول عمر مفیدی را در نظر گرفت به گونه ای که ممکن است برخی از خودروها یک مرتبه نیاز به تعویض پمپ روغن جدید داشته باشند. اما نکته ای که در رابطه با این موضوع باید به آن توجه نمود این است که تعویض پمپ روغن هر چند وقت یک بار ضروری بوده و عدم تعویض آن می‌تواند مشکلات متعددی را برای راننده به وجود آورد.

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که اغلب رانندگان در صورت نداشتن اطلاع از زمان تعویض اویل پمپ و کوتاهی در رابطه با این موضوع سبب بروز مشکلات جبران ناپذیری در خودروی خود شده اند.

  • وجود صدا های غیر معمول
  • کاهش در فشار روغن
  • افزایش دمای کارکرد موتور

موارد ذکر شده از نمونه مشکلات به وجود آمده در این قطعه می‌باشد و در صورت مشاهده این علائم، طول عمر مفید قطعه به اتمام رسیده و باید اقدام به تعویض آن کنید.

خرید اویل پمپ

اویل پمپ یکی از قطعات مصرفی خودرو می‌باشد که در بازه زمانی مشخصی نیاز به تعویض دارد. این قطعه در عملکرد کلی موتور خودرو تاثیر بسزایی دارد، به همین دلیل، نیاز است تا به بررسی و ارزیابی سلامت آن مطلع باشید تا دچار خسارات متعدد نشوید.

مجموعه یدک یار یکی از مراکز معتبر ارائه قطعات و لوازم یدکی خودرو است که در قالب یک فروشگاه اینترنتی سابقه فروش بیش از ۶ سال در این زمینه را داراست. این مجموعه با تکیه بر ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا شما در جهت جلب رضایت خریدار تلاش می‌کند. همچنین امکان دریافت مشاوره رایگان در زمینه مقایسه برندی، کیفیتی، و قیمتی توسط تیم متخصص یدک یار به مشتریان وجود دارد.

جهت دریافت مشاوره و خرید اویل پمپ با ما در ارتباط باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.