اویل ماژول چیست؟

شاید نام اویل ماژول برای بسیاری از افراد که صاحب خودرو هستند کمی عجیب و نا شناخته به نظر برسد. این قطعه به نحوی طراحی شده تا هر دو روغن موتور و آب در آن وجود دارند اما دارای مسیر های جداگانه ای هستند و به نحوی سبب خنک شدن روغن موتور خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم راجع به قطعه اویل ماژول (Oil Module) یا ماژول روغن که به ماژول خنک کننده روغن و رادیاتور خنک کننده روغن نیز معروف است صحبت کنیم.  این قطعه در اکثر خودرو های تولید شده در در ایران وجود ندارد اما در خودروهایی مانند خودروی سمند ای اف سون، سوناتا، آزرا و بعضی از خودروهای دیگر موجود است. هدف کلی از تعبیه اویل ماژول این بوده است که قبل رسیدن روغن موتور خودرو به فیلتر روغن، خنک شود. پس باید این قطعه را خنک کننده روغن موتور بدانیم. شما می توانید اویل ماژول مناسب خودروی خود را در صفحه خرید اویل ماژول مشاهده و بعد از بررسی خرید نمایید.

در ادامه بیشتر با این قطعه آشنا خواهید شد.

نحوه کار اویل ماژول

نحوه کار اویل ماژول

همانطور که می‌دانید با روشن ‌شدن موتور خودرو، اویل پمپ یا همان پمپ روغن، واتر پمپ یا همان پمپ آب شروع به کار می‌کند. پمپ آب، آب را در موتور به چرخش در می‌آورد و پمپ روغن، روغن را در موتور می‌چرخاند. همانطور که آب به دلیل گردش در موتور داغ می‌شود و فن خودرو وظیفه خنک کردن آن آب داغ شده را بر عهده دارد، اویل ماژول هم قصد دارد روغنی که بر اثر گردش در درون موتور داغ شده است را خنک کند.

اویل ماژول به نحوی طراحی شده است که روغن موتور و آب هر دو در آن وجود دارند اما در دو مسیر جداگانه. وقتی که روغن موتور داغ می‌شود و قبل از اینکه به فیلتر روغن برسد وارد اویل ماژول می‌گردد و با فشار زیاد از کنار مجرای آب عبور می کند همین عبور از کنار آب باعث خنک شدن روغن موتور می شود.

فواید وجود اویل ماژول در یک خودرو

تمام خودروهای موجود در سرتاسر دنیا که به صورت احتراقی کار می‌کنند با مشکل داغ شدن موتور خودرو مواجه هستند روغن موتور علاوه بر وظایف روغن کاری و جلوگیری از اصطکاک که برعهده دارد وظیفه خنک کردن قطعات موتور خودرو را نیز بر عهده دارد. بدیهی است که روغن موتور بعد از تماس با قطعات داغ شده موتور داغ می‌شود و اگر خودروی شما چند ساعت پشت سر هم روشن باشد پیوسته روغن داغ در موتور شما در جریان است. این روغن داغ نمی تواند موتور را خنک کند و در نتیجه کار کردن موتور با روغن داغ موجب فرسوده شدن قطعات موتور می گردد و عمر قطعات موتور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

حتماً از قیمت بالای قطعات موتور و دستمزد بالای مکانیک‌ها جهت تعمیر موتور آگاه هستید. پس قطعه اویل ماژول که روغن موتور را خنک می کند نقشی اساسی در سالم ماندن قطعات موتور خودرو ایفا می‌کند. در واقع وجود قطعه اول ماژول باعث می‌شود خودرو با مشکلات کم تری در موتور خود مواجه شود.

خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ و پژو ۴۰۵، پژو پارس، پراید، تیبا، ساینا و غیره که دارای قطعه اول ماژول نمی باشند با یک مشکل بسیار رایج تحت عنوان سوختن واشر سرسیلندر مواجه هستند. این مشکل در خودروهایی مانند سمند ای اف سون که از اویل ماژول بهره‌مند است، بسیار کمتر رخ می‌دهد. البته سوختن واشر سرسیلندر خوشبینانه ترین اتفاقی است که کار کردن موتور با روغن داغ به وجود می‌آورد. اگر موتور نیازمند تعمیر دیگری مانند تعمیر رینگ موتور یا پیستون موتور  داشته باشد  هزینه‌های بسیار بیشتری بر گردن صاحب خودرو می‌افتد. در انتها باید بگوییم که داغ شدن روغن موتور خودرو عمر روغن را کم می‌کند بدیهی است مالک خودرو باید در فواصل زمانی کمتری دست به تعویض روغن موتور خودروی خود بزند در غیر اینصورت باید هزینه زیادی در طول یک سال متحمل شود.

نشانه‌های خراب شدن اویل ماژول

ریختن روغن  موتور روی زمین

اگر در پارکینگ خودروی خود متوجه ریخته شدن روغن موتور خودرو شدید این مشکل می‌تواند حاکی از خراب شدن اویل ماژول خودروی شما باشد. در واقع اگر ماژول به خوبی آب بندی نشده باشد از کناره‌های آن روغن ریزی روی میدهد.

چراغ روغن خودرو روشن شود

 روشن شدن چراغ روغن در پشت آمپر خودروی شما حاکی از گرفته شدن و مسدود شدن مسیر روغن موتور خودروی شما است خیلی باید به این این چراغ روغن اهمیت دهیم. چرا که مسدود شدن مسیر حرکت روغن بسیار خطرناک است و باعث کار کردن موتور به صورت خشک و بدون روغن می‌گردد.

می‌دانید که کار کردن موتور به صورت خشک چه  آسیب‌های زیادی را برای موتور ماشین به بار می‌آورد. در خودروهایی که دارای قطعه اویل ماژول هستند روشن شدن چراغ روغن می‌تواند نشان‌دهنده خراب بودن آن باشد و باید این قطعه چک شود در واقع کثیف روغن موتور است که باعث مسدود شدن مسیر روغن در اویل پمپ گردیده است.

رنگ روغن موتور سیاه شود

 راننده ‌های با تجربه همیشه روغن موتور خودروی خود را چک میکند. چک کردن روغن موتور باعث می‌شود راننده، هم از میزان روغن موتور موجود در خودرو و هم از رنگ آن آگاه شود. اگر پس از مشاهده روغن موتور تغییراتی در رنگ روغن موتور احساس کرده‌اید به آب و روغن قاطی کردن موتور خودروی خود شک کنید. در خودروهایی که  قطعه اویل ماژول ندارند این نشانه‌ها خراب شدن و سوختن واشر سرسیلندر خودرو را می رساند ولی در خودروهایی مانند سمند ای اف سون، که دارای اویل ماژول هستند این تغییر رنگ روغن موتور نشانه خراب شدن اویل ماژول است که باید هرچه سریعتر به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.